Mersussani on erikoinen ongelma johon Vehokaan ei puhelimessa pystynyt antamaan uutta tietoa. Auton todellinen Km määrä on 126.000 km ja huoltokirjan mukaan huollot aina suoritettu. Vika on sellainen, että auto lähtee kylmänä käyntiin normaalisti ja käy tasaisesti heti niin, että kolikon voisi asettaa pystyyn venttilikopan päälle eikä kaatuisi. Kun moottori on saavuttanut normaalilämmön ongelmat alkavat. Moottori kertakaikkiaan sammuu eikä lähde enää käyntiin vaikka startti pyörittää konetta reippaasti. Startatessa kuuluu määrävälein tussahtava ääni jolloin startin pyörimisnopeus myös jonkinverran laskee. Kun moottori on jäähtynyt esimerkiksi seuraavaan aamuun. Lähtee käyntiin kuin unelma ja sama vika toistuu moottorin lämmettyä? Autoon on uusittu alle kymmenentuhannen aikana polttoainesuodatin, sytytystulpat, virranjakajan kansi ja pyöriä ja muutakin normaaliin huoltoon kuuluvaa. Imusarjan kumitulppakin edestä katsottuna taaimmaisen sylinterin kohdalla on paikallaan. Auto tosin seisoi n. 3 kk ennen tämän ongelman syntymistä. Autolla on muutenkin ajettu viimeisen 3 vuoden aikana vain n. 12.000 km. Moottori on 6-sylinterinen ruiskupeli ja monenlaista anturia näyttää olevan siellä sun täällä. Kat jäänestoakin on laitettu tankkiin joka on seisomisajankin ollut puolillaan täynnä.
Tehdyt toimenpiteet em. viestin jälkeen:
-polttoainepumppujen releen liittimen tarkastus ok (musta rele akun takana)
-ylijännitereleen liittimen tarkastus jossa 10 A sulake ok (alumiininen rele akun takana)
-moottoritilan antureiden liittimien tarkastus ok ( todella monta)
-moottoritilan johtimien tarkastus ja maadoitukset ok (myös todella monta)
-virranjakajan kannen puhdistus sisäpuolelta täysin kuivaksi ok (ei ollut vettä mutta kostea jotain öljymäistä ainetta olisiko CRC:tä)
-pyöriän vastuksen mittaus n. 1,2 kilo-ohmia ok
-sytytysjohtimien vastuksen mittaus kaikissa n. 1,2 kilo-ohmia ok
-sytytystulpat puhdistus messinkiharjalla ja kärkivälin säätö 0,9 millistä 0,8 milliin korjausoppaan mukaiseksi. Tulpat olivat Bosch H8 DCO joilla ajettu lähinnä lyhyttä kaupunkiajoa n.9.000 km. Olivat jonkin verran liian mustat. Seuraavaksi laitan kuumemmat tulpat kuin nyt.
-imusarjan kutossylinterin kohdalla oleva kumitulppa oli paikallaan ok (tulpattu letkunpätkä joka oli Vehon vinkki ja erittäin tärkeä asia)
-muutkin alipaineputket olivat paikoillaan.
-CAT jäänestoa myös lisättiin ja bensaakin lisää 20 litraa koska kosteuden tiivistyminen polttoainetankin sisäpintaan seisonta aikana myös epäilytti. Tietääkö joku kuinka herkkä KE -Jetronik on kosteudelle.
-koska ilmanputsari pata oli irroitettava operaation ajaksi myös putsari oli kuin uusi.
Seuraavat vinkit joita sain tai löytyi foorumista jäi vielä tarkemmin selvittämättä:
-sytytysboxi?
-virtalukon pohja?
-kierroksentunnistin anturi?
-ECU pimeänä?
-sytytyspuola?
-lämpötila anturi?
Ja mitä sitten em. toimenpiteet vaikuttivat:
-moottori lähti kylmänä käyntiin kuin palmun alta.
