220cdi ECU:n laitto 200cdi:n

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Cmeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Ti 22.02.2005 20:52
Paikkakunta: JoesMouth

220cdi ECU:n laitto 200cdi:n

Viesti Kirjoittaja Cmeli »

Osaako kukaan sanoa toimisko tuommoinen viritys. Meinaan että saisin melko halvalla toimivan 220cdi ECU:n?
ajossa w203 220cdi, aut avantgarde
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"

-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Re: 220cdi ECU:n laitto 200cdi:n

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Cmeli kirjoitti:Osaako kukaan sanoa toimisko tuommoinen viritys. Meinaan että saisin melko halvalla toimivan 220cdi ECU:n?
Onko vanha rikki vai kui? Jokohan nuokin on koodattu autokohtaisiksi eli vaihtaminen autosta toiseen ei välttämättä onnistu heittämällä .

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Cmeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Ti 22.02.2005 20:52
Paikkakunta: JoesMouth

Viesti Kirjoittaja Cmeli »

No ei ole vanha rikki, mutta kun virittämisen harjoittelu kiinnostas ja ei viittis sössiä tuota orggista.
ajossa w203 220cdi, aut avantgarde
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"

-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Cmeli kirjoitti:No ei ole vanha rikki, mutta kun virittämisen harjoittelu kiinnostas ja ei viittis sössiä tuota orggista.
Öö. Eikös paremmat viripajat lue boksista softat ulos, pistävät ne modifioitavaksi jonnekin Saksaa ja pukkaa sitten takaisin purkkiin? Vanhat softathan ne ottaa kai talteen, jos asiakas ei olekaan tyytyväinen. Nehän siis voi palauttaa.

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Cmeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Ti 22.02.2005 20:52
Paikkakunta: JoesMouth

Viesti Kirjoittaja Cmeli »

Öö. Eikös paremmat viripajat lue boksista softat ulos, pistävät ne modifioitavaksi jonnekin Saksaa ja pukkaa sitten takaisin purkkiin? Vanhat softathan ne ottaa kai talteen, jos asiakas ei olekaan tyytyväinen. Nehän siis voi palauttaa.
joo näin se menee, mutta kun tuli ostettua tuollainen ecu flasheri, niin haluttas vähän tarkemmin tutustua tuohon ECU:n toimintaan ja ohjelmien mulkkaukseen. Tällähetkellä lisäksi autossa sellainen ecu, johon ei voi kuin kirjoittaa.
ajossa w203 220cdi, aut avantgarde
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"

-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Pelkkä fläsheri ei riitä.
Tarviit vielä toimivan ohjelman muokkaukseen, WinOlsia taitavat käyttää.

Unohda koko juttu

Itsekkin herättelin moisia ajatuksia pienessä päässäni.
Mutta, sanotaan nyt että, ainakin kymmeniä kertoja olan yli toimenpidettä seuranneena, en enää haaveile moisesta.
Vaikka ainakin kuvittelisin tietäväni, mitä pitää ja voi tehdä.
Mikan toimia seuratessa on tullut kyllä kiusallisen selväksi se, ettei systeemit suostu tuurilla toimimaan hetkeäkään.
On ihan turhaa toiveajattelua, että kokeilemalla onnistuisi saamaan mitään toimivaa aikaiseksi.
Se kun näyttää olevan hankalaa, vaikka etukäteen tiedettäisiinkin, mitä halutaan.

Oikeasti toimivan paketin saaminen vielä kaiken lisäksi edellyttää jarrupenkkiä, jossa niitä muutoksia voi todentaa.

"Tavan" lastut on jo niin halpoja, ja varmasti kerralla toimivia, eikä niissä ole juuri parantamisen varaa, ettei aiheeseen kannata itse satsata penniäkään.

