124 Riisselin surkeet ajovalot

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Oula
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ma 28.08.2006 20:17
Paikkakunta: Ähtäri

124 Riisselin surkeet ajovalot

Viesti Kirjoittaja Oula »

Ajovalot olivatten Merketeksessä aikas heikon tuntuiset . Joten jännitteen mittaukseen .
Akulla 14,4 V ja lampunkannalla 12.5 .
Tuntu aika vähäiseltä jote piilteemasta johtosarjaa että releillä suoraan akkujännitettä ajovaloillen .
Heleppo homma asentaa ja kait nuo vähän kirkastuivattenkin , oisko sit 100W polttimot viel asiaa .
Mut nyt se polttimon häiriövalo luulee että jotain häikkää !!!!!
Saako sitä sammumaan tällä kytkennällä ko polttimo poistamalla ????
Avatar
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 02.01.2006 11:30
Paikkakunta: Uusimaa

Re: 124 Riisselin surkeet ajovalot

Viesti Kirjoittaja lufsen »

Oula kirjoitti:Ajovalot olivatten Merketeksessä aikas heikon tuntuiset . Joten jännitteen mittaukseen .
Akulla 14,4 V ja lampunkannalla 12.5 .
Tuntu aika vähäiseltä jote piilteemasta johtosarjaa että releillä suoraan akkujännitettä ajovaloillen .
Heleppo homma asentaa ja kait nuo vähän kirkastuivattenkin , oisko sit 100W polttimot viel asiaa .
Mut nyt se polttimon häiriövalo luulee että jotain häikkää !!!!!
Saako sitä sammumaan tällä kytkennällä ko polttimo poistamalla ????
No releiden asennus on kyl asiaa, mut ei kannata käyttää 100w polttimoita, koska ilman relettä olevissa vehkeissä katkaisijat/muut laitteet eivät kestä ylimääräistä virtaa. Hommaa uudet umpiot tai lisäpitkät.
Avatar
Oula
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ma 28.08.2006 20:17
Paikkakunta: Ähtäri

Viesti Kirjoittaja Oula »

ongelmahan on että alkuperäisissä johtimissa ja koko järjestelmässä on jännitehäviötä yli 2v jolloin polttimo saa selvästi alijännitettä .
Umpiot ovat ihan hyvät ja heijastimet aivan puhtaat ja kirkkaat enkä laseissakaan huomaa mitään vikaa .
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jos sulla on ne releet asennettuna siälä, eikä virtaa kulje juuri nimeksikään katkasijoitten kautta, niin luulis, että voit asentaa ne 100w polttimot sinne. biilteemasta ainaski saa muistaakseni 90/100w polttimoita, eikä maksa juuri mitään. en tiä onko ne mistään kotosin..testaappa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
waari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ke 17.08.2005 15:43
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja waari »

Oula kirjoitti:ongelmahan on että alkuperäisissä johtimissa ja koko järjestelmässä on jännitehäviötä yli 2v jolloin polttimo saa selvästi alijännitettä .
Umpiot ovat ihan hyvät ja heijastimet aivan puhtaat ja kirkkaat enkä laseissakaan huomaa mitään vikaa .
Kannattaa laittaa oma rele joka lampulle siis 4 kpl/2:lle H4:lle ja ohjaus releelle vanhasta lampunkannasta,silloin ei sammu molemmat kerralla,jos jotain sattuu,eikä ilmoita viasta.On kyllä vielä itselläkin tekemättä tuohon omaan rönttään :? .
Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

pera8x kirjoitti:jos sulla on ne releet asennettuna siälä, eikä virtaa kulje juuri nimeksikään katkasijoitten kautta, niin luulis, että voit asentaa ne 100w polttimot sinne. biilteemasta ainaski saa muistaakseni 90/100w polttimoita, eikä maksa juuri mitään. en tiä onko ne mistään kotosin..testaappa.
Ei vaan tahdo kestää kaikkien merkkien lamppujen heijastimet noita 100W:n lamppuja. Ainakin BMW:n linssivalojen heijastimista on kokemusta.
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Re: 124 Riisselin surkeet ajovalot

