Lisä-äänieristyksestä?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14193
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Lisä-äänieristyksestä?

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jep, eli W123 tuli hitsarilta varustettuna uudella sivuhelmalla sekä uusilla lattiapelleillä. Pellin päälle on laitettu sinkkimaalia ja sen päälle ilmeisesti jotain ruiskutettavaa massaa, mutta aika ohuelti.

Alunperinhän autossa on sellainen ehkä 3-4 mm paksu bitumimaton tapainen lattiassa, sekä kynnysseinissä ja takajalkatilan "takaseinässä" sellainen tekstiilipäällysteinen bitumimatto.

Onko foorumilla ääneneristyksestä enemmän tietäviä hemmoja? Minkälaista ainetta kannattaisi laittaa?
Normaalia bitumimattoa? Minkä paksuista? Saavuttaako paksummalla matolla muuta kuin painonnousua?
Mitenkäs nämä pursotettavat Noise Killerit ym.?
Onko jotain muuta?

Mihinkä olette laittaneet W123:ssa lisää eristettä, ja onko melu vähentynyt?


P.S. Tuunasin tänään autoa. Vaihdoin apukuskin puolelle kaksireikäisen pissapojan normaalin yksireikäisen tilalle. Varmasti kulkee kovempaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Morjensta taas...

Pitäisi muuten toiseen 230E:kin laittaa juuri tuo kaksireikäinen suutin konepeltiin... 8)

Äänieristeistä ensin sen verran, kun on samaisessa autossa ollut nyt melkoista kosteusongelmaa, niin vettä ei ole niinkään siellä "välipohjassa", vaan se on melkoisen hyvin imeytynyt juurikin siihen bitumimattoon. Eli kun siihen painelee vedenpoistoreijän vierestä, niin vesi oikein pulppuaa sieltä matosta / tai sen alta...? Kesällä sitten tarkemmin ajattelin vasta funtsia noita juttuja kun on itellä samantyylinen projekti edessä, tosin paljon muutakin, ikävä kyllä... :roll:

Lisä-äänieristeitä olen laittanut oviin ja konepelteihin. Joskus jäi ylimääräisiä paloja alkuperäistä eristettä (mikä kuuluu sinne takapenkin taakse), pilkoin niistä sopivan muotoiset oviin, kiinnitys muistaakseni 2k-liimalla...
Ei kovin isoa eroa tehneet, mutta varmasti jonkin verran. Tossahan on varmaan sellanen juttu että niiden pitäis myös olla täsmälleen oven kokoiset ja muotoiset eikä niinkun vaan sinnepäin.

Samaa kaavaa ajattelin sitten myös käyttää muualla, kuten pohjassa ja penkkien alla, mutta tulinkin siihen johtopäätökseen että ovat jo valmiiksi melko hyvin eristetyt. Joku ohut huippu-eristävä (=kallis?) matto olisi kyllä ihan hyvä, jos ei heti huomaisi että lattiamattojen alla on 10cm ylimääräistä ja autossa istutaan todellakin polvet kurkussa, puhumattakaan että kaasupoljin jäi sinne eristeiden alle jemmaan... :shock:

Itse mietin seuraavaksi tavaratilan eristämistä, ja verhoilua muutenkin siistimmäksi. Ensin se tosin pitäisi tiivistää ja tietää tietenkin että mistä mahtaa vuotaa.. :wink:

PS. Timo L., hyvin menee, läppärin näyttö on tietenkin liian pieni, 800xjotain, DB:lle... :lol:
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14193
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

raul kirjoitti: Äänieristeistä ensin sen verran, kun on samaisessa autossa ollut nyt melkoista kosteusongelmaa, niin vettä ei ole niinkään siellä "välipohjassa", vaan se on melkoisen hyvin imeytynyt juurikin siihen bitumimattoon. Eli kun siihen painelee vedenpoistoreijän vierestä, niin vesi oikein pulppuaa sieltä matosta / tai sen alta...?
Minulla ainakin oli se bitumimatto kovettunut niin kovaksi, että talvella, kun ahersin kojelaudan polttimoiden kimpussa, ja penkit oli irti, niin se oikein halkeili jalkojen alla. Nuo syntyneet halkeamat eivät varmasti ainakaan parantaneet veden haihtumista...
Eli vesi oli minulla bitumimaton ja pellin välissä, etenkin siellä peltiin painetuissa koloissa ym. jäykisteissä.

