203 cdi:n ilmanpuhaltimien logiikka...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mojola
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Su 05.11.2006 17:43

203 cdi:n ilmanpuhaltimien logiikka...

Viesti Kirjoittaja mojola »

Laitan asiasta uuden aiheen, koska ihan vastaavaa ongelmaa ei (käsittääkseni) ole muualla käsitelty. Ihmetykseni kohde on se, että ohjaamoon puhaltaa viileää ilmaa kaikista käännettävistä ilmaventtiileistä (molemmista keskeltä, vasemmalta, oikealta, taakse puhaltavista sekä kojelaudan päällä olevasta "isosta ritilästä". Lämmintä ilmaa saa puhaltamaaan VAIN tuulilasiin, sivulaseihin ja jalkatiloihin. Kysymys kuuluukin, kuuluuko näin olla vai onko jokin vialla? Voiko jossain malleissa puhaltimet olla noin säädetty tarkoituksella vai onko jokin rikki? Auto on 2002 vm, 220 farmari-cdi. Kerrohan ihmeessä, jos olet törmännyt vastaavaan tilanteeseen tai kuullut siitä... :shock:
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

Jos keskimmäisen ritilän keskellä oleva SINISELLÄ nuolella varustettu säädin on auki, raitista ilmaa kuuluu tulla näistä säädettävistä aukoista, siis keskeltä ja sivuilta ja sitä pitäisi mennä myös taakse käsinojasta. Muualta pitäisi puhaltaa vain lämmintä ja kun sininen nuoli on kierretty pois näkyvistä, ei mistään saisi tulla raitista ilmaa. Näin ainakin 2001 W203 CDI:ssä.
W203CDI
mojola
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Su 05.11.2006 17:43

Viesti Kirjoittaja mojola »

Kiitoksia vastauksestasi, siitä oli hyötyä! Mutta kerrankin oli yksinkertainen ratkaisu vikaan! :) Eli siis, juuri se sinisillä nuolilla varustettu säätönappula oli vain hieman jumissa eikä se sulkenut kunnolla rööriä. Suurempi voimankäyttö nappulaa pyöritettäessä sai sen toimimaan ja sulkemaan röörin kunnolla. Nyt tulee lämmintä joka tuutista, kun sitä haluaa. Uuden termostaatin kävin kuitenkin hakemassa, koska moottorilämmöt on vähän turhan alhaiset (taitaa olla cdi:n perusominaisuus...), kesällä ei pääse yli 80 asteen ja pakkasella 70 astetta on maksimi. Noillakin moottorilämmöillä auto kyllä lämpiää hyvin sisältä, mutta moottorin toiminnan kannalta lämpötilat saisivat varmaan olla korkeammat. Toivottavasti uusi termostaatti autta vähän asiaan.
Vastaa Viestiin