W140 lämmityslaitteen puhallin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Timppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Pe 20.06.2003 14:42
Paikkakunta: Jyväskylä

W140 lämmityslaitteen puhallin

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Sopivasti kelien lämmittyä alkoikin puhallin temppuilemaan, pyörii vain pienimmällä nopeudella riippumatta kytkimen asennosta. Onko kokemusta vastaavasta, vika mahdollisesti kytkimessä vai moottorissa?
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: W140 lämmityslaitteen puhallin

Viesti Kirjoittaja markku »

Timppa kirjoitti:Sopivasti kelien lämmittyä alkoikin puhallin temppuilemaan, pyörii vain pienimmällä nopeudella riippumatta kytkimen asennosta. Onko kokemusta vastaavasta, vika mahdollisesti kytkimessä vai moottorissa?
Todennäköisimmin vika on moottorin säätimessä. Ei ole "etuvastus" vaan aktiivinen komponentti. KL-varaosat voinee auttaa.
S320L -97
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Re: W140 lämmityslaitteen puhallin

Viesti Kirjoittaja HVM »

markku kirjoitti:
Timppa kirjoitti:Sopivasti kelien lämmittyä alkoikin puhallin temppuilemaan, pyörii vain pienimmällä nopeudella riippumatta kytkimen asennosta. Onko kokemusta vastaavasta, vika mahdollisesti kytkimessä vai moottorissa?
Todennäköisimmin vika on moottorin säätimessä. Ei ole "etuvastus" vaan aktiivinen komponentti. KL-varaosat voinee auttaa.
Aivan, se piikisian näköinen palikka.
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Aiheesta löytyy haulla paljon keskustelua viime syksynä.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Timppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Pe 20.06.2003 14:42
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Timppa »

mjo33400 kirjoitti:Aiheesta löytyy haulla paljon keskustelua viime syksynä.
No niinpäs löytyikin, kun korjasi oikeinkirjoituksen hakuun :lol:

Vähän arvasinkin että taas €€€ menee :cry:
Timppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Pe 20.06.2003 14:42
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Timppa »

KL:stä tarjosivat etuvastusta eli vastanneeko tuota moottorin säädintä? Ainakin valmistenumeron perusteella tuommoinen osa löytyi, tosin ei omalta paikkakunnalta vaan Tampereelta. Hintalappu oli jotakin kakkosella alkavaa :cry: Eli tuon säätimen saisi sitten kuitenkin erillisenä ilman että joutuu koko moottoria uusimaan?
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Etuvastus

Viesti Kirjoittaja markku »

Timppa kirjoitti:KL:stä tarjosivat etuvastusta eli vastanneeko tuota moottorin säädintä. Eli tuon säätimen saisi sitten kuitenkin erillisenä ilman että joutuu koko moottoria uusimaan?
Juuri näin. Riippuu vuosimallista, joissakin tapauksissa "etuvastus" tulee moottorin kanssa samassa paketissa. Kuluva osa.
S320L -97
Timppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Pe 20.06.2003 14:42
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Timppa »

No niin, uusi osa paikoillaan ja puhaltaa niin että tukka lähtee päästä. Entinen oli Boschin nimellä, uudessa on Behrin leimat ja on näköjään kehitystä tapahtunut, regulaattorin koko on kasvanut lähes kaksinkertaiseksi.

Samalla kannen avauksella vaihdoin ilmastoinnin suodattimet, olikin jo aika tukkoisen näköiset vaikka edellisestä vaihtokerrasta ei kovin pitkää aikaa olekaan. Tai en tiedä onko huollon yhteydessä vaihdettukaan, viimeksi nimittäin käytin huollossa paikallisessa 'valtuutetussa merkkiliikkeessä' , jonka työnjälkeen en enää luota pätkääkään :x viimeisten kokemusten jälkeen. Laskutettu tosin oli suodattimien vaihdostakin.
Timppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Pe 20.06.2003 14:42
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Kävin vielä täyttämässä ilmastointiin kylmä-aineet, olikin päässyt vajenemaan aika lailla, lisättiin 900 g. Nyt puhaltaa sitten jo kylmääkin.

