
Kannattaako ruostesuojauttaa mersua
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 76
- Liittynyt: To 22.06.2006 18:46
Kannattaako ruostesuojauttaa mersua
sain tänään leiman vm 95 180 c ja katsastus mies kehui kuinka on täysin ruosteeton. onko kyseinen malli herkkä ruosteelle? onko pohjassa joku tehtaan muovitus? Ruostesuojaus maksaisi luokkaa 550e voisiko ajatella esim koteloiden suojauttamista ? Entä pyöräkotelot ? onko muita kriitisiä kohtia? tarkoitus on ajaa 3-5vuotta joten riitääkö vain pesu silloin tällöin ja itse suihkutettu öljyäminen? kommentteja kiitos!!! 

Ilman muuta ruostesuojaus, kun auto kerran ei ole vielä ruosteessa. Ruosteenpäälle on taasen jo ihan turha ainakaan massoja laitella. Öljy sopii jo ruostumisikään päässeeseen peliin hyvin. Mukavampi autoa on myydä, jos on näyttöä hyvästä hoidosta!
Nuo vanhemmat w202:et on melkeimpä parempia maalaukseltaan, kuin uudemmat faceliftmallit. Kunhan tuo oma saadaan fiksattua, niin sen jälkeen autoon tehdään kunnon ruostesuojaus ja vaha tulee olemaan jatkuvasti pinnassa.
Nuo vanhemmat w202:et on melkeimpä parempia maalaukseltaan, kuin uudemmat faceliftmallit. Kunhan tuo oma saadaan fiksattua, niin sen jälkeen autoon tehdään kunnon ruostesuojaus ja vaha tulee olemaan jatkuvasti pinnassa.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 76
- Liittynyt: To 22.06.2006 18:46
- j.s.lehti.
- Mersumies
- Viestit: 915
- Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
- Paikkakunta: salo
Ruostesuojaus
Kyllä se on tärkeinpiä hommi mitä näissä olosuhteissa pitää tehdä senjälkeen pesu ja vahaus senjälkeen se kulkeekin " olevinaan " paremmin Ja tulee itselle hyvä mieli.
Itellä tilattu myös. Jonoa tuntuu olevan liikkeissä. Toista kuukautta menee ennenkuin pääsee "hoitoon".
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Itse en teettäisi kuin kotelosuojauksen. Massaa ei ruostesuojakäsittelyssä saada suihkutettua kuin sinne, missä on jo tehtaan käsittely valmiina. Valitettavasti olen joutunut riittävän monta kertaa näkemään, kun alustamassa on tilkinnyt esimerkiksi pakoputken lämpösuojan ja korin välisen raon umpeen ja silloinkos siellä lämpösuojan alla vasta korroosio iskeekin. Pari vuotta sitten tosin suojautettiin porukoitten 124, mutta silloin purin ite pois KAIKKI lämpösuojat, helmamuovit, puskurit jne, ennen kuin annoin auton "ruostesuojausammattilaisen" käsiin
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
No jaa, taitaa olla monenlaisia näitä ammattilaisia. Itellä on menossa hoitoon alla olevaan firmaan (jota paikallinen Veho suositteli):jackie kirjoitti:Itse en teettäisi kuin kotelosuojauksen. Massaa ei ruostesuojakäsittelyssä saada suihkutettua kuin sinne, missä on jo tehtaan käsittely valmiina. Valitettavasti olen joutunut riittävän monta kertaa näkemään, kun alustamassa on tilkinnyt esimerkiksi pakoputken lämpösuojan ja korin välisen raon umpeen ja silloinkos siellä lämpösuojan alla vasta korroosio iskeekin. Pari vuotta sitten tosin suojautettiin porukoitten 124, mutta silloin purin ite pois KAIKKI lämpösuojat, helmamuovit, puskurit jne, ennen kuin annoin auton "ruostesuojausammattilaisen" käsiin
Auton Takuusuojaus Oy
Sellukatu 28, 33400 TAMPERE
Puhelin: 03 3441100
Hoito-ohjelman kulku on jo käyty läpi ja jotakuinkin seuraavasti menee.
0. Auto nosturin nokkaan
1. Puretaan pois nuo em. mainitsemasi osat ja muutoinkin "kaikki mitä irti lähtee".
2. Pesu
3. Kuivaus, aikasmoiset kuivausvehkeet näky olevan, auto puhalluksen päälle
4. Rapsutetaan pohjasta mahd. löytyvät ruosteet pois ja pohjamaalaus
5. Ns. täyskäsittely / massaus
Ainakin suunnitelma vaikuttaa hyvältä. Olin firmassa katsomassa etukäteen ja siellä oli useampi auto käsittelyn eri vaiheessa. Em. tavalla näky menevän. Oli myös yksi Mese, S600 vm. -95. Aika karun näkönen purettuna.
Laitanpa tietoa, miten kävi. Tämä sitten joskus joulukuun puolella.
Niin, hinta on melko arvokas, 950 Eur tais olla listahinta (laajin käsittely). Tässä tais olla mukana jotain lisää "Mersun hyväksymistä" aineista. Aattelin, että kun kerran tän vaivan näkee, niin pistetään laajin (siis kallein) käsittely samontein. Kun hommaa kattelin, niin veikkaisin työtä menevän yhden auton kanssa varmaan työpäivän luokkaa ja aineet päälle. Käsittelyssä menee kaikkiaan 3 kalenteripäivää.
Vielä: hintalista näky olevan merkki/mallikohtainen. Ehkä jotenkin niin, että mitä isompi ja vaikeampi purkaa on "potilas", niin eri hinta.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Tuo kuulostaa kyllä hyvältä ja myös hinnasta huomaa, että heillä on selvästikin aikomus tehdä homma ajan kanssa eli kunnolla.jukka-tre kirjoitti:No jaa, taitaa olla monenlaisia näitä ammattilaisia.
Niin, hinta on melko arvokas, 950 Eur tais olla listahinta (laajin käsittely).
Kun hommaa kattelin, niin veikkaisin työtä menevän yhden auton kanssa varmaan työpäivän luokkaa ja aineet päälle. Käsittelyssä menee kaikkiaan 3 kalenteripäivää.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Strastui itäpyöräilijä!
Otahan huomioon, että välttävästi hoidetun itäpyörän elinkaari on noin 50 v.
Hyvin hoidetun mersun elinkaari on noin 49 v.
Että suojaa ihmeessä. Eihän sitä ole pakko ns. liikkeessä massata. Soittelet aikasi lähiseudun nyrkkipajoja niin varmasti löytyy joku, joka öljyää, tervaa, massaa yms. pohjat ja kotelot paljon halvemmalla.