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Oula kirjoitti:Heleppo homma asentaa ja kait nuo vähän kirkastuivattenkin , oisko sit 100W polttimot viel asiaa .
Muistaakseni noi 100Wattiset ei useimmiten ole E-hyväksyttyjä, vai olenko väärässä? Ainakin Pilteman luettelossa korkeampitehoisimmat lamput olivat pannassa. No ei siinä mitää, kun ei vaan mene niillä katsastamaan.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8794
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

juhaoh kirjoitti:
Ei vaan tahdo kestää kaikkien merkkien lamppujen heijastimet noita 100W:n lamppuja. Ainakin BMW:n linssivalojen heijastimista on kokemusta.
Juu eivät kestä koska umpio on niin naurettavan pieni. Pääsee kuumenemaan liikaa.
Avatar
Oula
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ma 28.08.2006 20:17
Paikkakunta: Ähtäri

Viesti Kirjoittaja Oula »

joo laitoin jo sen piilteman johtosarjan
siinon oma rele lyhkäsille ja pitkille
ohjausvirta otetaan just toisesta lampun johtimesta
ihmettelen ko siinä ei oo sulaketta olleskaan , laitoin ite .
MUTTA NYT LAMPPUJEN VIKAVALO palaa kokoajan

KYSYMYS 1 kuitataanko se jostain pois että sammuis
KYSYMYS 2 voiko sen vikavalon huijata jotenkin ko se varmaan herjaa ko vanhat lamppujen johdot on irroitettu

ja laitoin ne satavattiset ja maalima valkeni hienosti mut taidan kokeilla takas tavallisilla mitä lie mega super xenon like likhteillä ettei ne ompiot mee pilalle
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8794
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

vikavaloa ei saa sammumaan muuten kuin ottamalla lamppu pois mittaristosta.

Valo palaa koska valojenvalvonta boxi luulee että ajovalot ovat palaneet kun alkuperäisiä johtoja pitken ei enää kulje kuin releiden herätevirrat.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

[quote="Oula"
KYSYMYS 2 voiko sen vikavalon huijata jotenkin ko se varmaan herjaa ko vanhat lamppujen johdot on irroitettu
[/quote]


Onnistuskohan se niin että laittais kaikille oman releen l. 4kpl kuten WAARI tuolla aikaisemmin ehdotti ja ottaisi herätevirran niihin molemmita puolilta jolloin vikaboksille saataisi riittää että molemmille puolille menee samansuuruinen (heräte)virta.
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

Ei toimi niinkään, testattu on... Ja vaikka laittaisit alkuperäisiin johtoihin oikeanlaiset polttimot jonnekin piiloon ja siitä sitten heräte releelle varsinaisia valoja varten, on valojenvalvonta niin tarkka että se huomaa tuon releenkin ja taas palaa vikavalo :)
Avatar
vhkala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 181
Liittynyt: To 11.08.2005 12:47
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja vhkala »

Vikavalon polttimo pois ja tutkii itse onko lamput ulkona kunnossa , niin se on ennenkin tehty :D
mob
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 06.12.2004 14:06
Paikkakunta: K-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja mob »

oli kyllä mullekki yllätys kuinka paljon huonommat valot on 124 jos vertaa 123:seen
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

Vikavalo on monella valojen merkkivalo :wink:
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Avatar
Oula
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ma 28.08.2006 20:17
Paikkakunta: Ähtäri

Viesti Kirjoittaja Oula »

m4rcuz kirjoitti:Ei toimi niinkään, testattu on... Ja vaikka laittaisit alkuperäisiin johtoihin oikeanlaiset polttimot jonnekin piiloon ja siitä sitten heräte releelle varsinaisia valoja varten, on valojenvalvonta niin tarkka että se huomaa tuon releenkin ja taas palaa vikavalo :)
Kiitosta !
Tuota pelkäsinkin . Täytynee ottaa polttimo pois .
Onhan nuo ennenkin valot tarkastettu heheee ainakin ennen katsastukseen vientiä :lol:
Anasaa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Su 13.03.2005 20:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Anasaa »

mob kirjoitti:oli kyllä mullekki yllätys kuinka paljon huonommat valot on 124 jos vertaa 123:seen
Nohnoh.
Perinteisesti se on tasan toisin päin.
Totuutta ei enää löydy tästäkään, kun kumpaakaan mallia ei enää uutena löytyne ;-)
Jos molemmissa on 55/60W valot ja piuhat kunnossa sekä kirkkaat lasit ja puhtaat palamattomat heijastimet, niin 124:ssa on selvästi paremmat valot. IMO.
"Molemmilla malleilla yli 700000km ajanut"

