Viton turbo...ei kun kannentiiviste hajosi

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

Dieselpower kirjoitti:Mulla olis myydä turbodieseli viton alkuperäinen kannentiiviste.
:wink:

Mb numero 6010164620
RED POWER IHC DT-358
Vito_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ma 23.10.2006 18:45

Viesti Kirjoittaja Vito_ »

veskola kirjoitti:KL varaosista, mutta eipä siinä kait kannata ostaa kuin:
- kannentiiviste
- imusarjantiiviste
- pakosarjantiiviste
- venttiilikopantiiviste

...ja KL varaosista siis kannattaa ostaa.

sitten vielä:
- kannenpultit
- suuttimien lämpöprikat
- mahdollisesti esikammion korotusprikat, näitä ei pitäisi tarvita ekalla kertaa...mutta varmista!

- öljynsuodatin
- kannentiivisteliimaa (copper gasket)
- öljyä

ja ehkä vielä
- nokka-akselin pultit
- nokan rattaan pultti
- öljypohjan pultti ja tiiviste
- olutta

Mitä muuten maksaa motonetin tiiviste, vähän mietityttää sen valmistaja / laatu. Onko sinulla semmonen jo hyppysissä ? Se tiiviste nyt on viimeinen kohta, jossa kannattaa säästää. KL:stä saa alkuperäisen mersun tiivisteen, tosin nostivat justiisa hintaa 100€ :aan kun huomasivat mikä kultakaivos noista syntyy.


Unohtuiko jotain ?
Oisko se kannentiiviste maksanu motonetissa joku 40-50 egee.
Saa nähdä vaan lähteekö se kansi koskaan pois. nimittäin sen ketjunohjaimen tappi halkesi kun yritin vetää sitä pois. eli siinä ei juurikaan ole enää kierrettä mistä sais vedettyä. halkes melkein kanteen asti... :(
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Sitten täytyy uusia myös nokkaketju, eli ketju poikki ja rautalangat päihin ja tiputa alas. Sitten kansi pois ja tapin kimppuun myöhemmin.

Uusi ketju liitetään vanhaan ja pyöritetään varovasti paikalleen ettei hyppää, sitten tarkistetaan merkit. Mutta ensin pitää kasata kansi takaisin. Uuden ketjun lukko vaatii erikoistyökalun, minkä monet jo tietävätkin, niitä kun ollut jo niin kauan.

Kun poistaa ohjaintappeja, jos kireessä, niin kannattaa lämmittää kantta vaikka kuumailmapuhaltimella. Auttaa tosi paljon. Myöskin työkalu pitää olla pultti missä esim. M10 kierre ja holkki mitä vastaan saa mutterilla tapin vedätettyä ulos.

Pultin päässä tietysti se M6 pinnapultti, mikä menee siihen tappiin.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Dieselpower kirjoitti:Mb numero 6010164620
Aivan se on juuri tuo, on myös olemassa se vanhempi tiiviste joka on vielä heikompi, se on eri numerolla, huonohan se tuokin on :roll: parempaa ei ole olemassakaan.

Päivitin vähän kotisivun ohjetta noiden tappien käsittelyn suhteen...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vito_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ma 23.10.2006 18:45

Viesti Kirjoittaja Vito_ »

kyllähän se tappi lopulta lähti. Piti hitsatam pultti siihen tapi päähän ja ei muuta ku uudestaan kokeilemaan lämmityksen kanssa. :D ongelmitta tuli lopulta.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Otitko koneen pois vai teetkö kone paikallaan?
Niin, onko kansi jo irti, meinaan että oliko kyseessä se kannentiivistevika?
Vito_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ma 23.10.2006 18:45

Viesti Kirjoittaja Vito_ »

Kone paikallaan oon tehny. kansi ois jo varmaan pöydällä mut ku puuttuu hylsy niihin kannen pultteihin. eikä nyt viikonloppuna saa niitä mistään.
mut maanantaina näkee oliko kansipahvissa vika
Vito_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ma 23.10.2006 18:45

Viesti Kirjoittaja Vito_ »

Näytti tosiaan olevan se kannentiiviste vika. siitä se öljykanavan vierestä tyylikkäästi oli haljennu.