Toinen kysymys sitten on, että miksi ihmeessä siitä kerran hankitusta mersusta pitäisi eroon päästä???
t. Itsekin itäpyöräilijä

Otahan huomioon, että välttävästi hoidetun itäpyörän elinkaari on noin 50 v.
Hyvin hoidetun mersun elinkaari on noin 49 v.
Että suojaa ihmeessä. Eihän sitä ole pakko ns. liikkeessä massata. Soittelet aikasi lähiseudun nyrkkipajoja niin varmasti löytyy joku, joka öljyää, tervaa, massaa yms. pohjat ja kotelot paljon halvemmalla.
Toinen kysymys sitten on, että miksi ihmeessä siitä kerran hankitusta mersusta pitäisi eroon päästä???
t. Itsekin itäpyöräilijä


Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 76
- Liittynyt: To 22.06.2006 18:46
nyt sain mb suojauksesta Kangasalta. oli peruutusaika jonka sain heti ja kun pystyin viemään auton paikalle. hinta oli tiukaksi tingitty peruutuksen vuoksi 550e hintaan kuului täyssuojaus sisälokarit irti pesu massaus koteloiden käsittely ym. aikaa hommaan meni 3vrk. auto oli todella siistissä kunnossa ja työ asiallisen näköisesti tehtynä ja mukan tuli suojaus kartta ja todistus hommasta. hinta laatusuhde oli mielestäni hyvä 

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 76
- Liittynyt: To 22.06.2006 18:46
Rupesi askarruttamaan asia kun nostin tavaratilan kannen ylös ja tila jossa on akku ja varapyörä olivat koskemattomat eli ei suojausta. velipoikani käytti kesällä saman korimallin c-180 kanssa täyssuojauksessa ja hän kertoi että tavaratilan pohjakin oli käsitelty kokonaan ja jokapaikasta valui pariviikkoa massaa ulos lähinnä koteloista. oma autoni on lämpimässä tallissa ja ainakaan siinä ei ole mitään valumia näkyvissä. joten kyselisin kuuluuko täysikäsittelyssä tavaratilan pohja kotelosuojata. Onko asia niin että vaikka on valtuutettu liike lasketaan ainetta sinne minne sattuu menemään ja tekijästä tuntuu. Luulisi että jos on valtuutettuja liikeitä on kartat ja samoihin kohteisiin samat aineet.epäilyttää että onkohan muuallekkaan tullut riitävästi ainetta jos ei ole valumiakaan ilmennyt.
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 2
- Liittynyt: Pe 08.09.2006 17:38
- Paikkakunta: Tampere
Rupesi askarruttamaan asia kun nostin tavaratilan kannen ylös ja tila jossa on akku ja varapyörä olivat koskemattomat eli ei suojausta. velipoikani käytti kesällä saman korimallin c-180 kanssa täyssuojauksessa ja hän kertoi että tavaratilan pohjakin oli käsitelty kokonaan ja jokapaikasta valui pariviikkoa massaa ulos lähinnä koteloista. oma autoni on lämpimässä tallissa ja ainakaan siinä ei ole mitään valumia näkyvissä. joten kyselisin kuuluuko täysikäsittelyssä tavaratilan pohja kotelosuojata. Onko asia niin että vaikka on valtuutettu liike lasketaan ainetta sinne minne sattuu menemään ja tekijästä tuntuu. Luulisi että jos on valtuutettuja liikeitä on kartat ja samoihin kohteisiin samat aineet.epäilyttää että onkohan muuallekkaan tullut riitävästi ainetta jos ei ole valumiakaan ilmennyt.
Juuri pääsin takaisin autoa hakemasta tuolta kaameasta pyrystä. Joku aika sitten soittelin paikkoja läpi, kun alkoi huolestuttaa nämä kertomukset mersun ruosteherkkyydestä. Tuossa omassa kun ei havaittavia ruosteita vielä ollut, niin ajattelin sitten suojaukseen sijoittaa.
Lielahden laitoksella kertoivat ensimmäisenä, jotta 850€ ja ajan saat helmikuulle. Hervannassa tarjosivat 100€ halvemmalla ja aikaa tammikuussa. No, kolmannella soitolla soitin sitten Hämeenkyrön takuusuojaukseen ja sain ajan parin viikon päähän, hintaa tuolla tasan 600€. Tosin otin sitten lisähintaan vielä taakse sisälokarit, joten se nostaa hiukan kustannuksia.
Tänään siis hain auton pois ja sen 3vrk se siellä oli. Asiallisen oloinen kaveri kertoi mitä oli tehnyt, näytti mistä oli koteloihin ainetta tuupannut ja mainitsi myös sen, että saattaa valua hetken aikaa ylimääräisiä pois. Ja juu, niin valuu

Lopputulemana jäi hyvä maku ko. paikasta. Joten jos ei matka Tampereelta ole este ja hiukan kiirekin olisi, niin mun mielestä ihan varteenotettava paikka. Tosin paikka ei ole "ihan" Hämeenkyrön keskustassa vaan 15km korpeen, keskelle ei mitään.
Paikka siis:
Hämeenkyrön Takuusuojaus
Aki Jokipelto
Kaipiontie 419
39100 Hämeenkyrö
03-3718594
Niin ja juu. En ole mitenkään kytkyssä kyseiseen paikkaan, aloitteleva mersun omistaja vaan

_____________________
*C230T Kompressor -98*
*C230T Kompressor -98*
Turku TV esitti ohjelman tuosta ruostesuojauksesta. Ennen kyseistä ohjelmaa ajattelin, jotta eipä sitä raaski ammattilaisen suojaukseen viedä. Ohjelman jälkeen kun näki miten huolella käsittely tehdään purkamisineen, pesuineen sekä välikuivauksineen, niin pitääpä kyllä tuommoseen viedä. Ei kotikonstein pääse samaan tulokseen.
Vanhemman auton pohjaan ruiskutettiin sellaista ainetta, joka ei ole massaa, joten ei kannata jättää käsittelyä tekemättä vanhallekkaan autolle. Ainakin hidastaa sitä jo alkanutta ruostumista.
Vanhemman auton pohjaan ruiskutettiin sellaista ainetta, joka ei ole massaa, joten ei kannata jättää käsittelyä tekemättä vanhallekkaan autolle. Ainakin hidastaa sitä jo alkanutta ruostumista.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Kirjoitin jo aiemmin samasta aiheesta tähän threadiin:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 6&start=90
Pääsen vasta tammikuulla; hintahaarukka vaihteli 1800 ja 400:n välillä
pforsell
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 6&start=90
Pääsen vasta tammikuulla; hintahaarukka vaihteli 1800 ja 400:n välillä

pforsell
W166 ML350 BE 4Matic '13
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)
ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)
ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
Tässä väliaikatietoa omasta Grande-Ruoste -projektista, joka alkaa siis ensi viikolla.
