Pyöränpultit sökönä !?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Silberpfeil
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Su 22.10.2006 10:22

Pyöränpultit sökönä !?

Viesti Kirjoittaja Silberpfeil »

Vaihdettiin C-sarjalaiseen W202 talvirenkaita.

Alkuperäiset kesäpyörien pultit oli pallokantaiset (aika pitkät) Mersun omilla 10 puolaisilla aluilla.

Talvipyörille nämä pultit olivat liian pitkät.
Takana nämä väärät pultit pohjasi ja jengat kaiketi tuhoutuivat. :evil:

=>> Nyt 2 pulttia ei lähde enää pois / auki. (Pyörä lonksuu 3-4mm)
Eli tilanne ei liiku eteen-taakse :oops: :twisted:

Yritettiin vetää vannetta ulospäin samalla kiertäen pultteja auki mutta ei auttanut.

Mikähän nyt neuvoksi :roll:
:?:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Pyöränpultit sökönä !?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Alumiinivanteen pultti ei sovellu peltivanteelle, ihan perusjuttuja autossa kuin autossa. Merusta en tiedä mutta ei varmasti tee poikkeusta.

Ei kai siinä auta kuin vaihtaa se osa, josta jenka meni pilalle, ja kiinni jäänyt pulttihan lähtee sitten tarvittaessa väkivalloin irti :shock: siis vaikka rälläkällä se nuppi pois, vanne pois ja rumpu pois.

jos se on (takana) se rumpu / levyhdistelmä niin se vaihtoon, pääsee helpommalla. Aika kovaa on varmaan tarvinnut vääntää :shock:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Cmeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Ti 22.02.2005 20:52
Paikkakunta: JoesMouth

Viesti Kirjoittaja Cmeli »

Tääon jotenkin klassinen tilanne, tullut varmaan vastaan kaikilla ensimmäisen mersun omistajilla. :D Harvoin sieltä jengut menee, mutta jarruosat on luultavammin entisiä. Koita yhä vängätä pulttia tulemaan pois kun kierrät pulttia pois. Jos ei muuten niin apuna voi käyttää kättä pitempää. Jos ei auta niin sitten ei auta muu kuin tilata hinuri. Joka tapauksessa takapään käkkärin jouset on korkanneet, rynkytyksestä riippuen myös muuta voi olla paskana.
ajossa w203 220cdi, aut avantgarde
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"

-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1051
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Miten kiskoitta rengasta ulospäin? Käsin vaan?
Olisko siihen mahdollista kötöstää jollain opilla jonkunmallista ulosvetäjää? Vanteen puolien välistä... Jos vanteessa on semmonen keskireikä että sitä kautta sais tuettua rasvakuppiin? Jos keskiökupin saa irti?

Hankala arvailla tai kehitellä mitään kun ei näe ko. tilannetta. Mutta jotain mielikuvitusta vaativaa siihen pitää keksiä...

Voisko poraaminen tulla ollenkaan kysymykseen?

Jaa, mutta nuo veskolan vinkit saattaakin olla viksuimpia... ja pääsis ehkä helpoimmalla?
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Silberpfeil
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Su 22.10.2006 10:22

Viesti Kirjoittaja Silberpfeil »

No noi pultit on upoksissa vanteessa joten niitä ei voi rälläköidä.

Ulospäin väännettiin vannetta maata vasten 1m pitkällä putkella joka oli kiedottu narulla vanteen puolien läpi. Samaan aikaan koitettiin kiertää pultteja aukipäin tuloksetta.
Ulosvetäjä vois olla hyvä idis kunhan sais jostakin käsiinsä sopivan ja sillä ehdolla että vanteen keskimerkin reiän takana on jokui huullos johon sen saisi tukevasti ankkuroitua.

:roll: :oops: :roll:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Silberpfeil kirjoitti:No noi pultit on upoksissa vanteessa joten niitä ei voi rälläköidä.
Sitten kun oikein alkaa tuttamaan niin rälläköit sen vanteen. No ei kait, eiköhän täältä kohta löydy joku, joka kertoo miten tuon helposti saa irti. Niin yleensä aina käy kun itse pohtii eikä keksi millään, ratkaisu voi olla hyvinkin simppeli.

Mihin ihmeeseen se pultti takertuu, jos se jenka on ehjä :)

Pultin ja vanteen väliin pitää ainaki nsaada hyvä voitelu, kun sitä vannetta vetää samalla kun pyörittää pulttia.

