Joo on se ihme juttu kun liikettä moititaan kun sen myyvät tuotteet jostain syystä ovat huonoja tai hajoavat, prkle embon vessapaperi katkeilee väärästä kohtaa eli citymarket on aivan paska kauppa. Meillä laitettiin mersun pakuun motonetista ostettu laturi, syyläri, moniurahihna ja olivat aivan samaa tavaraa kuin muuallakin tarvikeliikkeissä eli Valeo, Behr, Gates.
Ostin tässä vuosi sitten Motonetista kakkosnelosen moniurahihnan. Se oli paikallaan runsaan puoli vuotta . Kerran sitten katsoin moottorin öljymäärää, niin oli hihnan saumakohta pysähtynyt sopivasti hihnapyörän päälle. Sauma oli auennut liitoksesta, eikä olis kauaa enää kestänyt. Sitä ei olisi muuten huomannut millään, eikä se muuten näyttänyt kuluneelta. Kyllä sen jälkeen olen katsonut hihnan merkkiäkin, jotta paremmin kestäisi.
Joo tuskinpa se kaupan vika on jos joku sieltä ostettu hajoaa...tuskin ne niitä siellä kapasa tekee tietystihän itse ottaa tietoisen riskin jos ostaa jonku ambomaanlapsen tekemän laturin tai ihan minkä vaan... Itse olen huomannut että halvalla ei saa hyvää kuin hyvällä tuurilla...usein joutuu ostamaan 2-3halpaa että kestää saman ku se vähän kalliimpi. jokainen voi miettiä sitte että tuleeko se halpa aina halvaksi
Nimenomaan se on kaupan vika. Toisista kaupoista saa ehkä hyvää tavaraa, siis tuurilla. Toisista saa varmasti aina hyvää tavaraa. Viimekädessä se ei ole edes kaupan vika vaan ostajan, jokainenhan tietää, ettei Motonetista saa samaa tavaraa mitä Vehon tiskiltä, näkeehän sen jo hinnastakin.
Paljon on hyvää tavaraa tullut motonetistakin ostettua, onneksi suurin osa tavarasta on sellaista, jonka pystyy tarkistamaan heti tiskillä.
Esimerkki motonetista, nimikkeellä "Puhallin+moottori Bosch-malli " myydään tuotetta, joka ei ole boschia nähnytkään vaan on samannäköinen tarvikeosa, jonka valmistusmaata ei edes ole painettu pakettiin. Toisaalta akku Bosch on aito bosch kuten myös pyyhkijänsulatkin, tämä näkyy myös hinnassa.
Itse olen tullut siihen tulokseen, etten moottorin, jarrujen tai alustan kannalta kriittisiä osia osta motonetista vaan haen ne tuolta toisesta kaupungista, tampereelta. Siinä määrin on huonoa vetoniveltä ja muuta vastaavaa sieltä saanut. Ei ole nimittäin yleensä mahdollista, että toinen tarvikekauppa myy 50% halvemmalla saman osan, vaan samannäköisen.
veskola kirjoitti:Nimenomaan se on kaupan vika. Toisista kaupoista saa ehkä hyvää tavaraa, siis tuurilla. Toisista saa varmasti aina hyvää tavaraa. Viimekädessä se ei ole edes kaupan vika vaan ostajan, jokainenhan tietää, ettei Motonetista saa samaa tavaraa mitä Vehon tiskiltä, näkeehän sen jo hinnastakin.
Paljon on hyvää tavaraa tullut motonetistakin ostettua, onneksi suurin osa tavarasta on sellaista, jonka pystyy tarkistamaan heti tiskillä.
Esimerkki motonetista, nimikkeellä "Puhallin+moottori Bosch-malli " myydään tuotetta, joka ei ole boschia nähnytkään vaan on samannäköinen tarvikeosa, jonka valmistusmaata ei edes ole painettu pakettiin. Toisaalta akku Bosch on aito bosch kuten myös pyyhkijänsulatkin, tämä näkyy myös hinnassa.
Itse olen tullut siihen tulokseen, etten moottorin, jarrujen tai alustan kannalta kriittisiä osia osta motonetista vaan haen ne tuolta toisesta kaupungista, tampereelta. Siinä määrin on huonoa vetoniveltä ja muuta vastaavaa sieltä saanut. Ei ole nimittäin yleensä mahdollista, että toinen tarvikekauppa myy 50% halvemmalla saman osan, vaan samannäköisen.