Autoon on muuten muutama vuosi sitten edellisen omistajan aikana tehty n. 10 000 mk:n ilmastointilaitehuolto :shock:
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markku »

Timppa kirjoitti:Autoon on muuten muutama vuosi sitten edellisen omistajan aikana tehty n. 10 000 mk:n ilmastointilaitehuolto.
Tarkoittanet tätä remppaa?
S320L -97
Avatar
JyggeMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 265
Liittynyt: Ma 21.06.2004 01:17
Paikkakunta: Itä-Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JyggeMB »

[quote="Timppa"]Kävin vielä täyttämässä ilmastointiin kylmä-aineet, olikin päässyt vajenemaan aika lailla, lisättiin 900 g. Nyt puhaltaa sitten jo kylmääkin.

Autoon on muuten muutama vuosi sitten edellisen omistajan aikana tehty n. 10 000 mk:n ilmastointilaitehuolto


En voinut olla kirjoittamatta, lähinnä kadonneen kylmäaineen määrää ihmettelen. Sillä varmaan järjestelmässä on huomattava vuotokohta, koska tuollainen määrä on lähellä
tyhjän järjestelmän täyttömäärää. En tiedä paljonko W140
täyttömäärä on vertaus kuvallisesti W124 on n. 950-1100g.
W203 C200TA -04
W203 C320 A -00
W202 C320TA -98
VW T5 -08 Duuni auto
VW T5 -06 Duuni auto
Ex W 124 260EA -88
Ex Spinrter 312 96
Ex W 201 EA -83
Ex W903 309 -87
En edes muista mutta muutama
10 kattilaa nuoruudessa
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 271
Liittynyt: Ke 12.11.2003 16:39

Viesti Kirjoittaja Jack »

Timppa kirjoitti:Kävin vielä täyttämässä ilmastointiin kylmä-aineet, olikin päässyt vajenemaan aika lailla, lisättiin 900 g. Nyt puhaltaa sitten jo kylmääkin.

Autoon on muuten muutama vuosi sitten edellisen omistajan aikana tehty n. 10 000 mk:n ilmastointilaitehuolto :shock:
se täyttömäärä _on_ n. 900grammaa, ei enempää.

ilmastoinnin kompura ei lähde tod.näk. päälle edes pienellä kylmäaine määrällä, tosin paineanturillahan se "mittaaminen" hoidetaan, mutta olettaisin että paine laskee sen verran ettei se enää päälle lähde, jos siellä on jotain 200 grammaa enää jäljellä.

varmaankin ovat veloittaneet koko täyttömäärän, eivätkä ottaneet huomioon autosta saatuja "vanhoja" kylmäaineita, jotka uusiokäytetään puhdistuksen jälkeen.

jaska
itse ajelen polkupyörällä :D
Timppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Pe 20.06.2003 14:42
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Timppa »

markku kirjoitti:
Timppa kirjoitti:Autoon on muuten muutama vuosi sitten edellisen omistajan aikana tehty n. 10 000 mk:n ilmastointilaitehuolto.
Tarkoittanet tätä remppaa?
Jees....
Timppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Pe 20.06.2003 14:42
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Jack kirjoitti:
Timppa kirjoitti:Kävin vielä täyttämässä ilmastointiin kylmä-aineet, olikin päässyt vajenemaan aika lailla, lisättiin 900 g. Nyt puhaltaa sitten jo kylmääkin.

Autoon on muuten muutama vuosi sitten edellisen omistajan aikana tehty n. 10 000 mk:n ilmastointilaitehuolto :shock:
se täyttömäärä _on_ n. 900grammaa, ei enempää.

ilmastoinnin kompura ei lähde tod.näk. päälle edes pienellä kylmäaine määrällä, tosin paineanturillahan se "mittaaminen" hoidetaan, mutta olettaisin että paine laskee sen verran ettei se enää päälle lähde, jos siellä on jotain 200 grammaa enää jäljellä.

varmaankin ovat veloittaneet koko täyttömäärän, eivätkä ottaneet huomioon autosta saatuja "vanhoja" kylmäaineita, jotka uusiokäytetään puhdistuksen jälkeen.

