Öljyistä - merkin vaihto kesken kaiken.
Öljyistä - merkin vaihto kesken kaiken.
Mitä olette mieltä siitä, että jos sattuu olemaan tallissa saman viskositeetin öljyä, mitä on koneessa, mutta eri merkkiä, niin onko haittaa jos lisää sitä öljynvaihtojen välissä koneeseen. Jos on haittaa niin minkäköhänlaista haittaa voi olla?
Itsellä laitettiin 150tkm huollossa Castrolin 5W/40 Magnatecit. Reilun 3000km jälkeen lisäsin parilla eri kertaa litran Neste 5W/40 öljyä koneeseen. Uudelleen noin 2000km jälkeen laitoin Mobil 5W/40 öljyä taas parilla eri kertaa noin litran verran. Auto käy ja kukkuu kuten ennenkin, mutta perstuntumalta nyt öljynkulutus olisi lisääntynyt. Eli öljyä kuluukin nyt tuon 1l / 3tkm sijaan n. 1l / 1tkm tahtia. Mobilia on vielä litran pönikkä kontissa, että kaipa sen siihen vielä tarpeen vaatiessa lisään.
Seuraavaksi ajattelin laittaa 160tkm huollossa Valvolinen 5W/40 öljyt ja ostaa samalla sen verran, että saan lisäillä samaa ainetta.
Itsellä laitettiin 150tkm huollossa Castrolin 5W/40 Magnatecit. Reilun 3000km jälkeen lisäsin parilla eri kertaa litran Neste 5W/40 öljyä koneeseen. Uudelleen noin 2000km jälkeen laitoin Mobil 5W/40 öljyä taas parilla eri kertaa noin litran verran. Auto käy ja kukkuu kuten ennenkin, mutta perstuntumalta nyt öljynkulutus olisi lisääntynyt. Eli öljyä kuluukin nyt tuon 1l / 3tkm sijaan n. 1l / 1tkm tahtia. Mobilia on vielä litran pönikkä kontissa, että kaipa sen siihen vielä tarpeen vaatiessa lisään.
Seuraavaksi ajattelin laittaa 160tkm huollossa Valvolinen 5W/40 öljyt ja ostaa samalla sen verran, että saan lisäillä samaa ainetta.
-A-J-
Mineraali-, osasynteettistä ja synteettistä ei tule sekoittaa keskenään! Voit lisätä mitä viskositettiä tahansa kunhan pidät huolen siitä, että et sekoita mineraali- ja synteettistä öljyä keskenään.keef kirjoitti:- kaikki moottoriöljyt on sekoituskelpoisia, mutta öljynkulutus lisääntyy. Kannattaa siirtyä paksumpiin öljyihin esim. RF 5w-50.
En tiedä, voiko ne mennä yhtäkkiä ilman muita oireita? En lähde kyllä tuon asian suhteen tekemään mitään ennen kuin olen 160tkm huollon tehnyt. Näkee sitten vaikuttaako öljyt asiaan noin paljon.keef kirjoitti:- kyl ne kaikki öljyt on sekoituskelpoisia MIL jotain, eli yhdysvastojen armeijan standardien mukaan. Ominaisuudet heikkenee, mut ei sakkaudu yms.
-1L / 1tkm on paljon, venttiilinvarren kumit kulahtanu?
Mielestäni nuo on kaikki olleet täyssynteettisiä.
-A-J-
Kerta kokeiltu tuota moottoriöljyjen sekoitusta ja oli tasan ensimäinen sekä viimeinen kerta kun sitä teen. Oli selvä ero öljynpaineissa kesähelteellä. Motaria ajettu ja ei koskaan alle 1bar paineita alamäkiä vapaalla rullatessa mutta kun menin lisäämään eri öljyä niin 0.7 putos kun vapaalle pukkas.Tenox kirjoitti:En tiedä, voiko ne mennä yhtäkkiä ilman muita oireita? En lähde kyllä tuon asian suhteen tekemään mitään ennen kuin olen 160tkm huollon tehnyt. Näkee sitten vaikuttaako öljyt asiaan noin paljon.keef kirjoitti:- kyl ne kaikki öljyt on sekoituskelpoisia MIL jotain, eli yhdysvastojen armeijan standardien mukaan. Ominaisuudet heikkenee, mut ei sakkaudu yms.