Hoito menee siis tuossa yllä aiemmin laittamani jutun mukaan siellä suojauspajalla. Olen saanut samaan syssyyn niputettua myös Vehon korjailuhommelin.
Eli koko juttu on seuraava:
1. Ensin suojaus-firmaan ja pesu, purku, tarkastus
2. Sitten Vehoon (on vaan puoli kilsaa matkaa)
3. Siellä käydään Vehon kaverin kanssa läpi tilanne, mikä onkin aika hyvä tarkastaa, kun on purettuna ja kaikki näkyvissä. Sillon on selkeä katsoa esim. poikittaispalkki ja etujousien kupit ym. Ja helmat on pois, puskurit on pois ja silleen.
4. Vehossa korjataan, on jo kuvattu ja Saksasta päätös, että korjataan, paitti lokarit puokkiin (lue: saman verta, kuin täyshintanen korjaus muualla)
5. Takas suojaus-firmaan, pohjasta ruosteenpoisto, pohjamaalaus ja täyskäsittely
Pesin tänään auton ja katsastin paikat. Tarkka lista Veholle on alla. Tämä ei ole niin paha oikeasti, kuin miltä se saattaa näyttää. Lokareissa on pikkasen alkavaa kupruilua, siellä sisäpuolella taitteessa ja ovien alareunoissa on ihan siellä alla, maata vasten olevassa pinnassa. Pakkohan ne on kuitenkin korjata ennenkuin menee oikeasti ruosteeseen, niin että alkaa näkyä ja pelli menee puhki/pilalle (No toinen taktiikka on odottaa, että on puhki, niin saisko uudet ovet? Eipä viitti semmosta kokeilla). Myös kiveniskemät sovittiin samaan "kakkuun".
Eli lista, tein oikein koneelle ja lähetän maililla sinne Vehoon:
Kiveniskemien korjaus siten, että ruoste pohjalta pois ja maalitäppä päälle,
niin että ei ala ruostua.
Tarkistettava:
- Ovien tiivisteitten alle uudet vaseliinit
- Ovilistojen alta tutkiminen
Korjattavat paikat, vasen puoli edestä taakse:
-Peilin edessä ”ryppy”
-Peilin takana ruoste
-Tuulilasin pilarissa 5 kiveniskemää.
-Katossa etureunassa 3 kiveniskemää
-Kuskin oven alareuna ruosteessa
-Takaoven takareunassa kahvan kohdalla maalipinta rikki (osunu johonkin)
-Takaoven keskellä kiveniskemä
-Takaoven alareunassa ruostetta tiivisteen alla
-Takalokari ruosteessa
Korjattavat paikat, takana
-Takaluukun alaosassa (ei siis luukussa, vaan puskurin yläpuolella) molemmin puolin liittymäkohdassa pieni alkava ruoste.
Korjattavat paikat, oikea puoli edestä taakse:
-Etulokari ruosteessa
-Peilin takana alkava ruoste
-Etuoven alareuna ruosteessa
-Etuoven takareunan alaosa osuu takaoveen, alkava ruoste
-Takaoven etureuna vastaava paikka johon osuu, alkava ruoste
-Takaoven alareuna ruosteessa tiivisteen alta
-Takalokarin etupuolella kynnyksen liitoskohdassa ruoste
-Takalokari ruosteessa
Noin summa summarum. Lokarit ja ovien alareunat täytyy laittaa. Muutoin olis varmaan vuoden sisällä jo näkyvää ruostetta. Nyt on vaan semmoista kupruilua, josta se sitten lähtee. Tuossa yllä on sanottu "ruosteessa", vaikka vasta kupruilee. Kuitenkin tällä lailla lienee parempi esittää tuonne Veholle.
Koko hommeli kirpasee noin abaut 2000 Erkkeriä. Sillä sais varmaan muutakin ostettua, mutta laitanpa ny tähän.
Joku voi sanoa, että kannattaako toi rämpiminen näitten ruosteitten kanssa. No koitan tän kierroksen nyt joka tapauksessa ja katotaan, mitä tuleman pitää.
Laitan sitten tietoa ... Miten kävi ...
Hoito menee siis tuossa yllä aiemmin laittamani jutun mukaan siellä suojauspajalla. Olen saanut samaan syssyyn niputettua myös Vehon korjailuhommelin.
Eli koko juttu on seuraava:
1. Ensin suojaus-firmaan ja pesu, purku, tarkastus
2. Sitten Vehoon (on vaan puoli kilsaa matkaa)
3. Siellä käydään Vehon kaverin kanssa läpi tilanne, mikä onkin aika hyvä tarkastaa, kun on purettuna ja kaikki näkyvissä. Sillon on selkeä katsoa esim. poikittaispalkki ja etujousien kupit ym. Ja helmat on pois, puskurit on pois ja silleen.
4. Vehossa korjataan, on jo kuvattu ja Saksasta päätös, että korjataan, paitti lokarit puokkiin (lue: saman verta, kuin täyshintanen korjaus muualla)
5. Takas suojaus-firmaan, pohjasta ruosteenpoisto, pohjamaalaus ja täyskäsittely
Pesin tänään auton ja katsastin paikat. Tarkka lista Veholle on alla. Tämä ei ole niin paha oikeasti, kuin miltä se saattaa näyttää. Lokareissa on pikkasen alkavaa kupruilua, siellä sisäpuolella taitteessa ja ovien alareunoissa on ihan siellä alla, maata vasten olevassa pinnassa. Pakkohan ne on kuitenkin korjata ennenkuin menee oikeasti ruosteeseen, niin että alkaa näkyä ja pelli menee puhki/pilalle (No toinen taktiikka on odottaa, että on puhki, niin saisko uudet ovet? Eipä viitti semmosta kokeilla). Myös kiveniskemät sovittiin samaan "kakkuun".
Eli lista, tein oikein koneelle ja lähetän maililla sinne Vehoon:
Kiveniskemien korjaus siten, että ruoste pohjalta pois ja maalitäppä päälle,
niin että ei ala ruostua.
Tarkistettava:
- Ovien tiivisteitten alle uudet vaseliinit
- Ovilistojen alta tutkiminen
Korjattavat paikat, vasen puoli edestä taakse:
-Peilin edessä ”ryppy”
-Peilin takana ruoste
-Tuulilasin pilarissa 5 kiveniskemää.
-Katossa etureunassa 3 kiveniskemää
-Kuskin oven alareuna ruosteessa
-Takaoven takareunassa kahvan kohdalla maalipinta rikki (osunu johonkin)
-Takaoven keskellä kiveniskemä
-Takaoven alareunassa ruostetta tiivisteen alla
-Takalokari ruosteessa
Korjattavat paikat, takana
-Takaluukun alaosassa (ei siis luukussa, vaan puskurin yläpuolella) molemmin puolin liittymäkohdassa pieni alkava ruoste.
