Mersun tyhjäkäynti elää omaa elämäänsä
Mersun tyhjäkäynti elää omaa elämäänsä
Potilas on vm.-91 W124 230TE ja ongelmana on ulkolämpotilasta/moottorin lämpötilasta johtuva tyhjäkäynnin vaihtelu.
Esimerkki 1. Syyskeleillä/talvella (ilman lämmitystä tai lämmityksestä) lähdettäessä, kone pyörii jotain n. 1000 r/min, eli mielestäni niin kuin pitääkin. Muutaman kilometrin ajon jälkeen kun painaa kytkimen pohjaan ja katsoo kierrokset, niin ne huutaa jotain 1500-2000 r/min ja mitä kylmempi keli niin sitä korkeammat kierrokset. Kierrokset saa kuitenkin laskemaan kun vapaalla survasee kaasua muutaman kerran todella nopeasti. Tällöin palautuu ihan normaali n. 700 r/min tyhjäkäynti. Kun koneen normaalilämpöisenä sammuttaa ja starttaa uudelleen, niin jo taas huutaa kierrokset korkealla.
Esimerkki 2. Kesäkelillä pelaa ihan normaalisti lähdettäessä kylmänä. Moottorin lämmettyä kun sammuttaa ja starttaa 15-30 min kuluttua, ei tyhjäkäyntiä tahdo löytyä minkäänlaista. Tyhjäkäynti on huonoa myös oikein kuumalla kesäkelillä ihan koko ajan, joka on todella rassaavaa kaupunkiajossa.
Hakutoiminnolla olen yrittänyt täältä apua löytää ja onhan noita vittauksia tullut lamda-anturiin, tyhjäkäyntimoottoriin/-releeseen, imuluistiin (onko tässä mallissa?) jne.
Kysyisinkin että mistä kannattais vikaa alkaa haarukoimaan noiden oireiden perusteella?
Esimerkki 1. Syyskeleillä/talvella (ilman lämmitystä tai lämmityksestä) lähdettäessä, kone pyörii jotain n. 1000 r/min, eli mielestäni niin kuin pitääkin. Muutaman kilometrin ajon jälkeen kun painaa kytkimen pohjaan ja katsoo kierrokset, niin ne huutaa jotain 1500-2000 r/min ja mitä kylmempi keli niin sitä korkeammat kierrokset. Kierrokset saa kuitenkin laskemaan kun vapaalla survasee kaasua muutaman kerran todella nopeasti. Tällöin palautuu ihan normaali n. 700 r/min tyhjäkäynti. Kun koneen normaalilämpöisenä sammuttaa ja starttaa uudelleen, niin jo taas huutaa kierrokset korkealla.
Esimerkki 2. Kesäkelillä pelaa ihan normaalisti lähdettäessä kylmänä. Moottorin lämmettyä kun sammuttaa ja starttaa 15-30 min kuluttua, ei tyhjäkäyntiä tahdo löytyä minkäänlaista. Tyhjäkäynti on huonoa myös oikein kuumalla kesäkelillä ihan koko ajan, joka on todella rassaavaa kaupunkiajossa.
Hakutoiminnolla olen yrittänyt täältä apua löytää ja onhan noita vittauksia tullut lamda-anturiin, tyhjäkäyntimoottoriin/-releeseen, imuluistiin (onko tässä mallissa?) jne.
Kysyisinkin että mistä kannattais vikaa alkaa haarukoimaan noiden oireiden perusteella?
MB W124 230TE -91
Syynä voisi tosiaan olla lisäilmaluisti/tyhjäkäyntimoottori. Tyhjäkäyntimoottori löytyy kaasuläppärungosta, jos sulla sellanen on. En ole varma onko samanlainen rakenne kuin mulla, mutta ainakin noiden 300sten moottorimekanismit jumii vanhemmiten ja tarvitsee puhdistusta ja öjlyämistä/mötikän vaihtoa.
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Käyppäs kuitenkin läpi ensiksi ne mikrokytkimet siitä moottorista.
Mulla oli kanssa ongelmia tuon korkean tyhjäkäynnin kanssa.
Välillä vika oli ja välillä taas ei.
Mulla vika löytyi imusarjan päällä olevasta kytkimestä mikä on yhteydessä siihen kaasuvivustoon.
Ruiskun ja tulipellin välimaastossa.
Löytyy näppärästi kun ottaa ilmanputsarin kokonaan pois.
