124 300-24 TE hankinta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
eppu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: La 04.11.2006 19:02

124 300-24 TE hankinta

Viesti Kirjoittaja eppu »

Moi kaikille.

Olen katellut otsikon mukaista farkkua ja muutamien tuttavien mielestä tunkemassa kätöset syvälle liejuun jos tuollaisen ostan. Epämääräistä mutinaa on erityisesti tullut tuosta 24 tappisesta mootorista joka mukamas on susi. Mitään tarkkaa ongelma kohtaa eivät tietenkään ole osanneet kertoa vaan jotain epämääräistä mutinaa monista viosta :roll: Hevosmiesten juttuja kuulee kyllä mutta jos mersu miehiltä sais jotain luotettavampaa tietoa niin huomattavasti mukavampi perustella hankintaa kavereille :lol: Onkos tuollaisessa vaunussa muuta huomioitavaa jos sellaiseen päädyn? Hakusessa siis automaatti ja vm. n.93-95.

Terkuin
Eppu
Ps. Sori. Tää on aivan varmasti käsitelty jo monesti ja yritin käyttää hakua. Oon vaan käsi :oops:
Eldorado
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ke 14.06.2006 16:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

300 TE-24 mallia valmistettiin 1989 - 10.1992, joten 93-95 vuosimallit on jo 320 TE / E 320 T malleja. Noissa 320 malleissa on samantyyppinen M 104-sarjan suora kuutoskone 24-venttiilisenä kuin 300 TE-24 malleissakin, mutta moottori on paremmin vääntävä ja iskutilavuus mallimerkinnän mukaisesti 0,2 l suurempi.

Itsellä on tuo 300-24 kone ja täytyy sanoa ettei moottorin osalta mitään murheita ole ollut, ei edes niitä kuuluisa öljyvuotoja. M 104 moottorit ei tosiaan ole ehkä kestävimpien maineessa, mutta voi olla enemmän paisuttelua kuin aihetta. Tyyppivioista noiden mainittujen öljyvuotojen lisäksi ainakin tulee mieleen huonolaatuiset moottorin johtosarjat (näissä vikoja juuri -92/93 alkaen malleissa).
Automaattivaihteisto on noissa yleensä 5-vaihteinen 722.5 tai 4-vaihteinen 722.3 jotka molemmat ovat lujia ja eivät vielä sähköohjattuja.
Yleisestihän 124 malleja pidetään jo kuluneen sanonnan mukaisesti "viimeisinä oikeina mersuina", ja lujia ja hyvin tehtyjä autojahan nämä ovat.

Jos kori on suhteellisen siisti (ei ruostetta) ja huollot tehty, pitäisi tuollaisessa olla autoa pitkäksi aikaa. Ja ajettavuudeltaankin edelleen yllättävän moderni. Bensankulutus... no joo... jos sitä tarvii kysyä niin jne... :wink:

Omien kokemuksien perusteella voin kyllä suositella 124:ää mutta kannattaa hakea rauhassa hyvä yksilö ja hinta/laatusuhde. Itse haeskelin Mersua vajaan vuoden verran ennenkuin nykyinen löytyi.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13611
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Tervehdys, ja tervetuloa voorumille.

Työkaverini, joka on todella pitkän linjan jenkkiautomies, hairahtui mersupolulle ja hankki 1990 300 TE-24 farkun millä ajeli muutaman vuoden. Kuitenkin veri veti takaisin ja alle tuli 90-luvun sämpylä-caprice-ruumisauto joten mekkeri olisi joutilaana.

Merssu on Sportline, siinä on E-mallin keula (siis home-made-facelift) ja kesikset 17 tai 18 tuuman aluilla. Pakoputket on Remuksen tuplaulostulot ja väri autolla musta.