Btw, alkup. bitumihan on maalattu korinväriseksi.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Juu, nimenomaan näin.
Mutta tekstistäsi sain sen vaikutelman ettei oman auton ongelmat ole alkuunkan niin pahoja!? Sitä se hitsarikin viimeksi nauroi kun kerroin tästä ensi kesän projektista, ettei hänellä ole vielä toistaiseksi ollut näin hyväkuntoista "projektiautoa"!

Tosissaan, kosteusongelmathan ovat aina hankalia, niin myös autoissa, tuntuu. On siinä kyllä selvittämistä, ja vaikka muuten kori taitaakin olla kondiksessa, niin vettä aina pääsee jostain. Kun ei ihan pulloakaan haluaisi autosta tehdä... :roll:

Omassa koslassa ei ole bitumi yhtään halkeillut. Mutta tyhmäähän sekin on että se on niinkin paljon vettä imenyt itseensä ja sitten ei se kuitenkaan poistu niinkun pitäisi vaan se sitten hikoilee sen ylöspäin, kangas- ja kumimatoille...
Aiheutten "kostean fiiliksen" autoon, ja luonnollisesti homehduttaa materiaaleja. :evil:
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Re: Lisä-äänieristyksestä?

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Timo L. kirjoitti: Minkälaista ainetta kannattaisi laittaa?
Normaalia bitumimattoa? Minkä paksuista? Saavuttaako paksummalla matolla muuta kuin painonnousua?
Ainevalintaan vaikuttaa että minkälaista melua haluaa vaimentaa.
- Bitumi /raskasmatto vaimentaa matalia taajuuksia, esim pyörien aiheuttamaan huminaa.
- Kokoon puristettu superloni tms vaimentaa korkeampia taajuuksia.

Etolan bitumimattoja saa muistaakseni 1.5mm tai 3mm paksuisina.
Bitumin käytön ideana on lisätä suurien peltipintojen massaa jotta melu ei saisi peltiä värähtelemään ja johtamaan melua siis sisätiloihin.
Mitä enemmän massaa, sitä huonommin johtaa siis melua eteenpäin. Haittapuolena painoakin tietysti kertyy.

Bitumin ei tarvitse välttämättä olla juuri tietyin muotoinen, koska lähellä kantteja tms muita vahvikkeita pelti ei värähtele niin herkästi kuin suurten pintojen keskeltä. (vrt. konepelti keskeltä ja reunoilta...)
Ovissa on aluperäisenä vain suorakaiteen muotoiset palat suurimmilla pinnoilla.
Timo L. kirjoitti: Mitenkäs nämä pursotettavat Noise Killerit ym.?
Noise Killer on kuulemma hyvä aine mutta myös hinnakas. :?
Lisäksi se on vesiliukoinen joten se pitää päällemaalata tai lakata.
Itse laittaisin jos budjetti antaisi myöten.
Timo L. kirjoitti: Onko jotain muuta?
Yleisimmät materiaalit ovat juurikin bitumi, superloni ja ruiskutettavat massat.
Uudet tiivisteet yms tietysti auttavat myös, tai tuplalasit... :)
Timo L. kirjoitti: Mihinkä olette laittaneet W123:ssa lisää eristettä, ja onko melu vähentynyt?
Tämä ei ole kyllä W123 mutta kelvannee...

Pystylyhtyyn laitoin
- lattiaan 3mm kerroksen bitumia,
- rintapeltiin 6mm, sekä
- loput paloista oviin.
- rintapeltiin on myös laitettu 2cm paksua superlonia.
- konepellin sisäosa maalattu pensselibitumilla ja vuorattu 3cm paksulla alumiinipinnoitteisella kokoonpuristetulla superlonilla.
- kattoon laitoin retkipatjasuikaleet paljaan pellin päällä kesällä kun oli kaikki verhoilut irroitettuina.

Mielestäni vaimentaa aika paljon. Luultiimpa viime miitissäkin tuota 220D:tä bensakoneeksi. Jotain siis vaikuttanee. :wink:
Useimmille riittänee vähempikin vaimennus.

Timo L. kirjoitti: P.S. Tuunasin tänään autoa. Vaihdoin apukuskin puolelle kaksireikäisen pissapojan normaalin yksireikäisen tilalle. Varmasti kulkee kovempaa.

