Simppu simpukka apuva
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 28
- Liittynyt: Ke 11.10.2006 13:27
- Paikkakunta: Kotka
Simppu simpukka apuva
ongelma on yksinkertainen. ratissa väljää jonkinverran(potuttaa). onko ostettava uusi simpukka vai saako sitä kiristettyä. mistä kohtaa ja miten. TARKASTI SELOSTAEN piirrä kuva paintissa jos mahdollista. olen yrittänyt katsoa mistä sitä karaa saisi simpukassa kiristettyä mutta insinöörin taidot ovat loppunet kesken. kara joka menee simpukan sisälle on väljä.w126 500 se 88 [/list]
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Kyllä pystyy säätämään ja on vielä aika helppo homma.
Simpukan päällä on (olikohan) 19mm mutteri ja sen keskellä n. 8mm kuuskolo "pultti".
Lukitus löysälle ja pyörität sitä kuuskoloo ULOSpäin ei sisäänpäin.
Näin rupee häviämään välys simpukasta.
Paha sanoon näin että millon on hyvä välys kun ei ole näppituntumaa.
Mutta elä kiri liian tiukkalle sitä simpukkaa muuten saat ostaa toisen smpukan tilalle.
Simpukan päällä on (olikohan) 19mm mutteri ja sen keskellä n. 8mm kuuskolo "pultti".
Lukitus löysälle ja pyörität sitä kuuskoloo ULOSpäin ei sisäänpäin.
Näin rupee häviämään välys simpukasta.
Paha sanoon näin että millon on hyvä välys kun ei ole näppituntumaa.
Mutta elä kiri liian tiukkalle sitä simpukkaa muuten saat ostaa toisen smpukan tilalle.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Oli ittellä sellanen tehostettuohjaussimpukka, jossa oli klappia. Klappi ei korjaantunut simpukan päällä olevaa pulttia kiertämällä.
Se pultti muuten liikutta simpukassa olevaa isoa tappia/akselia, jonka toisesta päästä lähtee ohjaukselle ne tangot. Tapissa/akselissa on haamastus tehty kiilamaiseski.
Joten tutkein asiaa sitten tarkemmin
Klappi olikin akselin pätkässä(simpukan sisällä) johon tulee kiinne itse ohjausakseli(missä siis ratti on kiinni toisessa päässä). Kyseisesä akselissa on isot jengat joita kiertää kuulat.
Klapin ehkä olisi saanut korjattua vaihtamalla kyseisen akselin tai hitusen isommat kuulat. En tiedä kumpi(akseli vai kuulat) oli kulunut vähän väljäksi.
Ps.Sain muuten ohjaussimpukan vielä ihan kasattua ja toimivaksi
Se pultti muuten liikutta simpukassa olevaa isoa tappia/akselia, jonka toisesta päästä lähtee ohjaukselle ne tangot. Tapissa/akselissa on haamastus tehty kiilamaiseski.
Joten tutkein asiaa sitten tarkemmin

Klappi olikin akselin pätkässä(simpukan sisällä) johon tulee kiinne itse ohjausakseli(missä siis ratti on kiinni toisessa päässä). Kyseisesä akselissa on isot jengat joita kiertää kuulat.
Klapin ehkä olisi saanut korjattua vaihtamalla kyseisen akselin tai hitusen isommat kuulat. En tiedä kumpi(akseli vai kuulat) oli kulunut vähän väljäksi.
Ps.Sain muuten ohjaussimpukan vielä ihan kasattua ja toimivaksi

- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Niin voi se välys tulla tietty muualtakin kyllä.jupehalm kirjoitti:Oli ittellä sellanen tehostettuohjaussimpukka, jossa oli klappia. Klappi ei korjaantunut simpukan päällä olevaa pulttia kiertämällä.
Se pultti muuten liikutta simpukassa olevaa isoa tappia/akselia, jonka toisesta päästä lähtee ohjaukselle ne tangot. Tapissa/akselissa on haamastus tehty kiilamaiseski.
Joten tutkein asiaa sitten tarkemmin![]()
Klappi olikin akselin pätkässä(simpukan sisällä) johon tulee kiinne itse ohjausakseli(missä siis ratti on kiinni toisessa päässä). Kyseisesä akselissa on isot jengat joita kiertää kuulat.
Klapin ehkä olisi saanut korjattua vaihtamalla kyseisen akselin tai hitusen isommat kuulat. En tiedä kumpi(akseli vai kuulat) oli kulunut vähän väljäksi.
Ps.Sain muuten ohjaussimpukan vielä ihan kasattua ja toimivaksi
Mutta yleensä vika korjaantuu pelkästään tolla simpukan säädöllä.
Ja klappi voi tulla myös simpukan ja "ohjausakselin" (en muista oikeeta nimee sille) poorituksestakin jos on lukituspultti löystynyt.
Mutta se aiheuttaa jo pientä kolketta kun ajaa epätasaisella tiellä.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Niin ja pieni tarkennus siihen säätö hommaan.
Olen käsittänyt sen niin että säätö kannattaa tehdä ääriasennossa eikä ratti ja renkaat suorassa.
Kun simpukka kuluu yleensä juuri siinä suora kulkusuunta asennossa eniten.
Ja jos se säädetään siihen suoratie asentoon niin sitten kun käännetään ääriasentoon niin sitten säätö on liian tiukka ja se käy simpukan päälle.
Tuli vaan tämmöinen mieleen.
Joku voi tarkentaa , miten se tehdään oikeaoppisesti.
Olen käsittänyt sen niin että säätö kannattaa tehdä ääriasennossa eikä ratti ja renkaat suorassa.
Kun simpukka kuluu yleensä juuri siinä suora kulkusuunta asennossa eniten.
Ja jos se säädetään siihen suoratie asentoon niin sitten kun käännetään ääriasentoon niin sitten säätö on liian tiukka ja se käy simpukan päälle.
Tuli vaan tämmöinen mieleen.
Joku voi tarkentaa , miten se tehdään oikeaoppisesti.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
säätö kannattaa tehdä ratti linkussa, koska reuna-alueet ovat vähiten käytetyt ja kuluneet. Mikäli säädät keski-asennossa ja säädät ratin siinä sopivaksi, niin reunalle kääntäessä sanoo simpukka poks... Koska reunat ovat vähemmän kuluneet ja siellä ei ole välystä niin paljon, kuin keskellä. Oletkos tarkistanut ettei väly olisi jommassa kummassa päässä raidetankoja / niiden päitä. Saattaa tuntua että välys olisi simpukassa, vaikka vika olisi esim apusimpukassa??? Helpoin on jos vain pääset montulla katsomaan ja joku toinen heiluttaa ratista "välysalueella" ja katselet mistä väys tulee.... 

Meleko varmasti ehkä kyllä... Tahi sitte ee...