Ajovalojen korkeudensäädöstä?
Ajovalojen korkeudensäädöstä?
Onko Mersun ominaisuus, vai vika kun moottorin sammuttaa niin valojen suuntaus laskee. Moottorin käynnistyttyä valojen suuntaus nousee taas säädetylle tasolle, tietysti kun tulee alipaineita.
Eikö valojen suuntauksen tulisi pysyä siinä, mihin ne on säädetty, ja sitten sisäsäädöllä korjataan suuntausta kuorman mukaan?
Eikö valojen suuntauksen tulisi pysyä siinä, mihin ne on säädetty, ja sitten sisäsäädöllä korjataan suuntausta kuorman mukaan?
Juu
Kyllä valojen pitäisi pysyä sijoillaan moottori sammuksissakin. Vaikka systeemi vuotaisikin aavistuksen, niin ei asetusten pitäisi muuttua. Jokaisessa pelissä tähän asti ovat valot pysyneet kohdillaan, vaikka yhdessä noista systeemi vuotikin aavistuksen.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Jasså
Jos vaeltavia valoja löytyy forumilta vielä tusinan verran lisää
, pitänee tehdä vielä empiirinen tutkimus aiheesta ainakin Daamin osalta. Se kyllä edellyttää melko nurinkurista toimintamallia käytännön kannalta, eikös ilmiön varma havaitseminen edellytä, että valot sytytetään jo ennen moottorin käynnistämistä. Ja toisen kautta, valot sammutetaan vasta kun kone on ollut jo tovin pysähdyksissä. Normaalistihan toimitaan aivan päin vastoin. Jos valot nousevat "sekunnin osissa" normaalikorkeudelle, samaten kuin laskevat, niin tavallisessa käytössä tuo jää ilman muuta huomaamatta.
Jos valot taas alkavat nousta oikealle korkeudelle vasta hetkosen kuluttua moottorin käynnistymisestä, niin jossain on häikänpoikasta. Muutamaan otteeseen on tullut jätettyä valot tuikkimaan kun kone on sammutettu, eikä ainakaan tuollon ole ollut havaintoa, että kiila laskisi kuten sisältä säätämällä tapahtuu.

Jos valot taas alkavat nousta oikealle korkeudelle vasta hetkosen kuluttua moottorin käynnistymisestä, niin jossain on häikänpoikasta. Muutamaan otteeseen on tullut jätettyä valot tuikkimaan kun kone on sammutettu, eikä ainakaan tuollon ole ollut havaintoa, että kiila laskisi kuten sisältä säätämällä tapahtuu.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Nousee ja laskee täälläkin, valot nimittäin. Minusta tuo on ennemminkin ominaisuus... tosin W124:ssämme en ole koskaan kiinnittänyt tuohon huomiota. W123:ssa on aina tehnyt noin, ja ei siinä ole mitään vikaa, kun ne kuitenkin nousevat sitten ennalta säädettyyn korkeuteen jokatapauksessa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Tutkittu
No nyt on jälleen yksi elämää suuremmista kysymyksistä
tutkittu 126:n osalta. Eipä laskeudu Daamin katse maata kohti ainakaan yhden työpäivän tai yhden yön aikana. Siinä tuijottavat silmät tiukasti samaan pisteeseen, kävi kone tai ei, ellei kojetaulun säätöpyörällä toisin komenneta.
Ainakin meikäläisen kohdalla valojen suuntaus katsastuksessa tutkittiin kone sammuksissa ja viimeksi katsastusheppu myös sääti valot näyttämään oikein saman tien siinä paikan päällä (toista valoa jouduttiin hiukan laskemaan).
Eikös tässä ole teoreettinen mahdollisuus, että avulias-Aatu saattaisi tässä tilanteessa säätää keilansa laskevan Mersun valot liian ylös - siis moottorin ollessa sammuksissa periaatteessa aivan oikein, mutta kun syynättävä sitten lähtee baanalle, niin tuikut näyttävätkin reippaasti yläkanttiin


Ainakin meikäläisen kohdalla valojen suuntaus katsastuksessa tutkittiin kone sammuksissa ja viimeksi katsastusheppu myös sääti valot näyttämään oikein saman tien siinä paikan päällä (toista valoa jouduttiin hiukan laskemaan).
Eikös tässä ole teoreettinen mahdollisuus, että avulias-Aatu saattaisi tässä tilanteessa säätää keilansa laskevan Mersun valot liian ylös - siis moottorin ollessa sammuksissa periaatteessa aivan oikein, mutta kun syynättävä sitten lähtee baanalle, niin tuikut näyttävätkin reippaasti yläkanttiin

Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
OT
Ja vähän "vieraissa käyntiä" ooteen muodossa samasta aiheesta. Aikoinaan Lanciassa systeemi oli järkätty ovelahkosti. Valojen suuntaus oli letkuilla yhteydessä takajousitukseen. Ilman kuormaa valot näyttivät normaalitasoa ja sitä mukaa kun takapenkille / peräkonttiin / koukkuun tuli painoa, systeemi laski valokeilaa samassa suhteessa. Tiedä häntä sitten tuon virityksen tarkkuudesta....
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Ajovalojen suuntaus laskee kun kone on sammuksissa
Pikku-Mersuja ja kakkosnelosia omistaneena vaittaisin etta ominaisuus kuuluu W124:aan. Tama voi tietysti olla hieman liian rankka yleistys, mutta molemmissa W201:ssa valot pysyivan kohdallaan - kun taas neljassa W124:ssa kaikissa valot nousivat kun kone kaynnistyi. Tata nayttaisivat tukevan ylla olevat Forumin kommentitkin...
-T
-T

On siellä takaiskut letkujen päissä niin miten se voi olla mahdollista??
Ainakaan w201:stä ei tipu lamput alas! " tarkistettu kahdesta pihassa olevasta"
Olisko saksan "gunther" rakentanut w124,n toisenlaiset tsydeemit?


Hyvät on perät.......
Auti