Samaa mieltä. Tuosta alustan osista on ihan omakohtaista kokemusta. Uusin kaikki takakelkan tukivarret alatukivarren puslat etummaisen sekä takimmaisen runkokumit. Siis kaikki uusiin mitä uusata voi. Motonetisä ostin No vajaa kaksivuotta ja katsastuksen yhteydessä tuli maininta että takakelkan yhdeni tukivarren sisemmästä puslasta kumi irronnut. Kehoitettiin uusaamaan heti mutta leima kuitenkin tuli. Puoli vuotta siitä ja toiselta puolelta sama tulivarsi sama oire. Autossa ei ole vetokoukkua ja auto oli muutenkin kevyessä käytössä. Kilometreja ko. aikana joku 80 t. Sattumaa tai ei mutta oppi meni perille.
Käyttöjarruosat, jarrukilvet, kaikki seisontajarrun osat vaijereineen, jarruputket tilasin sit KL:ltä Kun otin kelkan pois tallin lattialle totesin et vaihdetaan neki. No niihin ei oo tarttenu koskea.
lottesse kirjoitti:eikös aito bosch akku valmisteta aina koreassa .
Itse asiassa kyse on ainoastaan valituista materiaaleista, laitteista joilla tuotanto tehdään ja tärkeimmästä, laadun valvonnasta, on ihan sama minkä värisiä ihmisiä seisoo koneen ympärillä.
Sillä ei ole mitään merkitystä tekeekö joku osat itse vai ostaako alihankintana, vaan siitä mitä tilaa ja millä laatutasolla. Jos on tarpeeksi osto voimaa niin se Sveitsiläinen huippupaja tekee sinulle halvinta sontaa mitä rahalla, sitähän tilasit.
Hummer H2
W203-C32AMG
ex VMax
ex 190E 2.3-16
ex W220 S500 full loadet
Naapurin puolella ruoho on aina vihreämpää mutta meillä se on pidempää.
-loesje-
Niih ja onhan siinäkin hieman eroa jos tuote A tuotekehitetään euroopassa, jopa Suomessa, mutta kone valmistaa sen Kiinassa kuin taasen tuote B plagioidaan Kiinassa ja huono kone tekee sen Kiinassa.
Tuotekehitysaikainen testaus on se laadun avainasia, myöskin.
tästä hommasta on tullu koettua itse jos jonkinlaista. Seisoskelin jokin aika sitten vara-osatiskin toisella puolella ja möin tavaroita. Miten voi tavara jonka sama tehdas tekee ja "purkittaa" erinäköisiin paketteihin olla erilainen? Sama "alkuperäinen" osa maksaa esim. 50€ merkkiliikkeestä ja kun ei ollut kuin yksi niin jousuttiin tilaamaan asiakkaalle toinen Koivuselta ja se maksoi 6,5€ asiakkaalle. Oli hämmentävää katsoa kun kaksi toisia reittejä kiertänyttä osaa oli tiskillä. Molemmista löytyi alkuperäisosan numero ja hupsista molemmista löytyi jopa tarvikeketjun vara-osanumero.... Pistää miettimään onko kaikki vara-osat tehty samalla tehtaalla? Kyseessä oli W201:n takavakaajan välitanko.... No ei siinä vielä kaikki. Kaverini tilasi "alkuperäiset" hehkutulpat sitikkaan. Tarvikkeena maksoivat 7,5€ ja alkuperäisinä 31,50€ muuten samat laatikot, mutta alkuperäiseen oli liimattu tarra jossa komeili sitikan merkki...
veskola kirjoitti:Ei ole nimittäin yleensä mahdollista, että toinen tarvikekauppa myy 50% halvemmalla saman osan, vaan samannäköisen.
Juuri näin. Tätä olen kyllä yrittänyt välillä ihmisille selvittää, mutta puit asian ytimekkäästi yhteen lauseeseen.
veskola kirjoitti:No niin, ja kyllähän sitä paskaa laatua tulee ihan mersun tehtaan liukuhihnaltakin, jotta siitä ei ole kyse
Tämäkin on totista totta kaikessa hauskuudessaan .
kualeppi2 kirjoitti:
Onko olemassa "alkuperäisosia"?
Niinpä... monella merkillä on sama valmistaja. Onko se hinnoissa näkyvä ero sitten kahvi/ruokataukojen määrässä joka taas vaikuttaa myös laatuun . Esim. juuri tämä bosch käyttää montaa eri valmistajaa omien "merkki" osiensa valmistukseen. Taannoin kun escortteja tehtiin brasiliassa ja sitten samaa roskaa euroopassa niin mistäköhän johtuu "Brassi" Eskojen huono maine . Kaukaa haettu esimerkki, mutta kuitenkin...