-kävi heti kylmänä kuin sveitsiläinen kello.
-ajoin lämpimäksi n.90 asteeseen, kävi edelleen kuin sveitsiläinen kello.
-sammutin moottorin ja kokeilin heti käynnistää uudelleen, lähti käyntiin jees.
-sitten kahville noin vartiksi jännittämään.
-sitten käynnistämään moottoria (silloin kun alkuperäinen vika ilmeni ei käynnistyn tässä vaiheessa millään) nyt moottori lähti hienosti käyntiin ja on toiminut moitteettomasti jo useammat vastaavat toistot.
Yhteenveto:
-monta asiaa käytiin läpi mitään osia ei kuitenkaan uusittu.
-selkeää vikakohtaakan ei löytynyt, jos jakajan kannen öljymäisen aineen tai sytytystulppien kärkivälin säätöä ja lievän karstan poistamista ei lasketa.
-muistutan vielä, että tämä yksilö on kuin pakasta repäisty ajettu vain 126.000 km eli osien kuluneisuus pitäisi olla yleensä vähäistä. Olisiko juuri tämä, että auto on seisonut paljon ulkona ajamatta monen tämän tyyppisen ongelman aiheuttaja. Kertokaa omista kokemuksistanne. Nyt ainakin aijon käyttää moottorin lämpimäksi kerran viikossa. Ei muuta kuin jännittämään, että uusiutuuko vika lähiaikoina. Palaan asiaan joka tapauksessa. Kiitokset vinkeistä joita toivon myös lisää sekä mukavaa jatkoa kaikille.
Voiko joku auttaa ongelma ratkaisussa MB 190 E 2,6 vm. -92
Voiko joku auttaa ongelma ratkaisussa MB 190 E 2,6 vm. -92
Viimeksi muokannut VIEWER, To 23.11.2006 13:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 44
- Liittynyt: La 11.06.2005 23:49
- Paikkakunta: vuokatti
olisikko sytytysyksikkö menossa, mulla oli samanlaista vaivaa n. vuosi sitten omas autossa ( samanmoinen kaara ) ja vehokaan ei vikaa löytänyt, muuan bosch paja testail useamman viikon!! ( arvaa maksoiko maltaita )i ja uusi jos jonkinlaista anturia ja osaa, ,mutta vika ei kun pysyi, kunnes vaihdoimme sytytysboxin ja siihen loppui ongelma.
osa kuitenkin uutena suht arvokas, muistaakseni jotain 2000e luokkaa kl varaosilla ja lähemmäs 3000e veholta. kantsii soitella purkaamoja läpi aika ahkerasti.
saako auto bensaa ja kipinän varmasti? entäs virtalukon pohja onko tarkistettu?
tai sitten kierroksentunnistin anturi voi olla kans sökönä, siitä tulee johto sytkäboxille ja mun tapauksessa testeri herjasi sitä anturia ekaks, mut ei vika korjaantunu vaikka vaihdettiin uusi anturi ja edelleen kun vika päällä, niin testeri herjasi samaa anturia.
mut kun boxin uusi ni ei ole temppuilut sen jälkeen.
osa kuitenkin uutena suht arvokas, muistaakseni jotain 2000e luokkaa kl varaosilla ja lähemmäs 3000e veholta. kantsii soitella purkaamoja läpi aika ahkerasti.
saako auto bensaa ja kipinän varmasti? entäs virtalukon pohja onko tarkistettu?
tai sitten kierroksentunnistin anturi voi olla kans sökönä, siitä tulee johto sytkäboxille ja mun tapauksessa testeri herjasi sitä anturia ekaks, mut ei vika korjaantunu vaikka vaihdettiin uusi anturi ja edelleen kun vika päällä, niin testeri herjasi samaa anturia.
mut kun boxin uusi ni ei ole temppuilut sen jälkeen.