Niin oli hiukan väsynyt se katkaisijan metalli "lirpukka" missä on se rullakin.
Piheillä vaan kylmästi väänsin pikkasen siihen kaasuvivustoon päin ja tyhjäkäynti ongelmat hävis sen siljän tien.
Jos ei apua siitä ole niin sitten noitten lisäilmaluistimen ja yms. yms. kimppuun.
Mulla oli kanssa ongelmia tuon korkean tyhjäkäynnin kanssa.
Välillä vika oli ja välillä taas ei.
Mulla vika löytyi imusarjan päällä olevasta kytkimestä mikä on yhteydessä siihen kaasuvivustoon.
Ruiskun ja tulipellin välimaastossa.
Löytyy näppärästi kun ottaa ilmanputsarin kokonaan pois.
Niin oli hiukan väsynyt se katkaisijan metalli "lirpukka" missä on se rullakin.
Piheillä vaan kylmästi väänsin pikkasen siihen kaasuvivustoon päin ja tyhjäkäynti ongelmat hävis sen siljän tien.
Jos ei apua siitä ole niin sitten noitten lisäilmaluistimen ja yms. yms. kimppuun.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Mulla on semmonen ongelma 230E:n kanssa että kun löysää kaasun/painaa kytkintä esim. risteykseen mennessä niin kierrokset tippuu muutamaan sataan kierrokseen ja auto meinaa sammua. Ja joskus sammuukin. Laturin ym. valot vilahtaa myös. Tänään puhdistin/rasvasin jo toisen kerran sen lisäilmaluistin vaan ei auttanut mitään. Päin vastoin...mikähän taika tuohon auttas?
petrikar kirjoitti:Mulla on semmonen ongelma 230E:n kanssa että kun löysää kaasun/painaa kytkintä esim. risteykseen mennessä niin kierrokset tippuu muutamaan sataan kierrokseen ja auto meinaa sammua. Ja joskus sammuukin. Laturin ym. valot vilahtaa myös. Tänään puhdistin/rasvasin jo toisen kerran sen lisäilmaluistin vaan ei auttanut mitään. Päin vastoin...mikähän taika tuohon auttas?
Itteltäni korjasin tuota ominaisuutta tänään menestyksellä siirtämällä vähän ilmamäärämittarin potikan asentoa.Muistaa vaan että jompaan kumpaan suuntaa se pahenee ja toiseen paranee jos ny vika siinä lienee että on tyhjäkäyntikohdalata pikkasen puhki.
aina vaan fixataan :) 230te -86
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Pietu71 kirjoitti:petrikar kirjoitti:Mulla on semmonen ongelma 230E:n kanssa että kun löysää kaasun/painaa kytkintä esim. risteykseen mennessä niin kierrokset tippuu muutamaan sataan kierrokseen ja auto meinaa sammua. Ja joskus sammuukin. Laturin ym. valot vilahtaa myös. Tänään puhdistin/rasvasin jo toisen kerran sen lisäilmaluistin vaan ei auttanut mitään. Päin vastoin...mikähän taika tuohon auttas?
Itteltäni korjasin tuota ominaisuutta tänään menestyksellä siirtämällä vähän ilmamäärämittarin potikan asentoa.Muistaa vaan että jompaan kumpaan suuntaa se pahenee ja toiseen paranee jos ny vika siinä lienee että on tyhjäkäyntikohdalata pikkasen puhki.
Tuota tuossa ei taida olla ilmamäärämittarinpotikkaa vaan siinä on kaasuläpän potikka kyllä. (missään(ei edes Diesel) EI ole ilma määrämittarin potikkaa kun vaan L-jet missä sekin mittaa sillä potikalla vaan ilmamäärän tilanteen mitä menee koneeseen (L -kotelo)
Se mitä ole siirrellyt on kaasuläpän asentotunnistin (ei kenenkään säädettiväksi).
Ilmamääränasentotunnistinta ei ole olemassa K- / KE-jetissä.
Vaan se tunnistaa vain tyhjäkäynnin ja osakaasun ja täyskasuun). . Ja sillä säätää ruiskun/suutimien painetta yms.
Se on vaan asentotunnistin mikä vaan tunnistaa kaasun asennon.
Tyhjäkäynti, osakaasu ja täyskaasu.
Motrinic on erikseen.