Varo vain! Kun antaa pikkusormen ... :twisted:
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Vielä bitumista

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

raul kirjoitti:...
Omassa koslassa ei ole bitumi yhtään halkeillut. Mutta tyhmäähän sekin on että se on niinkin paljon vettä imenyt itseensä ja sitten ei se kuitenkaan poistu niinkun pitäisi vaan se sitten hikoilee sen ylöspäin, kangas- ja kumimatoille...
Aiheutten "kostean fiiliksen" autoon, ja luonnollisesti homehduttaa materiaaleja. :evil:
Minkälaista bitumia sulla oikein on? Minulla oli etujalkatilassa/rintapellissä sellaista harmaata raskasta mutta hieman pehmeää mattoa, joka tosiaan oli imenyt vettä aika lahjakkaasti. Oli oikeastaan ennemminkin solumuovia kuin bitumia.
Musta tarvikebitumimatto taas on niin tiivistä ettei se ime vettä. :?

Alkuperäinen bitumimatto oli kovettunut ja hieman halkeillut. Ja on tosiaan maalattu korinväriseksi, ollen kuitenkin vain 1-1.5 mm paksua.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Tuossa itsekin katselin, että w123:n katossa ei ole minkäänlaisia äänieristeitä sen verhoilun alla :arrow: sinne voisi laittaa jotakin. Mitenkähän kattoverhoilu lähtee irti?

Myöskin moottoritilan alapuolelle voisi viritellä jotain äänieristystä...
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Re: ..

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

jarski kirjoitti:... Mitenkähän kattoverhoilu lähtee irti?...
W123:sta en ole purkanut mutta luulisin että on suunnilleen samalla tavalla kuin pystylyhdyssä.

- Ovien karmeja kiertävien listojen kiinnikkeet pitävät samalla kattoverhoilua reunoista, taisipa siellä olla hieman liimaakin käytetty.
- Sisävalon ympärys on hieman erilainen W123:ssa, luultavasti verhoilu kuitenkin menee sen alle joten joutunet myös aurinkoläppähässäkän irroittamaan...?
Minulla tarvitsi irroittaa vain taustapeilin kiinnityksen alle menevät mustat listat. Lähtivät helposti kun irroitti taustapeilin kiinnikkeen.
- Verhoilu pysyy katossa vehoilun sisällä kulkevien metallilankojen "ponnaamina". Eli kun saat etupään irti niin lankoja taaksepäin keskeltä työntämällä rautalangat kääntyvät siis päidensä varassa kattoonliimatusta pehmikeurasta pois löystyttäen kangasta.

Hieman vaikea selittää mutta kun hieman tutkit niin pääset jyvälle. :wink:
Omassa oli kattoverhoilu kiinnitetty liimalla sekä etu- että takapäästä tuuli- ja takalasien tiivisteuraan asti. Ei olisi ollut helppoa jos lasit eivtä olisi olleet irti.
Mutta W123:ssa saattaa olla helpompi irroittaa katon etureunasta koska se kattolista on leveämpi ja verhoilua ei ehkä :?: ole vedetty tiivisteuraan asti.
Ja jos saat etureunasta irti niin ei välttämättä tarvitse irroittaa takareunaa...

Sullahan on molemmista automalleista mallikappaleet, joten voit vertailla. :)
Hommassa saattaa kyllä vierähtää aikaa, ja paikalleen asettaminen/liimaaminen on hyvä tehdä huolella ettei jää ryppyjä.

(Omat kokomukseni koskevat siis W115 mallia joka saattaa erota joiltakin osin tuosta W123 toteutuksesta. Lisätköön joku parempaa kommenttia/kokemuksia jos löytyy...)
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Kiitti neuvoista!

Eiköhän homma valkene, kun alkaa sitten joskus äänieristämään. Tuossa mietin, että sellainen foliopintainen, missä on liima valmiiksi, olisi kätevää katon eristykseen...

Ai niin, näänhän mää sitten miten verhoilu on w123:ssa kiinni, kun irrotan varaosa-autosta kattoverhoilut...
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14193
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: ..

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

jarski kirjoitti:Kiitti neuvoista!

Eiköhän homma valkene, kun alkaa sitten joskus äänieristämään. Tuossa mietin, että sellainen foliopintainen, missä on liima valmiiksi, olisi kätevää katon eristykseen...

Ai niin, näänhän mää sitten miten verhoilu on w123:ssa kiinni, kun irrotan varaosa-autosta kattoverhoilut...
Viime kesänä purin hieman W116:n kattoverhoilua tehdäkseni pahan mielen itselleni (kattolunkun ruoste). Muistan vaan, että kattoverhoilua tukevat raudat sivulta toiselle olivat erittäin hankalat irroittaa.. enkä tainnut ottaa irti kuin yhden, ja luovuin ajatuksesta. Kannattaa varata aikaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Re: ..

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Timo L. kirjoitti: Viime kesänä purin hieman W116:n kattoverhoilua tehdäkseni pahan mielen itselleni (kattolunkun ruoste). Muistan vaan, että kattoverhoilua tukevat raudat sivulta toiselle olivat erittäin hankalat irroittaa.. enkä tainnut ottaa irti kuin yhden, ja luovuin ajatuksesta. Kannattaa varata aikaa.
Jaa, mulla ne lähtivät kohtuu helposti kun verhoilun irroitti katon etu- ja muista reunoista ja sitten pullautti ne raudat yhden kerrallaan taaksepäin niin putosivat sieltä katon pehmikeurasta alaspäin 'u' -kirjaimen muotoon. Sitten kun varovasti taivutti keskeltä 'uuta' jyrkemmälle niin rautalangan päät lähtivät kumi/muovikoloistaan mukavasti. Jos lanka kattoa vasten pingoituneen yritti irroittaa langan toista päätä niin epätoivo iski muutamassa sekunnissa... :?
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
MiQu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ti 18.11.2003 15:43
Paikkakunta: Tampere / Valtimo

Re: Lisä-äänieristyksestä?

Viesti Kirjoittaja MiQu »

Olli Lajunen kirjoitti:
Noise Killer on kuulemma hyvä aine mutta myös hinnakas. :?
Lisäksi se on vesiliukoinen joten se pitää päällemaalata tai lakata.
Itse laittaisin jos budjetti antaisi myöten.
En nyt tähän hätään muista mistä luin asiasta, mutta jonkun kokemuksien mukaan tavallinen bitumipohjainen alustamassa oli osoittautunut aivan yhtä hyväksi, ellei paremmaksi eristysaineeksi kuin Noise Killer. Noise Killer oli ollut pettymys ainakin hintaan nähden... Tiedä sitten onko näin, kun ei omia kokemuksia ole :roll:
Puhallin on yleisnimi laitteelle, jolla lähtö- ja tulopaineen suhde on pienempi kuin 2
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Tuli vaan hieman offtopicina mieleen tuosta noise killeristä...

Jossain lehdessä testasivat noise killeriä ja siinä ainakin kehuivat että vaikutti paljon,äänieristyksen jälkeen ovea suljettaessa tuli mersumainen efekti... 8) kai sen on sitten pakko olla hyvää...

No ei vaa kallistahan se ainakin on,tuohonkin autoon ne laitto muistaakseni sellaisen 10 litran pöntön joka maksoi yli 1000mk...
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14193
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Juuh, ilmeisesti tuota alustamassaa minunkin lattiaan on laitettu, ja hitsari sanoi, että se eristää yllättävän hyvin. Mutta maalin ja massan haju on aika mahtava autossa sisällä... että kehtaako sitä uuttakaan pistää. Ehkä lätkin bitumimattoa lattioihin ja sisäkynnyksiin, mutta kannattaako Noise Killeriä tai jotain laittaa kulmiin tms.. saadaanko tällä aikaan mitään merkittävää? Vai antaako kulmien ym. kolojen olla "auki"?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