Vilkaise ekaks sinne jakajan sisälle. Kosteus aiheuttaa juuri tuollaiset oireet. Laita CRC:tä tai jotain kosteutta hylkivää sinne.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Re: Voiko joku auttaa ongelma ratkaisussa MB 190 E 2,6 vm. -
ECU pimeänä? Tuleeko sinne ECU:lle virtasta (autohan toimii toki ilman ECU:n toiminnassaoloakin)?
Onko mahdollisuus lukea "vikaakoodi" X11 pistokkeesta (pulssisuhde 0-100%)? Jos kaikki on ok, niin pulssisuhteen pitäisi olla aikaslailla 50%.
Onko mahdollisuus lukea "vikaakoodi" X11 pistokkeesta (pulssisuhde 0-100%)? Jos kaikki on ok, niin pulssisuhteen pitäisi olla aikaslailla 50%.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Re: Voiko joku auttaa ongelma ratkaisussa MB 190 E 2,6 vm.
VIEWER kirjoitti:Mersussani on erikoinen ongelma johon Vehokaan ei puhelimessa pystynyt antamaan uutta tietoa. Auton todellinen Km määrä on 126.000 km ja huoltokirjan mukaan huollot aina suoritettu. Vika on sellainen, että auto lähtee kylmänä käyntiin normaalisti ja käy tasaisesti heti niin, että kolikon voisi asettaa pystyyn venttilikopan päälle eikä kaatuisi. Kun moottori on saavuttanut normaalilämmön ongelmat alkavat. Moottori kertakaikkiaan sammuu eikä lähde enää käyntiin vaikka startti pyörittää konetta reippaasti. Startatessa kuuluu määrävälein tussahtava ääni jolloin startin pyörimisnopeus myös jonkinverran laskee. Kun moottori on jäähtynyt esimerkiksi seuraavaan aamuun. Lähtee käyntiin kuin unelma ja sama vika toistuu moottorin lämmettyä? Autoon on uusittu alle kymmenentuhannen aikana polttoainesuodatin, sytytystulpat, virranjakajan kansi ja pyöriä ja muutakin normaaliin huoltoon kuuluvaa. Imusarjan kumitulppakin edestä katsottuna taaimmaisen sylinterin kohdalla on paikallaan. Auto tosin seisoi n. 3 kk ennen tämän ongelman syntymistä. Autolla on muutenkin ajettu viimeisen 3 vuoden aikana vain n. 12.000 km. Moottori on 6-sylinterinen ruiskupeli ja monenlaista anturia näyttää olevan siellä sun täällä. Kat jäänestoakin on laitettu tankkiin joka on seisomisajankin ollut puolillaan täynnä.
Tehdyt toimenpiteet em. viestin jälkeen:
-polttoainepumppujen releen liittimen tarkastus ok (musta rele akun takana)
-ylijännitereleen liittimen tarkastus jossa 10 A sulake ok (alumiininen rele akun takana)
-moottoritilan antureiden liittimien tarkastus ok ( todella monta)
-moottoritilan johtimien tarkastus ja maadoitukset ok (myös todella monta)
-virranjakajan kannen puhdistus sisäpuolelta täysin kuivaksi ok (ei ollut vettä mutta kostea jotain öljymäistä ainetta olisiko CRC:tä)
-pyöriän vastuksen mittaus n. 1,2 kilo-ohmia ok
-sytytysjohtimien vastuksen mittaus kaikissa n. 1,2 kilo-ohmia ok
-sytytystulpat puhdistus messinkiharjalla ja kärkivälin säätö 0,9 millistä 0,8 milliin korjausoppaan mukaiseksi. Tulpat olivat Bosch H8 DCO joilla ajettu lähinnä lyhyttä kaupunkiajoa n.9.000 km. Olivat jonkin verran liian mustat. Seuraavaksi laitan kuumemmat tulpat kuin nyt.
