Venakumien vaikutusta seuraamaan

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Venakumien vaikutusta seuraamaan

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

No niin, nyt ovat M103:n uudet venttiilivarsien gummit paikoillaan ja palveluksessa. Tosin oli jo aikakin, viimeisten 1000 km aikana öljymenekki lipesi jo tuonne eurokossun eli 0.7 litran tuntumaan. Tosin öljyt olivat jo yli 12.000 tkm ajetut ja koko lailla finaalissa, joka edesauttoi menekkiä.

Katsotaan nyt sitten oikein tarkasti ja tieteellisesti tuon pikkukorjauksen vaikutus. Vanhat kumit olivat aika horot ainakin silmämääräisesti. Nyt koneen sisuksissa on myös tuoreet täyssyntikat Castrolit ja Mannesuodin :shock:
Tässä on hyvä ns. 0-piste aloittaa kevyen kenttärempan vaikutusten seuranta.
Se on nyt ainakin empiirisesti todennettu, että ei pölläytä. Jotensakin myös myllyn käynti on tasaisempaa ja hiljaisempaa - lieneekö noilla kumeilla siihen mitään vaikutusta, taitaa olla uusien öljyjen ansiota. Tai sitten mielikuvitusta :lol:

Pari tonnia kun tuolla sorvaa menemään, niin jotain tulosta pitäisi olla jo näkösällä - vanhoilla kumeilla öljynpinta olisi tuolloin tikun puolivälissä ja valo tuikkimassa. Jos on tippunut alle puolet tuosta, niin homma oli tekemisen väärtti. Se tietää, ettei ö-vaihtovälillä pitäisi olla lisäystarvetta ja sehän 300 tkm ajetulle kutvoselle piisaa.

Petri M. Suosittelen kyllä noilla kertomillasi juomahaluilla kumiukkojen vaihtoa. Ei pitäisi kirpaista työnkään osuus, esim. hovinarrilla 65 ekkua. Tuohon hintaan piti kyllä olla ne kumit, venakopan tiivari ja ö-suodatin omasta takaa.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
tupis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 676
Liittynyt: Su 20.04.2003 21:58
Paikkakunta: JNS

Viesti Kirjoittaja tupis »

vaihdoitko ite ne ventiilin kummit ,mulla ois asia esissä ja meinasin vaihtaa ite
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Venakumien vaikutusta seuraamaan

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Jukka N. kirjoitti:
Petri M. Suosittelen kyllä noilla kertomillasi juomahaluilla kumiukkojen vaihtoa. Ei pitäisi kirpaista työnkään osuus, esim. hovinarrilla 65 ekkua. Tuohon hintaan piti kyllä olla ne kumit, venakopan tiivari ja ö-suodatin omasta takaa.
Juu lokakuun alussa menee Vänttiselle kyseiseen operaatioon...eipä ollut kallis tuo hovinarrisi...Vänttinen sanoi ottavansa 120-135 € hommasta! siis ilman kumeja :oops: ...mutta katsovat samalla jakoketjun ja kannen osien yleiskunnon.

Oliko tuo "hovinarrisi" ihan yleisessä käytössä? vielä ehtisi vaihtaa jos kerran noin halvalla menee... :roll: Ilmeisesti tuo Autopaja *piip" siiskö? :wink:
Viimeksi muokannut Petri M., To 11.09.2003 15:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Ammattilaiselle

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

tupis kirjoitti:vaihdoitko ite ne ventiilin kummit ,mulla ois asia esissä ja meinasin vaihtaa ite
Tässä tapauksessa katsoin parhaaksi mennä ammattiauttajan juttusille. Ensinnäkin siksi, ettei ole kunnon vehkeitä (=lue työkaluja) ja aikakin oli kortilla. Mutta ei se itsekään tehtynä mikään maailmanlopun juttu liene.

