124 -88 farkku iskarinpallonivel

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jamppi79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Pe 08.04.2005 23:24
Paikkakunta: Keuruu

124 -88 farkku iskarinpallonivel

Viesti Kirjoittaja Jamppi79 »

Tuleeko tosta katastuksessa harmia ku toi takapään molempien iskareiden alapallot kolisee möykyissä, just sain vaihdatettua paineakut, loppu perän pomppiminen mut kolina nyt lisäänty. meinasin ettei se väljä nivel tunnu siin iskaritestissä
Vanhassa vara parempi
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2310
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...ei tule ongelmia ...ja yleensä ne kolahtaa vain ulos jouston yhteydessä ...eli kun pyörä putoaa kuoppaan tai kanttarilta alas :D
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Aika häiritsevää toi kolina. Omassa on uusittu iskarit mut johtuen kai noista paineakuista kolisee joskus vieläkin toinen puoli. Uudet akut on kyllä jo kotona varttumassa et sais väännettyä paikalleen.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2310
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

[quote="Petri K"]Aika häiritsevää toi kolina. Omassa on uusittu iskarit mut johtuen kai noista paineakuista kolisee joskus vieläkin toinen puoli. Uudet akut on kyllä jo kotona varttumassa et sais väännettyä paikalleen.[/quote]

kyllä se yleensä on iskarin alapää kun kolisee ei vika paine akuista johdu :D
Avatar
Jamppi79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Pe 08.04.2005 23:24
Paikkakunta: Keuruu

iskarinpallo

Viesti Kirjoittaja Jamppi79 »

Jep. En tohtis millään laittaa 700 juuroo iskareihin mist ei ole kuin pallonivelet rikki, täytyy alkaa etsimään pikku hiljaa jostain varaosa autosta noita niveliä
Vanhassa vara parempi
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2310
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:shock: ....pakko kysyä millä meinasit ko nivelet vain vaihtaa :shock:
propje
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ke 01.11.2006 15:22
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja propje »

Onko ne samat kuin 123 :ssa? Sen nivelet on kierteellä kiinni sylinterin karassa.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Vinyylistä

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Kun en nyt tähän hätään muista noiden iskarien alapään tarkkaa olemusta, niin löytyisikö jostain kuvaa? Saisikohan tuohon alapäähän sorvattua vaikkapa vinyylisen holkin...

Eikö siinä alapäässä ole metallinen lenkki, jonka sisällä on pusla? Pusla on tyyppiä 'pallo', eli sallii iskarin liikuttelun kahteen suuntaan?

Eli, ideoidaanpa yhdessä korjaussarja...
Terveisin
Tero
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Vinyylistä

Viesti Kirjoittaja Roisto »

dieselflosse kirjoitti:Eikö siinä alapäässä ole metallinen lenkki, jonka sisällä on pusla? Pusla on tyyppiä 'pallo', eli sallii iskarin liikuttelun kahteen suuntaan?
Foorumilainen samisalama kerran vaihtoi rikkinäisen iskarin alapään ehjään. Yhdessä miitissä se näytti viallista kapinetta ja siinä näytti olevan semmoinen pallonivel. Farkun iskarihan on kiinni kahdella pultilla ja se alapää nuljuu ja pyörii niinkuin pallonivel konsanaan. Pultti ei mene siis sen nivelen läpi vaan nivelen rungon läpi. Sedanissa on sitten se "normaalimpi" iskarin pää. Jos tuohon joku korvaava syteemi löytyy, niin varmaan moni olisi tyytyväinen. Omassakin on joku ihme narina takapäässä, joka ei johdu narinanivelestä (vaihdettu ja silti jatkuu). Pitänee vielä tutkia kallistuksen vakaajan tangot.

Jonkinmoinen kuva on tässä.

