124 Riisselin surkeet ajovalot
124 Riisselin surkeet ajovalot
Ajovalot olivatten Merketeksessä aikas heikon tuntuiset . Joten jännitteen mittaukseen .
Akulla 14,4 V ja lampunkannalla 12.5 .
Tuntu aika vähäiseltä jote piilteemasta johtosarjaa että releillä suoraan akkujännitettä ajovaloillen .
Heleppo homma asentaa ja kait nuo vähän kirkastuivattenkin , oisko sit 100W polttimot viel asiaa .
Mut nyt se polttimon häiriövalo luulee että jotain häikkää !!!!!
Saako sitä sammumaan tällä kytkennällä ko polttimo poistamalla ????
Akulla 14,4 V ja lampunkannalla 12.5 .
Tuntu aika vähäiseltä jote piilteemasta johtosarjaa että releillä suoraan akkujännitettä ajovaloillen .
Heleppo homma asentaa ja kait nuo vähän kirkastuivattenkin , oisko sit 100W polttimot viel asiaa .
Mut nyt se polttimon häiriövalo luulee että jotain häikkää !!!!!
Saako sitä sammumaan tällä kytkennällä ko polttimo poistamalla ????
Re: 124 Riisselin surkeet ajovalot
No releiden asennus on kyl asiaa, mut ei kannata käyttää 100w polttimoita, koska ilman relettä olevissa vehkeissä katkaisijat/muut laitteet eivät kestä ylimääräistä virtaa. Hommaa uudet umpiot tai lisäpitkät.Oula kirjoitti:Ajovalot olivatten Merketeksessä aikas heikon tuntuiset . Joten jännitteen mittaukseen .
Akulla 14,4 V ja lampunkannalla 12.5 .
Tuntu aika vähäiseltä jote piilteemasta johtosarjaa että releillä suoraan akkujännitettä ajovaloillen .
Heleppo homma asentaa ja kait nuo vähän kirkastuivattenkin , oisko sit 100W polttimot viel asiaa .
Mut nyt se polttimon häiriövalo luulee että jotain häikkää !!!!!
Saako sitä sammumaan tällä kytkennällä ko polttimo poistamalla ????
jos sulla on ne releet asennettuna siälä, eikä virtaa kulje juuri nimeksikään katkasijoitten kautta, niin luulis, että voit asentaa ne 100w polttimot sinne. biilteemasta ainaski saa muistaakseni 90/100w polttimoita, eikä maksa juuri mitään. en tiä onko ne mistään kotosin..testaappa.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Kannattaa laittaa oma rele joka lampulle siis 4 kpl/2:lle H4:lle ja ohjaus releelle vanhasta lampunkannasta,silloin ei sammu molemmat kerralla,jos jotain sattuu,eikä ilmoita viasta.On kyllä vielä itselläkin tekemättä tuohon omaan rönttäänOula kirjoitti:ongelmahan on että alkuperäisissä johtimissa ja koko järjestelmässä on jännitehäviötä yli 2v jolloin polttimo saa selvästi alijännitettä .
Umpiot ovat ihan hyvät ja heijastimet aivan puhtaat ja kirkkaat enkä laseissakaan huomaa mitään vikaa .

Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Ei vaan tahdo kestää kaikkien merkkien lamppujen heijastimet noita 100W:n lamppuja. Ainakin BMW:n linssivalojen heijastimista on kokemusta.pera8x kirjoitti:jos sulla on ne releet asennettuna siälä, eikä virtaa kulje juuri nimeksikään katkasijoitten kautta, niin luulis, että voit asentaa ne 100w polttimot sinne. biilteemasta ainaski saa muistaakseni 90/100w polttimoita, eikä maksa juuri mitään. en tiä onko ne mistään kotosin..testaappa.
Re: 124 Riisselin surkeet ajovalot
Muistaakseni noi 100Wattiset ei useimmiten ole E-hyväksyttyjä, vai olenko väärässä? Ainakin Pilteman luettelossa korkeampitehoisimmat lamput olivat pannassa. No ei siinä mitää, kun ei vaan mene niillä katsastamaan.Oula kirjoitti:Heleppo homma asentaa ja kait nuo vähän kirkastuivattenkin , oisko sit 100W polttimot viel asiaa .
joo laitoin jo sen piilteman johtosarjan
siinon oma rele lyhkäsille ja pitkille
ohjausvirta otetaan just toisesta lampun johtimesta
ihmettelen ko siinä ei oo sulaketta olleskaan , laitoin ite .
MUTTA NYT LAMPPUJEN VIKAVALO palaa kokoajan
KYSYMYS 1 kuitataanko se jostain pois että sammuis
KYSYMYS 2 voiko sen vikavalon huijata jotenkin ko se varmaan herjaa ko vanhat lamppujen johdot on irroitettu
ja laitoin ne satavattiset ja maalima valkeni hienosti mut taidan kokeilla takas tavallisilla mitä lie mega super xenon like likhteillä ettei ne ompiot mee pilalle
siinon oma rele lyhkäsille ja pitkille
ohjausvirta otetaan just toisesta lampun johtimesta
ihmettelen ko siinä ei oo sulaketta olleskaan , laitoin ite .
MUTTA NYT LAMPPUJEN VIKAVALO palaa kokoajan
KYSYMYS 1 kuitataanko se jostain pois että sammuis
KYSYMYS 2 voiko sen vikavalon huijata jotenkin ko se varmaan herjaa ko vanhat lamppujen johdot on irroitettu
ja laitoin ne satavattiset ja maalima valkeni hienosti mut taidan kokeilla takas tavallisilla mitä lie mega super xenon like likhteillä ettei ne ompiot mee pilalle
[quote="Oula"
KYSYMYS 2 voiko sen vikavalon huijata jotenkin ko se varmaan herjaa ko vanhat lamppujen johdot on irroitettu
[/quote]
Onnistuskohan se niin että laittais kaikille oman releen l. 4kpl kuten WAARI tuolla aikaisemmin ehdotti ja ottaisi herätevirran niihin molemmita puolilta jolloin vikaboksille saataisi riittää että molemmille puolille menee samansuuruinen (heräte)virta.
KYSYMYS 2 voiko sen vikavalon huijata jotenkin ko se varmaan herjaa ko vanhat lamppujen johdot on irroitettu
[/quote]
Onnistuskohan se niin että laittais kaikille oman releen l. 4kpl kuten WAARI tuolla aikaisemmin ehdotti ja ottaisi herätevirran niihin molemmita puolilta jolloin vikaboksille saataisi riittää että molemmille puolille menee samansuuruinen (heräte)virta.
Kiitosta !m4rcuz kirjoitti:Ei toimi niinkään, testattu on... Ja vaikka laittaisit alkuperäisiin johtoihin oikeanlaiset polttimot jonnekin piiloon ja siitä sitten heräte releelle varsinaisia valoja varten, on valojenvalvonta niin tarkka että se huomaa tuon releenkin ja taas palaa vikavalo
Tuota pelkäsinkin . Täytynee ottaa polttimo pois .
Onhan nuo ennenkin valot tarkastettu heheee ainakin ennen katsastukseen vientiä

Nohnoh.mob kirjoitti:oli kyllä mullekki yllätys kuinka paljon huonommat valot on 124 jos vertaa 123:seen
Perinteisesti se on tasan toisin päin.
Totuutta ei enää löydy tästäkään, kun kumpaakaan mallia ei enää uutena löytyne

