W140 lämmityslaitteen puhallin
W140 lämmityslaitteen puhallin
Sopivasti kelien lämmittyä alkoikin puhallin temppuilemaan, pyörii vain pienimmällä nopeudella riippumatta kytkimen asennosta. Onko kokemusta vastaavasta, vika mahdollisesti kytkimessä vai moottorissa?
Re: W140 lämmityslaitteen puhallin
Todennäköisimmin vika on moottorin säätimessä. Ei ole "etuvastus" vaan aktiivinen komponentti. KL-varaosat voinee auttaa.Timppa kirjoitti:Sopivasti kelien lämmittyä alkoikin puhallin temppuilemaan, pyörii vain pienimmällä nopeudella riippumatta kytkimen asennosta. Onko kokemusta vastaavasta, vika mahdollisesti kytkimessä vai moottorissa?
S320L -97
Re: W140 lämmityslaitteen puhallin
Aivan, se piikisian näköinen palikka.markku kirjoitti:Todennäköisimmin vika on moottorin säätimessä. Ei ole "etuvastus" vaan aktiivinen komponentti. KL-varaosat voinee auttaa.Timppa kirjoitti:Sopivasti kelien lämmittyä alkoikin puhallin temppuilemaan, pyörii vain pienimmällä nopeudella riippumatta kytkimen asennosta. Onko kokemusta vastaavasta, vika mahdollisesti kytkimessä vai moottorissa?
KL:stä tarjosivat etuvastusta eli vastanneeko tuota moottorin säädintä? Ainakin valmistenumeron perusteella tuommoinen osa löytyi, tosin ei omalta paikkakunnalta vaan Tampereelta. Hintalappu oli jotakin kakkosella alkavaa
Eli tuon säätimen saisi sitten kuitenkin erillisenä ilman että joutuu koko moottoria uusimaan?

Etuvastus
Juuri näin. Riippuu vuosimallista, joissakin tapauksissa "etuvastus" tulee moottorin kanssa samassa paketissa. Kuluva osa.Timppa kirjoitti:KL:stä tarjosivat etuvastusta eli vastanneeko tuota moottorin säädintä. Eli tuon säätimen saisi sitten kuitenkin erillisenä ilman että joutuu koko moottoria uusimaan?
S320L -97
No niin, uusi osa paikoillaan ja puhaltaa niin että tukka lähtee päästä. Entinen oli Boschin nimellä, uudessa on Behrin leimat ja on näköjään kehitystä tapahtunut, regulaattorin koko on kasvanut lähes kaksinkertaiseksi.
Samalla kannen avauksella vaihdoin ilmastoinnin suodattimet, olikin jo aika tukkoisen näköiset vaikka edellisestä vaihtokerrasta ei kovin pitkää aikaa olekaan. Tai en tiedä onko huollon yhteydessä vaihdettukaan, viimeksi nimittäin käytin huollossa paikallisessa 'valtuutetussa merkkiliikkeessä' , jonka työnjälkeen en enää luota pätkääkään
viimeisten kokemusten jälkeen. Laskutettu tosin oli suodattimien vaihdostakin.
Samalla kannen avauksella vaihdoin ilmastoinnin suodattimet, olikin jo aika tukkoisen näköiset vaikka edellisestä vaihtokerrasta ei kovin pitkää aikaa olekaan. Tai en tiedä onko huollon yhteydessä vaihdettukaan, viimeksi nimittäin käytin huollossa paikallisessa 'valtuutetussa merkkiliikkeessä' , jonka työnjälkeen en enää luota pätkääkään