Mutta hieman teoriaa noista valoista:
Tavallinen H4-polttimo on mitoitettu 14 voltille (huolimatta painetusta 12V-merkinnästä)
Kun polttimo on lämpimänä vakiokuorma (syttymishetkellä kylläkin virtaa menee enemmän kuin lämpimänä), on sen sisäinen vastus vakio.

Näin ollen ohmin laista suoraan voidaan määrittää, (U=RxI ja P=UxI) että
55W/14V=3,92A
=> R=14V/3,92A=3,57 ohmia.
(tämä siis ns. riittävällä tarkkuudella...)
Siispä jos lampun todellinen jännite on esimerkiksi tasan 12V, voidaan sen teho määrittää seuraavasti:
I=12V/3,57ohmia =3,36A
josta taas seuraa,että polttimon teho on
P=12Vx3,36A=40,32W
(P=teho watteina, I= virta ampereina, R=vastus ohmeina ja U=jännite voltteina)

OK. Siis 14V -> 12V on yhtä kun 55W -> 40W eli pudotus on
28% kun taas volteissa se on "vain" 14%.

Eipä ihme, että tähän panostaminen kannattaa.

/Ana
W124 200D 1986 ~90++Hp
:-)
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Heijastimien tarkistus

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Oula kirjoitti:Umpiot ovat ihan hyvät ja heijastimet aivan puhtaat ja kirkkaat enkä laseissakaan huomaa mitään vikaa .
Kuinka todensit tuon? Minä vaidoin eilen omaani uudet heijastimet ja kyllähän voi sanoa, että valkeus tuli. Vanhoissa oli sellainen harmaa 'savukalvo' juuri siinä polttimon yläpuolisella alueella ja tuostahan juuri heijastetaan lähialueen valo. Tuon harmauden toteaminen lasin läpi oli puoliksi arvaus ennenkuin ryhdyin hommaan. Ja äkkiseltää ei uskoisi, että noin pienellä harmaudella olisi niin suuri vaikutus.

Tutkiessani vaihdon jälkeen vanhoja heijastimia totesin kalvon olevan puhdistettavissa. Ongelmana on vain se, ettei pintaa saisi naarmuttaa.

Eli, suositukseni on, että avaatte 124:n lyhdyt ennen muita valovirityksiä. Heijastimet puhdistukseen tai vaihtoon... Lasien irroitukseen menee viisi minuuttia ja vilaus.

Ps. Polttimoina minulla on GE +60%, mutta nyt on Philips tuonut markkinoille +80:setkin....
Terveisin
Tero
Avatar
waari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ke 17.08.2005 15:43
Paikkakunta: Vantaa

Re: Heijastimien tarkistus

Viesti Kirjoittaja waari »

dieselflosse kirjoitti:
Oula kirjoitti:Umpiot ovat ihan hyvät ja heijastimet aivan puhtaat ja kirkkaat enkä laseissakaan huomaa mitään vikaa .
Kuinka todensit tuon? Minä vaidoin eilen omaani uudet heijastimet ja kyllähän voi sanoa, että valkeus tuli. Vanhoissa oli sellainen harmaa 'savukalvo' juuri siinä polttimon yläpuolisella alueella ja tuostahan juuri heijastetaan lähialueen valo. Tuon harmauden toteaminen lasin läpi oli puoliksi arvaus ennenkuin ryhdyin hommaan. Ja äkkiseltää ei uskoisi, että noin pienellä harmaudella olisi niin suuri vaikutus.