Pasi M. laitan hieman privaa aiheesta, ettei pääse mainostuksen puolelle.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Ammattilaiselle

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Jukka N. kirjoitti:
Pasi M. laitan hieman privaa aiheesta, ettei pääse mainostuksen puolelle.
Toivottavasti Petri M. tai saanhan konsultaatiota häneltä :wink:
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

800 km

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

No niin, viikko on vierähtänyt ja ensimmäiset 800 km venakumien vaihdon jälkeen on takana. Viimeisimpien kokemusten perusteella vanhoilla gummeilla öljynmenekki olisi ollut tällä matkalla 0.6 -0.7 litraa.
Nyt mittatikun raja ei ole tipahtanut milliäkään eli öljynsyönti loppui kuin seinään :) . Onhan tuo tarkastelumatka kovin lyhyt, mutta antaa selkeästi suuntaa mitä tuleman pitää. Moottorit ovat yksilöitä, mutta ainakin Daamin tapauksessa lääke janoisuuteen löytyi noista vaivaisista kumirinkuloista. Katsotaan vaikkapa parin tonnin jälkeen uudestaan. Ilman pikkuremppaa öljyvalo tuikkisi tuolloin jo iloisesti.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

No hyvä juttu :) vahva usko on minullakin tuohon...yli 2000 kilometriä vasta ajettu ja öljyä mennyt pari litraa yli. Odotan mielenkiinnolla omaa tuomiota...vaikea kyllä uskoa että muusta voisi olla kyse kun tehotkin tuntuvat olevan tallella ja kone pelaa hyvin ylipäätänsä.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Lienee sama syy

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Eiköhän se taudinkuva liene hyvin samanlainen. Koppuloin noita vanhoja tiivisteitä ja aika tavalla olivat koviksi koppuroituneet. Ja siinähän tapauksessa ne helposti päästävät falskaamaan, vaikka eivät varsinaisesti olisi edes hirveän kuluneet. Ja siihen taas eivät kilometrit aivan kaikkea vaikuta, vaan aika tekee tehtävänsä vaikka auto käytännössä olisi ajamatta.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: Venakumien vaikutusta seuraamaan

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Jukka N. kirjoitti:No niin, nyt ovat M103:n uudet venttiilivarsien gummit paikoillaan ja palveluksessa. Tosin oli jo aikakin, viimeisten 1000 km aikana öljymenekki lipesi jo tuonne eurokossun eli 0.7 litran tuntumaan. Tosin öljyt olivat jo yli 12.000 tkm ajetut ja koko lailla finaalissa, joka edesauttoi menekkiä.
HUH!!
Mites se "Daami" nyt noin ;)
Minulla on nyt 11500km ajetut Castrolit koneessa. Lisätty on 1,5 litraa ja pinta on yhä maksimissa, öljystä jopa erottuu vielä Castrolin hienostunut punainen väri.
Toivottavasti kumien vaihto auttaa, muuten taitaa olla isompaa vikaa,vikaa,vikaa...

PS. Onko muuten viimeaiokoina käynyt kaikilla pytyillä?

:twisted: :wink:
Armotonta piruilua :wink:
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: 800 km

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Jukka N. kirjoitti:No niin, viikko on vierähtänyt ja ensimmäiset 800 km venakumien vaihdon jälkeen on takana. Viimeisimpien kokemusten perusteella vanhoilla gummeilla öljynmenekki olisi ollut tällä matkalla 0.6 -0.7 litraa.
Nyt mittatikun raja ei ole tipahtanut milliäkään eli öljynsyönti loppui kuin seinään :) . Onhan tuo tarkastelumatka kovin lyhyt, mutta antaa selkeästi suuntaa mitä tuleman pitää. Moottorit ovat yksilöitä, mutta ainakin Daamin tapauksessa lääke janoisuuteen löytyi noista vaivaisista kumirinkuloista. Katsotaan vaikkapa parin tonnin jälkeen uudestaan. Ilman pikkuremppaa öljyvalo tuikkisi tuolloin jo iloisesti.
Liian lyhyt tarkasteluväli.... äläs nyt innostu liikaa. Odota vähintään se 7000km, kun öljykin on jo vähän käyneempää.

Minulla vei aikoinaan kovettuneilla kumeilla 4,5l/10000km....mobilia..Castrolia ei mennyt, kun 3 litraa. Tuntuu aika hurjalta teidän kulutuslukemat, johtuisko nuo muka pelkistä kumeista??
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Re: 800 km

Viesti Kirjoittaja PM »

Day Downhill kirjoitti:Tuntuu aika hurjalta teidän kulutuslukemat, johtuisko nuo muka pelkistä kumeista??
Taitaa poikain koneet olla jo niin väljiä, että pirssi uupuu ylämäkeen. :P
Kannattaa Jukankin laittaa uusi kone sinne varaosalistaan. Samallahan se tulee kätevästi siinä Saksan-kuormassa. :lol:
Katsonko varaosanumeron valmiiksi datenbankista? :lol:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Venakumien vaikutusta seuraamaan

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Day Downhill kirjoitti: Toivottavasti kumien vaihto auttaa, muuten taitaa olla isompaa vikaa,vikaa,vikaa...