Tarkoittanet tätä remppaa?Timppa kirjoitti:Autoon on muuten muutama vuosi sitten edellisen omistajan aikana tehty n. 10 000 mk:n ilmastointilaitehuolto.
S320L -97
[quote="Timppa"]Kävin vielä täyttämässä ilmastointiin kylmä-aineet, olikin päässyt vajenemaan aika lailla, lisättiin 900 g. Nyt puhaltaa sitten jo kylmääkin.
Autoon on muuten muutama vuosi sitten edellisen omistajan aikana tehty n. 10 000 mk:n ilmastointilaitehuolto
En voinut olla kirjoittamatta, lähinnä kadonneen kylmäaineen määrää ihmettelen. Sillä varmaan järjestelmässä on huomattava vuotokohta, koska tuollainen määrä on lähellä
tyhjän järjestelmän täyttömäärää. En tiedä paljonko W140
täyttömäärä on vertaus kuvallisesti W124 on n. 950-1100g.
Autoon on muuten muutama vuosi sitten edellisen omistajan aikana tehty n. 10 000 mk:n ilmastointilaitehuolto
En voinut olla kirjoittamatta, lähinnä kadonneen kylmäaineen määrää ihmettelen. Sillä varmaan järjestelmässä on huomattava vuotokohta, koska tuollainen määrä on lähellä
tyhjän järjestelmän täyttömäärää. En tiedä paljonko W140
täyttömäärä on vertaus kuvallisesti W124 on n. 950-1100g.
W203 C200TA -04
W203 C320 A -00
W202 C320TA -98
VW T5 -08 Duuni auto
VW T5 -06 Duuni auto
Ex W 124 260EA -88
Ex Spinrter 312 96
Ex W 201 EA -83
Ex W903 309 -87
En edes muista mutta muutama
10 kattilaa nuoruudessa
W203 C320 A -00
W202 C320TA -98
VW T5 -08 Duuni auto
VW T5 -06 Duuni auto
Ex W 124 260EA -88
Ex Spinrter 312 96
Ex W 201 EA -83
Ex W903 309 -87
En edes muista mutta muutama
10 kattilaa nuoruudessa
se täyttömäärä _on_ n. 900grammaa, ei enempää.Timppa kirjoitti:Kävin vielä täyttämässä ilmastointiin kylmä-aineet, olikin päässyt vajenemaan aika lailla, lisättiin 900 g. Nyt puhaltaa sitten jo kylmääkin.
Autoon on muuten muutama vuosi sitten edellisen omistajan aikana tehty n. 10 000 mk:n ilmastointilaitehuolto
ilmastoinnin kompura ei lähde tod.näk. päälle edes pienellä kylmäaine määrällä, tosin paineanturillahan se "mittaaminen" hoidetaan, mutta olettaisin että paine laskee sen verran ettei se enää päälle lähde, jos siellä on jotain 200 grammaa enää jäljellä.
varmaankin ovat veloittaneet koko täyttömäärän, eivätkä ottaneet huomioon autosta saatuja "vanhoja" kylmäaineita, jotka uusiokäytetään puhdistuksen jälkeen.
jaska
itse ajelen polkupyörällä :D
Kaiken kaikkiaan täyttömäärä on tässä mallissa on 1150 g eli vajaa parisataa grammaa oli vanhaa ainetta jäljellä. Sen verran tuli vielä painetta että kompressori lähti päälle (ja käytännössä pyöri koko ajan) mutta näillä keleillä ei enää kabiini jäähdy. Systeemi puhdistettiin, kuivattiin ja täytettiin uusilla aineilla toki entisetkin hyödyntäen. Mitään isompia vuotokohtia ei löytynyt.Jack kirjoitti:se täyttömäärä _on_ n. 900grammaa, ei enempää.Timppa kirjoitti:Kävin vielä täyttämässä ilmastointiin kylmä-aineet, olikin päässyt vajenemaan aika lailla, lisättiin 900 g. Nyt puhaltaa sitten jo kylmääkin.
Autoon on muuten muutama vuosi sitten edellisen omistajan aikana tehty n. 10 000 mk:n ilmastointilaitehuolto
ilmastoinnin kompura ei lähde tod.näk. päälle edes pienellä kylmäaine määrällä, tosin paineanturillahan se "mittaaminen" hoidetaan, mutta olettaisin että paine laskee sen verran ettei se enää päälle lähde, jos siellä on jotain 200 grammaa enää jäljellä.
varmaankin ovat veloittaneet koko täyttömäärän, eivätkä ottaneet huomioon autosta saatuja "vanhoja" kylmäaineita, jotka uusiokäytetään puhdistuksen jälkeen.
jaska
Oho!!!Timppa kirjoitti:Kävin vielä täyttämässä ilmastointiin kylmä-aineet, olikin päässyt vajenemaan aika lailla, lisättiin 900 g. Nyt puhaltaa sitten jo kylmääkin.
Autoon on muuten muutama vuosi sitten edellisen omistajan aikana tehty n. 10 000 mk:n ilmastointilaitehuolto

Kai ajoivat Ilmastointi laitteen tyhjiöön ennen uuden aineen lisäystä ja samalla edes vaihdatit ilmankuivaimen??? Mielipiteeni asiasta on ettei kenenkään itseään kunnioittavan ihmisen pidä antaa mennä "lisäämään" kylmä-ainetta, mikäli ei ole varmuutta mistä aine on vuotanut. Toivon ettei tule ongelmia ilmastointilaitteen kanssa. Yleensä osaava asennus liike ei suostu laittamaan ilman koestusta lisää kylmä-ainetta... Onkos varmaa ettei joku ole jo sorkkinut ilmastointikonetta? VANHAT kylmä-aineet eivät ole edes monesti sekoituskelpoisia uusien aineiden kanssa... Sen takia monet vaihtavat kaiken kylmä-aineen..... Korjatkoon joku jos olen väärässä????
Meleko varmasti ehkä kyllä... Tahi sitte ee...
Kertoisitko miten kylmä-aineet puhdistetaan??? En ole koskaan moisesta kuullut, mutta entiset aineet otetaan kyllä talteen, mutta en ole koskaan kuullut että niitä käytetään uudelleen... Ainakin edellisellä työpaikalla (kodinkone korjaamo, jossa tehtiin myös autojen ilmastointihuoltoja) ne lähetettiin ongelmajätteenä käsiteltäväksi??? Lienee helppoa ottaa kylmä-aineesta vesi, happi ja muut epäpuhtaudet pois?Jack kirjoitti:se täyttömäärä _on_ n. 900grammaa, ei enempää.Timppa kirjoitti:Kävin vielä täyttämässä ilmastointiin kylmä-aineet, olikin päässyt vajenemaan aika lailla, lisättiin 900 g. Nyt puhaltaa sitten jo kylmääkin.
Autoon on muuten muutama vuosi sitten edellisen omistajan aikana tehty n. 10 000 mk:n ilmastointilaitehuolto
ilmastoinnin kompura ei lähde tod.näk. päälle edes pienellä kylmäaine määrällä, tosin paineanturillahan se "mittaaminen" hoidetaan, mutta olettaisin että paine laskee sen verran ettei se enää päälle lähde, jos siellä on jotain 200 grammaa enää jäljellä.
varmaankin ovat veloittaneet koko täyttömäärän, eivätkä ottaneet huomioon autosta saatuja "vanhoja" kylmäaineita, jotka uusiokäytetään puhdistuksen jälkeen.
jaska

Meleko varmasti ehkä kyllä... Tahi sitte ee...