Toivottavasti merkkasit lähtökohdat



Mielellään jos ei liian monimutkaiseti lähdetä liikenteeseen nin silloin tulee hyvä

(pikku humalassa)
PS:L-jetin ilmamäärä mittarin säätöjä pystyy säätämään särkkemällä koteelon ja muuttamaan jousen asenta kyllä mutta mutta...



C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Manu300cea24 kirjoitti:Pietu71 kirjoitti:petrikar kirjoitti:Mulla on semmonen ongelma 230E:n kanssa että kun löysää kaasun/painaa kytkintä esim. risteykseen mennessä niin kierrokset tippuu muutamaan sataan kierrokseen ja auto meinaa sammua. Ja joskus sammuukin. Laturin ym. valot vilahtaa myös. Tänään puhdistin/rasvasin jo toisen kerran sen lisäilmaluistin vaan ei auttanut mitään. Päin vastoin...mikähän taika tuohon auttas?
Itteltäni korjasin tuota ominaisuutta tänään menestyksellä siirtämällä vähän ilmamäärämittarin potikan asentoa.Muistaa vaan että jompaan kumpaan suuntaa se pahenee ja toiseen paranee jos ny vika siinä lienee että on tyhjäkäyntikohdalata pikkasen puhki.
Tuota tuossa ei taida olla ilmamäärämittarinpotikkaa vaan siinä on kaasuläpän potikka kyllä. (missään(ei edes Diesel) EI ole ilma määrämittarin potikkaa kun vaan L-jet missä sekin mittaa sillä potikalla vaan ilmamäärän tilanteen mitä menee koneeseen (L -kotelo)
Se mitä ole siirrellyt on kaasuläpän asentotunnistin (ei kenenkään säädettiväksi).
Ilmamääränasentotunnistinta ei ole olemassa K- / KE-jetissä.
Vaan se tunnistaa vain tyhjäkäynnin ja osakaasun ja täyskasuun). . Ja sillä säätää ruiskun/suutimien painetta yms.
Se on vaan asentotunnistin mikä vaan tunnistaa kaasun asennon.
Tyhjäkäynti, osakaasu ja täyskaasu.
Motrinic on erikseen.
Toivottavasti merkkasit lähtökohdat![]()
![]()
![]()
Mielellään jos ei liian monimutkaiseti lähdetä liikenteeseen nin silloin tulee hyvä
(pikku humalassa)
PS:L-jetin ilmamäärä mittarin säätöjä pystyy säätämään särkkemällä koteelon ja muuttamaan jousen asenta kyllä mutta mutta...![]()
![]()
No höpö höpö

Näissä ke-jeteissä on kyllä ilmämäärämittarin asento potikka myös kaasu läpän asento tunnistimen lisäksi.Se on fakta.Kaasuläpän asento tunnistin on kaasuläppäkotelon kyljessä melko piilossa ja tää ilmamäärämittarin potikka on määränjakajan kohdalla 4cm alempana mittari kotelon kyljessä hyvin näkyvällä paikalla.Näin 4 koneessa.
aina vaan fixataan :) 230te -86
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Tästähän se vika sitten löytyi. Kytkin oli sen verran etäällä ettei vivusto ylttänyt painaa sitä pohjaan. Säädin hieman kaasuvaijerin vaippaa ja niin rupes pelittämään kytkin sekä tyhjäkäynti.
Kiitoksia vaan vinkeistä!!!
Kiitoksia vaan vinkeistä!!!
Manu300cea24 kirjoitti:Käyppäs kuitenkin läpi ensiksi ne mikrokytkimet siitä moottorista.
Mulla oli kanssa ongelmia tuon korkean tyhjäkäynnin kanssa.
Välillä vika oli ja välillä taas ei.
Mulla vika löytyi imusarjan päällä olevasta kytkimestä mikä on yhteydessä siihen kaasuvivustoon.
Ruiskun ja tulipellin välimaastossa.
Löytyy näppärästi kun ottaa ilmanputsarin kokonaan pois.
Niin oli hiukan väsynyt se katkaisijan metalli "lirpukka" missä on se rullakin.
Piheillä vaan kylmästi väänsin pikkasen siihen kaasuvivustoon päin ja tyhjäkäynti ongelmat hävis sen siljän tien.
Jos ei apua siitä ole niin sitten noitten lisäilmaluistimen ja yms. yms. kimppuun.
MB W124 230TE -91