Korjattavat paikat, oikea puoli edestä taakse:
-Etulokari ruosteessa
-Peilin takana alkava ruoste
-Etuoven alareuna ruosteessa
-Etuoven takareunan alaosa osuu takaoveen, alkava ruoste
-Takaoven etureuna vastaava paikka johon osuu, alkava ruoste
-Takaoven alareuna ruosteessa tiivisteen alta
-Takalokarin etupuolella kynnyksen liitoskohdassa ruoste
-Takalokari ruosteessa
Noin summa summarum. Lokarit ja ovien alareunat täytyy laittaa. Muutoin olis varmaan vuoden sisällä jo näkyvää ruostetta. Nyt on vaan semmoista kupruilua, josta se sitten lähtee. Tuossa yllä on sanottu "ruosteessa", vaikka vasta kupruilee. Kuitenkin tällä lailla lienee parempi esittää tuonne Veholle.
Koko hommeli kirpasee noin abaut 2000 Erkkeriä. Sillä sais varmaan muutakin ostettua, mutta laitanpa ny tähän.
Joku voi sanoa, että kannattaako toi rämpiminen näitten ruosteitten kanssa. No koitan tän kierroksen nyt joka tapauksessa ja katotaan, mitä tuleman pitää.
Laitan sitten tietoa ... Miten kävi ...
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Väliaikatietoa
No niin, nyt on auto pestynä ja irti lähtevät osat purettuna tolpan nokassa tuolla suojausfirmassa.
Tänään käytiin tilanne läpi ja mukana oli myös Vehon edustaja.
Noin yhteenvetona oikeastaan aika iso helpotus oli nähdä ruosteitten todellinen tilanne. Eivät ole vielä mitenkään pahat. Ei tietysti saisi olla juuri ollenkaan, mutta minkäs teet.
Aivan arvion mukaan menee, että noin 200-300 Euron edestä hiekkapuhallusta pohjalle, niin sitten hyvä. Tämän jälkeen auto menee Vehoon, jossa laitellaan tuossa aiemmin mainitut kohdat kuntoon ja maalataan (ja sitten takas suojausfirmaan ja täyskäsittely).
Yksittäisenä hieman pahempana paikkana löytyi oikean takalokarin takareunassa suojamuovin alla "teline". Sillä ei ole mitään käyttöä, mutta joissain malleissa ilmeisesti on. Tästä kohtaa on lähtenyt ruostetta kehittymään, mutta hiekkapuhalluksella vielä kunnossa.
Oma arvio on, että jos tätä hommaa ei tehtäisi nyt, niin viimeistään 4-5 vuoden päästä olisi pohjassa jo yksittäisistä paikoista puhki ja sitten menee hitsailuhommiksi. Nyt saadaan vielä hommat kuntoon pikku putsauksella.
Vehon kaveri täsmensi takuuta: "Koskee vain koteloiden sisältä lähtenyttä ruostetta". Ei siis esim. keskellä pelliä olevaa ruostetta. No joo, onpa takuu.
Elikä 30-v takuu onkin oikeasti vaan markkinointikikka, jolla saadaan asiakkaalle mielikuva, että kaikki ruostuminen on takuun piirissä. Todellisuudessa pääosaa ruostumisesta takuu ei kata. Täytyypä vielä lukea tarkkaan tuon takuun ehdot... Voi voi tuota hommaa. Tässä menee kyllä Mesen maine nyt melkoisesti alaspäin. Luvataan takuita, joita ei ole ja autot ruostuu jopa keskimääräistä enempi.
Tietoa saatiin myös uudemmista W211-malleista. Ei nekään mitään ruosteettomia ole. Niissä on pohjaa katettu laajemmin muoveilla. Kuitenkin muovien alle pääsee kosteus -ja yllätys, yllätys tuloksena on ruoste. No kokemuksia ei ole vielä kovin pitkältä ajalta, mutta missään tapauksessa ei parane ajatella, että asia on jotenkin "automaattisesti" kunnossa noissa uudemmissa. Ei välttämättä nimittäin ole, vaan ongelmat saattaa vaan kohdistua muualle ja olla näkymättömissä. Voipi olla, että päältä kattoen ei ruostu yhtä nopeesti, mutta pohjasta voi olla toinen tilanne. No tästä ei siis vielä ole kokemusta, mutta sitähän tuossa kertyy tulevina vuosina sitten.
Laitan tietoa, kun homma etenee. Kuka on tämmösestä isommasta kerralla-ruosteet-pois-projektista kiinnostunut, niin tästäpä voipi kattoa.
Tänään käytiin tilanne läpi ja mukana oli myös Vehon edustaja.
Noin yhteenvetona oikeastaan aika iso helpotus oli nähdä ruosteitten todellinen tilanne. Eivät ole vielä mitenkään pahat. Ei tietysti saisi olla juuri ollenkaan, mutta minkäs teet.
Aivan arvion mukaan menee, että noin 200-300 Euron edestä hiekkapuhallusta pohjalle, niin sitten hyvä. Tämän jälkeen auto menee Vehoon, jossa laitellaan tuossa aiemmin mainitut kohdat kuntoon ja maalataan (ja sitten takas suojausfirmaan ja täyskäsittely).
Yksittäisenä hieman pahempana paikkana löytyi oikean takalokarin takareunassa suojamuovin alla "teline". Sillä ei ole mitään käyttöä, mutta joissain malleissa ilmeisesti on. Tästä kohtaa on lähtenyt ruostetta kehittymään, mutta hiekkapuhalluksella vielä kunnossa.
Oma arvio on, että jos tätä hommaa ei tehtäisi nyt, niin viimeistään 4-5 vuoden päästä olisi pohjassa jo yksittäisistä paikoista puhki ja sitten menee hitsailuhommiksi. Nyt saadaan vielä hommat kuntoon pikku putsauksella.
Vehon kaveri täsmensi takuuta: "Koskee vain koteloiden sisältä lähtenyttä ruostetta". Ei siis esim. keskellä pelliä olevaa ruostetta. No joo, onpa takuu.
Elikä 30-v takuu onkin oikeasti vaan markkinointikikka, jolla saadaan asiakkaalle mielikuva, että kaikki ruostuminen on takuun piirissä. Todellisuudessa pääosaa ruostumisesta takuu ei kata. Täytyypä vielä lukea tarkkaan tuon takuun ehdot... Voi voi tuota hommaa. Tässä menee kyllä Mesen maine nyt melkoisesti alaspäin. Luvataan takuita, joita ei ole ja autot ruostuu jopa keskimääräistä enempi.