-imusarjan kutossylinterin kohdalla oleva kumitulppa oli paikallaan ok (tulpattu letkunpätkä joka oli Vehon vinkki ja erittäin tärkeä asia)
-muutkin alipaineputket olivat paikoillaan.
-CAT jäänestoa myös lisättiin ja bensaakin lisää 20 litraa koska kosteuden tiivistyminen polttoainetankin sisäpintaan seisonta aikana myös epäilytti. Tietääkö joku kuinka herkkä KE -Jetronik on kosteudelle.
-koska ilmanputsari pata oli irroitettava operaation ajaksi myös putsari oli kuin uusi.
Seuraavat vinkit joita sain tai löytyi foorumista jäi vielä tarkemmin selvittämättä:
-sytytysboxi?
-virtalukon pohja?
-kierroksentunnistin anturi?
-ECU pimeänä?
-sytytyspuola?
-lämpötila anturi?
Ja mitä sitten em. toimenpiteet vaikuttivat:
-moottori lähti kylmänä käyntiin kuin palmun alta.
-kävi heti kylmänä kuin sveitsiläinen kello.
-ajoin lämpimäksi n.90 asteeseen, kävi edelleen kuin sveitsiläinen kello.
-sammutin moottorin ja kokeilin heti käynnistää uudelleen, lähti käyntiin jees.
-sitten kahville noin vartiksi jännittämään.
-sitten käynnistämään moottoria (silloin kun alkuperäinen vika ilmeni ei käynnistyn tässä vaiheessa millään) nyt moottori lähti hienosti käyntiin ja on toiminut moitteettomasti jo useammat vastaavat toistot.
Yhteenveto:
-monta asiaa käytiin läpi mitään osia ei kuitenkaan uusittu.
-selkeää vikakohtaakan ei löytynyt, jos jakajan kannen öljymäisen aineen tai sytytystulppien kärkivälin säätöä ja lievän karstan poistamista ei lasketa.
-muistutan vielä, että tämä yksilö on kuin pakasta repäisty ajettu vain 126.000 km eli osien kuluneisuus pitäisi olla yleensä vähäistä. Olisiko juuri tämä, että auto on seisonut paljon ulkona ajamatta monen tämän tyyppisen ongelman aiheuttaja. Kertokaa omista kokemuksistanne. Nyt ainakin aijon käyttää moottorin lämpimäksi kerran viikossa. Ei muuta kuin jännittämään, että uusiutuuko vika lähiaikoina. Palaan asiaan joka tapauksessa. Kiitokset vinkeistä joita toivon myös lisää sekä mukavaa jatkoa kaikille.
Hienoa että tuli kuntoon. (ainakin toistaiseksi)
Mulla tosiaan tuo jakaja on imaissut kosteutta useamman kerran kun auto on seissyt pitempään.
Viime talvenkin oli melkein kokonaan seisonnassa ja keväällä kun otin liikkeelle niin kylmänä pelitti ihan OK. Ajelin sitten pienen lenkin että kone lämpes oikein kunnolla niin rupes tallin pihaan ajaessa jo pätkimään. Sitten sammutuksen jälkeen ei meinannu mitenkään lähteä käyntiin vaan posautteli putkessa ja antoi vaan noita takapotkuja. Kannen putsauksella tuli sitten kuntoon !
Mulla tosiaan tuo jakaja on imaissut kosteutta useamman kerran kun auto on seissyt pitempään.
Viime talvenkin oli melkein kokonaan seisonnassa ja keväällä kun otin liikkeelle niin kylmänä pelitti ihan OK. Ajelin sitten pienen lenkin että kone lämpes oikein kunnolla niin rupes tallin pihaan ajaessa jo pätkimään. Sitten sammutuksen jälkeen ei meinannu mitenkään lähteä käyntiin vaan posautteli putkessa ja antoi vaan noita takapotkuja. Kannen putsauksella tuli sitten kuntoon !
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)