Jos molemmissa on 55/60W valot ja piuhat kunnossa sekä kirkkaat lasit ja puhtaat palamattomat heijastimet, niin 124:ssa on selvästi paremmat valot. IMO.
"Molemmilla malleilla yli 700000km ajanut"
Mutta hieman teoriaa noista valoista:
Tavallinen H4-polttimo on mitoitettu 14 voltille (huolimatta painetusta 12V-merkinnästä)
Kun polttimo on lämpimänä vakiokuorma (syttymishetkellä kylläkin virtaa menee enemmän kuin lämpimänä), on sen sisäinen vastus vakio.
Näin ollen ohmin laista suoraan voidaan määrittää, (U=RxI ja P=UxI) että
55W/14V=3,92A
=> R=14V/3,92A=3,57 ohmia.
(tämä siis ns. riittävällä tarkkuudella...)
Siispä jos lampun todellinen jännite on esimerkiksi tasan 12V, voidaan sen teho määrittää seuraavasti:
I=12V/3,57ohmia =3,36A
josta taas seuraa,että polttimon teho on
P=12Vx3,36A=40,32W
(P=teho watteina, I= virta ampereina, R=vastus ohmeina ja U=jännite voltteina)
OK. Siis 14V -> 12V on yhtä kun 55W -> 40W eli pudotus on
28% kun taas volteissa se on "vain" 14%.
Eipä ihme, että tähän panostaminen kannattaa.
/Ana
W124 200D 1986 ~90++Hp
:-)
:-)
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Heijastimien tarkistus
Kuinka todensit tuon? Minä vaidoin eilen omaani uudet heijastimet ja kyllähän voi sanoa, että valkeus tuli. Vanhoissa oli sellainen harmaa 'savukalvo' juuri siinä polttimon yläpuolisella alueella ja tuostahan juuri heijastetaan lähialueen valo. Tuon harmauden toteaminen lasin läpi oli puoliksi arvaus ennenkuin ryhdyin hommaan. Ja äkkiseltää ei uskoisi, että noin pienellä harmaudella olisi niin suuri vaikutus.Oula kirjoitti:Umpiot ovat ihan hyvät ja heijastimet aivan puhtaat ja kirkkaat enkä laseissakaan huomaa mitään vikaa .
Tutkiessani vaihdon jälkeen vanhoja heijastimia totesin kalvon olevan puhdistettavissa. Ongelmana on vain se, ettei pintaa saisi naarmuttaa.
Eli, suositukseni on, että avaatte 124:n lyhdyt ennen muita valovirityksiä. Heijastimet puhdistukseen tai vaihtoon... Lasien irroitukseen menee viisi minuuttia ja vilaus.
Ps. Polttimoina minulla on GE +60%, mutta nyt on Philips tuonut markkinoille +80:setkin....
Terveisin
Tero
Tero
Re: Heijastimien tarkistus
Täyttä asiaa,ainoastaan on meikäukkelia mietityttäneet nuo prosenttipolttimot,vertaako ne oman merkin entisiin,vai onko jossain se perus/standardipolttimo johon kaikki vertaileedieselflosse kirjoitti:Kuinka todensit tuon? Minä vaidoin eilen omaani uudet heijastimet ja kyllähän voi sanoa, että valkeus tuli. Vanhoissa oli sellainen harmaa 'savukalvo' juuri siinä polttimon yläpuolisella alueella ja tuostahan juuri heijastetaan lähialueen valo. Tuon harmauden toteaminen lasin läpi oli puoliksi arvaus ennenkuin ryhdyin hommaan. Ja äkkiseltää ei uskoisi, että noin pienellä harmaudella olisi niin suuri vaikutus.Oula kirjoitti:Umpiot ovat ihan hyvät ja heijastimet aivan puhtaat ja kirkkaat enkä laseissakaan huomaa mitään vikaa .
Tutkiessani vaihdon jälkeen vanhoja heijastimia totesin kalvon olevan puhdistettavissa. Ongelmana on vain se, ettei pintaa saisi naarmuttaa.
Eli, suositukseni on, että avaatte 124:n lyhdyt ennen muita valovirityksiä. Heijastimet puhdistukseen tai vaihtoon... Lasien irroitukseen menee viisi minuuttia ja vilaus.
Ps. Polttimoina minulla on GE +60%, mutta nyt on Philips tuonut markkinoille +80:setkin....

Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
No empä muuten heijastimia kattonnu ko lasin läpitte tiirailin taskulampun kanssa ja niin olen ennenkin tummentumat huomannu .
Tasasen kirkkailta nuot näyttivät .
Olen kiillottannu heijastimia ihan tavallisella vahalla trasselilla ja net ovat todella kirkastuneet , just sellainen harmaantuma on lähtenny pois .
Kestosta ei tietoa kun tuli pirssi myytyä .
Suunnitteli kanssa lisäpitkien laittoa ja taijan viel joululahjaksi laittaakkin mut se kontrastiero sitten ko läväytät lyhyet päällen sitten vain suurenee ko on perskules täälpäin noita vastaantulijoita myötäänsä ja pahalla kelillä just tuo kohtaamistilannehan se vaatisi hyvät volot lyhykääsillä .
Tasasen kirkkailta nuot näyttivät .
Olen kiillottannu heijastimia ihan tavallisella vahalla trasselilla ja net ovat todella kirkastuneet , just sellainen harmaantuma on lähtenny pois .
Kestosta ei tietoa kun tuli pirssi myytyä .
Suunnitteli kanssa lisäpitkien laittoa ja taijan viel joululahjaksi laittaakkin mut se kontrastiero sitten ko läväytät lyhyet päällen sitten vain suurenee ko on perskules täälpäin noita vastaantulijoita myötäänsä ja pahalla kelillä just tuo kohtaamistilannehan se vaatisi hyvät volot lyhykääsillä .
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Mersun sumarit = apulähivalot
Uskokaa nyt jo hyvällä, ettei 12x -mersun sumareita kannata vaihdella pitkiksi!Oula kirjoitti:Suunnitteli kanssa lisäpitkien laittoa ja taijan viel joululahjaksi laittaakkin mut se kontrastiero sitten ko läväytät lyhyet päällen sitten vain suurenee ko on perskules täälpäin noita vastaantulijoita myötäänsä ja pahalla kelillä just tuo kohtaamistilannehan se vaatisi hyvät volot lyhykääsillä .