...mutta voimia, kyllä se siitä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
rado
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: Su 29.02.2004 20:08

Viesti Kirjoittaja rado »

Vanteen puoliin kiinni "iskuvasara" ja toinen hakkaa sitä "liukua" ja samalla toinen vääntää pulttia aukipäin..
Tulee pulttiin "hetkellisä" pakotuksia, jolloin se antautuu?
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

Cmeli kirjoitti:Tääon jotenkin klassinen tilanne, tullut varmaan vastaan kaikilla ensimmäisen mersun omistajilla. :D
Eikai mersu ole poikkeus,ainoastaan mutterivirityksissä pultti pysyy samana. Mitenkään piruilemati mutta eikös rengasta pyöräytetä uusia vanteita asentaessa ja käsitiukkuuteen pultteja kiristäessä että kaikki kohillaan. Liian pitkiä pultteja itekin joskus mallannut mutta ilman vahinkoja :twisted:

Vahingosta jotain hyötyäkin,tulee uusittua osia ja seuraavalla kerralla oikean mittaiset pultit pyörähtää nätisti paikoilleen :mrgreen:
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: Pyöränpultit sökönä !?

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Silberpfeil kirjoitti:Vaihdettiin C-sarjalaiseen W202 talvirenkaita.

Yritettiin vetää vannetta ulospäin samalla kiertäen pultteja auki mutta ei auttanut.

Mikähän nyt neuvoksi :roll:
:?:
Ei siinä ulosvetäjillä tule kuin lisää vahinkoa.
Ensin 3 oikenpituista puttia niihin ehyiin kierteisiin ja rengas alas maata vasten ja sitten kunnon työkalulla esim pulttipyssyllä jumissa olevat pois. Lähtevät joko kierteellä tai katkeavat. Sittenhän se vannekin lähtee pois ja pääsee tarkastelemaan riittääkö kierteiden selvitys kierretapilla vai meneekö napa uusiksi.
Silberpfeil
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Su 22.10.2006 10:22

Viesti Kirjoittaja Silberpfeil »

No ei ne 2 itse asiassa ole jumissa, ne pyörii tällä hetkellä paikallaan molempiin suuntiin ilman vastetta, kuitenkin siten että vanne ei pääse hölskymään levyn ja pultinkannan välissä kun muutaman millin.

Pulttipyssy luultavasti saisi ne vaan pyörimään vinhasti tyhjää. :cry:
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Silberpfeil kirjoitti:No ei ne 2 itse asiassa ole jumissa, ne pyörii tällä hetkellä paikallaan molempiin suuntiin ilman vastetta, kuitenkin siten että vanne ei pääse hölskymään levyn ja pultinkannan välissä kun muutaman millin.

Pulttipyssy luultavasti saisi ne vaan pyörimään vinhasti tyhjää. :cry:
No jos tilanne onkin noin päin niin pultistahan ne kirteet on rikki.
Oisko sitten viisainta jos eivät tosiaan lähde kietymään pois niin ottaa ja poraaa pulttien keskelle sopivankokoisella poralla reiän niin että se olisi kierteen sisähalkaisijan kokoinen. Sittenhän nuo vanteet saisi pois ja pääsisi jatkamaan purkamista ja kunnostamaan mahdollisia vaurioita.
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1499
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Pultit

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Joopa joo,ei varmaan ensimmäinen eikä viimeinen.Itsellä oli ennen nykyistä autoa vanha w124 200d.Kesäkummit oli aika sileät ja ajattelin,että kyllä niillä talveen saakka pärjää.No,eikös sitten kuitenkin pajahtanut rangas ja vielä keskellä kaupunkia. :oops: Nolostuneena sitten kaivoin varapyörän ja tietysti ruuvasin samoilla pulteilla kiinni.Lähtiessä hieman kuului naksumista,mutta en osannut epäillä mitään.Ajoin rengasliikkeeseen.Siellä sitten vaihdettiin
aluvanne takaisin.Käsijarrukengät,olivat ihme kyllä säilyneet ehjinä.Sen sijaan
pultin päistä oli jokaisesta jengat mennyttä. :evil:
Sitten vielä toinen tapaus.Samassa autossa sittten oli keväällä
talvivanteet alla.Mutterin päät olivat huonot.Katselin niitä jo syksyllä.Päät olivat jo melko pyöreitä ja sitten ristikkoavaimella viimeinen silaus.Avain pyörähti vaan ja pultit olivat piukassa.Ei auttanut muu,kuin ruveta poraamaan.Aika työläs juttu,kun mutterit vielä kartioita.Toinen mutteri lähti aikas helpolla.Ilmeisesti lämpes poratessa niin,että nipin napin sain avaimella auki.
Toisessa oli kyllä sitten työtä.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Pultit