Sain aikaiseksi hakea kunnostetun laturin Hämeen Autosähköstä (Hml). Hintapyyntö oli 65 €! samalla ostin myös uuden tuulettajan hihnan (Bosch) hintaa sillä oli 5 €
Katselin hieman Helsigin alueen hintoja ja totesin, että kaksinumeroista laturin hintaa ei sieltä löydy! (Bilteman ja Motonetin tosin ohitan).
Viime syksynä hain muuten ko. firmasta startin: 120€.
Hinnat tosin sisältävät vaihdossa viedyt kunnostettavat laitteet.
Olen sen verran realisti, että en usko kuitenkaan kauppiaan myyvän mitään tappiolla, että...?
t. Timo
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Saksan escortti oli ikäistensä joukossa mainio auto, ne brassimallit oli laadultaan aika rimanalituksia ja moottorikin tais olla joku ihme viritys. Liekkö ollu renaultin tekemä.
Joensuuhun tuli motonetti, mut siltikin on tullut käytettyä oman paikallisen osaset liikkeen palveluja. Juuri tuo epävarmuus osien laadussa saa minut passaamaan Motonet/biltema kaupat miltei kokonaan. Eikä se hinnoittelukaan aina ole halvempi. Esimerkkinä Löbrö vetonivel MK3 golffiin, hain paikallisesta liikkeestä jossa sellainen oli hyllyssä. Hintaa n. 20 euroa vähemmän kuin Motonetin vastaavassa osassa. Termostaattia ostaessa eivät alkaneet edes tarjota halvimpia malleja kun en ostaisi niitä kuitenkaan. Ei ittiä huvita nuo remppahommat niinpaljoa että ottaisin riskin että tarvii sitä vaihtaa vielä toista kertaa auton pitoaikana.
kualeppi2 kirjoitti:
Onko olemassa "alkuperäisosia"?
Sanopa se!
Ostin kerran M:netistä alatukivarren puslat. Pyörittelin ennen asennusta niitä käsissä ja kas, yhdestä löytyi mersun merkki. Muista se oli hiottu pois, vaikkakin vain osittain.
Tulevatko nämä osat mersun hihnalta, mutta jostain syystä raakattu ja myydään halpistarvikkeena?
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
kualeppi2 kirjoitti:
Onko olemassa "alkuperäisosia"?
Sanopa se!
Ostin kerran M:netistä alatukivarren puslat. Pyörittelin ennen asennusta niitä käsissä ja kas, yhdestä löytyi mersun merkki. Muista se oli hiottu pois, vaikkakin vain osittain.
Tulevatko nämä osat mersun hihnalta, mutta jostain syystä raakattu ja myydään halpistarvikkeena?
Sekundaosia, hihnalla olevat duunarit kerää ne sekundat talteen ja myy eteenpäin
w123 200D Taxi Power - w123 230E Manne supra - r129 SL500 avokki
Aika monissa Motonetin varaosissa on kaksi vaihtoehtoa; se halpa kauko-idän tuote ja sitten laadukkaampi, mikä vastaa alkuperäistä.
Ostin tässä tarvikeliikkeestä Sachsin kytkinpaketin W124:seen. Vanhassa alkuperäisessä (MB) kytkinasetelmassa huomasin Sachsin meistetyn valmistenumeron. Se oli aivan sama kuin tarvikkeessa.
Aki H. kirjoitti:Taannoin kun escortteja tehtiin brasiliassa ja sitten samaa roskaa euroopassa niin mistäköhän johtuu "Brassi" Eskojen huono maine . Kaukaa haettu esimerkki, mutta kuitenkin...
No eihän noilla ollut yhteistä kuin samanmuotoiset pellit. Brassiescortin moottori oli muistaakseni rellun tekemä, vaihteisto oli aivan erilainen jne. Kun noita autoja - anteeksi fordeja - ei ollut edes kasattu samoista osista, ei voida kyllä puhua ihan samasta roskasta. Eli huono maine kyllä selittyy muilla tekijöillä.
Kyllä se Bilstein-iskari tai SKF-laakeri on Motonetin tiskillä ihan sama kuin merkkiliikkeessäkin. Sen sijaan jos myydään Bosch-mallista puhallinmoottoria, pitäisi tyhmänkin ymmärtää, että kyseessä on nimenomaan Bosch-mallinen tarvikeosa eli yhteensopiva Boschin kanssa, ei Bosch-merkkinen. Kyllähän Motonetistä paljon paskaa on myynnissä, mutta aika hyvin rinnalla on tarjolla laatuosiakin. Motonet vain myy samaa osaa rinnakkain useamman valmistajan tekemänä. Omaa tyhmyyttä jos pitää säästää se muutama euro, kun kysytään minkä vaihtoehdon haluaa.