Tietoa saatiin myös uudemmista W211-malleista. Ei nekään mitään ruosteettomia ole. Niissä on pohjaa katettu laajemmin muoveilla. Kuitenkin muovien alle pääsee kosteus -ja yllätys, yllätys tuloksena on ruoste. No kokemuksia ei ole vielä kovin pitkältä ajalta, mutta missään tapauksessa ei parane ajatella, että asia on jotenkin "automaattisesti" kunnossa noissa uudemmissa. Ei välttämättä nimittäin ole, vaan ongelmat saattaa vaan kohdistua muualle ja olla näkymättömissä. Voipi olla, että päältä kattoen ei ruostu yhtä nopeesti, mutta pohjasta voi olla toinen tilanne. No tästä ei siis vielä ole kokemusta, mutta sitähän tuossa kertyy tulevina vuosina sitten.
Laitan tietoa, kun homma etenee. Kuka on tämmösestä isommasta kerralla-ruosteet-pois-projektista kiinnostunut, niin tästäpä voipi kattoa.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Väliaikatieto ennen massausta
Kävin tänään katsomassa tilannetta suojaus-firmassa.
Oli sopiva paikka varmistaa hommat, kun nyt on tehty pohjan hiekkapuhallus ja maalaus, sekä Vehon toimet, muttei vielä massattu.
Siellä nosturillahan se on. Aikas mukava oli katsella ruosteettomia pellejä !!!
Pohja on nyt hiekkapuhallettu aikas lailla "joka paikasta". Päällä on punainen ruostesuojamaali. Etupalkki oli myös puhallettu ja maalattu, samoin jousikupit. Ei niissä nyt kyllä mainittavasti ruostetta ollut, mutta parempi tietysti näin. Pari pientä pintaruostetta vielä huomattiin takapuskurin kohdan alla (puskuri on tietysti irti) ja ne luvattiin hiomalla hoitaa.
Vehon korjaukset näytti asiallisilta. Ovet on nyt ehjät ja lokarit samaten. Näytti, että ovet olisi maalattu puolivälin listoihin asti. Ovien alareunoihin sisäpuolelle oli laitettu jotain paksua vaseliinia. Vissiin samaa, kuin ovien tiivisteitten alle yleensäkin. Ovien yläreunojen tiivisteitten alle ei oltu laitettu lisää vaseliinia, vaikka se oli työlistassa. Tämä pitää hoitaa vielä kuntoon vaikkapa seuraavan A-huollon yhteydessä. En muistanut tarkastaa ovien listojen alta, onko hommat tehty sinne. Jos ei ole, niin pitää vaatia tämäkin vielä tuohon em. A-huollon yhteyteen.
Tuli puheeksi vahaus. Ajattelin laittaa heti kunnon vahat pintaan talveksi. Sanoi, että pitää odottaa ainakin 2 viikkoa ennen vahausta, koska uuteen maaliin ei sitä heti kannata laittaa. Pitääpi siis noudattaa neuvoa.
Akku oli mennyt tyhjäksi. Vissiin sisävaloa päällä, tai jotain. Ei saa takaluukkua auki. Laittavat akun latinkiin sitten. No saapi nähdä joutuuko radiokoodit selvittään Vehosta, tai tuleeko muuta hässäkkää tuosta. Toivon mukaan ei.
No nyt sitten massataan ovien sisältä, kotelot, pohja, jne ja hyvällä tuurilla ensi tiistaina on sitten auto taas alla.
Tässähän alkaa jo vähän innostua tästä hommelista.
Nythän auto on melkein kuin uusi pelleiltään ja pohjastaan ja koneellahan ajaa vaikka miljoonan tuuppais. Eikä pohjakaan miksikään mee, kun käy 2-3 vuoden välein tarkastuskäynnillä. Jos joku pintaruoste tulee, niin Veho korjaa vielä ainakin seuraavat 3 vuotta. Eikä nyt pikku maalaus-hommelit paljoa maksa senkään jälkeen. Tällähän ajetaan vielä piiitkään...
Laitan sitten loppuraportin tästä projektista, mielipiteeni firmoista ja kustannukset myös.
Oli sopiva paikka varmistaa hommat, kun nyt on tehty pohjan hiekkapuhallus ja maalaus, sekä Vehon toimet, muttei vielä massattu.
Siellä nosturillahan se on. Aikas mukava oli katsella ruosteettomia pellejä !!!

Vehon korjaukset näytti asiallisilta. Ovet on nyt ehjät ja lokarit samaten. Näytti, että ovet olisi maalattu puolivälin listoihin asti. Ovien alareunoihin sisäpuolelle oli laitettu jotain paksua vaseliinia. Vissiin samaa, kuin ovien tiivisteitten alle yleensäkin. Ovien yläreunojen tiivisteitten alle ei oltu laitettu lisää vaseliinia, vaikka se oli työlistassa. Tämä pitää hoitaa vielä kuntoon vaikkapa seuraavan A-huollon yhteydessä. En muistanut tarkastaa ovien listojen alta, onko hommat tehty sinne. Jos ei ole, niin pitää vaatia tämäkin vielä tuohon em. A-huollon yhteyteen.
Tuli puheeksi vahaus. Ajattelin laittaa heti kunnon vahat pintaan talveksi. Sanoi, että pitää odottaa ainakin 2 viikkoa ennen vahausta, koska uuteen maaliin ei sitä heti kannata laittaa. Pitääpi siis noudattaa neuvoa.
Akku oli mennyt tyhjäksi. Vissiin sisävaloa päällä, tai jotain. Ei saa takaluukkua auki. Laittavat akun latinkiin sitten. No saapi nähdä joutuuko radiokoodit selvittään Vehosta, tai tuleeko muuta hässäkkää tuosta. Toivon mukaan ei.
No nyt sitten massataan ovien sisältä, kotelot, pohja, jne ja hyvällä tuurilla ensi tiistaina on sitten auto taas alla.

Tässähän alkaa jo vähän innostua tästä hommelista.


Laitan sitten loppuraportin tästä projektista, mielipiteeni firmoista ja kustannukset myös.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Heh...
Viime yönä sain kuulla moitteita, kun (tietysti) 'jonkun tutulla' on -00 mallinen 220cdi farkku ja ovet ruosteessa. Menee ruostekorjaukseen, mutta pointtinahan on, että kuinka voi olla noin paska, ja vielä Mersu.
"No, paljoko ajettu ja yleensäkin kuinka hyvin pidetty?"
"670.000km, entinen Tukholman taksi."
