170 Cdi ONGELMA: ei käynnisty kunnolla

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
wanha nokivasara
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ma 08.08.2005 01:44

170 Cdi ONGELMA: ei käynnisty kunnolla

Viesti Kirjoittaja wanha nokivasara »

Onko kellään tullut vastaan vastaavaa ropleemaa:

Tähän asti ongelmitta toiminut A 170 Cdi sanoi työsopimustaan osittain irti. Vaimo starttasi toissapäivänä 200 km ajon jälkeen ½-tuntia seisoneen mesen ja lähti huonosti käyntiin. Eilen aamulla (pakkasta -2c, ei roikassa) ei ensin puhunut kuin vaivoin jotain, hehkutti uudelleen, lähti käyntiin mutta sammui(!!), hehkutti uudelleen ja nyt sai pidettyä kaasun kanssa käymässä. Ajoi 4 km ja minä sieltä sitten muutaman tunnin kuluttua autoa katsomaan.

Vaivoin ihan pientä startin (vissiinkin) napsetta ei mitään muuta elämää. Noh kaikki kojetaulun valot yms kyllä paloi. Nopea diagnoosi: akku loppu (on muuten alkuperäisakku, eli 7 v vanha, joten ei ihan suuri yllätys ollut). Akku irti ua kotiin lataukseen. Illalla akku kiinni ja uusi yritys täyteen ladatulla akulla: napsahdus vain ekalla startilla, toisella sama juttu. Kolmas pikkuisen pyöräytti ja neljännellä heräsi eloon. Noin ei terve auto tee.

Voiko akku siis olla yhäkin syyllinen? Vaikka juuri oli latauksesta otettu. Vai mikä per... siinä on? En pääse ennen iltaa uudelleen testaamaan, Näkeepä sitten senkin onko akussa enään yön ja päivän jälkeen virtaa lain. Voiko olla muuta syytä? Jos niin mitä? Sitä en ymmärrä että sammui. Ei tiisselin niin pitäisi tehdä. Eihän?

Viisaat, kertokaatten!
W110 -67 250 DTA, ex W124 300 TDT, ex A170 Cdi, ex W124 200 D, ex W123 300 DA USA, ex W123 300 D ja kaikki muut romut päälle... chevyt, volkkarit, voortit, subarut, audi, chrysler, rover, pösö, volvo, oldsi, opel, datsun, jne...
sprint
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ke 26.05.2004 19:51

Viesti Kirjoittaja sprint »

Varmaan kannattaa katsoa seuraavaksi maadoitukset läpi. Sitten tuleekin varmaan startin hiilien vuoro tarkastuslistalla.
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Eiköhän nykytiisselin ohjaus ole sellainen että jos sähkö katoaa, moottori defaulttina sammuu siihen. Eli maadoitusvika voi hyvinkin sammuttaa moottorin.
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Kun akku tulee tiensä päähän niin ei se ota virtaa vastaan,ja sitä vähästäkään ei kauaa säilyttele :lol: .
Uus akku ja menoks taas :wink:
aina vaan fixataan :) 230te -86
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

On kyllä hyvin palvellu akku jos 7 vuotta ikää.
Nyt kannattaa laittaa uusi akku ,ettei alijännite tee tuhojaan.
wanha nokivasara
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ma 08.08.2005 01:44

Viesti Kirjoittaja wanha nokivasara »

Jep. Eipä ollut enään illalla asiaa konepellin alle, lunta tulee jo melkein tupaan asti. Uuuden akun haen ja katsotaan sitten mitä tapahtuu.

Täytyy todellakin antaa 10 pistettä MB:n ensiasennusakulle, 7 v ja 250 tkm kesto. Ei paha. Tosin oli kymmenkunta vuotta sitten -83 300 D:ssä minulla Billteman halpis akku, jolla oli ikää 3 vuotta ja kilometrejä yli 250 tkm siinä vaihessa kun auton pois myin ja pelasi edelleen.