Mistä muuten löytyy kiristysmomentti arvoja kyseiseen autoon??
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Noita sovelsin omaan: clik ja clik.
Vito_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ma 23.10.2006 18:45

Viesti Kirjoittaja Vito_ »

Nyt on sit kannen kasaus käynnissä. Ihmettelen vaan ku veskolan ohjeissa sanotaan et muista ketjunkiristimen prikka. mä en kyl oo semmosta nähny missään vaiheessa?? kuinka mahdollista? mistähän niitä saa jos se kerta pitää olla?

Mihinkäs momenttiin suuttimet pitää vetää?

Tuli kans pikku moka tossa. rupesin pyörittää kampuran päästä konetta vaikka ketjukiristin oli irti. puol kierrosta kerkesin pyörittää ku muistin asian.
kerkesköhän tekee mitään??
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Suuttimet vedin kii 40 Nm, hyvin ovat mukana pysyneet.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei se koneen pyörittely mitään haittaa, lopuksi vain tarkistat ajoitukset...taisin minäki sitä pyöritellä ketju löysällä.

Niin se tiivisteprikka kyllä pitää olla siellä, tarkistit varmaan, ettei se ole siellä kannessa kolosessa. Ilman prikkaa tulee surullisesti öljyt ulos, kokemusta tosiaan on :oops:

En uskoisi, että voisi olla eri versioita tuosta asiasta, mutta Veholta sen saa varmistettua kun menet sinne sen valmiste- tai mikä vis numeron kanssa...ja saa sen prikankin.

Mä vedin suuttimet vähän tiukempaan, ei nekään ole tippuneet sieltä vielä 8)

No jännittääkö ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vito_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ma 23.10.2006 18:45

Viesti Kirjoittaja Vito_ »

En oo kyllä huomannu sitä prikkaa. voiko se olla siinä kannessa sit niin hyvin kii ettei sitä tajua??
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No eikös se voi olla kun se on täsmälleen samanvärinen kuin kansi. Mikäli kansi kävi koneistamolla niin voihan se olla sielläkin pesukoneen pohjalla.

Kahdesta päällekkäisestä prikasta ei liene haittaa, mutta kyllä sen sitten heti huomaa, jos se prikka puuttuu kun se valuttaa öljyt ulos. Mitään katastrofia siinä ei tapahdu, mitä nyt verisuoni katkeaa päästä.

Koita nyt vain vielä virkkuukoukulla koukkia sitä sieltä kolosta, sillä saattaahan se olla siellä tiukassa.

Kun tuo autosi on vieläpä aivan saman vuoden tekele kuin tuo omanikin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Useasti prikka tarttuu myös kiristimen juureen kiinni. :idea:
Mikäli kyse on nyt siitä kiristimen alumiinisesta tiiviste renkaasta.
Joku mersupurkaamo??
Vito_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ma 23.10.2006 18:45

Viesti Kirjoittaja Vito_ »

Nyt se Vito sitten taas käy... SUURI KIITOS kaikille avusta. ilman apua ei olis varmaan koskaan tullu kuntoon. :roll:

Yks pikku juttu vielä ois katottava. 3 suuttimen kohdalta päästä painetta. en oo kerenny vielä syytä katsomaan
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Laitoitko uudet lämpöprikat, ja laitoitko suuttimet kireälle, ja laitoitko etukammiot _kireälle_

Kannattaa ottaa auki ja laittaa tiiviiksi ennen kuin vuotaa vielä pahemmin.

Haulla löytyy kanssa juttua, kun tuosta hetki sitten jutusteltiin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vito_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ma 23.10.2006 18:45

Viesti Kirjoittaja Vito_ »

Lämpöprikkoja ei ole laitettu. Kansi kävi koneistamossa ja ne siellä tekivät tuon kammio homman. Nyt sitten vuotaa 3 sylkyn kohdalta.. :(

Mitähän tohon nyt pitäis tehä?? pystyyköhän sen paikalla ottamaan auki ja kattomaan?? ainut vaan ettei oo sitä avainta siihen kiristysrenkaaseen. mistähän niitä saa tähän hätään?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Lämpöprikat tulevat siihen etukammion kiristysrenkaan ja suuttimen väliin, eli jos sinä ne suuttimet pyöritit paikoilleen, niin silloin olisi pitänyt ne prikat uusia. Mikäli näin kävi niin suutin putket irti, suuttimet irti ja uudet prikat paikalleen, eiköhän se sillä tiivisty. Ne prikat oli kovinkin halpoja eli niissä ei kannata säästellä. Nämä prikat ovat siis sellaisen 20 senttisen kokoiset, joissa on kynän mentävä reikä keskellä. Suutin irtosi sillä isolla hylsyllä, ja laitetaan se prikka oikein päin.

