joopa joo. Auto on mulle suht tuore tapaus ja nyt ei toimi eberi.
Meni siis pimeeks koko lämmitin. No vika löytyi (tai ainakin toivoin näin) auton alta johto sarjasta josta oli virta- ja maajohto hapettuneet poikki. No nämä korjattiin --> kello toimii, puhallin käynnistyy ja ilmeisesti myös vesipumppu käynnistyy mutta muuta ei tapahdu.
Mites eberin polttoainepumppu? Ei ainakaan mitään ääntä ja jännitettä mitattaessa tulos n. 8V. Riittääkö tämä vai onko paskana tai jotain muuta?
Kertokaas nyt viisaammat....
Just korjasin CDi Sprintterin Eberin. Mulla oli puhallin jumissa ->alalaakeriin vaseliinisprayta ja edestakaisella nitkutuksella puhallin henkiin. Lisäksi oli piirikortin johtoliitin (eberin sisällä) hapettunut -> pinnien puhdistus hiomapaperilla, sekä liittimen puhdistus agan hitsauspillien puhd. neuloilla. Lopuksi suhautin liittimeen ja pinneihin vaseliinisprayta.
Pa-pumppu toimii pulsseilla, joten jatkuvaa virtaa sinne ei kannata työntää. Eberiltä lähtee plus-signaali pumpulle (eberin ulkopuolisen liittimen pinni 4, eli vihreä johto). Voit kokeilla pumpun toimintaa ottamalla esim. akulta plussa hyppyjohdolla ja naputtamalla (pulssittamalla) sitä pinni neloseen.
Niin ja tiedäthän, että käynnistettäessä eberi ensin tuulettaa itsensä, on tovin aikaa ihan hiljaa, sitten alkaa pumppu nakuttaa ja kohta alkaa puhallin hiljalleen pyöriä (hätäinen ehtii luulla että se ei toimi).
Mulla oli lisäksi kiertovesipumpun hiilet loppu, joten eberi ei käynyt kuin pari minuuttia. Kiertovesipumpun pitäisi lähteä pyörimään kun autoon laitetaan virrat päälle. Hiilet saa näppärä mies vaihdettua, eikä pumppua tarvii välttämättä purkaa vesikierrosta pois, sillä riittää että aukaisee takapäädyn. Hiilet on muuten kooltaan 5x5x(8-10)mm ja kuparijohdin lähtee sivulle päin.