124 -88 farkku iskarinpallonivel
124 -88 farkku iskarinpallonivel
Tuleeko tosta katastuksessa harmia ku toi takapään molempien iskareiden alapallot kolisee möykyissä, just sain vaihdatettua paineakut, loppu perän pomppiminen mut kolina nyt lisäänty. meinasin ettei se väljä nivel tunnu siin iskaritestissä
Vanhassa vara parempi
[quote="Petri K"]Aika häiritsevää toi kolina. Omassa on uusittu iskarit mut johtuen kai noista paineakuista kolisee joskus vieläkin toinen puoli. Uudet akut on kyllä jo kotona varttumassa et sais väännettyä paikalleen.[/quote]
kyllä se yleensä on iskarin alapää kun kolisee ei vika paine akuista johdu
kyllä se yleensä on iskarin alapää kun kolisee ei vika paine akuista johdu

iskarinpallo
Jep. En tohtis millään laittaa 700 juuroo iskareihin mist ei ole kuin pallonivelet rikki, täytyy alkaa etsimään pikku hiljaa jostain varaosa autosta noita niveliä
Vanhassa vara parempi
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Vinyylistä
Terve!
Kun en nyt tähän hätään muista noiden iskarien alapään tarkkaa olemusta, niin löytyisikö jostain kuvaa? Saisikohan tuohon alapäähän sorvattua vaikkapa vinyylisen holkin...
Eikö siinä alapäässä ole metallinen lenkki, jonka sisällä on pusla? Pusla on tyyppiä 'pallo', eli sallii iskarin liikuttelun kahteen suuntaan?
Eli, ideoidaanpa yhdessä korjaussarja...
Kun en nyt tähän hätään muista noiden iskarien alapään tarkkaa olemusta, niin löytyisikö jostain kuvaa? Saisikohan tuohon alapäähän sorvattua vaikkapa vinyylisen holkin...
Eikö siinä alapäässä ole metallinen lenkki, jonka sisällä on pusla? Pusla on tyyppiä 'pallo', eli sallii iskarin liikuttelun kahteen suuntaan?
Eli, ideoidaanpa yhdessä korjaussarja...
Terveisin
Tero
Tero
Re: Vinyylistä
Foorumilainen samisalama kerran vaihtoi rikkinäisen iskarin alapään ehjään. Yhdessä miitissä se näytti viallista kapinetta ja siinä näytti olevan semmoinen pallonivel. Farkun iskarihan on kiinni kahdella pultilla ja se alapää nuljuu ja pyörii niinkuin pallonivel konsanaan. Pultti ei mene siis sen nivelen läpi vaan nivelen rungon läpi. Sedanissa on sitten se "normaalimpi" iskarin pää. Jos tuohon joku korvaava syteemi löytyy, niin varmaan moni olisi tyytyväinen. Omassakin on joku ihme narina takapäässä, joka ei johdu narinanivelestä (vaihdettu ja silti jatkuu). Pitänee vielä tutkia kallistuksen vakaajan tangot.dieselflosse kirjoitti:Eikö siinä alapäässä ole metallinen lenkki, jonka sisällä on pusla? Pusla on tyyppiä 'pallo', eli sallii iskarin liikuttelun kahteen suuntaan?
Jonkinmoinen kuva on tässä.
t.
Risto
E500 – 211.070
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Alapallon kiinnitys
Miten tuo alapallo on kiinnitetty itse iskarin putkeen? Onko pallon sisällä oleva 'akseli' hitsattu kiinni? Jos tuon pallon kuoret vääntää irti, mitä jää?
Alanivelen pallon tarpeellisuus riippuu liikeradasta. Jos liikerata on hiemankin vinossa iskarin putkeen nähden, niin pallo on tarpeellinen. 'Sarana' tyyppinenkin liitos voi käytännössä toimia, mutta kuormittaa jotain toista kohtaa.
Alanivelen pallon tarpeellisuus riippuu liikeradasta. Jos liikerata on hiemankin vinossa iskarin putkeen nähden, niin pallo on tarpeellinen. 'Sarana' tyyppinenkin liitos voi käytännössä toimia, mutta kuormittaa jotain toista kohtaa.
Terveisin
Tero
Tero
Jaa'a. Enpä tiedä mutta jos mutu kelpaa...jaki kirjoitti:Sanokaapa viisaammat miksi sen iskarin alapään pitää liikkua kahteen suuntaan!

