Rengasmelu on joo yllättävän suuri, mutta ei nuo samanikäiset ja muut nykyautotkaan sen hiljaisempia ole. Tuskin sitä melua kuitenkaan on tietentahtoen suunniteltu ominaisuudeksi...
Viiksi sopii mullekin hyvin. Ja onhan tuossa mun w202:ssa kaksi viikseä, joita vedellä. Vakionopeudensäätimelle on omansa! Kai senkin ois vielä voinu ympätä tuohon yhteen.
Pitkän tavaran kanssa tulee puutteeksi tuo takapenkkien kiinteys. Kaatuva selkänoja oli lisävaruste tuolloin ja aika harva uuden auton ostaja sitä valitsee..? Eli me köyhät muiden vanhoilla ajelijat joudutaan tyytymään ensimmäisen omistajan tekemiin ratkaisuihin.
JP74 kirjoitti:Ja onhan tuossa mun w202:ssa kaksi viikseä, joita vedellä. Vakionopeudensäätimelle on omansa! Kai senkin ois vielä voinu ympätä tuohon yhteen.
Olen nähnyt kojelaudan kuvia uudesta (faceliftatusta) W211:stä jossa näkyy kolmas pieni viiksi ratin oikealla puolella. Automaattivaihteen valitsin se ei ole koska W211:ssä on ko. valitsin lattiamallinen, oisko jotain tekemistä ilmastoinnin säädön kanssa? Jostain muistelen lukeneeni jotain tuonsuuntaista mutta kun artikkeli oli auf deutch ja tuo saksankieli ei oikeen meikäläisellä ole hallinnassa...
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Mul ei tuu mitään mieleen. Tosin kokemuksiakaan ei ole W124 '95 mallia uudemmista laitteista. Varmaan noissa uudemmissa suunittelun kukkasiakin on monenlaisia.
Mutta ennenhän automallia suunniteltiin 10v ja valmistettiin vähintään yhtä kauan. Nyt autoja suunnitellaan 3kk ja valmistetaan 3v jonka aikana viat evoluutioissa "parannellaan" pois.
Viimeksi muokannut Sergey, To 05.10.2006 19:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mariini kirjoitti:Linguatronic (puheohjaus) kytkinviiksi luullakseni? Oli tuollainen?
Paljon mahdollista että liittyy tuohon. Tuo näkemäni kuvan (W211) oikeanpuoleinen viiksi oli paljolti samankokoinen ja -näköinen kuin vasemman puolen vakionopeudensäätimen viiksi, myös aikalailla samalla korkeudella.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Eräs insinööritaidon tyylinäyte tämäkin.
Polttoainetankin täyttöaukko moottoritilassa pakosarjan yläpuolella. Onneksi korkki ei ole vielä unohtunut tankkauksen jälkeen auki.
MB R129 300 SL-24
MB W136 170 Va -52 museorek.
MB W205 C 200 A Premium Business 2015
David Brown 880 -65
Datsun VPL 510 1600 -70 museorek.
Smart City coupe 450 2002
Takalasin pyyhkimen "automaattitoiminto",ääni tälle. Yks prse,vielä jokin viivekin joka tarttee aikaa pyyhkijän pois päältä ottamisen ja pakin kytkemisen välillä. Ellei sekuntia,paria odota,pyyhkijä pyyhkäisee vaikka ensin pyyhkijän ottaakin pois päältä ja sitten vasta pakkia päälle.
Aivan turha toiminto,takalasi menee piloille kun ittellä vito työautona ja rapa roiskuu,sitä pyyhkijä joskus pyyhkäisee niin kipeää tekee Samoin Timon L:n mainitsemaa viivettä veden tulolle ja pyyhkijän kytkeytymiselle tarvitsisi nimenomaan takalasilla jossa useimmin muutakin kuin vettä.