Ps. On muuten mahdottoman mukava irroiteltava tuo aakkosen akku, etenkin jos ei ole muuta työkalua mukana (tietenkään) kuin se mb:n oman työkalupussin sisältö...
W110 -67 250 DTA, ex W124 300 TDT, ex A170 Cdi, ex W124 200 D, ex W123 300 DA USA, ex W123 300 D ja kaikki muut romut päälle... chevyt, volkkarit, voortit, subarut, audi, chrysler, rover, pösö, volvo, oldsi, opel, datsun, jne...
wanha nokivasara
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ma 08.08.2005 01:44

Viesti Kirjoittaja wanha nokivasara »

No niin. Akku uusittu ja nyt ei sitten puhu enään mitään. Startti paskana? Muita arvauksia? Virrat tulee kaikkialle muualle kuin koneeseen... Per...kele. On nämä cdi:t ja tietokoneet ja absit ja epsit ja sipsit ja ajotietokoneet ja mitä näitä nyt on, yksiä paavin keksintöjä.

Antakaa mulle vanha kunnon mersu, niin saatte ton (huollettuna) vaihdossa. Kelpaa kaikki diisselit vm-95 alaspäin... (= suht asiallisillla kilometreillä, kunnossa ja huollettu). Vaikka vie sen 2-3 litraa enemmän naftaa sataselle niin vieköön.
W110 -67 250 DTA, ex W124 300 TDT, ex A170 Cdi, ex W124 200 D, ex W123 300 DA USA, ex W123 300 D ja kaikki muut romut päälle... chevyt, volkkarit, voortit, subarut, audi, chrysler, rover, pösö, volvo, oldsi, opel, datsun, jne...
wanha nokivasara
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ma 08.08.2005 01:44

Viesti Kirjoittaja wanha nokivasara »

Niin juu. Toi maadoitusjuttu voipi olla, kun tuolla lailla temppuilee. Noh, manataihin menee senkin asian selvittäminen. Mutta edelleen; onko muita arvauksia? Vastaavia vikoja ollut?

Olen kait tottunut mersujeni kanssa liian hyvälle, aina on pelanneet eikä tielle jättäneet, vaikka kaikki on olleet jo ostohetkellä 470.000 - 900.000 ajettuja. Niin paitsi tämä oli vasta 200 tkm kiertänyt. Just joo.
W110 -67 250 DTA, ex W124 300 TDT, ex A170 Cdi, ex W124 200 D, ex W123 300 DA USA, ex W123 300 D ja kaikki muut romut päälle... chevyt, volkkarit, voortit, subarut, audi, chrysler, rover, pösö, volvo, oldsi, opel, datsun, jne...
wanha nokivasara
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ma 08.08.2005 01:44

Viesti Kirjoittaja wanha nokivasara »

No niin. Vika löytyi. Tuli turhaan uusittua vasta 7v akku.

Pissapojan alapuolella on joku peevelin sähköhössäkkä, joku "jakorasia" tai minä noista tiedä. Se oli kärvähtänyt ja turmellut sitten vähän muitakin johtoja ympäriltään. Otti startin + johto maata rungosta, niin että kipinät kävi. Onneksi ei rikkonut starttia. Eikä mitään muutakaan isompaa.

Tarinan opetus: kun kaadatte vettä pissapoikaan, ÄLKÄÄ kaatako sitä ohi sen tankin reiän, valuu nimittäin suoraan tuohon muoviseen ja melko suojattomaan palikkaan. Vaikka menee siihen varmaan vettä myös yhtälailla moottorinpesussa, yms.

Olikohan riittävän tekninen selvitys, kas kun en ymmärrä näistä autosähköjutuista yhtikäs mitään.
W110 -67 250 DTA, ex W124 300 TDT, ex A170 Cdi, ex W124 200 D, ex W123 300 DA USA, ex W123 300 D ja kaikki muut romut päälle... chevyt, volkkarit, voortit, subarut, audi, chrysler, rover, pösö, volvo, oldsi, opel, datsun, jne...
wanha nokivasara
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ma 08.08.2005 01:44

Viesti Kirjoittaja wanha nokivasara »

Tuli tuossa itseasiassa aiemmin hieman turhankin jyrkästi hermostuttua tuohon A-malliin. Nyt on jo leppynyt olo.
W110 -67 250 DTA, ex W124 300 TDT, ex A170 Cdi, ex W124 200 D, ex W123 300 DA USA, ex W123 300 D ja kaikki muut romut päälle... chevyt, volkkarit, voortit, subarut, audi, chrysler, rover, pösö, volvo, oldsi, opel, datsun, jne...
Vastaa Viestiin