Iskarihan (ainakaan farkussa) ei ole täysin pystyssä ja jos rengas liikkuu pystysuorassa, niin alapäähän tulee joustossa liikettä sekä sivuittain että eteen-taakse suunnassa. Normi-iskarissa ilmeisesti se kuminivel joustaa sen verran, ettei mikään mene rikki. Tasonsäätöiskareiden tulee kuitenkin kannatella painoa, joten normikumipusla ei välttämättä toimi / kestä => insinöörit ovat keksineet laittaa iskarin päähän pallonivelen.
Jos jollain on oikeaa tietoa, niin aina kiinnostaa.
EDIT: flosse näköjään kerkisi ensin.

Se pallukka on kiinnitetty putkeen kierteillä. Eli sen vaihto onnistuu iskarista toiseen. Kuulemma vaan hankala ottaa irti särkemättä muoviosia. Vai ymmärsinkö väärin?dieselflosse kirjoitti:Miten tuo alapallo on kiinnitetty itse iskarin putkeen? Onko pallon sisällä oleva 'akseli' hitsattu kiinni? Jos tuon pallon kuoret vääntää irti, mitä jää?

t.
Risto
E500 – 211.070
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Olen joskus nopea....Roisto kirjoitti:EDIT: flosse näköjään kerkisi ensin.
Se pallukka on kiinnitetty putkeen kierteillä. Eli sen vaihto onnistuu iskarista toiseen. Kuulemma vaan hankala ottaa irti särkemättä muoviosia. Vai ymmärsinkö väärin?dieselflosse kirjoitti:Miten tuo alapallo on kiinnitetty itse iskarin putkeen? Onko pallon sisällä oleva 'akseli' hitsattu kiinni? Jos tuon pallon kuoret vääntää irti, mitä jää?
t.
Risto

Jos tuon nivelen saa irti kiertämällä, niin että iskarin päähän jää jengallinen reikä, niin siihen saa kierrettyä uuden pallonivelen.
Tarvitaan siis pallonivel, jonka 'akselissa' on sama kierre. Ja lisäksi nivelessä tulee olla jonkilainen mahdollisuus kiinnittää tavaraa akseliin nähden vastakkaiseen suuntaan. Ei kun etsimään...
Sovitteen noille kahdelle kiinnitysreiälle kyllä saa väännettyä raudasta...
Saattaisi tuo hoitua laittamalla soviterauta pultilla suoraan iskarin päähän käyttämällä perinteisen iskarin kumeja molemmin puolin...
Terveisin
Tero
Tero
Tästä jäi vähän epäselväksi, että saako Veholta, KL:stä tai muualta tuota alapalloniveltä irrallisena, jonka voi ruuvata ehjään vaimentimeen?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tarkistetaan
Venttaapa vähän, soitan pari puhelua...Timo L. kirjoitti:Tästä jäi vähän epäselväksi, että saako Veholta, KL:stä tai muualta tuota alapalloniveltä irrallisena, jonka voi ruuvata ehjään vaimentimeen?
Edit: Veho njet, Örum (Sachs maahantuoja) njet. Eli, ei saa erikseen. Ilmeisesti Sachs on ostanut oikeudet ko. niveleen ja toimittelee niitä vain iskarien kylkiäisenä.
Eli, pellepelottomat saavat edelleen ideoida.
Ps. Tässähän liikutaan ns. harmaalla alueella ja periaatteessa nämä ideat käytäntöön laskeutuessaan vaatisivat tyyppikatsastuksen. - Tulipahan tämäkin sanottua, jottei kukaan hommaa palloa iskarin pään sijasta tähän treadiin osallistuneiden keskustelijoiden nilkkaan