Viikseen ympätyt toiminnot tekee mersusta mersun,kaikki tutusti käsillä eikä viiksiviidakkoa mistä arvotaan seuraava toiminto
jpk kirjoitti:Viikseen ympätyt toiminnot tekee mersusta mersun,kaikki tutusti käsillä eikä viiksiviidakkoa mistä arvotaan seuraava toiminto
Tähän on vieläkin kommentoitava, kun jäi kamalat elinikäisen traumat C5 Citinästä, anteeksi
Mutta se oli oikein lottokone ohjauspyörältään ja viiksiviidakoltaan
Eikä Fordit paljon sen kummempia
Mersun kuskin paikka on suorastaan rauhan tyyssija näihin verrattuna
Vaan niinhän jossain testissä joskus todettiinkin, että liikenteessä mersukuskin verenpaine on kaikkein alhaisin muilla merkeillä ajaviin verrattuna
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
TIMO T T kirjoitti:Vaikka kyllä ne autotehtaan suunnitteliat ovat varsin usein umpiluupäitä. Tulee mieleen mm. taannoiset arvostelut Mersun "vanerilevy/vieteripenkistä", Volkkakrin liian pienistä taustapeileistä tai Fiatin surkeasta ajoergonomiasta. Vaikka autolehdet jatkuvasti näistä parjasi, niin aina vaan tehtiin samoja virheitä...
En tiedä penkkijutusta mitään, mutta tuskin ne autotehtaan suunnittelijat ihan luupäitä on ainakaan sillä perusteella, etteivä lue ja poimi autojen kehitysehdotuksia jostain Autobildin kesätoimittajan esikoisraportista.
Minun mielestä autolehdet ihan yhtä paskaa mediaa kuin 7-päivää lehti ja niillä ei ole mitään tekemistä oikean tekniikan tuntemisen ja auton suunnittelun kanssa.
Suunnittelussa jokainen ominaisuus on kompromissi useamman vaihtoehdon välillä, voi olla että se vieteripenkki on pysynyt sen ajan tietämyksellä ja vaihtoehdoilla parhaiten kuosissaan. Mitä oli ne vaihtoehdot, putkirunkoinen superlooni klimppi joka alkaa purkaantua jo 200-300 tkm. Mersun penkit sentäs kestää helposti tuplasti.
Ja volkkarin peilit on luultavasti sen takia liian pienet ettei ole viitsittu muotoilla ja rakentaa äänieristystä sille tasolle, ettei suuret peilit ala vinkumaan tuulessa.
Asian vierestä sen verran, että joskus kummastuttaa, notta miksi ne molemmat kädet pitää koko ajan olla ratissa kiinni - ainakin silloin kun hallintalaitteita arvioidaan.
Ääritilanteissa esim. kun pimeällä rekka roiskauttaa lasin täydeltä suola/loskakuraa niin pidän sitä suotavana ja helpottavana tekijänä kun ei tarvitse irroittaa käsiä ratista vaan voi yrittää sompailla huipputunnokkaalla ohjauksella jotta pysyy kaistalla. Kukin tavallaan, automaattinen sadetunnistin luonnollisesti auttaisi tässä paljon jos sellainen olisi. Jotenkin se vain on niin paljon helpompaa (minulle) kun voi vain ojentaa yhden sormen ja niin pyyhin on nopeasti ja turvallisesti käynnistetty. Tietysti saatan olla kokematon ja muutenkin köpö kun en osaa ajaa (mersulla)
Mulla kävi edellisen auton kans kikkaillessa mielessä kun kansi pamahti et miksei sitä summeri piipitys killjuntaa saa toimimaan tuon moottorin ylikuumentumisen kans eli summeri varottas jos kone alkas oleen vaarassa(vesipumppu meni). kyllä ne sillon vinkuu ku jättää avamet virtalukkoon, valot päälle tai ulkona alkkaa olemaan pakkasta.
rekke kirjoitti:Mulla kävi edellisen auton kans kikkaillessa mielessä kun kansi pamahti et miksei sitä summeri piipitys killjuntaa saa toimimaan tuon moottorin ylikuumentumisen kans eli summeri varottas jos kone alkas oleen vaarassa(vesipumppu meni). kyllä ne sillon vinkuu ku jättää avamet virtalukkoon, valot päälle tai ulkona alkkaa olemaan pakkasta.