No
Mikäli tämä vyörytys ei vielä masentanut, niin varmasti kannattaa aloittaa puuhat tutustumalla ihan moottorin toimintaperiaatteeseen.
Aihe ei kyllä tunnu kovin mediaseksikkäältä, mutta jos itse meinaa jotain tehdä, eikä vaan olla toisten taluteltava, niin aihe täytyy tuntea todella tarkasti.
Ohjelmoiminen ei todellakaan ole mitään hokkuspokkustoimintaa, vaan silläkin saatu tehon, tai muiden ominaisuuksien muutokset perustuvat ihan oikeisiin muutoksiin moottorin toiminnassa.
Se, minkälaisista osista moottori on koottu, asettaa oikeastikkin ne rajat joissa puitteissa voidan toimia..
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Cmeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Ti 22.02.2005 20:52
Paikkakunta: JoesMouth

Viesti Kirjoittaja Cmeli »

Joo hullua hommaa on varmasti :D Mutta toisaalta kaverit on aina pitänyt vähän kahjona. Tuossa fläsherin mukana tuli softa jolla voi muokata perusarvoja. Nyt olisi vain kiva tietää sopiiko nuo ECU:t ns heittämällä toisiinsa (siis ne 220 ja 200) vai onko moottoreissa muita eroja. Periaatteessa tämä olisi varmasti halvin keino saaha 220.n tehot 200:een. Käytetty boksi on huomattavasti halvempi kuin ohjelmointi.

Perus moottorikirjallisuus on kahalttu läpi, mutta jos jollakin on tiedossa ECU:n liittyvää hyvää kirjallisuutta niin kertokaa.
ajossa w203 220cdi, aut avantgarde
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"

-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Moottorit on samat.

Hankaluus on varmaankin siinä, että tehdas on muutanut ohjelmia "kenellekkään" kertomatta, esim varmaan jonkun osatoimittajan muuttuessa on jouduttu pientä hienosäätöä tekemään.
Voi olla, että itse "emolevytkään" ei ole aivan samanlaisia.
Vaikka boxin tyyppi olisikkin sama, sinun autossasi se on edc-15.
Vakio-ohjelmiakin on ihan tuhoton määrä.
Siksi aina lastuttajat ottaa talteen juuri sen auton alkuperäisen ohjelman.

Se moottorinohjauksen toiminta on näissä nykyautoissa vaan yksi (pieni) osa kokonaisuutta.
Käynnistyksen estonkin kanssa voi olla vakavahenkistä keskustelua tiedossa.
Jotenkin olen pessimisti asian suhteen.
Ei varmaan kukaan lastuttajistakaan tiedä, mitenkä se ohjelmisto todella kaikkineen toimii,.
Mahdollisia karttojakin on heti tuhansia, joita sitten voi sitten muokkailla mieleisekseen, jos tietää, tai luulee tietävänsä, mitä pitää tehdä.
Ihan varmasti, kaikki nykyisetkin heput, jotka osaavat lastuja muokata, ovat saaneet apua "kädestä pitäen" alkuun pääsemisessä, varmasti.

Mutta.
Parhaiten asia selviää kokeilemalla.

Paketti tulee parhaiten ulos sieltä kolostaan, kun sammutat auton siten, että pyyhkijät jää yläasentoon.
Vivustot ei silloin ole haittona.
Muista, että turvallisempi tapa on pitää niitä avaimia taskussa, ei virtalukossa.
Ei se alkuperäinen ecu vaurioidu käsittääkseni kokeilussa, jos vaan muistat sen varovasti laskea autotallin pöydälle.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Cmeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Ti 22.02.2005 20:52
Paikkakunta: JoesMouth

Viesti Kirjoittaja Cmeli »

Joo tuota vanhaa ECUa on tullut revittyä pois ja takasin. Siinä sen ihmeempää kunhan ei pidä virtoja päällä. Käytetty ECU maksas n. 180 euro, joten ei sitä ihan viitsis huvikseen ostaa. Hyvä puoli kahdessa Ecussa olisi juuri se, että ei sais häslättyä sitä alkuperäistä juntturaan. Tuossa nykyisen flashaamisessa pelottaa just se että kun se tuota edc-15 mallia niin sitä ei ainakaan tolla minun fläsherillä voi lukea. Uusi softa sinne kyllä menis, mutta ei uskalla laittaa jos ei saa orggista talteen.

ps. ihmeen vaikea löytää kunnon kirjallisuutta aiheesta ja jos netissäkin menee esim. tuunajien foorumeille kyselemään sieltä saa yleensä vain vittuilua takaisin. Ohjemointiahan tuo vaan pitäs olla eikä mitään ihmeen salatiedettä.
ajossa w203 220cdi, aut avantgarde
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"

-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ohjelmistot on ikäänkuin copyrightilla suojattu, ja osittain sen takia ei voi olla ohjetta kirjallisessa muodossa miten jokin ohjelma luetaan sieltä talteen. Sama ilmiö estää järkevän digitaalisen tallentamisen digisovittimista ja dvd levyiltä yms.

Toisaalta kun ei ole ohjetta ei ole myöskään osaajia, ja siten ei tieto leviä edes forumeilla. ne ketkä tietävät tekevät asialla bisnestä, niitä ei suomessa taida olla montaa, jos edes yksi. Niitä Saksan chipin laittajia on monta mutta ne vain tekevät mitä on käsketty tehdä... :roll:

..mutta mikä nyt estää kokeilemasta sitä 220:n boxia vai onko se kynnyskysymys siinä, että et halua sitä ostaa ennen kuin tieto on varma.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Cmeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Ti 22.02.2005 20:52
Paikkakunta: JoesMouth

Viesti Kirjoittaja Cmeli »

..mutta mikä nyt estää kokeilemasta sitä 220:n boxia vai onko se kynnyskysymys siinä, että et halua sitä ostaa ennen kuin tieto on varma.
niin, onko 180euroa paljon vai ei? :roll: näin virihommis ei kaiketi ja lisäksi jos laatikko ei pelaa sen vois teoriassa yrittää myydä eteenpäin. Toisaalta Suomessa sen myynti voi kestää....
ajossa w203 220cdi, aut avantgarde
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"

-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No se on ihan varma, ettei ihan pikkujutuilla boxin vaihtaminen käy päinsä.

Auton anastaminen tulis tosi helpoksi, jos vaan laittaisi oman boxin entisen tilalle ja omalla muoviavaimella vaan sisälle ja cruisailemaan.

Konepellin lukko olisi ainut väkivallan paikka, jos sekään.

Kyllä se boxin vaihto on käytännössä utopiaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Cmeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Ti 22.02.2005 20:52
Paikkakunta: JoesMouth

Viesti Kirjoittaja Cmeli »

Noin se varmaan on, mutta vois ihan mielenkiinnosta tilata tuon boksin ja yrittää tutustua aiheeseen paremmin. Kylläkait sitä tietoa on jostakin löydyttävä.
ajossa w203 220cdi, aut avantgarde
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"

-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
jatik
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: To 27.10.2005 14:15

Viesti Kirjoittaja jatik »

Ecussa on ajonesto, joten ei toimi toisen auton ecu toisessa autossa.
Sitten voisi toimia jos vaihdat myös virtalukon ja avaimen.
Avatar
Cmeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Ti 22.02.2005 20:52
Paikkakunta: JoesMouth

Viesti Kirjoittaja Cmeli »

Ecussa on ajonesto, joten ei toimi toisen auton ecu toisessa autossa.
Sitten voisi toimia jos vaihdat myös virtalukon ja avaimen.
No siis softaahan se vaan on, ei sen takia kannata mitään lukkoja rueta vaihtaan.
ajossa w203 220cdi, aut avantgarde
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"

-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Softaa on kahdenlaista, sellaista jonka voi "vaihtaa" ja jonka manipuloinnin tehdas on sallinut softaa suunitellessaan ja toisenlaista turvallisuuteen ja omaisuuteen liittyvää, jota kerta kaikkiaan ei voi "vaihtaa"/"muokata". Softan suojaaminen on yksi helpoimmin tehtäviä asioita, ja se vielä pystytään tekemään siten, että sitä ei pystytä ollenkaan kiertämään. Tätä nyt on käytetty yli ~15 vuotta, eikä vielä ole onnistuttu murtamaan suojauksia :roll:


...mutta joo, en edes tiedä onko ajonesto jotenkin ohjelmoitu samaan paikkaan misstä on moottorin ohjaus...ei vältämättä :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
isk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 197
Liittynyt: Pe 12.09.2003 01:41
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja isk »

Älä nyt vielä unohda koko juttua.

200CDI:ssä on toki hyvä sellaisenaan, mutta siinä on tehtaan tekemä tyyppivika, että se ei ole 220CDI... Tai "enemmän".

ECUn vaihtaminen ei onnistu, koska se sisältää immon. Sen sijaan edc-15:sta kyllä onnistuu (ei omakohtaisia kokemuksia) lukeminen ja päivittäminen. Immon takia pitää nimenomaan lukea ko. yksilön ECU, muokata sen sisältämää datasettiä - ja laittaa se takaisin. Mikä flasher sinulla on?