Viesti Kirjoittaja veskola »

Katselin tuossa sattuneesta syystä, jotta golffiin maksaa pulttisarja motonetissa, siis kaikille neljälle pyörälle ~28€ eli jos sieltä vain mersuun löytyy, niin ei kun vaihtamaan aina huonot pultit. Muutenkin uudet pultit on komeet :lol:

Aina kun näkee autossa tai autoliikkeessä aluvanteet alla pitää kysyä missä on talvirenkaiden pultit, yleensä ne löytyvät sitten jostakin. Näin tapahtui juuri eilen kun ajoin auton kaupasta pois, meinasi jäädä peltivanteet ilman pultteja.

Onkos porukalla ollut tapana käsitellä jotenkin aluvanteen pultteja, joskus laitettiin vernissaa siihen kartioon, mutta ei enää kun se tuppasi sotkemaan vanteen ja se mömmö olisitten vaikea putsata vanteesta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Re: Pultit

Viesti Kirjoittaja keef »

veskola kirjoitti:Aina kun näkee autossa tai autoliikkeessä aluvanteet alla pitää kysyä missä on talvirenkaiden pultit, yleensä ne löytyvät sitten jostakin. Näin tapahtui juuri eilen kun ajoin auton kaupasta pois, meinasi jäädä peltivanteet ilman pultteja.
:shock: Ei kai Vito menny vaihdossa.... :D.

Em. syistä kannattaa talvirenkaat olla myös aluvanteilla :wink: . Ei tohon muu auta kun pulttipyssyllä auki lähtee jos lähtee, sitten porataan ja itketään.


PS. On muuten aika paska keli.
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

KL:sta myyrää pultteja sangen edullisesti, ja ovat vielpä paikalleen sopivia....

Olen aina renkaat vaihdettuani puhdistanut ne ruosteenpoistoaineella tai jollain ohuella suojaöljyllä ja liuottimella. Säilytyksen ajaksi sprayvaseliini pintaan (valkoinen) ja asennettaessa samaa ainetta kierteeseen ja kartioon.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Pultit

Viesti Kirjoittaja RH »

veskola kirjoitti:Katselin tuossa sattuneesta syystä, jotta golffiin maksaa pulttisarja motonetissa, siis kaikille neljälle pyörälle ~28€ eli jos sieltä vain mersuun löytyy, niin ei kun vaihtamaan aina huonot pultit. Muutenkin uudet pultit on komeet :lol:
Mää ainakin oon ostanut Motonetista Mersuun pulttisarjan peltivanteille. Eikä maksanut kuin jonkun kympin.
Mutta ihan oikeesti ihmiset, haloo... :oops:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Pultit

Viesti Kirjoittaja veskola »

keef kirjoitti: :shock: Ei kai Vito menny vaihdossa.... :D.
No ei, kuka hullu tommosen virityksen ostaa, ilmaaseksi pitäisi antaa ja ongelmajäte maksu maksaa päälle. Ajattelin että tuo V-malli yksilö on mulla vielä kuuskymppisenä.

Minun talvihuolto pulteille on seuraava: Jätetään pultit siihen vanteille ja yritetään pitää renkaat vaaka-asennossa siten, ettei pultit huku. Mitään puhdisteluja ole koskaan tehny, enkä tee :oops:

Ei kait, olishan se hienoa kun olisi voimia aina laittaa kaikki vimpan päälle talvisäilöön, ruohonleikkuriparkakin näyttää talvehtivan rappusten alla kosteassa, paskasena ja ruosteisena :shock: .

Ilma on niin hanurista kuin hanurista nyt voi olla, etten sanoisi hanuriorikesterista :x

Ai niin, vaikka on 2 sarjaa aluja niin vararenkaalle sitten sarja pultteja mukaan autoon, ei harmita ollenkaan niin paljoa se renkaan puhkeaminen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

OT:

Mullapa onkin stigan "ajettava" ruohonleikkuri, talvisäilytys katon alla puhdistamattomana.
En viitsi puhdistaa sitä syksyisin, koska Stiga on huono, huonompi kuin vito, siis oikeen huano... :lol:
Pegasus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Ma 02.01.2006 15:26
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Pegasus »

Ite käytän tervaa pulteissa, eivät jumahda kiinni, eli saa vielä aukikkin joskus.. :wink: Moni amattiautoilija käyttää niitä rekan pyöränpulteissa ja myös meillä käytetään koneiden pyöränpulteissa.. Itsekkin oppinut käyttämään sitä omassa henkilöautossa.. Sellasessa painepakkauksessa on meillä ollut ja onhan tuota tavallista vene tervaaki käytetty! :wink:
"Ei Riemulla Rajaa, Kun Kasilla Ajaa"
V8
w126 420 SEL