Mikä muu merkki korjauttaa takuuseen tuolla kilometrimäärällä
Viime yönä sain kuulla moitteita, kun (tietysti) 'jonkun tutulla' on -00 mallinen 220cdi farkku ja ovet ruosteessa. Menee ruostekorjaukseen, mutta pointtinahan on, että kuinka voi olla noin paska, ja vielä Mersu.
"No, paljoko ajettu ja yleensäkin kuinka hyvin pidetty?"
"670.000km, entinen Tukholman taksi."

Mikä muu merkki korjauttaa takuuseen tuolla kilometrimäärällä

Tiedät paikan, kokeile
Loppuraportti: Ruosteeton Väykky
No nyt on auto kotiutunut ja syynätty hyvinkin tarkkaan tallissa. Alustaa en ole tutkinut, kun ei ole tunkkia kummempaa vehjettä, millä nostella. No en taida nyt juuri sen enempää tutkiakaan. Eiköhän se ole ihan ok. Sen verran tuli tutustuttua tuohon suojaus-prosessiin, joten en sitä osaa epäillä puutteelliseksi.
En kelaa tässä aiempia vaiheita, vaan väliraportit voi lukea tuosta ylempää. Tässä on vain lopputuloksen kommentit firmakohtaisesti:
Veho, Tampere, Työnjohtaja Hannukkala:
Etuovien yläreunan tiivisteitten alla on joku "juoksevampi" rasva, kuin ennen. Takaovissa on mielestäni sama kuin ennen. Tästä pitää vielä kysyä.
Vehon korjaustyö on tehty hyvin. Kaikki paikat on laitettu, moitetta en löydä, vaikka kaikki paikat syynäsin. Ovien alalaidat, peilien takaa, lokarit, kaikki hyvin tehty. Uutta maalipintaa on ainakin kuskin ovessa kokolailla kattavasti ja muissa ovissa puolivälin listoihin asti (näin ainakin näyttäisi katsoessa). Kiveniskemät on myös laitettu hienosti, maalipinta on virheetön oman arvosteluni mukaan. Tuo harmaa väri lienee aika kiitollinen korjailtava.
Myös tuo vaatimani em. listojen irroitus ja alta tarkistus, putsaus / mahdolliset korjaukset lienee tehty. Raottelin molemmista etuovista listoja ja kiiltävän puhdas oli alta. Mitään suojausainetta ei ollut, ilmeisesti ei kuulu laittaakaan.
Ovien alareunoista, "vedenpoistokohdista" valuu paksua kellertävää rasvan oloista ainetta. Tämä oli laitettu jo Veholla, koska oli jo ennen suojauskäsittelyä.
Vehon työt sujui tasan tarkkaan aikataulussa, kuten oli sovittu. Myös asiakaspalvelu toimi hienosti. Esimerkki: Kun auto oli alkutarkastuksessa Takuusuojauksessa tolpan nokassa, niin työnjohtaja ajeli määräaikana Vehosta sinne katsomaan tilanteen. Vaati tietysti etukäteen sopimista, mutta mielestäni hienosti hoitui ja palvelusta tuli hyvä mielikuva. Sovitut hommat siis myös tehtiin.
Auton Takuusuojaus Oy
Sellukatu 28, 33400 TAMPERE
Puhelin: 03 3441100 / Työnjohtaja Leikkanen
Hiekkapuhallus / maalaushommat jo kommentoin edellä. Hyvin oli tehty, kun tarkistettiin ennen massausta.
Ilmeisesti ovien sisään laitettava suojausaine pysyy tiukasti kiinni, ei näy ainakaan valuvan. Valuu vain tuota em. Vehon laittamaa rasvaa. Siittä tais olla puhettakin, että on erilaista, kuin muualle laitettavat aineet, koska pitää välttää kumitiivisteitten syöpymistä.
Lokareitten reunat (siihen ulkopuolelle näkyvään taitepintaan asti) on massattu jollain bitumin oloisella paksulla, tahmealla aineella. Samaa näkyy olevan vähän kaikkialla kriittisissä kohdissa. Vaikuttaa pätevältä kivien hakkaamaa vastaan. Aika hyvin on saatu onnistumaan, niin ettei juuri ja juuri näy lokareitten reunoista ulospäin.
Konepellin etureunoista valuu, on suojattu sisäpuolelta. Johtunee kovemmasta lämmöstä.
Vararenkaan tilan alle sisäpuolelle on laitettu hyvin ohut kalvomainen suojaus.
Sisältä oli pyyhitty, imuroitu ja jopa matot pesty. Koko auto on muutenkin pesty jopa vanteita myöten.
Akku oli mennyt tyhjäksi jossain vaiheessa. mistä lie johtunut, ehkä joku sisävalo jäänyt palamaan (hieman huolestuttaa, että tekeekö tän toiste vielä?). Sitten laitailivat akkua. Käynnistyksen jälkeen tästä oli tullut ESP-valo (kuten aina kait tuleekin) ja joku toinen moottorin virheilmoitus. Leikkanen ajoi auton pyytämättä Vehoon ja hoiteli auton siellä testeriin, varmisti, ettei mitään ole hajonnut ja virheilmoitukset pois. Tästä soitti myös, että näin kävi, mutta kunnossa nyt. Mielestäni aika hienoa asiakaspalvelua.
Muutoinkin täytyy ihan erikseen mainita, että tuo asiakaspalvelu kyllä pelasi aivan kiitettävästi koko aika. Auton tilannetta käytiin läpi ja tehtiin suunnitelma, varattiin aika. Sitten tarkempi pohjan syyni ja tämän perusteella päätettiin hiekkapuhallustyöt ja muut hommat. Välitarkastus ennen massausta tehtiin ja varmistettiin, ettei massata mitään ruosteen päälle. Koko aika oli selvästi asenne, että tämä laitetaan nyt kuntoon. Kuljetukset hiekkapuhallukseen, Vehoon, takas hoitui, eli homma "oli hanskassa koko aika". Ilmeisesti siis on olemassa vielä firmoja, jotka tajuaa asiakaspalvelun merkityksen. Tästä ainakin itse olen valmis kohtuullisissa rajoissa maksamaan.
Todistus tehdystä työstä on aika perusteellinen ja siitä selviää mm. käytetyt aineet, hiekkapuhalletut / pohjamaalatut kohdat.
2,5 vuoden päästä uusintatarkastus.
Tarra, jossa kerrotaan tehdystä suojauksesta on oikeassa takasivuikkunassa "kolmiossa". Ilman kysymättä laittoivat. Saa mun puolesta olla siinä. Muut mainostarrat poistelin aikoinaan, kun tän ostin.