PS. Onko muuten viimeaiokoina käynyt kaikilla pytyillä?

:twisted: :wink:
Armotonta piruilua :wink:
No kerropas nyt vielä mikä se isompi vika voisi olla? ainakin kahdelta herralta joka näitä moottoreita työkseen avaa on kuultu että A)venttiilivarren kumit voivat kuluttaa jopa 1,5 l / 1000 km B) tulpat saattavat karstoittua tämän johdosta - etenkin ensimmäiset sylinterit niinkin paljon että kone käy vajaalla.

EDIT: Konekaan kun ei tunnu kovin väljältä - tehot tallella...ei savuta...öljyä ei vuoda. Lämmöt ok...jäähdytysnesteet puhtaat. Että en nyt ensimmäiseksi lähtisi teettämään kansiremonttia pelkästään siitä ilosta että jotain pitäisi tehdä :lol:
Viimeksi muokannut Petri M., Ti 16.09.2003 16:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Käy

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Kyllä käy kaikilla, ei ole ollut minkäänmoista nikottelua. Eikös 200D käy vain neljällä :shock: Kun päivittäiset työmatkat tulivat oikein kunnolla maantiepainotteisiksi, niin pääsee välillä "putsaamaan" konetta noilla metsätaipaleilla :roll: Reippaasta ajosta - vaan ei toki turhasta revittämisestä - Mersu tykkää.
Eipä ole tosiaan vajennut öljynpinta pisaraakaan, odotin kyllä sellaista parin desin menekkiä tonnia päälle.
Toi loppusuoran kulutus alkoi olla osin jo öljyn litkuuntumistakin. 5W-40 Mobilia oli tuo kierros, mutta palasin Castrolin TXT:n pariin, kun hovimäki oli sittenkin jatkanut diiliä. Se kertomus Castrolin saatavuuden heikkenemisestä koski tuota vähittäis- eli purkkipuolta, ts. huoltismyyntiä. Autotarvikeliikkeistä ja korjaamoilta saatavuus on edelleen ok.

Tosiaan sinne 7-8000 km asti Mobilkin pysyi koneessa kohtuullisen hyvin, mutta sitten ominaisuudet loppuivat 10 tkm kohdalla kuin kanan lento eli kulutus nousi huomattavasti. Tämä ilmiö on toistunut aikaisemminkin.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: Käy

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Jukka N. kirjoitti:Kyllä käy kaikilla, ei ole ollut minkäänmoista nikottelua. Eikös 200D käy vain neljällä :shock: Kun päivittäiset työmatkat tulivat oikein kunnolla maantiepainotteisiksi, niin pääsee välillä "putsaamaan" konetta noilla metsätaipaleilla :roll: Reippaasta ajosta - vaan ei toki turhasta revittämisestä - Mersu tykkää.
Eipä ole tosiaan vajennut öljynpinta pisaraakaan, odotin kyllä sellaista parin desin menekkiä tonnia päälle.
Toi loppusuoran kulutus alkoi olla osin jo öljyn litkuuntumistakin. 5W-40 Mobilia oli tuo kierros, mutta palasin Castrolin TXT:n pariin, kun hovimäki oli sittenkin jatkanut diiliä. Se kertomus Castrolin saatavuuden heikkenemisestä koski tuota vähittäis- eli purkkipuolta, ts. huoltismyyntiä. Autotarvikeliikkeistä ja korjaamoilta saatavuus on edelleen ok.

Tosiaan sinne 7-8000 km asti Mobilkin pysyi koneessa kohtuullisen hyvin, mutta sitten ominaisuudet loppuivat 10 tkm kohdalla kuin kanan lento eli kulutus nousi huomattavasti. Tämä ilmiö on toistunut aikaisemminkin.
Uolevissa puolihalvoilla öljyillä isomman kulutksen aikakusi alkoi jo 3000km:n jälkeen vaihdosta.
Eiköhän se daamin jano siitä asetu kumien vaihdolla.... Muuten se on vietävä pakkokatkaisuun.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

3000 km täynnä

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Eilisnä täyttyi sitten 3000 km kumisavotan jälkeen. Öljynkulutuksen kanssa painiville (jos ei siis savuta eikä vuoda, mutta silti vajenee) voi jälleen lausua pienen rohkaisun sanan, vaikka seurantamatka on vasta 1/3 vaiheessa.
Öljynpinta on edelleen sitkeästi tikun ylärajassa, eipä Castrooli kelvannut koneelle vielä tällä matkalla. Kumittamatta pinta alkaisi olla alarajassa tässä vaiheessa ja valo palanut jo viimeiset 1500 km :x