Ainostaan sumarien kytkentää kannattaa justeerata 80-luvun suomimalliseksi -> eivät pala pitkien kanssa.
Ja noita ajovalon kupeessa olevia sumareita voi poltella ilman vastaantulijoiden vilkuttelujakin...
Ps. Enkä lähde mukaan siihen keskusteluun, ettei sumareista muka ole kuin haittaa

Terveisin
Tero
Tero
Re: Mersun sumarit = apulähivalot
Ps. Enkä lähde mukaan siihen keskusteluun, ettei sumareista muka ole kuin haittaa
[/quote]
dodii , siehän sen sanoitkii
nuihhan ne muutkii ajeloo sumarit päällä vaikkei saiskaan
ja oon sumareista apua etteenkii sumussa

dodii , siehän sen sanoitkii
nuihhan ne muutkii ajeloo sumarit päällä vaikkei saiskaan
ja oon sumareista apua etteenkii sumussa

Re: Mersun sumarit = apulähivalot
joo mull samaa vikaa.laitoin boch:in 225mi:set ja 100wat heget.parkeilla nääääs ja fucing hyvät pitkät.tuli valkeus, mut vika valo palaa....tympeää pimeillä suorilla ajaa joita riittääääää.... mitä tekis?panisko releen väliin?auttaako?????helppiä...! 

MB 250D -89 ikiliikkuja...se on..............
Omega 2.0 i - 88 kyllä kulkee Opeliki...
Omega 2.0 i - 88 kyllä kulkee Opeliki...
Re: Mersun sumarit = apulähivalot
mee ny hyväne aika kysyyn joltaki sähköstä ymmärtävaltä kuinka lisävaloille johdetaan käyttöjännite ennenkö tulee vaurioitasts62 kirjoitti:joo mull samaa vikaa.laitoin boch:in 225mi:set ja 100wat heget.parkeilla nääääs ja fucing hyvät pitkät.tuli valkeus, mut vika valo palaa....tympeää pimeillä suorilla ajaa joita riittääääää.... mitä tekis?panisko releen väliin?auttaako?????helppiä...!
316 cdi
Kunnon lisäpitkät
Ainut mitä kannattaa tehdä, on asentaa kunnon lisävalot esim. Bosch 225 pistekaukovalot varustettuna 100 W:n polttimoilla. Johdotukset tulee tehdä riittävän vankasta materiaalista (valoille 2,5 mm2 ja 30 A:n releelle 6 mm2).
Vankka kiinnitys (ylätuet), ettei tärise.
Vankka kiinnitys (ylätuet), ettei tärise.
S204 C220CDI (exät W203 C200CDI, S124 E300TDT, W124 E200D ja W124 200D)
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Siis olet umpion heijastin pinnat vahannut?Oula kirjoitti:No empä muuten heijastimia kattonnu ko lasin läpitte tiirailin taskulampun kanssa ja niin olen ennenkin tummentumat huomannu .
Tasasen kirkkailta nuot näyttivät .
Olen kiillottannu heijastimia ihan tavallisella vahalla trasselilla ja net ovat todella kirkastuneet , just sellainen harmaantuma on lähtenny pois .
Kestosta ei tietoa kun tuli pirssi myytyä .
Suunnitteli kanssa lisäpitkien laittoa ja taijan viel joululahjaksi laittaakkin mut se kontrastiero sitten ko läväytät lyhyet päällen sitten vain suurenee ko on perskules täälpäin noita vastaantulijoita myötäänsä ja pahalla kelillä just tuo kohtaamistilannehan se vaatisi hyvät volot lyhykääsillä .
Tuota kun mitä itse olen umpion heijastin pintoja pyyhkinyt niin ne on välittömästä suht naarmuilla vaikka ei ole pölyä tai muut paskaa pinnassa.
Ja vielä sellaisella materiaalilla mikä ei varmasti naarmuta (tai ainakaan ei pitäisi).
Luulisin että se vaha tuon lämmön kanssa rupeisi jollakin tapaa kyllä näkymään heijastin pinnassa?
Tuon on kyllä mulle ihan uutta.

Viimeksi muokannut Manu300cea24, Ti 07.11.2006 19:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter