124 bensamersun sammumis ongelma(vika korjattu)
124 bensamersun sammumis ongelma(vika korjattu)
tervehdys kaikille!
Nyt olisi hyvät neuvot ja vinkit enemmän kuin tarpeellisia.
Auto on 200 bensa, pierburg kaasarilla vm. 87 124 sedan automaatti. Auto sammuu kesken ajon kun hidastaa tai nostaa jalkaa kaasulta, ja käynnistyy todella huonosti myöhemmin pitkien käynnistys sessioden jälkeen. Nyt se sammui taas ja ei lähde millään käyntiin.
Vaihdettua tavaraa.
-virranjakajan kansi
-pyörijä
-tulpat
-johtosarja em.
-puola
-polttoainesuodatin
Näyttäisi siltä ettei saa kipinää, voisiko olla kyse ylijännitesuojasta? onko tässä mallissa sitä ollenkaan, akun takana on kikcdown rele ja joku mötikkä jossa lukee vapaalla suomennoksella "pyörimisnopeudensäädin".
Entä voisiko itse virranjakaja olla rikki?!
Apua kaivataan.
Nyt olisi hyvät neuvot ja vinkit enemmän kuin tarpeellisia.
Auto on 200 bensa, pierburg kaasarilla vm. 87 124 sedan automaatti. Auto sammuu kesken ajon kun hidastaa tai nostaa jalkaa kaasulta, ja käynnistyy todella huonosti myöhemmin pitkien käynnistys sessioden jälkeen. Nyt se sammui taas ja ei lähde millään käyntiin.
Vaihdettua tavaraa.
-virranjakajan kansi
-pyörijä
-tulpat
-johtosarja em.
-puola
-polttoainesuodatin
Näyttäisi siltä ettei saa kipinää, voisiko olla kyse ylijännitesuojasta? onko tässä mallissa sitä ollenkaan, akun takana on kikcdown rele ja joku mötikkä jossa lukee vapaalla suomennoksella "pyörimisnopeudensäädin".
Entä voisiko itse virranjakaja olla rikki?!
Apua kaivataan.
Viimeksi muokannut andya, Pe 10.11.2006 07:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Itsellä oli samaa ongelmaa, auto tosin manuaali. Osia vaihdettu: sytytysjohdot, virranjakajan kansi, pyöriä, kaasarin ohjainyksikkö, kaasuttimen läppä, lisäksi kaasutin puhdistettu, uusi uimuri(vissiin tunnetaan myös nimellä lämpötila-anturi) ja ylijänniterele. Niin ja sitten tuli vielä uus lambda-anturi.... kalliksi tuli korjaaminen mutta nyt pelittää taas toivottavasti pitkään ilman ongelmia. Vikaa oli enemmän tai vähemmän kaikissa...
siihen sammu johtotähti, mutta onneksi käynnisty
Tuossa käväsin pienellä lenkillä, niin auto sammu koneen ollessa lämmin (n.50-60'C). Siinä sitten starttailin ja ihmettelin, niin parin minuutin jälkeen lähti kone taas käyntiin. Kaasari ja lambdat on kaikki laitatettu veholla kuntoon. Tuli vain mieleen että kun päästömittauksessa oli nyt happiarvot tyhjäkäynnillä hieman korkeahkot niin eikös tuo voi johtua siitä että putkistossa olisi reikä/vuoto? Sherlockholmesmaisella päättelyllä tulin siihen tulokseen että lambda lukee vääriä arvoja juuri tuon vuodon takia ja sen takia kone sammuu satunnaisesti. Vai saattaisiko johtua esim. kondensaatio vedestä? Nyt pistin tankkiin masinolia saa nähdä miten lähtee toimimaan. Vai olisiko bensansuodatin tukossa? Kun itse en ole löytänyt koko autosta suodatinta. Itse olen yhden laittanut tankin ja kaasarin välille, mutta se pelittää moitteetta. Mielipiteet ja ehdotukset tervetulleita.
w124 200 -88 bensa katilla.
w124 200 -88 bensa katilla.
jatkoa
terve taas!
No nyt se pirulainen lähti taas vähäksi aikaa käyntiin, kunnes sammui taas.
Kokeilin tossa mitata virrat puolan + ja - navoista, ja tulos heitteli 1,5-2,2 volttia välillä, eikös sinne puolalle kuuluisi tulla 12 v. tai enemmänkin?
HJELP!
No nyt se pirulainen lähti taas vähäksi aikaa käyntiin, kunnes sammui taas.