Niin, tai miksei myös päinvastoin. Mulla on ollut ilmeisesti alusta asti termari rikki (käytettynä ostettu auto tietysti) ja lämmöt alhaalla. No milläs tämän tajuaa, kun on ekaa kertaa CDI. Miksei yhtä hyvin voisi varoittaa rikkinäisestä termostaatista. Rikkinäisestä lampusta kyllä herjaa...
Jotenkin se vain on niin paljon helpompaa (minulle) kun voi vain ojentaa yhden sormen ja niin pyyhin on nopeasti ja turvallisesti käynnistetty. Tietysti saatan olla kokematon ja muutenkin köpö kun en osaa ajaa (mersulla) Rolling Eyes Very Happy
Tarkoittiko tuo edellinen lainaus sitä että on tyytyväinen siihen että mersun pyyhkijät saa toimimaan yhdellä napin painalluksella siittä katkaisian päästä painamalla vai jotain muuta ????????
kardaani kirjoitti:Ari66:n kanssa aivan samaa mieltä. Yksiviiksijärjestelmä on yksi mersun hienoimpia ominaisuuksia
Tämä on totta. Ja yksipyyhinsysteemi kanssa.
Tosiaan, kun tässä on tullut viime aikoina ajeltua muidenkin kiesien kuin omien mersujen kanssa, niin on saanut huomata miten loppuun asti mietityt mb:n toiminnat sittenkin ovat.
Paitsi tietty se takapyyhin, joka pyyhkii ensin ja roiskii vettä vasta sitten.
Aku P kirjoitti:Paitsi tietty se takapyyhin, joka pyyhkii ensin ja roiskii vettä vasta sitten.
Ainakin omassa toimii siten, että pumppu ruiskauttaa vettä siinä heti liikkeen alussa ja katkaisee veden tulon loppuajaksi. Ja taas lisää vettä, kun pyyhin aloittaa uuden liikkeen. Olettaisin, että toimii, niinkuin on tarkoitettu.
Voisikohan tuohon häiriöön vaikuttaa viallinen takaiskuventtiili (kestää aikansa, että saa pumpattua letkun taas täyteen) vai liekö pyyhinmoottorin kontakteissa jotain häikkää (pumpun virta kulkee sitä kautta ja katkoisi väärin pumpun virtaa).
Tarkoittiko tuo edellinen lainaus sitä että on tyytyväinen siihen että mersun pyyhkijät saa toimimaan yhdellä napin painalluksella siittä katkaisian päästä painamalla vai jotain muuta ????????
No, enpä sitä tarkoittanut vaan sitä että jossain toisessa autossa missä on erillinen viiksi niin homma hoituu vaivattomasti ja turvallisesti, kaikkeen tottuu ja oppii käyttämään. Minä vain en tuota ole vielä muutamassa vuodessa sisäistänyt tuota yksiviiksijärjestelmän hienoutta! tämä on siis minun MIELIPIDE ja siten kiistatta totta (minulle) Kokonaisuutenahan puhutaan varsinkin noiden vanhojen osalta erittäin lladukkaista autoista jotka on todella tehty kestämään ja olemaan huolettavissa ja korjattavissa.
Täytyy lisätä w201 huono ominaisuus. Mielestäni tilaa on kaasujalalle pystysuunnassa liian vähän. Jos ajelen vaikka vaelluskengät jalassa, niin mulla ottaa kengänkärki kiinni kojelaudan alapuoliseen muoviin. Lisäksi jalan siirto jarrulle kopsahtaa usein ohjausputken kohdan pullistumaan kyseisessä muovissa.