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
jaki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 03.05.2005 21:44

Viesti Kirjoittaja jaki »

Sanokaapa viisaammat miksi sen iskarin alapään pitää liikkua kahteen suuntaan!
Mulla on toisen puolen kolina korjattu poraamalla reikä läpi nivelestä ja siihen lyöty putki sokka! ei kolise! 8)
W124 250 td 20v -95
W126 420 sel -87
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Alapallon kiinnitys

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Miten tuo alapallo on kiinnitetty itse iskarin putkeen? Onko pallon sisällä oleva 'akseli' hitsattu kiinni? Jos tuon pallon kuoret vääntää irti, mitä jää?

Alanivelen pallon tarpeellisuus riippuu liikeradasta. Jos liikerata on hiemankin vinossa iskarin putkeen nähden, niin pallo on tarpeellinen. 'Sarana' tyyppinenkin liitos voi käytännössä toimia, mutta kuormittaa jotain toista kohtaa.
Terveisin
Tero
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

jaki kirjoitti:Sanokaapa viisaammat miksi sen iskarin alapään pitää liikkua kahteen suuntaan!
Jaa'a. Enpä tiedä mutta jos mutu kelpaa... :D

Iskarihan (ainakaan farkussa) ei ole täysin pystyssä ja jos rengas liikkuu pystysuorassa, niin alapäähän tulee joustossa liikettä sekä sivuittain että eteen-taakse suunnassa. Normi-iskarissa ilmeisesti se kuminivel joustaa sen verran, ettei mikään mene rikki. Tasonsäätöiskareiden tulee kuitenkin kannatella painoa, joten normikumipusla ei välttämättä toimi / kestä => insinöörit ovat keksineet laittaa iskarin päähän pallonivelen.

Jos jollain on oikeaa tietoa, niin aina kiinnostaa.

EDIT: flosse näköjään kerkisi ensin. :D
dieselflosse kirjoitti:Miten tuo alapallo on kiinnitetty itse iskarin putkeen? Onko pallon sisällä oleva 'akseli' hitsattu kiinni? Jos tuon pallon kuoret vääntää irti, mitä jää?
Se pallukka on kiinnitetty putkeen kierteillä. Eli sen vaihto onnistuu iskarista toiseen. Kuulemma vaan hankala ottaa irti särkemättä muoviosia. Vai ymmärsinkö väärin? :oops:

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Roisto kirjoitti:EDIT: flosse näköjään kerkisi ensin. :D
dieselflosse kirjoitti:Miten tuo alapallo on kiinnitetty itse iskarin putkeen? Onko pallon sisällä oleva 'akseli' hitsattu kiinni? Jos tuon pallon kuoret vääntää irti, mitä jää?
Se pallukka on kiinnitetty putkeen kierteillä. Eli sen vaihto onnistuu iskarista toiseen. Kuulemma vaan hankala ottaa irti särkemättä muoviosia. Vai ymmärsinkö väärin? :oops:

t.
Risto
Olen joskus nopea.... :wink:

Jos tuon nivelen saa irti kiertämällä, niin että iskarin päähän jää jengallinen reikä, niin siihen saa kierrettyä uuden pallonivelen.

Tarvitaan siis pallonivel, jonka 'akselissa' on sama kierre. Ja lisäksi nivelessä tulee olla jonkilainen mahdollisuus kiinnittää tavaraa akseliin nähden vastakkaiseen suuntaan. Ei kun etsimään...

Sovitteen noille kahdelle kiinnitysreiälle kyllä saa väännettyä raudasta...

Saattaisi tuo hoitua laittamalla soviterauta pultilla suoraan iskarin päähän käyttämällä perinteisen iskarin kumeja molemmin puolin...
Terveisin
Tero
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14211
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Tästä jäi vähän epäselväksi, että saako Veholta, KL:stä tai muualta tuota alapalloniveltä irrallisena, jonka voi ruuvata ehjään vaimentimeen?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Tarkistetaan

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Timo L. kirjoitti:Tästä jäi vähän epäselväksi, että saako Veholta, KL:stä tai muualta tuota alapalloniveltä irrallisena, jonka voi ruuvata ehjään vaimentimeen?
Venttaapa vähän, soitan pari puhelua...