Tutkiessani vaihdon jälkeen vanhoja heijastimia totesin kalvon olevan puhdistettavissa. Ongelmana on vain se, ettei pintaa saisi naarmuttaa.

Eli, suositukseni on, että avaatte 124:n lyhdyt ennen muita valovirityksiä. Heijastimet puhdistukseen tai vaihtoon... Lasien irroitukseen menee viisi minuuttia ja vilaus.

Ps. Polttimoina minulla on GE +60%, mutta nyt on Philips tuonut markkinoille +80:setkin....
Täyttä asiaa,ainoastaan on meikäukkelia mietityttäneet nuo prosenttipolttimot,vertaako ne oman merkin entisiin,vai onko jossain se perus/standardipolttimo johon kaikki vertailee :roll: .
Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12823
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ge +60% polttimot on oikeesti hyvät ja edukkkat, jotain kympin pintaan pari.

Releettää vakioajovalot ja ostaa lisäpitkä umpiot johon laittaa myös releellä 100w wurthin polttimot niin valo teho on vanhoihin USKOMATON !
Avatar
RikuK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 430
Liittynyt: Ke 30.04.2003 10:07

Viesti Kirjoittaja RikuK »

En oo varmaan ensimmäinen joka kysyy, mutta mistä noita GE 60+ lamppuja voi ostaa? Essoilla ja Nesteillä on yleensä näkynyt vaan ns. normaaleja GE:n lamppuja.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12823
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

clas ohlson , prismoissa tais olla, motonet. Ohlsonilla tais olla joku naurettavan halpa 6-7 pari.
Avatar
Oula
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ma 28.08.2006 20:17
Paikkakunta: Ähtäri

Viesti Kirjoittaja Oula »

No empä muuten heijastimia kattonnu ko lasin läpitte tiirailin taskulampun kanssa ja niin olen ennenkin tummentumat huomannu .
Tasasen kirkkailta nuot näyttivät .
Olen kiillottannu heijastimia ihan tavallisella vahalla trasselilla ja net ovat todella kirkastuneet , just sellainen harmaantuma on lähtenny pois .
Kestosta ei tietoa kun tuli pirssi myytyä .

Suunnitteli kanssa lisäpitkien laittoa ja taijan viel joululahjaksi laittaakkin mut se kontrastiero sitten ko läväytät lyhyet päällen sitten vain suurenee ko on perskules täälpäin noita vastaantulijoita myötäänsä ja pahalla kelillä just tuo kohtaamistilannehan se vaatisi hyvät volot lyhykääsillä .
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Mersun sumarit = apulähivalot

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Oula kirjoitti:Suunnitteli kanssa lisäpitkien laittoa ja taijan viel joululahjaksi laittaakkin mut se kontrastiero sitten ko läväytät lyhyet päällen sitten vain suurenee ko on perskules täälpäin noita vastaantulijoita myötäänsä ja pahalla kelillä just tuo kohtaamistilannehan se vaatisi hyvät volot lyhykääsillä .
Uskokaa nyt jo hyvällä, ettei 12x -mersun sumareita kannata vaihdella pitkiksi! :lol: Nuo sumarit ovat markkinoiden parhaat 'lähes lailliset' apulähivalot. Pitkiä valoja voi sitten rakennella erilaisilla kannuilla, jotka saa näppärästi kiinni maskiin sellaisilla pellinpalasilla, joita voipi ostella KL:stä.

Ainostaan sumarien kytkentää kannattaa justeerata 80-luvun suomimalliseksi -> eivät pala pitkien kanssa.

Ja noita ajovalon kupeessa olevia sumareita voi poltella ilman vastaantulijoiden vilkuttelujakin...