Noin summa summarum:
Enpä olisi uskonut, kuinka paljon purkamiseen, kuivaamiseen, korjailuun, aineisiin ja muuhun liittyvää teknistä yksityiskohtaa liittyy tähän hommaan. Iso osa varmaan jäi vielä näkemättäkin. Eikä tässä nyt ihan suojausexpertiksi tarkoitus ollut pyrkiäkään. Kunhan nyt vaan tuli koitettua laittaa tämä kärry kuntoon. Tämän jälkeen sanoisin, että omin konstein tai muutoin puutteellisella osaamisella on kyllä vaikea päästä todella hyvään tulokseen.
Toinen yllätys oli, että homma sujui täysin aikataulussa. Eli siis: Takuusuojaus: Pesu, tarkka syyni, hiekkapuhallus, pohjamaalaus -> Veho: korjaus (tätä en käynyt katsoon), maalaus -> Takuusuojaus: suojaus, pesu. Kaikki kuljetukset tässä välissä hoitelivat keskenään ja auton sain sinä päivänä, kun alunperin sovittiin.
Molemmat firmat saavat minulta kiitettävän arvosanan tästä hommasta. En keksi varsinaista huomautettavaa lopputuloksessa tai palvelussa.
Tottakai tämä voisi olla nopeampaa ja halvempaa. Kaikkiaan meni 2 viikkoa ja 2010 Euroa. Takuusuojauksen osuus 1210 ja Vehon 800. Tämä aika ja hinta on tietysti kova. Varsinkin, kun tällaista ongelmaa ei oikeastaan saisi olla olemassakaan. Kuitenkin ongelma on, koska tehtaalla on aikoinaan mokattu nämä hommelit.
Entäs sitten:
Eihän tiedä vaikka kohta pellit kukkis taas. Tosi kestotestihän tehdään vasta tulevina vuosina. Uskoa hommaan antaa hieman se, että aikoinaan vuonna -87 vein tuohon samaan suojaus-firmaan 205-Pösön. Oon nähny sen viime aikoina liikenteessä. Ei ainakaan äkkiä kattoen näkyny ruostetta. Useimmat muut vastaavat aika reippaasti kukkii. Jos nyt on liikenteessäkään enää.
En kelaa tässä aiempia vaiheita, vaan väliraportit voi lukea tuosta ylempää. Tässä on vain lopputuloksen kommentit firmakohtaisesti:
Veho, Tampere, Työnjohtaja Hannukkala:
Etuovien yläreunan tiivisteitten alla on joku "juoksevampi" rasva, kuin ennen. Takaovissa on mielestäni sama kuin ennen. Tästä pitää vielä kysyä.
Vehon korjaustyö on tehty hyvin. Kaikki paikat on laitettu, moitetta en löydä, vaikka kaikki paikat syynäsin. Ovien alalaidat, peilien takaa, lokarit, kaikki hyvin tehty. Uutta maalipintaa on ainakin kuskin ovessa kokolailla kattavasti ja muissa ovissa puolivälin listoihin asti (näin ainakin näyttäisi katsoessa). Kiveniskemät on myös laitettu hienosti, maalipinta on virheetön oman arvosteluni mukaan. Tuo harmaa väri lienee aika kiitollinen korjailtava.
Myös tuo vaatimani em. listojen irroitus ja alta tarkistus, putsaus / mahdolliset korjaukset lienee tehty. Raottelin molemmista etuovista listoja ja kiiltävän puhdas oli alta. Mitään suojausainetta ei ollut, ilmeisesti ei kuulu laittaakaan.
Ovien alareunoista, "vedenpoistokohdista" valuu paksua kellertävää rasvan oloista ainetta. Tämä oli laitettu jo Veholla, koska oli jo ennen suojauskäsittelyä.
Vehon työt sujui tasan tarkkaan aikataulussa, kuten oli sovittu. Myös asiakaspalvelu toimi hienosti. Esimerkki: Kun auto oli alkutarkastuksessa Takuusuojauksessa tolpan nokassa, niin työnjohtaja ajeli määräaikana Vehosta sinne katsomaan tilanteen. Vaati tietysti etukäteen sopimista, mutta mielestäni hienosti hoitui ja palvelusta tuli hyvä mielikuva. Sovitut hommat siis myös tehtiin.
Auton Takuusuojaus Oy
Sellukatu 28, 33400 TAMPERE
Puhelin: 03 3441100 / Työnjohtaja Leikkanen
Hiekkapuhallus / maalaushommat jo kommentoin edellä. Hyvin oli tehty, kun tarkistettiin ennen massausta.
Ilmeisesti ovien sisään laitettava suojausaine pysyy tiukasti kiinni, ei näy ainakaan valuvan. Valuu vain tuota em. Vehon laittamaa rasvaa. Siittä tais olla puhettakin, että on erilaista, kuin muualle laitettavat aineet, koska pitää välttää kumitiivisteitten syöpymistä.
Lokareitten reunat (siihen ulkopuolelle näkyvään taitepintaan asti) on massattu jollain bitumin oloisella paksulla, tahmealla aineella. Samaa näkyy olevan vähän kaikkialla kriittisissä kohdissa. Vaikuttaa pätevältä kivien hakkaamaa vastaan. Aika hyvin on saatu onnistumaan, niin ettei juuri ja juuri näy lokareitten reunoista ulospäin.
Konepellin etureunoista valuu, on suojattu sisäpuolelta. Johtunee kovemmasta lämmöstä.
Vararenkaan tilan alle sisäpuolelle on laitettu hyvin ohut kalvomainen suojaus.
Sisältä oli pyyhitty, imuroitu ja jopa matot pesty. Koko auto on muutenkin pesty jopa vanteita myöten.
Akku oli mennyt tyhjäksi jossain vaiheessa. mistä lie johtunut, ehkä joku sisävalo jäänyt palamaan (hieman huolestuttaa, että tekeekö tän toiste vielä?). Sitten laitailivat akkua. Käynnistyksen jälkeen tästä oli tullut ESP-valo (kuten aina kait tuleekin) ja joku toinen moottorin virheilmoitus. Leikkanen ajoi auton pyytämättä Vehoon ja hoiteli auton siellä testeriin, varmisti, ettei mitään ole hajonnut ja virheilmoitukset pois. Tästä soitti myös, että näin kävi, mutta kunnossa nyt. Mielestäni aika hienoa asiakaspalvelua.
Muutoinkin täytyy ihan erikseen mainita, että tuo asiakaspalvelu kyllä pelasi aivan kiitettävästi koko aika. Auton tilannetta käytiin läpi ja tehtiin suunnitelma, varattiin aika. Sitten tarkempi pohjan syyni ja tämän perusteella päätettiin hiekkapuhallustyöt ja muut hommat. Välitarkastus ennen massausta tehtiin ja varmistettiin, ettei massata mitään ruosteen päälle. Koko aika oli selvästi asenne, että tämä laitetaan nyt kuntoon. Kuljetukset hiekkapuhallukseen, Vehoon, takas hoitui, eli homma "oli hanskassa koko aika". Ilmeisesti siis on olemassa vielä firmoja, jotka tajuaa asiakaspalvelun merkityksen. Tästä ainakin itse olen valmis kohtuullisissa rajoissa maksamaan.