AM kirjoitti:Jossain lehdessä testasivat noise killeriä ja siinä ainakin kehuivat että vaikutti paljon,äänieristyksen jälkeen ovea suljettaessa tuli mersumainen efekti... 8) kai sen on sitten pakko olla hyvää...
Ja se auto taisi olla Citroen BX... :D
Muistaakseni tuon toiminta perustuu äänen muuttamiseen lämpöenergiaksi?
Siinähän tulisi sitten kaksi kärpästä yhdellä iskulla. :wink:
Mutta kuuleman mukaan ruostuttaa niin maan perkuleesti, liekö puheissa perää? :roll:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Timo L. kirjoitti:Juuh, ilmeisesti tuota alustamassaa minunkin lattiaan on laitettu, ja hitsari sanoi, että se eristää yllättävän hyvin. Mutta maalin ja massan haju on aika mahtava autossa sisällä... että kehtaako sitä uuttakaan pistää. Ehkä lätkin bitumimattoa lattioihin ja sisäkynnyksiin, mutta kannattaako Noise Killeriä tai jotain laittaa kulmiin tms.. saadaanko tällä aikaan mitään merkittävää? Vai antaako kulmien ym. kolojen olla "auki"?
Minä tilkitsin bitumin reunat pensselibitumilla ettei vesi pääse reunoista ainakaan kovin helpolla bitumin väliin. Kondenssivesi onkin sitten hankalampi estää...
Minulla bitumimatto ylettyy yhtenäisenä hieman kynnyskoteloiden pystyseiniinkin. Jos lattialle joutuu esim lumien sulamisen myötä vettä niin se ei seiso peltiä vasten vaan bitumin päällä. On siellä etujalkatiloissa kyllä vesireiätkin jotta vesi pääsisi pois.

Noise Killeristä vielä että sitä olisi helpompi levittää kuin bitumimattoa mutta en ehkä laittaisi sitä lattiaan. Vesi saattaa liuottaa tai sitten se ehkä imee vettä ja sitä kautta ruostuttaa...?
Jossain olen tuon ruostuttamisen kuullut mutta faktatietoa ei ole. Noise Killeriä vain pystypintoihin niin ei vesi jää seisomaan.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Pasi M. kirjoitti:Mutta kuuleman mukaan ruostuttaa niin maan perkuleesti, liekö puheissa perää? :roll:
Varmaan mikä vaan ruostuttaa, jos aineen ja pellin väliin jää kosteutta, tai jos esim. vaahto itsessään on vettä imevää laatua.

Tulipa muuten mieleen, että olisikohan esim. tuolla W123:n katon eristämisellä suotuisa vaikutus myös auton lämpimänä pysymiseen?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14193
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Aku P kirjoitti:
Pasi M. kirjoitti:Mutta kuuleman mukaan ruostuttaa niin maan perkuleesti, liekö puheissa perää? :roll:
Varmaan mikä vaan ruostuttaa, jos aineen ja pellin väliin jää kosteutta, tai jos esim. vaahto itsessään on vettä imevää laatua.

Tulipa muuten mieleen, että olisikohan esim. tuolla W123:n katon eristämisellä suotuisa vaikutus myös auton lämpimänä pysymiseen?
Mitenkä on, fyysikot, voiko kondenssivettä syntyä myös katon rajaan? Ja jos siellä on vielä eristettä...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Aku P kirjoitti:...
Tulipa muuten mieleen, että olisikohan esim. tuolla W123:n katon eristämisellä suotuisa vaikutus myös auton lämpimänä pysymiseen?
Kyllä eriste ainakin hidastaa lämmön johtumista ulkotiloihin katon kautta. Eli ainakin teoriassa auton pitäisi pysyä lämpimämpänä pitempään... :?
Sitä en osaa sanoa huomaako eroa käytännössä. Ennen konepellin äänieristeen asennusta konepelti suli lumesta lyhyenkin ajon jälkeen mutta nykyään ei pitemmilläkään matkoilla. Kattoa en ole vielä päässyt havannoimaan eristyksen jälkeen...
Timo L. kirjoitti: Mitenkä on, fyysikot, voiko kondenssivettä syntyä myös katon rajaan? Ja jos siellä on vielä eristettä...
Kyllä sitä minun ymmärtääkseni voi. Paljon tietysti riippuu olosuhteista eli ilman kosteudesta ja lämpötilasta. Ilman kosteus tiivistyy kylmille pinnoille kondenssivedeksi.
Talvella ilma on kuivempaa kuin kesällä. Tietysti sulava lumi nostaa auton sisäilman kosteutta etenkin jos tuuletus ei ole riittävää.
Periaatteessa katon eriste pienentää lämmön johtumista ulos mutta myös kääntäen eli kylmän johtumista sisään. Tällöin siis jos katossa on eristettä niin kosteakaan ilma ei pääse suoraan kylmälle pinnalle joten kondenssivettä ei ehkä muodostuisikaan niin herkästi kuin paljaalle peltipinnalle?

No tämä oli tällaista pohdiskelua, en ole fyysikko. :)
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
tero
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ke 09.04.2003 21:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tero »

Timo L. kirjoitti:
Aku P kirjoitti:
Pasi M. kirjoitti:Mutta kuuleman mukaan ruostuttaa niin maan perkuleesti, liekö puheissa perää? :roll:
Varmaan mikä vaan ruostuttaa, jos aineen ja pellin väliin jää kosteutta, tai jos esim. vaahto itsessään on vettä imevää laatua.

Tulipa muuten mieleen, että olisikohan esim. tuolla W123:n katon eristämisellä suotuisa vaikutus myös auton lämpimänä pysymiseen?
Mitenkä on, fyysikot, voiko kondenssivettä syntyä myös katon rajaan? Ja jos siellä on vielä eristettä...
Toki voi. Ei siihen tarvita kuin tarpeeksi kylmä pinta. Ylimääräinen vesi sitten valuu painovoiman vaikutukseta pois ja loput kuivuu aikanaan. Katto kun normaalisti on kohtalaisen hyvin tuuletettu verrattuna esim. siihen että lattiamattojen alle kerääntyy vettä. Ja jos hyvin eristät sen katon niin se pinta ei ole enää niin kylmä eikä sitä kondenssia sinne yhtä herkästi synny. En näe eristämisellä mitään huonoakaan vaikutusta. Mutta liimaa se eriste tiiviisti sinne kattoa vastaan. Se mitä nimenomaan et halua saada aikaan on huonosti tuuletettu rako sinne kattopellin ja eristeen välille. Se katsos kun jää sinne kylmemmälle puolelle. Muuten olet rakentanut tehokkaan kondenssiloukun.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Suunnitelma 1.

Viesti Kirjoittaja jarski »

Eilen hitsasin w123:n pohjaan pari pientä paikkaa.. Siinä suunnittelin seuraavaa. Ensin lattiasta pois kaikki kovettuneet, kosteutta allensa keränneet bitumit. Sitten Ferrexiä ruostekohtiin. Lattiaan uudet, paksummat bitumimatot, jotka voisi vetää sinne rintapeltiinkin vähään matkaan. Kattoon voisi laittaa sellaista foliolla päällystettyä vaahtojuttua, jossa on liima valmiina. Sitten sen ohjausakselin kumipalkeen voisi vaihtaa ehjään, sieltähän pääsee koneen meteli suoraan sisälle, kun se palje on rikkinäin nyt...

Takapenkin alle heitin varaosaautosta toisen äänieristeen, auttoi ehkä ihan vähän...
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14193
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Suunnitelma 1.

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

jarski kirjoitti: Takapenkin alle heitin varaosaautosta toisen äänieristeen, auttoi ehkä ihan vähän...
Onko kellään kuvaa tuosta alkup. materiaalista? Mulla kun oli se tarvike-vaahtomuovintapainen penkin alla... onko se samaa, kuin on hattuhyllyn alla? Sellaista kierrätyshuovan näköistä, erittäin huokoista ja helppoa repiä?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Mulla ne molemmat ovat taustapuolelta oikeastaan aika ylellisen näköistä, valkoista/vaalean harmaata, olohuoneen lattiamaton näköistä, mutta pehmeää ainetta. Julkisivultaan ne ovat päällystetty kiiltävän mustalla muovilla.
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

...

Viesti Kirjoittaja jarski »

No niin. Ostin eilen vajaa 3 neliöö sellaista ohutta telttapatjan näköistä mattoa, joka ei kuulemma ime itseensä vettä ja vaimentaa ääntä hyvin. Maksoi 15€. Laitoin mattoa lattioihin ja rintapeltiin+ siihen sivulle, etuoven ja rintapellin väliin. Auttoi kyllä varmasti hintansa edestä! Ja mikä parasta, matto on ihan irrallaan siinä lattialla :arrow: sen voi ottaa irti ja kuivatella paikkoja.

Sitten tein samalla löydön. Ihmettelin että mikä ohut muoviputki siellä sivukotelossa menee. Nykäisi putkea ja huomasin, että se on ihan irrallaan toisesta päästä. Sitten se koko putki jäikin käteen :shock: :o Sehän on kotelosuojauslaitteen putki, kun on tuollainen suutin toisessa päässä..
w115,123,124,126,210 yms.
Vastaa Viestiin