Edit: Veho njet, Örum (Sachs maahantuoja) njet. Eli, ei saa erikseen. Ilmeisesti Sachs on ostanut oikeudet ko. niveleen ja toimittelee niitä vain iskarien kylkiäisenä.

Eli, pellepelottomat saavat edelleen ideoida.

Ps. Tässähän liikutaan ns. harmaalla alueella ja periaatteessa nämä ideat käytäntöön laskeutuessaan vaatisivat tyyppikatsastuksen. - Tulipahan tämäkin sanottua, jottei kukaan hommaa palloa iskarin pään sijasta tähän treadiin osallistuneiden keskustelijoiden nilkkaan :wink:
Terveisin
Tero
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Alapään tarkastelua

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Kaivellaanpa hiukan tätä vanhaa aihetta. Olisiko kenelläkään ylimääräistä alapäävammaista iskaria tieteelliseen tarkoitukseen? Tuota voisi vähän tutkia. Tavoitteena olisi löytää korvaava pallonivel ja keksiä siihen sovite tuohon mersun tukivarteen.

Tutkinta-aikataulua en mene lupaamaan sen paremmin kuin onnistumistodennäköisyyttäkään, mutta jotain asian eteen voisi tehdä ihan yleishyödyllisessä merkityksessä.

Vai haluaako joku muu ottaa homman hoitaakseen?

Ps. Itselläni tuo pallon vaihto ei ole vielä ajankohtaista, mutta jonain päivänä saattaa olla.
Terveisin
Tero
Avatar
Jamppi79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Pe 08.04.2005 23:24
Paikkakunta: Keuruu

Alapää

Viesti Kirjoittaja Jamppi79 »

Perskules ku muistaisin viikonloppuna ottaa kuvan siitä pallonivelestä, olis meinaa irrallaan yx sellaanen, on vaan niin erikoisen näkönen systeemi et tuskinpa löytyy korvaavaa niveltä, mut jos sais ees tehtyä jostain sellasen :roll:
Vanhassa vara parempi
Raine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 28.12.2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Alapään tarkastelua

Viesti Kirjoittaja Raine »

dieselflosse kirjoitti:Olisiko kenelläkään ylimääräistä alapäävammaista iskaria tieteelliseen tarkoitukseen? Tuota voisi vähän tutkia. Tavoitteena olisi löytää korvaava pallonivel ja keksiä siihen sovite tuohon mersun tukivarteen.

Tutkinta-aikataulua en mene lupaamaan sen paremmin kuin onnistumistodennäköisyyttäkään, mutta jotain asian eteen voisi tehdä ihan yleishyödyllisessä merkityksessä.
Mulla olis yhdet 123:sta puretut iskarit tuossa. "Alapallojen" vammaisuudesta en osaa sanoa. Iskarit on kyllä jo periaatteessa luvattu lahjoituksena Kerosiinille, mutta en ole niitä vielä saanut aikaiseksi lähettää eikä niillä ollut kiire kunhan vain varmuuden vuoksi halusi. Jos vain Kerosiinillekin käy, voisi ne kai käydä yleishyödyllistä tutkimusta edistämässä Nurmijärvelläkin. Pikkuveli olis nyt perjantaina vai olikohan se lauantaina tulossa Helsinkiin päin pikavisiitille ja on lainaamassa multa autoa, eli vois yrittää saada sen poikkeamaan vaikka Myllykukkoon, jos Flosse ehtisi sieltä poimimaan ne tutkimuskäyttöön.
W123 280TE -79
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14211
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Palataan vanhaan aiheeseen kuvien kera, jos näistä olisi jollekin hyötyä. Tässä kuvat henkilöauton tasonsäätöiskarista. Huom. alapään kiinnitys yhdellä pultilla. Tähän tuon nivelen vaihtaminen on vaikeaa jos ei mahdotonta.

Kokonaiskuva

Nivel
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Vastaa Viestiin