Kokeilin tossa mitata virrat puolan + ja - navoista, ja tulos heitteli 1,5-2,2 volttia välillä, eikös sinne puolalle kuuluisi tulla 12 v. tai enemmänkin?
HJELP!

Varmaan näin alkuun kannattaa kyllä kattoa se ylijänniterele. Tuntuvat olevan monella murhetta juuri sen kanssa. Veholta se irtoaa muistaakseni 84€. Joku kyllä kehui saaneensa 60€ jostain, mutta en muista mistä. Suosittelisin sen uusimista tai jos budjetti ei anna periksi niin tinausten tarkastamista. Ainakin itselläni auttoi paljon. Ja lambda-anturi on siellä pakoputkessa vähän ennen kattia.
Missä tuossa pierburg mallissa on polttoainesuodatin? Kun en itse löytänyt mistään. Ainoa mikä muistutti edes vähän suodatinta paljastui höyrynkerääjäksi. (se musta mötikkä siellä kaasarin takana mihin tulee/lähtee 3 bensaletkua.)
Missä tuossa pierburg mallissa on polttoainesuodatin? Kun en itse löytänyt mistään. Ainoa mikä muistutti edes vähän suodatinta paljastui höyrynkerääjäksi. (se musta mötikkä siellä kaasarin takana mihin tulee/lähtee 3 bensaletkua.)
moi moi!¨
Joopa joo, vaihdoin sitten kaverin autosta sytytyksenohjausboxin ja auto lähti käymään mutta vika tuli takaisin ja auto sammu eikä lähde käyntiin
niin tässä autossa ei oo kattia, joten se lambda ei siis oo katin luona. Bensan suodatin on noin 10 senttiä ennen bensapumppua, siis letkussa.
Se ylijännitesuoja on hyvä kysymys, koska en ole löytänyt sitä mistään, akun takana on vain kickdown rele ja boschin "pyörimisnopeudensäädin"(vapaasuomennnos saksasta".
Apua TODELLAKIN kaivataan!
Joopa joo, vaihdoin sitten kaverin autosta sytytyksenohjausboxin ja auto lähti käymään mutta vika tuli takaisin ja auto sammu eikä lähde käyntiin

niin tässä autossa ei oo kattia, joten se lambda ei siis oo katin luona. Bensan suodatin on noin 10 senttiä ennen bensapumppua, siis letkussa.
Se ylijännitesuoja on hyvä kysymys, koska en ole löytänyt sitä mistään, akun takana on vain kickdown rele ja boschin "pyörimisnopeudensäädin"(vapaasuomennnos saksasta".
Apua TODELLAKIN kaivataan!
noniin!
Osaisiko joku neuvoa että onko siinä virranjakajassa jotain muutakin vaihdettavaa osaa kuin pyörijä ja kansi? Mittasin virranjakajan vastuksen n. 500 ohmia kylmänä ja PRUM kone lähti käyntiin, kunnes BOOOO ja kone sammui, no sitten mittari käteen ja vastusta mittaamaan-> mittari ei näytä mitään!
Hahaa! onko vika löydetty?! vai olenko vain täysin ulapalla polttomoottorien kanssa!?
Eli mitäs pitääkö ostaa koko virranjakaja, vai olisiko jollain kuumia vinkkejä kuinka jatkaa korjaus taistelua!?
Osaisiko joku neuvoa että onko siinä virranjakajassa jotain muutakin vaihdettavaa osaa kuin pyörijä ja kansi? Mittasin virranjakajan vastuksen n. 500 ohmia kylmänä ja PRUM kone lähti käyntiin, kunnes BOOOO ja kone sammui, no sitten mittari käteen ja vastusta mittaamaan-> mittari ei näytä mitään!
Hahaa! onko vika löydetty?! vai olenko vain täysin ulapalla polttomoottorien kanssa!?
Eli mitäs pitääkö ostaa koko virranjakaja, vai olisiko jollain kuumia vinkkejä kuinka jatkaa korjaus taistelua!?
Nyt tuli välirikko marsun kanssa. Sillä oli eilen niin pahaa aamupahoinvointia, että piti 9 kertaa pysähtyä tienvarteen yrittämään, että joskos tulisi taas autolle menohaluja... Lopulta kun kone rupesi taas käymään joten kuten kunnolla, niin menin vielä heiluttelemaan vähän sytytyspuolen johtoja. Pirulainen näpätti virrat näpeille. Eli ilmeisesti vaihtamani tarvikepiuhat (laadukkaat motonet piuhat) vuotaa läpi vaikka suoraan paketista otettu... Nyt kävin sitten veholta tilaamasta kunnon letkut, jos rupeis marsu taas saamaan lisää menohaluja. Köyhän ei vissiin halpaa kannata ostaa. Vaikka tarvikepiuhat olivat 10% kunnon piuhojen hinnasta, niin eipä niillä näytä mitään tekevän. Hitto kun ei kuittia enää ole. Olisin vieny kyllä motonettiin takasin, kun paskat myivät.
Niin tuosta virranjakajasta tuli vaan mieleen että jos akussa on virtaa, niin eikö auton pitäisi pysyä käynnissä silti, vaikka virranjakaja menee särki? Vai päteekö tuo vaan vanhoihin dieseleihin?
Niin tuosta virranjakajasta tuli vaan mieleen että jos akussa on virtaa, niin eikö auton pitäisi pysyä käynnissä silti, vaikka virranjakaja menee särki? Vai päteekö tuo vaan vanhoihin dieseleihin?
Nyt olet hiukan väärillä jäljillä. Vanhat dieselit käyvät, vaikka autossa ei olisi akkua tai muita sähkölaitteita ollenkaan; esimerkiksi W123-sarjan dieseli ei tarvitse käymiseensä sähköä mihinkään.sundiz kirjoitti: Niin tuosta virranjakajasta tuli vaan mieleen että jos akussa on virtaa, niin eikö auton pitäisi pysyä käynnissä silti, vaikka virranjakaja menee särki? Vai päteekö tuo vaan vanhoihin dieseleihin?
Sitä vastoin bensakoneelle virranjakaja on toki välttämätön; jakaja nimensä mukaan ohjaa kipinää varten sähköt kullekin sytytystulpalle oikeaan aikaan. Jos jakaja on kaputt, ei sähkö pääse tulpille asti ja koneen laulu sammuu siihen.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
No, näitähän sattuu. Terv. nimimerkki "kokemusta on".sundiz kirjoitti:Niin nyt on menny meikäläisellä laturi ja virranjakaja sekasin. Sen siitä saa ku yötä myöten tekee töitä...
Laturin heikkouden huomaa ennen käyntihäiriöitä jo himmenevistä valoista, pätkivästä radiosta ja mahd. ABS-valon sytymisestä.t
Katsopa vaikka www.merteil.fiToivottavasti oma auto korjaantuu uusilla sytkän johdoilla. Sen jälkeen en tiedä mitä pitäisi tehdä, jos tähti ei ota toimiakseen. Osaako kukaan sanoa minkä hintasia nuo virranjakajat on?
Muutama kymppi neloskoneeseen sekä kansi että pyörijä. Vanhat voi jättää takaloosteriin varaosiksi.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
joo morjensta vaan !
Osaisko joku kertoo mitä virranjakaja maksaa, tai onkos siinä muita vaihdettavia osia kuin kansi ja pyörijä?
Ongelma nyt näyttäis olevan et virranjakajasta ei mee sähköä läpi kokoajan, vastus mitattu 500 ohmia ja kone käynnistyy mut sit kun ei käynnisty virranjakajan vastusta ei löydy
noin niinkun amatöörin kielikuvilla 
Siis kansi ja pyörijä on jo vaihdettu.
ps. kiitos kaikille vinkkien antajille
Osaisko joku kertoo mitä virranjakaja maksaa, tai onkos siinä muita vaihdettavia osia kuin kansi ja pyörijä?
Ongelma nyt näyttäis olevan et virranjakajasta ei mee sähköä läpi kokoajan, vastus mitattu 500 ohmia ja kone käynnistyy mut sit kun ei käynnisty virranjakajan vastusta ei löydy


Siis kansi ja pyörijä on jo vaihdettu.
ps. kiitos kaikille vinkkien antajille
Eihän sitä koko aikaa menekään vaan vain silloin ku kannen nasta ja pyörijä kohtaa. Mites puolan johto?andya kirjoitti: Ongelma nyt näyttäis olevan et virranjakajasta ei mee sähköä läpi kokoajan, vastus mitattu 500 ohmia ja kone käynnistyy mut sit kun ei käynnisty virranjakajan vastusta ei löydynoin niinkun amatöörin kielikuvilla
![]()
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Olikos tässä muuten virranjakajan kansi kiinni ruuveilla vai niillä "tangoilla" joita painetaan ruuvi meisselillä ja pyöräytetään hiukan niin menvät kiinni. itselläni oli joskus 123 korisessa 200 bensassa sellainen on ongelma tuon tankokiinnitteisen kannen kanssa että kun laitoit kannen paikalle niin auto pelitti, mutta muutaman kilometrin jälkeen ei enää suostunut käymään kun vaivoin. Kansi näytti olevan kunnolla kiinni mutta eipä vaan ollutkaan. Virranjakajan kansi oli muistaakseni mallia biltema ja tangot oli aivan päin persettä.andya kirjoitti:joo morjensta vaan !