Samassa yhteydessä on ilmennyt hauska ilmiö: jos ehtosella laittelee kiesin yöpuulle siinä klo 18 kotio saapuessa, niin aamuseiskalta öljynpainemittari heittää vielä vajaa puoleen baariin, kun virrat kytkee. Mistähän tuo juontuu....... :shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Matka hovarille

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

No niin, empiirinen tutkimus gummien vaikutuksesta on saavuttanut 8500 km rajapyykin eli 1500 km on maaliin. Meneehän tuo vaihtoväli lisäämättä aivan heittämällä. Tosin 7000 km jälkeen menekki on kasvanut jonkin verran. Nyt sitten asioilla poiketessa öljyvalo syttyi pariin otteeseen jyrkässä kurvissa ja kerran tiukemmin jarrutettaessa :? .

Tarkastus osoitti, että pinta on nyt hiukkasen yli puolen välin, ehken oikeasti siinä 2/3 jos olisi malttanut aikansa ja antanut yläkerran valua tyhjäksi asti. Pirun herkällä on tuo anturi, joka on jo aikaisemminkin todettu, saisi alkaa valo tuijata siinä 1/3 ennen alarajaa, mutta eipä tuolle mitään voine.
Otaksutusti menekki on siis kasvanut loppumetreillä, mutta hyvin Castrol koneessa pysyy. Kympille asti päästäessä tikku lienee jossain puolivälissä, joka enteilee siis litran juopottelua vaihtovälillä :shock: .
Hovari tuumasi tuohon, että alkaisi huolestua jos kone ei vähintään tätä vertaa haukkaisi. Lirautettiin siis vajaa puolikas koneeseen, kun tuota valoa on aika ärsyttävä tuijotella näin synkillä ilmoilla.

Hovimestari oli kovasti kiinnostunut Petri M:n koneen kohtalosta, notta kuinka hommassa kävi pitemmän päälle, auttoiko operaatio kupeen kohdalla. Olemassa olevan tiedon mukaan heitin, että auttoi hyvinkin.

Ja työmatkoilla on pimeätä ja mustaa kuin keskiyöllä seilaavan kolilaivan ruumaneegerpojan persiessä. Aikaisemmin haukutut Hilipsin +30 -"valot" on korvattu GE:n Mega 60 -lampuilla, ja vaikka nimi onkin amerikkalaisen yltiöpäinen, niin kyllä keulalla on nyt myös potkua. Hilppareilla sai huoletta päästää pitkillä vastaantulijaa päin, eikä kukaan edes huomannut mitään. GE:t valaisevat taivaanrantaan asti.

Tässä näitä puoliksi vanhoja juttuja lämmitettynä, joten siksipä ei uutta topicciakaan tohtinut avata :lol:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Matka hovarille

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Jukka N. kirjoitti:,
Hovimestari oli kovasti kiinnostunut Petri M:n koneen kohtalosta, notta kuinka hommassa kävi pitemmän päälle, auttoiko operaatio kupeen kohdalla. Olemassa olevan tiedon mukaan heitin, että auttoi hyvinkin.
Juuh...kilometrejähän ei ole tullut kauheasti sen jälkeen (15.10 alkaen) n. 1500 km - välillä auto seisoi 2 viikkoa ajamatta. Öljyä jäi ennen remppaa ihan hieman alarajan yläpuolelle. Lauantaina tuli käytyä Porissa häissä jolloin öljyvalo alkoi vilkuttelemaan. En katsonut tikusta paljonko sitä oli mutta lisäsin puoli litraa. Eli olen hyvin tyytyväinen ainakin toistaiseksi tuohon desin-parin kulutukseen tuolla 1500 km:llä - siihen mahtuu kuitenkin moottoritieajoa 120-180 km/h nopeuksissa.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2070
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Menee ehkä OT:ksi, mutta mulla tossa kermanvärisessä oli yli 1000km ajon jälkeen öljy maximissa sekä alussa, että lopussa.. Mielestäni kunnioitettavaa ku ajattelee, että moottorilla on ajettu sentään 524tkm.. Eli ei siis ainakaan öljyä kulu.
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Vastaa Viestiin