Hmm, toisaalta. Voihan ECUkin mennä rikki ja täytyyhän se silloin vaihtaa uuteen ja huolehtia immosta. Jos varalaitteella haluaa leikkiä, niin jos lukisi nykyisestä ECUn ja päivittäisi sen uuteen ECUun? Jos toimii edelleen, niin sitten vain muokkaamaan... Vanha laite olisi edelleen varalla.

Oman topikin arvoinen keskustelu olisi, että miten karttoja pitäisi muokata. WinOLSin dokumentaatiossa aihetta on kuvattu jonkin verran, esim. miten tunnistat kartan, mutta tyhjentävää ja eksplisiittistä kuvaa siltä pohjalta ei muodostunut, mitä siitä pitäisi muokata. WinOLSilla olen tarkastellut paria ECU-tiedostoa. Pystyisikö joku avittamaan tässä? Linkit ja viitteet ovat tervetulleita.

Disclaimer: Tuikun harrastama hard-core viilaaminen on verrattavissa avaruustekniikkaan tähän verrattuna eikä tällä ole mitään tekemistä sen kanssa. Penkissä muutoksien testaaminen ja todentaminen on hyve, mutta kokoonpanoa muutettaessa se lienee välttämätöntä, jotta parametrointi saadaan toimivaksi toleranssien puitteissa.
C253+Q3+A1
Ex: 164.122, 203.207, 202.194, 169.031
Avatar
Cmeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Ti 22.02.2005 20:52
Paikkakunta: JoesMouth

Viesti Kirjoittaja Cmeli »

ECUn vaihtaminen ei onnistu, koska se sisältää immon. Sen sijaan edc-15:sta kyllä onnistuu (ei omakohtaisia kokemuksia) lukeminen ja päivittäminen. Immon takia pitää nimenomaan lukea ko. yksilön ECU, muokata sen sisältämää datasettiä - ja laittaa se takaisin. Mikä flasher sinulla on?

Hmm, toisaalta. Voihan ECUkin mennä rikki ja täytyyhän se silloin vaihtaa uuteen ja huolehtia immosta. Jos varalaitteella haluaa leikkiä, niin jos lukisi nykyisestä ECUn ja päivittäisi sen uuteen ECUun? Jos toimii edelleen, niin sitten vain muokkaamaan... Vanha laite olisi edelleen varalla.
No just näin olis ilmeisesti tarkoituksenmukaisinta toimia. Vanhasta softa ja uuteen laatikkoon. Sitten räpläämään. Periaatteessa olisi kaiketi ihan sama pelleillä orggis-boxin softalla, mutta töihin on aamuisin päästävä, joten tässä tapauksessa neitseellinen boksi rauhoittaisi mieltä 8)

Nyt flasherinä on halpis KWP2000, sillä ei ilmeisesti saa luettua tuota softaa edc15 lastulta?! Jos joku tietää miten sen sieltä saa niin kertokoot ihmeessä, vai pitääkö koko lastu vaihtaa????

Onko toiset flasherit parempia!? miten Veholla ohjelmoidaan noi tyhjät laatikot?

Kettu kun osais Venäjää, ryssät on avannu ja mulkannut noita ohjelmia mitä niiden foorumeilta olen saanut irti :shock:
ajossa w203 220cdi, aut avantgarde
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"

-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
jatik
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: To 27.10.2005 14:15

Viesti Kirjoittaja jatik »

Tyhjän ECU:n saa otettua käytöön staarilla. Ajon esto lukittuu muutamien käynnistyskertojen jälkeen. Ja kyllä tuota edc15c6:n flashiä ainakin voi lukea ja kirjoittaa. Mutta onko tuo ajonesto tuossa falshillä sitä en tiedä.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No nyt mulle näkyy ihan väkisellä jäävän se vastarannan kiiskin rooli.

Jotenkin tuntuu ihan selvältä, ilman mitään rasistisia taka-ajatuksia, että juuri itäisessä naapurivaltiossamme on runsaastikkin tarvetta ja ammattitaitoa juuri tämänkaltaisiin operaatioihin, kun varmaankin siellä on runsaasti kallita autoja, joihin on alunperin laitettu ihan väärä boxi.
Vai kuvittelenko vain.

Edc-15 boxista kyllä saa kopion alkuperäisestä ohjelmasta ihan "ulos".
Ainakin minun autoissani on näin käynyt.
Sillä vähän paremmalla kiinan laitteella se taitaisi jo onnistua.

Koko ecun lukeminen ja muuttaminen/siirtäminen se obd-portin kautta on taidettu tehdä mahdottomaksi.
Ainakin siellä on laskuri, joka jossain vaiheessa lyö topin hommaan.

Karala muuttaakin ohjelmaa suoraan piirilevylle.
"Normaalissa" lastuttamisessa sillä ei ole mitään väliä, mutta jos, niinkuin nyt ymmärsin, olisi tarkoitus päivittäin kokeilla, niin ei onnistu.

Suomessa/länsimaissa ei boxin vaihdosta taida olla paljoakaan kokemusta, tai tietoa, kun kaikkien mahdollisten murheiden takia on tosiaan parempi ja helpompi tallettaa se alkuperäinen data.

Aihe on kuitenkin tavattoman kiinnostava.
Itsestäkin olisi tavattoman mukava kokeilla muuttaa joitain parametrejä.
Mulla on vaan omassani boxina edc-16, johon muutokset on kuulemma tehty vieläkin vaikeammiksi.
Ehkä tosiaan koen aiheen vaan väärin perustein liian vaikeaksi, kun itse en sitä tunnu oikein ymmärtävän.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Cmeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Ti 22.02.2005 20:52
Paikkakunta: JoesMouth

Viesti Kirjoittaja Cmeli »

Tuikku on hyvin pitkälle oikeassa. Homma ei tule olemaan helppo., jos edes mahdollinen kotikoneilla :( ainakin suojatun osan lukeminen on hyvin vaikeaa.

Vaihtaako se Karala siis koko muistipiirin tinaamalla?

Venäläisten motiiveja en lähde arvioimaan, mutta pätevää porukkaa tuntuu sielläkin olevan. :o

Kettu kun vain löytäs lisää tietoa aiheesta. Periksi ei kuitenkaan anneta ja mitään kiirettähän tässä ei ole, joten jatketaan tiedon kaivamista.
ajossa w203 220cdi, aut avantgarde
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"

-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 976
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja joskami »

http://www.alibaba.com/catalog/11422001 ... owimg.html

http://www.alibaba.com/catalog/11602425 ... nance.html

Tossa näyttäs olevan laite jolla sais mersun ecun luettua

Ylimmäinen maksaa 168usd ja lähetys 41usd
Ei tullu kysyttyä tuleeko mitään ohjelmia mukaan.
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Avatar
Cmeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Ti 22.02.2005 20:52
Paikkakunta: JoesMouth

Viesti Kirjoittaja Cmeli »

http://www.alibaba.com/catalog/11422001 ... owimg.html

http://www.alibaba.com/catalog/11602425 ... nance.html

Tossa näyttäs olevan laite jolla sais mersun ecun luettua

Ylimmäinen maksaa 168usd ja lähetys 41usd
Ei tullu kysyttyä tuleeko mitään ohjelmia mukaan.
Tuommoinen löytyy kirjahyllystä.
ajossa w203 220cdi, aut avantgarde
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"

-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2764
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Ainakin joittenkin venäläisten motiivi noissa asioissa on autojen varastaminen ja sitten ajelu itään. :evil:
W213 220d +W242 electric drive
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

Mullon kans tollanen KWP2000+ jolla voi kyllä imaista sen alkuperäisen ECUn ja muokata sitä ja syöttää sen takaisin.
Tätä on tullut tehtyä jo kyllästymiseen saakka(E200CDI), ongelma on siinä että niistä kartoista joita pitäisi muokata(Winols), ei normi-ihminen ymmärrä mitään.
Jos sulla on vanhempi koppanen C kuin Tuikulla niin pitäis onnistua ihan pistokkeen kautta. No problemos!
Pitemmän päälle se jännyys vaan katoaa siitä hommasta. Tarvis ammattiauttajan apua niissä karttojen tulkinnoissa.
Sä voit imuroida jostain 220CDI:stä ECUn ja tutkia mitä muutoksia siellä on verrattuna omaasi, mutta paljon pitää opiskella jotta älliä siihen hommaan alkaa kertyä. Mielummin ne kaksi eri ECU-versioita pitäisi olla samasta autosta eli normaali ja virityksen jälkeen niin ei IMMO olisi siellä sotkemassa kun tutkit muutettuja kohtia.
Onko joku päässyt aiheessa jo kovinkin pitkälle, apua kaivattaisiin varmaan monella taholla.
Avatar
isk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 197
Liittynyt: Pe 12.09.2003 01:41
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja isk »