Terveisin
Tero
Tero
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Alapään tarkastelua
Terve!
Kaivellaanpa hiukan tätä vanhaa aihetta. Olisiko kenelläkään ylimääräistä alapäävammaista iskaria tieteelliseen tarkoitukseen? Tuota voisi vähän tutkia. Tavoitteena olisi löytää korvaava pallonivel ja keksiä siihen sovite tuohon mersun tukivarteen.
Tutkinta-aikataulua en mene lupaamaan sen paremmin kuin onnistumistodennäköisyyttäkään, mutta jotain asian eteen voisi tehdä ihan yleishyödyllisessä merkityksessä.
Vai haluaako joku muu ottaa homman hoitaakseen?
Ps. Itselläni tuo pallon vaihto ei ole vielä ajankohtaista, mutta jonain päivänä saattaa olla.
Kaivellaanpa hiukan tätä vanhaa aihetta. Olisiko kenelläkään ylimääräistä alapäävammaista iskaria tieteelliseen tarkoitukseen? Tuota voisi vähän tutkia. Tavoitteena olisi löytää korvaava pallonivel ja keksiä siihen sovite tuohon mersun tukivarteen.
Tutkinta-aikataulua en mene lupaamaan sen paremmin kuin onnistumistodennäköisyyttäkään, mutta jotain asian eteen voisi tehdä ihan yleishyödyllisessä merkityksessä.
Vai haluaako joku muu ottaa homman hoitaakseen?
Ps. Itselläni tuo pallon vaihto ei ole vielä ajankohtaista, mutta jonain päivänä saattaa olla.
Terveisin
Tero
Tero
Alapää
Perskules ku muistaisin viikonloppuna ottaa kuvan siitä pallonivelestä, olis meinaa irrallaan yx sellaanen, on vaan niin erikoisen näkönen systeemi et tuskinpa löytyy korvaavaa niveltä, mut jos sais ees tehtyä jostain sellasen 

Vanhassa vara parempi
Re: Alapään tarkastelua
Mulla olis yhdet 123:sta puretut iskarit tuossa. "Alapallojen" vammaisuudesta en osaa sanoa. Iskarit on kyllä jo periaatteessa luvattu lahjoituksena Kerosiinille, mutta en ole niitä vielä saanut aikaiseksi lähettää eikä niillä ollut kiire kunhan vain varmuuden vuoksi halusi. Jos vain Kerosiinillekin käy, voisi ne kai käydä yleishyödyllistä tutkimusta edistämässä Nurmijärvelläkin. Pikkuveli olis nyt perjantaina vai olikohan se lauantaina tulossa Helsinkiin päin pikavisiitille ja on lainaamassa multa autoa, eli vois yrittää saada sen poikkeamaan vaikka Myllykukkoon, jos Flosse ehtisi sieltä poimimaan ne tutkimuskäyttöön.dieselflosse kirjoitti:Olisiko kenelläkään ylimääräistä alapäävammaista iskaria tieteelliseen tarkoitukseen? Tuota voisi vähän tutkia. Tavoitteena olisi löytää korvaava pallonivel ja keksiä siihen sovite tuohon mersun tukivarteen.
Tutkinta-aikataulua en mene lupaamaan sen paremmin kuin onnistumistodennäköisyyttäkään, mutta jotain asian eteen voisi tehdä ihan yleishyödyllisessä merkityksessä.
W123 280TE -79
Palataan vanhaan aiheeseen kuvien kera, jos näistä olisi jollekin hyötyä. Tässä kuvat henkilöauton tasonsäätöiskarista. Huom. alapään kiinnitys yhdellä pultilla. Tähän tuon nivelen vaihtaminen on vaikeaa jos ei mahdotonta.
Kokonaiskuva
Nivel
Kokonaiskuva
Nivel
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi