Etupää rutisee kääntäessä, 300TE 4matic

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Etupää rutisee kääntäessä, 300TE 4matic

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Nonnii. Jotta päästäisiin toteuttamaan tuota elämä on-slogania käytännön tasolla, niin korjataanpa hetki 4maticia.

Oireilu: pari viime viikkoa esim. liikennevaloista lähtiessä "jalkatilan takaa" on kuulunut vaimea naksahdus. Sitten nakse alkoi kuulua myös kun jarruttaa, eli kun selkeästi paino etuakselilla kasvaa tai pienenee. Nyt naksahtaa melkoisen kuuluvasti jo, kun pistää jarrua painaessaan vaihteen päälle. Lisäksi napsutusta kuuluu muun muassa parkkipaikalla ajaessa, pyörien kääntökulmalla ei juuri ole merkitystä, mutta jos ajaessa kääntää, rutina kuuluu. Samaten paikallaan rattia käännellessä kuuluu melkoinen pauke. Aluksi tuntui, että ääni kuuluu juuri jostain etulattioiden takaa, nyt ainakin paikallaan käännellessä ääni tuntuisi tulevan ehkä' aavistuksen enemmän kuskin puolelta. Äänenvoimakkuus on sitä luokkaa, että nätisti käyvän M103:n suhinan yli pauke kuuluu selvästi. Kyseessä ei mielestäni ole narina, vaan epäsäännöllinen rutina.

Lähes uutta autossa ovat mm. alapallot ja raidepäät, samoin ohjausvaimennin ja iskarit. Vetoniveleltä tämä muuten kuulostaisi, mutta kun pauke kuuluu myös paikallaan rattia käännellessä. Kun auto "ryömii" ja samassa painaa jarrua, kuuluu samantapainen kuuluva rutina kuin jos jarrut olisivat kosteat. Tästä ei kuitenkaan ole kyse.

Luoja meitä sitten siltä varjelkoon, että se on vetari; uusi maksaa mukavat 1500 euroa.

Kiitos ja kumarrus neuvonnasta jo etukäteen. :)
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Vetarihan se seille vetelee viimeisiään.
Ja kun se podottaa haulit pihalle voi akseli tulla latian läpi morjestaan :twisted:
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

kaltio15 kirjoitti:Vetarihan se seille vetelee viimeisiään.
Ja kun se podottaa haulit pihalle voi akseli tulla latian läpi morjestaan :twisted:
Ja vielä pelotellaan... :x

Mites mahtaa olla, pitäisi viikonloppuna täräyttää tästä Jyväskylään ja takaisin, pyöreät 700 km -- mahtaneeko olla riskaapelia touhua?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Aku P kirjoitti:
kaltio15 kirjoitti:Vetarihan se seille vetelee viimeisiään.
Ja kun se podottaa haulit pihalle voi akseli tulla latian läpi morjestaan :twisted:
Ja vielä pelotellaan... :x

Mites mahtaa olla, pitäisi viikonloppuna täräyttää tästä Jyväskylään ja takaisin, pyöreät 700 km -- mahtaneeko olla riskaapelia touhua?
Jos ei pahasti rutise, niin kyllähän sillä pystyy ajamaan. tosin varovasti kannattaa ajaa. Tiukat pihakatu käännöset ajaisin vapaalla. Jos vasen puoli on heikossa hapessa, niin oikealle käännyttäessä saa varoa..
jarruttaessa kannattaa katsoa että pyörät/ohjaus on suorassa. Tällöin rasitus on pienin. Vaihteiden vaihdot kannattaa jättää suoralle, ei kannata vaihdella ja rykästellä risteyksissä.. Mahdollisimman rauhalliset kiihdytykset ja vaihdot.

Eikö edessä oleva vetari ole aivan normaali, jossa on ulko ja sisänivel?
Minusta tuo kuulostaisi että ulompi nivel on menossa juuri. (yleisin)

Eikö mukamas tuota ulompaa niveltä pysty vaihtamaan erikseen, vaan joutuu vaihtamaan koko vetarin?
220.128 Black Mirror
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Kryptonite kirjoitti: Eikö edessä oleva vetari ole aivan normaali, jossa on ulko ja sisänivel?
Minusta tuo kuulostaisi että ulompi nivel on menossa juuri. (yleisin)

Eikö mukamas tuota ulompaa niveltä pysty vaihtamaan erikseen, vaan joutuu vaihtamaan koko vetarin?
En tiiä vaihdosta, ainakaan merteilin sivu ei tunne kuin koko vetarin.

Pirautin korjaamolle äsken, näkemättä sielltä veikattiin iskarin yläpään laakeria, koska pauke kuuluu myös ilman että veto on päällä. :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
ugly finn
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ke 02.11.2005 14:45
Paikkakunta: Zatakunta

Viesti Kirjoittaja ugly finn »

Laita muija kääntelemään rattia ja ite kuulostelemaan, pelti auki, mistä rutinat kuuluu. Ehkä paikantuu, ehkä ei :D

Pete
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

ugly finn kirjoitti:Laita muija kääntelemään rattia ja ite kuulostelemaan, pelti auki, mistä rutinat kuuluu. Ehkä paikantuu, ehkä ei :D

Pete

Moro

En pistänyt muijaa, piti pistää isäukko päivällä. Tietty kävi niin kuin tällaisten kanssa aina: aamulla töihin tullessa rutisi ettei mitään rajaa, sitten kaffetauolla kun käytiin kahteen pekkaan asiaa tutkimassa, ei tietty kuulunut mitään.

Auttaisiko diagnosointiin, kun kerron että hiekkapihassa ei juuri napsu, mutta esim. äsken parkkitalossa betonilla oli taas kuin kiropraktikon vastaanotolla... :?

Mekaanikko puhelimitse veikkasi iskarin yläpäätä, huomenna käyn näyttämässä autoa hallilla.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mitenkä lie 4-maticin iskarin yläpää.. takapotkussa ainakaan ei iskarin yläpää pyöri vaan on kiinteä.
Jotenkin tuntuu ettei se maticinkaan iskarin yläpää pyöri. :roll:


Rutiseeko joustossa vai pelkästään kun kääntelee rattia?

Jos rutisee myös joustossa niin alapallonivel
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mika.T kirjoitti:Mitenkä lie 4-maticin iskarin yläpää.. takapotkussa ainakaan ei iskarin yläpää pyöri vaan on kiinteä.
Jotenkin tuntuu ettei se maticinkaan iskarin yläpää pyöri. :roll:


Rutiseeko joustossa vai pelkästään kun kääntelee rattia?

Jos rutisee myös joustossa niin alapallonivel
No kieltämättä ääni ehkä vähän tuntuu alapallolta,joskaan kyseessä ei ole yhtä selvä narina vaan "koputus", vaan kun nekin on vaihdettu noin 20 tkm sitten. Ei uskoisi alkuperäisosien vielä siinä ajassa kypsyvän.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
waari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ke 17.08.2005 15:43
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja waari »

kaltio15 kirjoitti:Vetarihan se seille vetelee viimeisiään.
Ja kun se podottaa haulit pihalle voi akseli tulla latian läpi morjestaan :twisted:
Voisi tietty ottaa pikkupannan pois vetarin suojakumista ja pumpata tippakannulla öljyä kumin välistä,sitten vaikka nippuside tilalle.
Itse olen käyttänyt hypoidiöljyä,jos joku tietää paremman kertokoon.
Öljyhän noissa Mersun vetareissa on,jos on.
Takavetoisissa se on yleensä sisempi mutta tuossa etuvedossa voisi olla ulompi nyt kuiva.
Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Iskari voi narista ehkäpä? Mitään varsinaista laakeria ei käsittääkseni nelimatikinkaan iskarin yläpäässäkään ole.

Alapallot ne yleensä narisee. Jospa olleet maanantaikappaleet ja rasva unohtunut tehtaalla. Tai sitten ne on laitettu väärään asentoon paikoilleen, jolloin eivät kestä kauaa. Kerran joku asiaa tuntematon oli laittanut alapallon väärään asentoon ja nivel hajosi viiden tonnin ajon jälkeen. Hahlo moottoriin päin. Oispa kuvaa tarjota...
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

JP74 kirjoitti:Iskari voi narista ehkäpä? Mitään varsinaista laakeria ei käsittääkseni nelimatikinkaan iskarin yläpäässäkään ole.

Alapallot ne yleensä narisee. Jospa olleet maanantaikappaleet ja rasva unohtunut tehtaalla. Tai sitten ne on laitettu väärään asentoon paikoilleen, jolloin eivät kestä kauaa. Kerran joku asiaa tuntematon oli laittanut alapallon väärään asentoon ja nivel hajosi viiden tonnin ajon jälkeen. Hahlo moottoriin päin. Oispa kuvaa tarjota...
Hmm. Nelimatikisahan alapallo vaihdetaan pulttiliitoksin, ei tartte prässätä ollenkaan. Mielestäni vartta ei saa väärin paikoillen. Mutta huomenna selviää, kunhan hovikorjaaja kuuntelee.

Terveisiä vaan Arille Kiskon US-motorsiin, sinuun luotan.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

UPitaas vielä tämä. Arvannette, ettei sitä sitten korjaamolla tänään mitään löytynyt. Aamulla vielä napsui pari kertaa kun kotipihasta lähdin, korjaamon pihassa oli sitten ääni vaimennut. Ei niin koeajolla eikä nosturilla löytnyt mitään vikaa... :shock:

Jatketaan seurantaa. :twisted:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

No en tiedä pahemmin nuista nelikoista.

Mutta ei se välttämättä vika esiinny nosturilla varsinkin kun vastusta ei ole pyörillä.

Vielä kun ne kehittäis sellaisen nosturin missä voisi kuormittaa autoa paikallaan ollessa vähän niin kuin dynolla mutta pääsisi tutkimaan vielä auton alle.
:)
Tulisi eri lailla värinät ja muut esiin.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
markus_200E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

Viesti Kirjoittaja markus_200E »

Aku P kirjoitti:UPitaas vielä tämä. Arvannette, ettei sitä sitten korjaamolla tänään mitään löytynyt. Aamulla vielä napsui pari kertaa kun kotipihasta lähdin, korjaamon pihassa oli sitten ääni vaimennut. Ei niin koeajolla eikä nosturilla löytnyt mitään vikaa... :shock:

Jatketaan seurantaa. :twisted:
Onkos vikaa löytynyt ?
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

markus_200E kirjoitti:
Aku P kirjoitti:UPitaas vielä tämä. Arvannette, ettei sitä sitten korjaamolla tänään mitään löytynyt. Aamulla vielä napsui pari kertaa kun kotipihasta lähdin, korjaamon pihassa oli sitten ääni vaimennut. Ei niin koeajolla eikä nosturilla löytnyt mitään vikaa... :shock:

Jatketaan seurantaa. :twisted:
Onkos vikaa löytynyt ?
No, itse asiassa koko napse hävisi vimeisen upituksen jälkeisellä Jyväskylän reissulla....ja nythän koko auto on uudessa kodissa. Tullee tuota matkaa sen verran roimasti että 12 l bensankulutus pakotti etsimään hyvät uudet isännät matikille... :cry: :cry:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Vastaa Viestiin