Exät:
w124 300D.
W126 300D (w123)
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Silberpfeil kirjoitti:Pulttipyssy luultavasti saisi ne vaan pyörimään vinhasti tyhjää. :cry:
Kyl niiden pitäis pulttipyssyl tulla ulos. Pultit on sen verran pehmeempää materiaalia että kierteet menee siitä, ei navasta (näin siis 99% tapauksista). Jokatapauksessa sun pitää sitten vetää jenkatapilla navan kierteet puhtaaksi. Eli kaikki pultit kiinni, ja niitä jumiutuneita vedät täydellä momentilla auki niin monta kertaa että pultti on ulkona, luultavasti 1x riittää kunnon koneel.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
yttewi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 426
Liittynyt: Ke 22.06.2005 23:25
Paikkakunta: Kuopio

Re: Pultit

Viesti Kirjoittaja yttewi »

[quote="

Ai niin, vaikka on 2 sarjaa aluja niin vararenkaalle sitten sarja pultteja mukaan autoon, ei harmita ollenkaan niin paljoa se renkaan puhkeaminen.[/quote]

:shock: Aikas asiallinen kommentti,on meinaan molemmat renkaat aluilla ja varapyörä peltivanteella ja arvatkaapas onko sille pultit kyydissä :D ja kipinkapin varastoon hakemaan ne pultit.
W124 300D aut -89
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

vanttom kirjoitti:OT:

Mullapa onkin stigan "ajettava" ruohonleikkuri, talvisäilytys katon alla puhdistamattomana.
En viitsi puhdistaa sitä syksyisin, koska Stiga on huono, huonompi kuin vito, siis oikeen huano... :lol:
Nyt kyllä olen eri mieltä. Stiga on ruohonleikkurien Mersu. Tai ihan uusista en tiedä mutta 15v sitten ei parempaa ollut olemassa. (ensimmäisiä hydrostaattisella voimansiirrolla olevia runko-ohjattavia malleja)
Ja sanoisin että vieläkin pesee monta uutta mennen tullen !!
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
E.E.J Ukkonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: To 11.08.2005 14:32
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Pultit

Viesti Kirjoittaja E.E.J Ukkonen »

veskola kirjoitti:Ilma on niin hanurista kuin hanurista nyt voi olla, etten sanoisi hanuriorikesterista :x
OT mutta....eipäs nyt veskola hanuritella....täällä on kuitenkin niitä, joilla on kultainen hanuri kotona :wink: :lol:
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

Pegasus kirjoitti:Ite käytän tervaa pulteissa, eivät jumahda kiinni, eli saa vielä aukikkin joskus.. :wink:
Ihan kierteiden puhdistus ja muutama öljytippakin jo riittää tai jos oikein hyvin hoitaa, niin sitten kuparitahnaa. :wink:
Eikä sitten saa öljytä liikaa...
PK234
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Pe 14.01.2005 23:14

Viesti Kirjoittaja PK234 »

[Kyllä terva on hintansa väärti pyöränpulteissä. Ainakin AD-varaosasta löytyy eikä spray-pullo maksa kuin muutaman euron.

Toinen sopiva vehje on pitkä 1/2 " vääntövarsi, joka löytyi Motonetista n 15€. Aluvanteille tietysti vielä momenttiavain. Nämä kannattaa henkkia jo ennenkjuin niitä tarvitsee.

Hommasin tällaiset vehkeet, kun aikanaan W124:ssa takapyärän pultit jumittuivat niin, että edes huoltoasemalla ei saatu metrin putkellakaan auki. Lopuksi mutteri oli niin nuljaantunut, että 17mm hylsy pyöri vapaasti.

No ei muuta kuin dremelillä tein siitä 16mm pultin, ja taoin 16 mm hylsyn pulttiin.

Yksi hyvä vinkkki on kumauttaa lekalla pulttia muutaman kerran.
MB C200 farmari Aut -00 CDI W202
Silberpfeil
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Su 22.10.2006 10:22

Viesti Kirjoittaja Silberpfeil »

Nyt lähti irti!!
Poraamalla kunnon terillä. :lol:

Pääsee vihdoin ajamaan, vaikka yhdestä navan jenkasta olikin kierrö tohjona.
No sen saavat kieputtaa kuntoon kun auto menee ensi viikolla jarruhuoltoon.
:lol:
Vastaa Viestiin