190D: sammutin ongelmia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
HeikkiH
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Pe 27.01.2006 09:15
Paikkakunta: Siikajoki/Raahe

190D: sammutin ongelmia

Viesti Kirjoittaja HeikkiH »

Eli w201 190D vm88 ei sammu avaimesta ollenkaan. sammuttimen vipu painuu kyllä "tyhjän" alueen alaspäin mutta vaati lopulta pienen hipaisun sammuakseen Ajovalojen säätö toimii, poljettaessa jarrupolkimeen paine, painuu poljin startin jälkeen heti hieman pohjaa kohti (1-2cm). paine voudot pitäsi olla eliminoitu letkuista. Kokeilin tulpata pumpulta lähtevän ohuen putken-> ei vaikutusta
ja tehostajalle menevän isomman putken tehostajan puoli päästä->ei vaikutusta. Tehostajan putkeen on kyllä tehty jokin teippi patentti siihen suodattimen ylitykseen mutta tuntuu pitävän.
Auton saa juuri ja juuri sammutettua terävällä imaisulla sammmuttimen putkesta mutta tasaisella imulla ei mene tuon tyhjän alueen ohi n.30 astetta jos koko alue on 90. kun putken ottaa irti kellosta ja painaa sammuttimen vivun alas, tukkii sormella liittimen ja päästää vivusta irti niin vipu palautuu hiljaa tuon tyhjän alueen loppuun mihin jää imemälläkin. Käytin kelloakin irti ja kellon karalla tuo toiminta alue on noin puoli väliin. terävällä imaisulla karan saa pohjaan mutta palautuu sitten puoliväliin vaikka kuinka jatkaisi imemistä.
Vaikuttasi siis että kalvossa on reikä mutta minun järkeen ei mahdu että jos kalvossa on reikä niin ei kai sen pitäisi sillon liikkua ollenkaan.

sitten kysymys 2. alipaine vuotoja tutkiessani totesin että alipaine pumpun päältä haarottimesta lähtevä musta pilli joka ilmeisesti kiertää hehkunreleen vierestä tulipellin läpivientiin on irronnut jostakin. Mihin sen kuuluisi mennä, kojelaudan alla läpiviennin lähettyvillä ei näy yhtään paikkaa johon se yltäisi, eikä kyllä näy toista irrallista putkeakaan. Tulppasin putken sammutimen toimimattomuuden vuoksi.
Sammuttimen ruskeat on kiinni virtalukossa 2kpl, valojen violetit on kiinni valokatkaisimessa 2kpl ja kaksi punaista kiertää lämmitys laitteen lähettyville, sisäilman kiertoko? mutta musta on ylimmääräinen
alkaa hieman syödä miestä kun kysymyksessä on kolarikorjausprojekti ja pitäisi jo päästä kilpien hakuun :(


kiitoksia vastauksista.
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

1. Kyllä sammutin kalvo on paskana, murtunut reunoista niin pitää vaan puoliväliin asti.

2. Pumpun alipainesäätimen letku/putki kiinni?
HeikkiH
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Pe 27.01.2006 09:15
Paikkakunta: Siikajoki/Raahe

Viesti Kirjoittaja HeikkiH »

keef kirjoitti:
2. Pumpun alipainesäätimen letku/putki kiinni?

Niin tarkoitatko ruiskupumpun päädyssä olevaa kelloa, ilmeisesti kylmäkäynninsäätö? Siinä on putki kiinni.
tuo irtonainen musta putki lähtee alipainepumpun ohuemman pillin ensimmäisestä haaroittimesta, haaroittimessa on joku suodatin tms, toisesta haarasta lähtee kannen kylkeen putki jonkin laiseen anturiin (lämpötila?) ja siittä toinen putki siihen ruiskupumpun päässä olevaan kelloon. tuo musta putki jatkaa saman suoja putken sisällä kuin sammuttimen putketkin aina hehkun releen viereen ja tuli pellin läpiviennille.
em tieto ulkomuistista. pitää tarkastaa huomenna että oli varmasti noin.
Avatar
mizemaze
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Ke 19.10.2005 15:43
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mizemaze »

Joskus tuli dieselöityä 190E ja ongelma oli hiukan samansuuntainen. Dieselöitynä sitten sammui mutta todella vaivaisesti...

Pitkien etsintöjen ja harmaiden hiusten jälkeen huomasin että virtalukolla alipaineputket oli väärinpäin.

Mahtaisiko tuo olla vikana?
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Vitossa oli tuo kannessa oleva mötikkä(alipaine toiminen lämpökytkin?) rikki. Vuotaa muovin ja rungon välistä ilmaa. Oire oli vaivalloinen sammuminen.
HeikkiH
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Pe 27.01.2006 09:15
Paikkakunta: Siikajoki/Raahe

Viesti Kirjoittaja HeikkiH »

Sammumis ongelma johtui viallisesta sammuttimen kellosta. Vaihdoin uuden ja toimii. Tuo Mustan putken sijoitus on edelleen ratkaisematta. Nyt tulpattuna mutta kai sillä joku merkitys siellä on.
Jos joku vaikka viitsisi omastaan vilkaista mihin se menee.


Kiitoksia vastauksista
Vastaa Viestiin