-1L / 1tkm on paljon, venttiilinvarren kumit kulahtanu?
Mielestäni nuo on kaikki olleet täyssynteettisiä.
No se riittää mutta on selvä merkki siitä ettei öljyjä pidä sekoittaa.
Öljynvaihdon jälkeen tilanne normalisoitu.
vm89 200D 580t
Yks pitkän linjan koneyrittäjä joka on ollut raskaalla konepuolella kertoi myös samaa. Eri öljyjä ei pidä sekoittaa sillä öljy voi alkaa vaahtoutumaan.
ei öljyjen erimerkkien sekotuksessa ole mitään ongelmaa!!
vaihdan omiin autoihini lähes joka kerta erimerkkistä öljyä, mitä oli edellisellä kerralla, ja ei mitään ongelmia kulutuksissa, paineissa, tai lämmöissä. (nämä siis normaaliajossa, ei mitään superijuttuja)
ja näin olen tehnyt 12 vuoden ajan, ja n.8 mersun kohdalla.
vaihdan omiin autoihini lähes joka kerta erimerkkistä öljyä, mitä oli edellisellä kerralla, ja ei mitään ongelmia kulutuksissa, paineissa, tai lämmöissä. (nämä siis normaaliajossa, ei mitään superijuttuja)
S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
W123 230TE -83 MR
Kaikki moottoriöljyt ovat keskenään sekoituskelpoisia. Jos ei luota sanaan, niin voi ensimäiseksiä opetella ulkoa kirjasen "mobil, oikea voitelu". Muillakin valmistajilla on tietoa tarjolla. Pitää myös huomata, että API-luokitus, sekä syntesiteettiluokitus on lisäyksen jälkeen huonoimman öljyn luokituksen mukainen. Lisäksi tulee ottaa huomioon ko. moottorin min. API-luokitusvaatimukset, tai autonvalmistajan omat luokitukset. Asiaa sivuten; yleensä pitkillä vaihtoväleillä vaaditaan ns. long-lifeöljyjä, mutta esim. primastarilla (ei oo mb) saa ajaa vaihtovälin 30000km vaikka mineraalipohjaisilla öljyillä.
No vaihtoväli on se 10tkm ja seuraavaksi aion pitäytyä samassa öljyssä, koska syystä tai toisesta nyt kun olen laittanut eri merkkisiä öljyjä koneeseen on sen öljyn kulutus oikeasti lisääntynyt merkittävästi. Mietin enää, että mitä 5W/40 öljyä laittaisi. Esim. Teboil, Mobil ja Shell on kaikki 29,90e / 4 litraa. Valvolinea ei ollut enää Motonetissä, joten sen hinta ei ole tiedossa, Castrolia en laita, vaikka olisi todennäköisesti parasta. King olisi 17,90e / 5 litraa, mutta millaista mahtaa olla laadultaan, vaikka kriteerit ja luokitukset näyttää täyttävänkin. Liekö ihan riittävän hyvää tuollaiseen museomoottoriin? (M103)
-A-J-
Teetkös jotain omaa moottoriöljytestiä vai miten olet päätynyt moiseen ratkaisuun ?dansku kirjoitti:ei öljyjen erimerkkien sekotuksessa ole mitään ongelmaa!!
onhan se öljyjenvaihto, ja ajelu yhtä testiä aina.. 
muutamia kavereita on autokorjaamo alalla, ja ostelen niiltä yleensä "näyte" öljyjä, mitä nyt sattuu olemaan, joten laitan mitä milloinkin.
tottakai katson luokitukset, sekä sopivat viskositeetit vuodenajan mukaan. ja sen tietenkin, että piisaa vähän rajumpaankin menoon tarvittaessa.
ja kun on öljynpaine ja öljynlämpö mittarit, niin voi seurailla kesät, talvet miten ne erimerkkiset öljyt käyttäytyy, missäkin tilanteessa.
seurailen esim. kulutusta, ja huohotusta, ja peseviä ominaisuuksia, lämmön kestoa, kylmäjuoksevuutta, öljycoolerin vaikutuksia ym kivaa..

muutamia kavereita on autokorjaamo alalla, ja ostelen niiltä yleensä "näyte" öljyjä, mitä nyt sattuu olemaan, joten laitan mitä milloinkin.
tottakai katson luokitukset, sekä sopivat viskositeetit vuodenajan mukaan. ja sen tietenkin, että piisaa vähän rajumpaankin menoon tarvittaessa.

ja kun on öljynpaine ja öljynlämpö mittarit, niin voi seurailla kesät, talvet miten ne erimerkkiset öljyt käyttäytyy, missäkin tilanteessa.
seurailen esim. kulutusta, ja huohotusta, ja peseviä ominaisuuksia, lämmön kestoa, kylmäjuoksevuutta, öljycoolerin vaikutuksia ym kivaa..

S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
W123 230TE -83 MR
Re: Öljyistä - merkin vaihto kesken kaiken.
Tenox kirjoitti:Mitä olette mieltä siitä, että jos sattuu olemaan tallissa saman viskositeetin öljyä, mitä on koneessa, mutta eri merkkiä, niin onko haittaa jos lisää sitä öljynvaihtojen välissä koneeseen. Jos on haittaa niin minkäköhänlaista haittaa voi olla?

Justiinsa näin. Sanokoot myyntimiehet mitä tahansa ja ken ei usko niin kokeilemaan vaan. Talvella eroa ei välttämättä huomaa mutta kesähelteellä sen huomaa ainakin yli 500t ajetulla 200D:llä moottoritieajossa niinkuin tuossa aiemmin totesin. Todettakoon vielä se että tuossa autossa oli kaikki alapuoliset suojat paikoillaan joten ajoviima ei jäähdytä öljypohjaa.lufsen kirjoitti:Moottoriöljyn vaihdossa saa tehdä mitä lystää, mutta kyse ymmärtääkseni oli eri merkkisen öljyn lisäämisestä kesken oljynvaihtojen....
Minulla oli Mobilin 5 W 50 pääosa ja jotain muuta reipas litra. Saattoi olla jotain puolisynteettistä 10 W 40 . Luulin jo että nyt motti on tulossa tiensä päähän. Sen verran dramaattinen öljynpainemuutos oli. Tuolla setillä ajoin jotain vajaa 3 t km. No onneksi kaikki palautui ennalleen kun vaihdoin öljyt ja suotimen uudemman kerran.
- Elmo
- Vakiokalustoa
Mul on taasen työpuolella kokemusta tosta senverran, että vaihdeltiin öljymerkkiä tossa alkukesällä kutakuinkin kaikkiin konehuoneen aparaatteihin (ja niitähän meinaan on...) Osaan vaihdettiin öljyt (apukoneet separit, komurat jne) mutta esim pääkoneisiin ei vaihdettu öljyjä (syystä, että öljypohja on suhteellisen kookas) Samallatavalla ne aparaatit on kestäneet, joihinkiin pienempiin aparaatteihin ei vaihdettu ögeleitä (osassa ihan perus moottoriöljyä) lisättiin vaan uutta merkkiä, eikä mitään eroa oikeastaan käytöksessä.
Kyllä mäkin yhdyn edellisiin puhujiin siinä, että täysin sekotuskelposta on, kuinhan ei tosiaan mene sekottelemaan synteettistä ja mineraaliöljyä keskenään.
jopas tuli taas tekstiä
Kyllä mäkin yhdyn edellisiin puhujiin siinä, että täysin sekotuskelposta on, kuinhan ei tosiaan mene sekottelemaan synteettistä ja mineraaliöljyä keskenään.
jopas tuli taas tekstiä

W-124 230CE -87 (karvalakkimalli)
Kyllä saksalaiset autoja osaa tehdä, muttei ooppeleita
Verottaja.com - sinne ne rahat menneet on!
Kyllä saksalaiset autoja osaa tehdä, muttei ooppeleita
Verottaja.com - sinne ne rahat menneet on!
Tenox kirjoitti:Kysyisin vielä, että mitä näistä 5W/40 öljyistä laittaisitte:
Mobil
Neste
Shell
Valvoline
King
Ja saako Suomesta - ja mistä - vielä Valvolinen öljyjä?
Miks ei listassa ole Castrolin öljyä...?
mersua en tosin vielä omista mutta muihin menopeleihin olen laittanut aina Castrol GTX Magnatec 5W-40, kohtuu hintaista ja ajaa asiansa hyvin.
EDIT: olit näköjään tuotteesta aiemmin kirjoittanutkin

- janne_81_3
- Sisäänajossa
mobil on kuulemma hyvä ja teboil
itselläni on tällä hetkellä king öljyt ja hyvin pelaa olikos se 5w-40 täyssynteetiset makso 17,90/5 litraa
öljynpaineet on ajossa 3 ja tyhjäkäynnillä 2 luokkaa
ensinmäistä kertaa kokeilin nuita oljyjä ku on niin halpaa ja tuotaki ku mennee melkeen kymppi ku vaihtaa. olen ajanu nyt 5 t kilometriä eikä oo tarvinnu lisätä
on kumminki menny tuo mun auto jo 612tkm -88
itselläni on tällä hetkellä king öljyt ja hyvin pelaa olikos se 5w-40 täyssynteetiset makso 17,90/5 litraa
öljynpaineet on ajossa 3 ja tyhjäkäynnillä 2 luokkaa
ensinmäistä kertaa kokeilin nuita oljyjä ku on niin halpaa ja tuotaki ku mennee melkeen kymppi ku vaihtaa. olen ajanu nyt 5 t kilometriä eikä oo tarvinnu lisätä
on kumminki menny tuo mun auto jo 612tkm -88
---------------------------------------------------------------
nykyset: w126 300 S"D"L turbo -88
buick le sabre 6.2d aut. -82
exät : w124 300d -88
nissan bluebird 2,0d -88
datsun bluebird 2,0d -84
w123 240d -78
nykyset: w126 300 S"D"L turbo -88
buick le sabre 6.2d aut. -82
exät : w124 300d -88
nissan bluebird 2,0d -88
datsun bluebird 2,0d -84
w123 240d -78
Olen itse käyttänyt Mobilim , Castrolin, Shellin , Valvolinen ja Teboilin öljyjä. Ei ole huomannut muuta eroa kuin , että Mobilia kuluu pikkuisen enemmän. Nyt on koneessa Castrolin TXT Softec 5/40. Mulla kestää tuonne 5000 kilsaan, ettei pinta paljoakaan alene. Sen jälkeen joutuu lisäämään vajaan litran. Kymppitonnin välein vaihdan.
Muna vai kana?
Jokaisella oma mielipide ja minulta yksi ääni ei linjalle...
Miksi autoon pitää lisätä öljyä?
Yleensä öljyt kestävät viiteen tonniin asti kuluttamatta öljyä, jonka jälkeen alkaa mittatikussa tapahtua jotain... en itse lisää öljyä, vaan vaihdan jo sillä perusteella että öljyssä on tapahtunut jokin muutos, koska öljyn kulutus muuttuu. Toisaalta Dieselin öljy on jo varmaan tehnyt tehtävänsä (puhdistus mielessä), kun autolla on vaihdon jälkeen ajettu noin 7,5 tkm, jolloin öljy alkaa olla puolivälissä mittatikulla...
Valaiskoon joku minua jos olen pahasti väärässä?
Jokaisella oma mielipide ja minulta yksi ääni ei linjalle...
Miksi autoon pitää lisätä öljyä?
Yleensä öljyt kestävät viiteen tonniin asti kuluttamatta öljyä, jonka jälkeen alkaa mittatikussa tapahtua jotain... en itse lisää öljyä, vaan vaihdan jo sillä perusteella että öljyssä on tapahtunut jokin muutos, koska öljyn kulutus muuttuu. Toisaalta Dieselin öljy on jo varmaan tehnyt tehtävänsä (puhdistus mielessä), kun autolla on vaihdon jälkeen ajettu noin 7,5 tkm, jolloin öljy alkaa olla puolivälissä mittatikulla...

Ohjekirjan mukaan bensiinimoottorin sallittu maksimi öljynkulutus ajotavasta yms. riippuen on 1,5l / 1000km. Eli sinun tyylilläsi moisen määrän kuluttavaan autoon vaihtaisit öljyt n. 750km välein?kualeppi2 kirjoitti: Miksi autoon pitää lisätä öljyä?

Provoahan tuo viestisi taitaa osaksi olla. Itse aion pitää kiinni 10tkm öljynvaihtovälistä ja lisäillä tarpeen vaatiessa sitä öljyä sinne.
-A-J-
Jokainen tekee asian tavallaan. Minä en ole autoihin öljyä lisäilly ja kun auto on 190d ja taivallettu jo puoli miljoonaa lienee ihan hyvä joskus öljytkin vaihtaa ja eikö tuo öljy jo ole hintansa hankkinut kun on ajanut 7500Km? Ei se ainakaan autossani ole hyvin kirkasta ja lienee jo enimmät huuhteluaineet jo karanneet? Ei minusta ainakaan ole niin iso vaiva ryömiä auton alla (betonilattia) ja vaihtaa öljyjä... Joskus on tullu käytyä entisen työnantajan hallissa vaihtamassa niin ei ole tarvinnut ryömiä (ei ole helppoa, kun on suht iso tai no ainakin pyöreäTenox kirjoitti:Ohjekirjan mukaan bensiinimoottorin sallittu maksimi öljynkulutus ajotavasta yms. riippuen on 1,5l / 1000km. Eli sinun tyylilläsi moisen määrän kuluttavaan autoon vaihtaisit öljyt n. 750km välein?kualeppi2 kirjoitti: Miksi autoon pitää lisätä öljyä?
Valaiskoon joku minua jos olen pahasti väärässä?![]()
![]()
Provoahan tuo viestisi taitaa osaksi olla. Itse aion pitää kiinni 10tkm öljynvaihtovälistä ja lisäillä tarpeen vaatiessa sitä öljyä sinne.

Meleko varmasti ehkä kyllä... Tahi sitte ee...