Ps. Enkä lähde mukaan siihen keskusteluun, ettei sumareista muka ole kuin haittaa :mrgreen:
Terveisin
Tero
Avatar
Oula
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ma 28.08.2006 20:17
Paikkakunta: Ähtäri

Re: Mersun sumarit = apulähivalot

Viesti Kirjoittaja Oula »

Ps. Enkä lähde mukaan siihen keskusteluun, ettei sumareista muka ole kuin haittaa :mrgreen:[/quote]
dodii , siehän sen sanoitkii
nuihhan ne muutkii ajeloo sumarit päällä vaikkei saiskaan

ja oon sumareista apua etteenkii sumussa :lol:
Avatar
sts62
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 05.12.2005 23:56
Paikkakunta: lappi

Re: Mersun sumarit = apulähivalot

Viesti Kirjoittaja sts62 »

joo mull samaa vikaa.laitoin boch:in 225mi:set ja 100wat heget.parkeilla nääääs ja fucing hyvät pitkät.tuli valkeus, mut vika valo palaa....tympeää pimeillä suorilla ajaa joita riittääääää.... mitä tekis?panisko releen väliin?auttaako?????helppiä...! :oops:
MB 250D -89 ikiliikkuja...se on..............
Omega 2.0 i - 88 kyllä kulkee Opeliki...
EsaO
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: To 19.02.2004 04:51
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja EsaO »

rele pitää olla välisä :!: siinähä valojen mukana tuli kytkentäohje releelle ja johdotukset :?:
Suzuki Hayabusa -08
exät:
MB W124E 250D -95
YAMAHA YZF R1 -01
HONDA CB500 -94
W124 200D -91 Meni vähä rikki.
Avatar
Oula
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ma 28.08.2006 20:17
Paikkakunta: Ähtäri

Re: Mersun sumarit = apulähivalot

Viesti Kirjoittaja Oula »

sts62 kirjoitti:joo mull samaa vikaa.laitoin boch:in 225mi:set ja 100wat heget.parkeilla nääääs ja fucing hyvät pitkät.tuli valkeus, mut vika valo palaa....tympeää pimeillä suorilla ajaa joita riittääääää.... mitä tekis?panisko releen väliin?auttaako?????helppiä...! :oops:
mee ny hyväne aika kysyyn joltaki sähköstä ymmärtävaltä kuinka lisävaloille johdetaan käyttöjännite ennenkö tulee vaurioita
316 cdi
Jone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 78
Liittynyt: La 05.04.2003 20:18
Paikkakunta: Rovaniemi

Kunnon lisäpitkät

Viesti Kirjoittaja Jone »

Ainut mitä kannattaa tehdä, on asentaa kunnon lisävalot esim. Bosch 225 pistekaukovalot varustettuna 100 W:n polttimoilla. Johdotukset tulee tehdä riittävän vankasta materiaalista (valoille 2,5 mm2 ja 30 A:n releelle 6 mm2).

Vankka kiinnitys (ylätuet), ettei tärise.
S204 C220CDI (exät W203 C200CDI, S124 E300TDT, W124 E200D ja W124 200D)
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Oula kirjoitti:No empä muuten heijastimia kattonnu ko lasin läpitte tiirailin taskulampun kanssa ja niin olen ennenkin tummentumat huomannu .
Tasasen kirkkailta nuot näyttivät .
Olen kiillottannu heijastimia ihan tavallisella vahalla trasselilla ja net ovat todella kirkastuneet , just sellainen harmaantuma on lähtenny pois .
Kestosta ei tietoa kun tuli pirssi myytyä .

Suunnitteli kanssa lisäpitkien laittoa ja taijan viel joululahjaksi laittaakkin mut se kontrastiero sitten ko läväytät lyhyet päällen sitten vain suurenee ko on perskules täälpäin noita vastaantulijoita myötäänsä ja pahalla kelillä just tuo kohtaamistilannehan se vaatisi hyvät volot lyhykääsillä .
Siis olet umpion heijastin pinnat vahannut?
Tuota kun mitä itse olen umpion heijastin pintoja pyyhkinyt niin ne on välittömästä suht naarmuilla vaikka ei ole pölyä tai muut paskaa pinnassa.
Ja vielä sellaisella materiaalilla mikä ei varmasti naarmuta (tai ainakaan ei pitäisi).
Luulisin että se vaha tuon lämmön kanssa rupeisi jollakin tapaa kyllä näkymään heijastin pinnassa?
Tuon on kyllä mulle ihan uutta. :shock:
Viimeksi muokannut Manu300cea24, Ti 07.11.2006 19:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Vastaa Viestiin