jaska
Kaiken kaikkiaan täyttömäärä on tässä mallissa on 1150 g eli vajaa parisataa grammaa oli vanhaa ainetta jäljellä. Sen verran tuli vielä painetta että kompressori lähti päälle (ja käytännössä pyöri koko ajan) mutta näillä keleillä ei enää kabiini jäähdy. Systeemi puhdistettiin, kuivattiin ja täytettiin uusilla aineilla toki entisetkin hyödyntäen. Mitään isompia vuotokohtia ei löytynyt.
Avatar
velluh1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: To 19.05.2005 19:08
Paikkakunta: Siellä missä on mansikat tuoreita

Viesti Kirjoittaja velluh1 »

1,2kg on täyttömäärä tyhjiöinnin jälkeen. Siinä huomaa hyvin jos on jossain vuoto kun ei mene tyhjiöpumpun mittari nollaan.
Ostamme,myymme,vaihdamme,Ota vaimosi mukaan ja tee elämäsi kaupat!!!

------------------------
W140 S500
Volvo 240 DL
Avatar
kualeppi2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Ke 25.10.2006 12:33
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kualeppi2 »

Timppa kirjoitti:Kävin vielä täyttämässä ilmastointiin kylmä-aineet, olikin päässyt vajenemaan aika lailla, lisättiin 900 g. Nyt puhaltaa sitten jo kylmääkin.

Autoon on muuten muutama vuosi sitten edellisen omistajan aikana tehty n. 10 000 mk:n ilmastointilaitehuolto :shock:
Oho!!! :shock:

Kai ajoivat Ilmastointi laitteen tyhjiöön ennen uuden aineen lisäystä ja samalla edes vaihdatit ilmankuivaimen??? Mielipiteeni asiasta on ettei kenenkään itseään kunnioittavan ihmisen pidä antaa mennä "lisäämään" kylmä-ainetta, mikäli ei ole varmuutta mistä aine on vuotanut. Toivon ettei tule ongelmia ilmastointilaitteen kanssa. Yleensä osaava asennus liike ei suostu laittamaan ilman koestusta lisää kylmä-ainetta... Onkos varmaa ettei joku ole jo sorkkinut ilmastointikonetta? VANHAT kylmä-aineet eivät ole edes monesti sekoituskelpoisia uusien aineiden kanssa... Sen takia monet vaihtavat kaiken kylmä-aineen..... Korjatkoon joku jos olen väärässä????
Meleko varmasti ehkä kyllä... Tahi sitte ee...
Avatar
kualeppi2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Ke 25.10.2006 12:33
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kualeppi2 »

Jack kirjoitti:
Timppa kirjoitti:Kävin vielä täyttämässä ilmastointiin kylmä-aineet, olikin päässyt vajenemaan aika lailla, lisättiin 900 g. Nyt puhaltaa sitten jo kylmääkin.

Autoon on muuten muutama vuosi sitten edellisen omistajan aikana tehty n. 10 000 mk:n ilmastointilaitehuolto :shock:
se täyttömäärä _on_ n. 900grammaa, ei enempää.

ilmastoinnin kompura ei lähde tod.näk. päälle edes pienellä kylmäaine määrällä, tosin paineanturillahan se "mittaaminen" hoidetaan, mutta olettaisin että paine laskee sen verran ettei se enää päälle lähde, jos siellä on jotain 200 grammaa enää jäljellä.

varmaankin ovat veloittaneet koko täyttömäärän, eivätkä ottaneet huomioon autosta saatuja "vanhoja" kylmäaineita, jotka uusiokäytetään puhdistuksen jälkeen.

jaska
Kertoisitko miten kylmä-aineet puhdistetaan??? En ole koskaan moisesta kuullut, mutta entiset aineet otetaan kyllä talteen, mutta en ole koskaan kuullut että niitä käytetään uudelleen... Ainakin edellisellä työpaikalla (kodinkone korjaamo, jossa tehtiin myös autojen ilmastointihuoltoja) ne lähetettiin ongelmajätteenä käsiteltäväksi??? Lienee helppoa ottaa kylmä-aineesta vesi, happi ja muut epäpuhtaudet pois? :oops:
Meleko varmasti ehkä kyllä... Tahi sitte ee...
Vastaa Viestiin