Todistus tehdystä työstä on aika perusteellinen ja siitä selviää mm. käytetyt aineet, hiekkapuhalletut / pohjamaalatut kohdat.
2,5 vuoden päästä uusintatarkastus.
Tarra, jossa kerrotaan tehdystä suojauksesta on oikeassa takasivuikkunassa "kolmiossa". Ilman kysymättä laittoivat. Saa mun puolesta olla siinä. Muut mainostarrat poistelin aikoinaan, kun tän ostin.
Noin summa summarum:
Enpä olisi uskonut, kuinka paljon purkamiseen, kuivaamiseen, korjailuun, aineisiin ja muuhun liittyvää teknistä yksityiskohtaa liittyy tähän hommaan. Iso osa varmaan jäi vielä näkemättäkin. Eikä tässä nyt ihan suojausexpertiksi tarkoitus ollut pyrkiäkään. Kunhan nyt vaan tuli koitettua laittaa tämä kärry kuntoon. Tämän jälkeen sanoisin, että omin konstein tai muutoin puutteellisella osaamisella on kyllä vaikea päästä todella hyvään tulokseen.
Toinen yllätys oli, että homma sujui täysin aikataulussa. Eli siis: Takuusuojaus: Pesu, tarkka syyni, hiekkapuhallus, pohjamaalaus -> Veho: korjaus (tätä en käynyt katsoon), maalaus -> Takuusuojaus: suojaus, pesu. Kaikki kuljetukset tässä välissä hoitelivat keskenään ja auton sain sinä päivänä, kun alunperin sovittiin.
Molemmat firmat saavat minulta kiitettävän arvosanan tästä hommasta. En keksi varsinaista huomautettavaa lopputuloksessa tai palvelussa.
Tottakai tämä voisi olla nopeampaa ja halvempaa. Kaikkiaan meni 2 viikkoa ja 2010 Euroa. Takuusuojauksen osuus 1210 ja Vehon 800. Tämä aika ja hinta on tietysti kova. Varsinkin, kun tällaista ongelmaa ei oikeastaan saisi olla olemassakaan. Kuitenkin ongelma on, koska tehtaalla on aikoinaan mokattu nämä hommelit.
Entäs sitten:
Eihän tiedä vaikka kohta pellit kukkis taas. Tosi kestotestihän tehdään vasta tulevina vuosina. Uskoa hommaan antaa hieman se, että aikoinaan vuonna -87 vein tuohon samaan suojaus-firmaan 205-Pösön. Oon nähny sen viime aikoina liikenteessä. Ei ainakaan äkkiä kattoen näkyny ruostetta. Useimmat muut vastaavat aika reippaasti kukkii. Jos nyt on liikenteessäkään enää.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Tänne asti piti kahlata haulla ennen kuin löytyi sopiva aihe. Ja tässähän olikin tuo "jackien" viesti mistä eilen puhuttiin kun olimme montulla katsomassa E420:seni pohjaa.jackie kirjoitti:Itse en teettäisi kuin kotelosuojauksen. Massaa ei ruostesuojakäsittelyssä saada suihkutettua kuin sinne, missä on jo tehtaan käsittely valmiina. Valitettavasti olen joutunut riittävän monta kertaa näkemään, kun alustamassa on tilkinnyt esimerkiksi pakoputken lämpösuojan ja korin välisen raon umpeen ja silloinkos siellä lämpösuojan alla vasta korroosio iskeekin. Pari vuotta sitten tosin suojautettiin porukoitten 124, mutta silloin purin ite pois KAIKKI lämpösuojat, helmamuovit, puskurit jne, ennen kuin annoin auton "ruostesuojausammattilaisen" käsiin
Jaakko neuvoi miten helmamuovit irroitetaan ja päädyin itse siihen että kun/jos vien autoni kotelosuojaukseen niin lisäksi raotan ovimuoveja alareunasta vaan enkä irroita niitä kokonaan. Saatikka puskureita


Purin takapöntön pois, sekä keskimmäisen ja takimmaisen lämpösuojan. Etummaisen jätin paikoilleen koska tihrustin että sinne eteenpäin mentäessä maalikin oli jo paremmin kestänyt paikoillaan...
Tässä kuvia potilaasta; eli tehtaalla massaamaton alue on osittain pintaruosteessa; maali lähtee/on lähtenyt ja ruostuttanut pellin "kuplamaisesti" eli on pyöreitä laikkuja missä maali ei pysy. Aivan kuin osa laikuista olisi syntynyt piste- / tyssäyshitsauksen taustapuolelle.
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... tnalta.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... -haara.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... pumput.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... inalta.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... npuoli.jpg
Tässä sitten irtoruoste putsattuna taltalla, teräsharjalla, pyörivällä teräsharjalla sekä neekerintukkalaikalla. Käsitelty sen jälkeen ruosteenmuuntoaineella. Onneksi sain sunnuntaina auton talliin täysin kuivana; edellinen märkä keli taisi olla keskiviikkona milloin autolla ajettiin.
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... jattu1.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... jattu2.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... jattu3.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... jattu4.jpg
Kuvien ottamisen jälkeen maalasin Rost-Primer spraylla sekä mustalla pintamaalispraylla. Huomenna tectylöin paukkupullolla ja sitten suojat ja muut paikalleen. Jos jää jotain näkyviin (kulutukselle) niin voisi suihkaista hieman alustamassaa päälle kunhan tectyl on kuivahtanut.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Tuli tuossa juteltua kaverini kanssa joka on automyyjä. Sanoi vain että kyllä ihmiset on tyhmiä ostaessaan uutta autoa. Usein kysytään että kannattaako auto ruostesuojauttaa ja myyjänä kaveri vastaa että kannattaa jos aikoo pitkään pitää mutta yleensä se uusi auto menee vaihtoon viimeistään 4 vuoden iässä jolloin ruostesuojauksesta ei ekalle omistajalle ollut muuta huötyä kun lasku.
Toinen juttu liittyy varusteisiin eli lohko ym lämmittimet merkkiliikkeestä tottakai samoin renkaat ja vanteet tuplahinnalla.
Toinen juttu liittyy varusteisiin eli lohko ym lämmittimet merkkiliikkeestä tottakai samoin renkaat ja vanteet tuplahinnalla.
vw golf variant -97,vw vento -96.