Homma menee vielä pahemmaksi mikäli on joku lisämattosarja alkuperäisten mattojen päällä.
hedlu kirjoitti:mulla ottaa kengänkärki kiinni kojelaudan alapuoliseen muoviin.
Hep! Omassa 124:ssa on samaa vikaa kytkinpolkimen kohdalla. Ilmiö esiintyy, jos ei paina poljinta aivan kengän kärjellä. Kytkintä nostaessa kärki jää muovin taakse nalkkiin ja sen jälkeen seuraa joko kengän liu'uttamista alaspäin taikka nykivä lähtö. Pitäisi varmaan virittää sitä muovia ylemmäksi.
Minusta 124:n kattotelineen kiinnitystä ei ole mietitty loppuun asti. En tiedä millaiset ovat alkuperäiset kattotelineet, mutta Thulen malli on ainakin surkea. Teline makaa katolla pehmusteiden varassa mikä on sinällään ihan OK, mutta kun kiinnikkeet vedetään oviaukon karmeihen koukuilla, jossa pelti peltiä vasten tekee hyvää jälkeä taakan heiluessa ajettaessa. Lisäksi koukut kulkevat ovien tiivisteiden läpi muuttaen niiden toimintatarkoitusta.
Täysin turhia värkkejä vaikka millä mitalla. E-mallissa vm.2006, edelleen ns.puhelinvalmius johon ei osaa kukaan asentaa Nokialaista. Puhelinta ei saa edes kuulumaan radion kaiuttimista, mikkiäkään ei kuitenkaan ole valmiina. Navigaattorikin on, mutta vain osa etelä-suomen karttaa ja mersun cd levyt maksavat enemmän kuin koko navigaattori levyineen päivineen. Ohjekirja liki 400 sivuinen, täynnä asioita joita ei ole kuitenkaan kuin osassa autoja, löydä sieltä sitten hakemasi. Parkkitutkat ei toimi kuin kesällä kuivalla säällä jne, jne, jne,.....
kaarik kirjoitti:Minusta 124:n kattotelineen kiinnitystä ei ole mietitty loppuun asti. En tiedä millaiset ovat alkuperäiset kattotelineet, mutta Thulen malli on ainakin surkea. Teline makaa katolla pehmusteiden varassa mikä on sinällään ihan OK, mutta kun kiinnikkeet vedetään oviaukon karmeihen koukuilla, jossa pelti peltiä vasten tekee hyvää jälkeä taakan heiluessa ajettaessa. Lisäksi koukut kulkevat ovien tiivisteiden läpi muuttaen niiden toimintatarkoitusta.
Alkuperäisissä telineissä on kumipehmusteet kaikissa peltiä vasten tulevissa osissa. Minun mielestäni suksitelineiden kiinnitys on toteutettu varsin nerokkaasti verrattuna moneen muuhun merkkiin. (Esimerkiksi Peugeotissa alkuperäiset telineet tulevat pulteilla kiinni tiivisteiden alla oleviin reikiin.. eikä pehmusteista tietoakaan... Arvatkaapa ruostuuko?)
Ehdottomasti huonoin/hölmöin ominaisuus, suorastaan vika, on se että vaimon mersu on parempi ajaa kuin mun volkkari. Se on lämpimämpi talvella ja kesällä ilmastointi viilentää, sisällä voi jutella ajaessa huutamatta, umpihangessa 4matic menee mutta passatti hyytyy.
Katsastuksessa inssi kehuu mersua mutta vokkee haukkuu eikä päästä läpi.
w202:ssa alkuperäinen kangasmatto ei pysy paikallaan, vaan aina työntyy polkimien alle ja sitten ei pysty painamaan kytkintä kunnolla ja kaasu jää päälle tasasessa vauhissa...
elikkäs eipä kyllä suurempia valittamisia ole ainakaan tuosta mallista