Taisi ottaa pois jo nettiautosta koska 1949 hyrsleri meni talviteloille ja mersu takas ajossa, mutta mebe on edelleen kaupan numerossa 0405488671, hinta alkaa seiskalla muistelen. Auto on ihan ok mielestäni.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
rei7pir8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Su 16.05.2004 20:02

Viesti Kirjoittaja rei7pir8 »

Itellä on tuo E320T. Suosittelen ehdottomasti nimenomaan tuota E320 konetta , E300-24 sijaan! Jo paperilla olevat arvot kertovat paljon moottoreiden erosta.
E320 vääntömomentti= 310Nm ja E300-24=267Nm.

No tässä 3,2L on tietenkin miinuksena se kuuluisa johtosarjaongelma.
Mutta siitäkin selviää edullisesti jos vaan pysyy kolvi kädessä!

Bensankulutus on melkoinen varmaan kummassakin koneessa ainakin automaattivaihteiston kera.
Omassa on kyllä tuo 5-vaihteinen mutta kun siinä ei ole turbiinin lukkoa ja välityksetkin ovat turhan lyhyet niin alimmillaan olen päässyt 9,7 L/100km.

Aina silti olen päässyt huoltoasemalle...ei ole tien päälle bensa loppunut! :roll:
Saattaa vaan olla työläs myydä aikanaan tämmöinen kampe!
Toyota Avensis stw 2,0vvtiA -06
MB E320T -94
ex BMW 525iA -91
ex BMW 518i -90
ex BMW 324TD -87
ex Mitsubishi Tredia 1,8 -86
rei7pir8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Su 16.05.2004 20:02

Viesti Kirjoittaja rei7pir8 »

Voimasta kertoo se että 195-talvirenkailla kuivalla asfaltilla 80-vauhdissa kun polkaisee kaasun pohjaan niin asd-kolmio syttyy palamaan.
Eikä tarvi odotella ahtopaineen nousua vaan heti lähtään! (provo ST:n suuntaan) :twisted:
Toyota Avensis stw 2,0vvtiA -06
MB E320T -94
ex BMW 525iA -91
ex BMW 518i -90
ex BMW 324TD -87
ex Mitsubishi Tredia 1,8 -86
rei7pir8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Su 16.05.2004 20:02

Viesti Kirjoittaja rei7pir8 »

Eikä tarvi hävetä kun koko maisema peittyy savuun! (provo 2) :twisted:
Toyota Avensis stw 2,0vvtiA -06
MB E320T -94
ex BMW 525iA -91
ex BMW 518i -90
ex BMW 324TD -87
ex Mitsubishi Tredia 1,8 -86
eppu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: La 04.11.2006 19:02

Viesti Kirjoittaja eppu »

Kiitos vastauksista.

Tosiaan tarkoitus olisi hankkia auto pitempää käyttöä varten ja juuri tuo 124 tekniikka tuntuu olevan pommin varmaa ja sille vielä pystyy itse jotain tekemään. Kulutus toki on hurja mutta ilmeisesti kulkupuolikin on ihan kiitettävä. Kannattaako mun katella jotain muuta kuin 300/320 mootorista? Mittän ihan mopoa en kuitenkaan viittis hommata ettei tartte verenpaineita nostella turhaan kun yrittää motarille kiihdyttää :lol:
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2309
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...eipä toi E280 24v :kään huono ole :D
...tässä olis varmaan yksilö parhaasta päästä ..jos sedan kävisi :wink:
http://www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?bere ... 1226453021&
Ari V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Pe 19.03.2004 13:02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ari V. »

M104 on kyllä ihan kelpo ja kestävä kone.
Tosiaan ainoat minun tiedossa olevat tyyppiviat ovat heikohko kansipahvivi ja sytytyksen hapertuvat johtosarjat.
Edellämainitut ongelmat eivät kyllä ole pelkästään M104:n etuoikeus, vaan samat vaivat löytyy muistakin tuon ikäluokan bensamersuista(eli esim. nelipyttysen M111 koneesta). Itseltä löytyy molemmat mosat (M111 ollut jo 5 vuotta) eikä kummassakaan vielä ole noita ongelmia suuremmin ollut, öljyä tihuuttaa kumpikin, mutta ei niin, että ainakaan vielä mitään tarttis asialle tehdä
Raaka Arska
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
Vastaa Viestiin