barton kirjoitti:Mielummin ne kaksi eri ECU-versioita pitäisi olla samasta autosta eli normaali ja virityksen jälkeen niin ei IMMO olisi siellä sotkemassa kun tutkit muutettuja kohtia.
Ei oikein auta sekään - tai "en vaan osaa". Olen vertaillut juuri ennen/jälkeen tilannetta, mutta ei avaudu, ei. Pitäisi varmaan pitää kwp-möötte ja kolistaa päitä yhteen.
C253+Q3+A1
Ex: 164.122, 203.207, 202.194, 169.031
Avatar
Cmeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Ti 22.02.2005 20:52
Paikkakunta: JoesMouth

Viesti Kirjoittaja Cmeli »

Jos sulla on vanhempi koppanen C kuin Tuikulla niin pitäis onnistua ihan pistokkeen kautta. No problemos!
Pitemmän päälle se jännyys vaan katoaa siitä hommasta. Tarvis ammattiauttajan apua niissä karttojen tulkinnoissa.
Sä voit imuroida jostain 220CDI:stä ECUn ja tutkia mitä muutoksia siellä on verrattuna omaasi, mutta paljon pitää opiskella jotta älliä siihen hommaan alkaa kertyä. Mielummin ne kaksi eri ECU-versioita pitäisi olla samasta autosta eli normaali ja virityksen jälkeen niin ei IMMO olisi siellä sotkemassa kun tutkit muutettuja kohtia.
Onko joku päässyt aiheessa jo kovinkin pitkälle, apua kaivattaisiin varmaan monella taholla.
Mulla ongelmana on se, että EEPROMIN tyyppi on sellainen (29f400) jota ei voi lukea, pelkästään kirjoittaa. Tuon .org filen sais kuitenkin netistä tuunauspalstalta. Joten periaatteessa sen voisi tuohon vanhaan EEPROMIIN saada takaisin vaikka kokeilis muuta (eivaan vielä kantti riitä kokeilla).

Juuri laitoin käytetyn 220:n ECUN tilaukseen Saksasta siinä on luku ja kirjoitusmallinen muisti(29f800). Yritän nyt siis saada luettua tuon 220:n ohjelman ja ajaa sen tuohon omalle EEPROMILLE. Viime mahkuna vois koko lastun vaihtaa?!

Noista kartoista sen verran, että uusissa ecuissa on about 20000 erilaista karttaa, joten niiden muokkaaminen ei todellakaan ole helppoa. Aloittelijalle mahdotonta. Jos kuulemma osais hallita n5% kartoista olis jo ihan ok tuunaaja :shock:

Mitä tuolla IMMOlla tarkoitetaan? Ajonestoa?
ajossa w203 220cdi, aut avantgarde
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"

-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
jatik
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: To 27.10.2005 14:15

Viesti Kirjoittaja jatik »

Kyllä tuo 29f400 on ihan samanlailla luettavissa kun tuo 29f800 kumpikin falsh muisteja. imolla tarkoitetaan juurikin tuota ajonestoa.
jatik
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: To 27.10.2005 14:15

Viesti Kirjoittaja jatik »

muistin koossa vain eroa 29f400 on 512k ja 29f800 on 1M
Avatar
Cmeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Ti 22.02.2005 20:52
Paikkakunta: JoesMouth

Viesti Kirjoittaja Cmeli »

Kyllä tuo 29f400 on ihan samanlailla luettavissa kun tuo 29f800 kumpikin falsh muisteja. imolla tarkoitetaan juurikin tuota ajonestoa.
No voi v..tu. En ainakaan saanut luettua tuolla omalla kwp2000:lla, eikä pitäs ohjeiden mukaan olla mahdollista. Millä sen voi lukea?

Onko se ajonesto sotkettu siihen samaan luettavaan softaan vai onko se erillisellä rom-muistilla?
ajossa w203 220cdi, aut avantgarde
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"

-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
Vastaa Viestiin