Osaisko joku kertoo mitä virranjakaja maksaa, tai onkos siinä muita vaihdettavia osia kuin kansi ja pyörijä?
Ongelma nyt näyttäis olevan et virranjakajasta ei mee sähköä läpi kokoajan, vastus mitattu 500 ohmia ja kone käynnistyy mut sit kun ei käynnisty virranjakajan vastusta ei löydynoin niinkun amatöörin kielikuvilla
Siis kansi ja pyörijä on jo vaihdettu.
ps. kiitos kaikille vinkkien antajille
Mulla ainakin kickdownin kosketushäikkä sammutti kerran kesken ajon ja pari kertaa ei lähtenyt käymään ennen kun heilutteli relettä. Nyt on rele putsattu ja toimii. Eli hapettuma saattaa tehdä kosketushäiriötä kickdowniin.
Jos se toimii, älä korjaa sitä.
w202 220cdi stw -99 2009 ->
w124 260e -89 2005 - 2009
w123 230 -76 1995 - 1998
w123 240d -80 1989 - 1995
[img]http://i5.aijaa.com/b/00399/6479920.jpg[/img]
___W123 230 -76_______W124 260E -89_______W202 220cdi -99
w202 220cdi stw -99 2009 ->
w124 260e -89 2005 - 2009
w123 230 -76 1995 - 1998
w123 240d -80 1989 - 1995
[img]http://i5.aijaa.com/b/00399/6479920.jpg[/img]
___W123 230 -76_______W124 260E -89_______W202 220cdi -99
jeps!
Vika korjattu.
Kuten kerroin vastuksen mittaus virranjakajalta antoi lukemia 0-500 ohmia, romikselta ostettu virranjakaja näytti kokoajan n.560 ohmia.
Virrajakajan vaihdon jäjkeen toimii hyvin.
Olipa veemäinen vika, mutta saatiin ratkaistua.
Nyt vinkki- jos auto sammuilee itsekseen. Auton vikaantuessa ota virranjakajalta sytytysyksikölle tuleva vihreä johto irti sytytysyksikön päästä ja mittaa vastus liittimemeltä. Laita mitttarin kärjet sisäreikään ja ulkoreikään, näin mitaten tuloksen pitäisi olla n. 500-1000 ohmia, ehkä vähemmänkin mutta ei paljoa.
Kiitos kaikille !
Vika korjattu.
Kuten kerroin vastuksen mittaus virranjakajalta antoi lukemia 0-500 ohmia, romikselta ostettu virranjakaja näytti kokoajan n.560 ohmia.
Virrajakajan vaihdon jäjkeen toimii hyvin.
Olipa veemäinen vika, mutta saatiin ratkaistua.
Nyt vinkki- jos auto sammuilee itsekseen. Auton vikaantuessa ota virranjakajalta sytytysyksikölle tuleva vihreä johto irti sytytysyksikön päästä ja mittaa vastus liittimemeltä. Laita mitttarin kärjet sisäreikään ja ulkoreikään, näin mitaten tuloksen pitäisi olla n. 500-1000 ohmia, ehkä vähemmänkin mutta ei paljoa.
Kiitos kaikille !
Hyvä että vika löytyi. Melkein olisin suositellut polttoainepumpun relen tarkistamista (juotokset), onkos kaasaripeleissä samanlainen rele kuin ruiskuissa?andya kirjoitti:jeps!
Vika korjattu.
Kuten kerroin vastuksen mittaus virranjakajalta antoi lukemia 0-500 ohmia, romikselta ostettu virranjakaja näytti kokoajan n.560 ohmia.
Virrajakajan vaihdon jäjkeen toimii hyvin.
Olipa veemäinen vika, mutta saatiin ratkaistua.
Nyt vinkki- jos auto sammuilee itsekseen. Auton vikaantuessa ota virranjakajalta sytytysyksikölle tuleva vihreä johto irti sytytysyksikön päästä ja mittaa vastus liittimemeltä. Laita mitttarin kärjet sisäreikään ja ulkoreikään, näin mitaten tuloksen pitäisi olla n. 500-1000 ohmia, ehkä vähemmänkin mutta ei paljoa.
Kiitos kaikille !