Etukammiot taasen tiivistyvät ilman mitään prikkoja ja eiköhän koneistamo ole ne osannut tiiviiksi laittaa.

Etukammiot pystyy irroittamaan Vitossakin kannen ja koneen ollessa paikallaan, mutta tuskin siis nyt tarvitsee sitä tehdä, mutta ohjeet tosiaan löytyy sieltä sivuiltani.

Lämpöprikat, kuvassa kiiltävä osa on uusi prikka:
Kuva
[ http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/08102006.html ]
[ http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/21092006.html ]
Viimeksi muokannut veskola, Ke 08.11.2006 12:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vito_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ma 23.10.2006 18:45

Viesti Kirjoittaja Vito_ »

Siis kyllä mä laitoin siihen suuttimeen ne tiivisteet. ja siitä se ei vuoda. tarkistettu on :) tuntuu tulevan siitä etukammion välistä. ja sitä en ymmärrä miks sieltä ja mitä sille voi tehdä? sen on koneistamo tehnyt...

tarkasti ottaen se vuotaa siitä kiristysrenkaan vieressä olevasta kolosta. jos tiedät mitä tarkoitan :)

eli pitäis vissiin ottaa auki tai kiristää sitä etukammiota. mut mistä siihen saa sen hylsyn tähän hätään?
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Esikammio vuoto menee koneistamon takuuseen eivät ole putsanneet kannen ja kammion väliä...ei muuta kun ajat koneistamolle et nyppäävät pois kammion ja putsaavat alusen...
Itse tein ja säästin
Vito_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ma 23.10.2006 18:45

Viesti Kirjoittaja Vito_ »

Kyllähän ne tekee ku otan kannen pois :) niillä ei ole mahdollisuutta/tiloja ottaa autoa sisään ja laittaa. sit kaikkiin korjaamoihin ku soitin niin sais vasta viikkojen päästä laitettavaks.

Sanoivat koneistamossa että momentti kammiolle olis jotain 10-12 kiloo, pitääkö paikkansa? pitäiskö vaan kiristää lisää ja kokeilla?
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

200D:stä loppu supsutus kammion kiristyksellä.
Vito_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ma 23.10.2006 18:45

Viesti Kirjoittaja Vito_ »

Eilen sitten kiristelin kammiota ja nyt se supsutus loppui. Joten vihdoinkin auto kunnossa, ainakin toistaiseksi :wink:

SUURI KIITOS AVUSTA!
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mitä ihmettä se momentti on ymmärtääkseni ~420 Nm eli metrin varren päästä väänntetään ~42kg voimalla. Siinä ei tarvitse edes momenttiavainta, kun vetää niin tiukkaan kun jaksaa 1/2 metrin varrella. Voisiko joku tarkistaa jostain kirjasta, itse katsoin Viton Saksankielisestä manuaalista, ja osien nimet on vähän hakusessa.

Koneistamo voi halutessaan teettää kiristyksen Veholla, kun ja jos ovat mokanneet. :roll: Anna nyt ainakin tulikiven katkuista palautetta, ettei kaikkien tarvitse kiristellä kammioita.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vito_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ma 23.10.2006 18:45

Viesti Kirjoittaja Vito_ »

kyllä palautetta annoin. sanoivat tarkistavansa momenttiarvon.
Oli ne sen verran reiluja et lainasivat sitä hylsyä millä kiristysrenkaan saa kiristettyä, ja ulesvetimen siihen kammioon. :)
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kyllä 420nm taitaa olla jo liikaa alumiini kannelle :roll:

Taitaa se 12kg olla likempänä . lähtevät kuitenkin irti 0.5m varrella käsivoimin.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mitä tarkoittaa "schraube des schwingungsdämpfer", jonka babel kääntää "screws the shock-mount" ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

se kammion lukitus mutukka on niin harvalla kierteellä että vaikka sen vetää yli momenttiin niin ei paljoa vaikuta ..tiivistys pinnat pitää vaan olla puhtaat ja tasaiset ....ja voipi laittaa vaikka lukkoliimaa väliin...
Itse tein ja säästin
Vastaa Viestiin