Kaksitahtiöljyä dieselin sekaan?
-
- Mersumies
- Viestit: 3403
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
Kaksitahtiöljyä dieselin sekaan?
Terve.
Kyselisin tälläistä, että onko kukaan lisänny 2T öljyä dieselin sekaan?
Isäukko vain kehotti pistämään kahvikupillisen kaksitahtiöljyä tankilliseen
joka toisella tankkauksella. Hänen mukaan voitelee syöttöpumppua ja putsaa suuttimia...
Aikoinaan 90-luvun alussa ukko lisäili ainaskin w123 300D:n aina öljyä dieselin sekaan..
Ukko on ollut yli 30v Autonorturi hommissa, ja nostureissa tuo kuuluu kuulemma ainakin perus käytäntöön, muuten leikkaa pumppu kiinni.. (isommassa mittasuhteessa tietysti lisätään öljyä)
Ajattelin kokeilla, kun ei tuossa dieselissä paljon ainakaan menetä..
Kyselisin tälläistä, että onko kukaan lisänny 2T öljyä dieselin sekaan?
Isäukko vain kehotti pistämään kahvikupillisen kaksitahtiöljyä tankilliseen
joka toisella tankkauksella. Hänen mukaan voitelee syöttöpumppua ja putsaa suuttimia...
Aikoinaan 90-luvun alussa ukko lisäili ainaskin w123 300D:n aina öljyä dieselin sekaan..
Ukko on ollut yli 30v Autonorturi hommissa, ja nostureissa tuo kuuluu kuulemma ainakin perus käytäntöön, muuten leikkaa pumppu kiinni.. (isommassa mittasuhteessa tietysti lisätään öljyä)
Ajattelin kokeilla, kun ei tuossa dieselissä paljon ainakaan menetä..
220.128 Black Mirror
Aihetta on käsitelty täällä aikaisemminkin, tais olla tosi pitkä topicci, jossa oli puolesta ja vastaan näkökulmia. Ei siitä öljystä ainakaan mitään haittaa ole polttoaineen seassa. CDI-vehkeisiin ei ole syytä lisätä öljyjä, mutta esikammiokoneisiin voi laittaa huoletta, ei aiheuta mitään harmia ainakaan.
Juuri 30 min sitten kävin paikallisella dieselpajalla muuta asiaa, ja tuli puheeksi farkun suhteellisen terävä käyntiääni kylmänä. Vanha asentaja ehdotti heti kokeilemaan 2T-öljyllä, että jos ääni muuttuu pehmemmäksi vikaa voi olla suuttimissa. Pitänee kokeilla.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 3403
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
En osaa sitten hakea tuota topiccia. yritin kyllä etsiä..
Tosiaan en minäkään kyllä uuteen koneseen löisi öljyä sekaan, mutta vanha 700tkm rullattu kone on asia erikseen.. Kävin äsken tankilla ja lisäsin Nesteen mukamas tuhkaamatonta (jotta ei karstaisi) 2T öljyä sen noin 2 1/2 dl tankilliseen..
Kuulemma varsinkin talven aikaan on parempi lisäillä tuota 2T öljyä. kesällä Se ei ole niin tarpeellista, kun kesälaatu dieseli on parempaa voitelun kannalta.. Itse en osaa sanoa kokemuksella, mutta katsotaan talven jälkeen..
Tosiaan en minäkään kyllä uuteen koneseen löisi öljyä sekaan, mutta vanha 700tkm rullattu kone on asia erikseen.. Kävin äsken tankilla ja lisäsin Nesteen mukamas tuhkaamatonta (jotta ei karstaisi) 2T öljyä sen noin 2 1/2 dl tankilliseen..
Kuulemma varsinkin talven aikaan on parempi lisäillä tuota 2T öljyä. kesällä Se ei ole niin tarpeellista, kun kesälaatu dieseli on parempaa voitelun kannalta.. Itse en osaa sanoa kokemuksella, mutta katsotaan talven jälkeen..
220.128 Black Mirror
Re: Kaksitahtiöljyä dieselin sekaan?
Dieselpajalla väitti asentaja, että näkee pumpusta jos on käytetty pitempään säännöllisesti 2t-öljyä dieselin seassa.Kryptonite kirjoitti:Terve.
Kyselisin tälläistä, että onko kukaan lisänny 2T öljyä dieselin sekaan?
Ajattelin kokeilla, kun ei tuossa dieselissä paljon ainakaan menetä..
Väitti näin päin, että ruostuttaa ja syövyttää pintoja, koska 2t-öljy sitoo itseensä vettä.
Luulisi noita nykyisiä diesel polttoaineita kehitetyn sen verran, että niissä on riittävät voitelu ja syöpymistä estävät ominaisuudet.
Ennen automyyjät vauhdittivat koputtavan dieselin myyntiä toteamalla,että sinne on joku tankannut Shellin kuivaa naftaa, ja kehotti panemaan puolikkaan öljyä tankkiin ettei suuttimet hirtä kiinni. Tuskin hiljenti konetta.
- teamhyypio
- Vakiokalustoa
- Viestit: 171
- Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:26
- Paikkakunta: kemi
-
- Mersumies
- Viestit: 3403
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Kaksitahtiöljyä dieselin sekaan?
aijaa.. Mistä lähtien öljy on ruvennu syövyttämään/ruostuttamaan metallia? Minusta öljy ja vesi on aina syrjiny toinen toisiaan..Eikö samanlaillla se pelkkä dieseli käyttäydy kondensoituneen veden kanssa. Eikö dieselikin ole öljystä jalostettu muoto.juhaoh kirjoitti:Dieselpajalla väitti asentaja, että näkee pumpusta jos on käytetty pitempään säännöllisesti 2t-öljyä dieselin seassa.Kryptonite kirjoitti:Terve.
Kyselisin tälläistä, että onko kukaan lisänny 2T öljyä dieselin sekaan?
Ajattelin kokeilla, kun ei tuossa dieselissä paljon ainakaan menetä..
Väitti näin päin, että ruostuttaa ja syövyttää pintoja, koska 2t-öljy sitoo itseensä vettä.
Luulisi noita nykyisiä diesel polttoaineita kehitetyn sen verran, että niissä on riittävät voitelu ja syöpymistä estävät ominaisuudet.
Ennen automyyjät vauhdittivat koputtavan dieselin myyntiä toteamalla,että sinne on joku tankannut Shellin kuivaa naftaa, ja kehotti panemaan puolikkaan öljyä tankkiin ettei suuttimet hirtä kiinni. Tuskin hiljenti konetta.
Kemmian tunneistani on aikaa, mutta ei se öljy aiheuta sen enempää syöpymistä taikka ruostumista kuin diesel veden kera.. Öljy tosin kyllä hapettuu kosketuksessa veteen..
Onko kukaan koittanut sammuttaa öljypaloa vedellä? (en suosittele)
220.128 Black Mirror
Jos viittaat timilinin kirjoitukseen, niin tuossa 220:ssä, joka hänellä on, on Lucaksen jakajapumppu.Perinteistä tekniikkaa. Tuskimpa se pieni määrä öljyä cdi:ssäkään haittaa, mutta jotenkin vaan tuntuu, että ovat muutenkin herkkiä vehkeitä...kossu kirjoitti:Ja juuri joku sanoi ettei cdi koneellisiin öljyä sekaan ... mikshän niihin ei ?
Ohessa katkelma Fortumin polttoaineoppaasta:
"Erilaisiin pikkupulloissa myytäviin "ihmeaineisiin" on syytä suhtautua varauksella. Lupaukset ovat
usein suuria eikä sellaisia aineita ole löydetty, jotka olisivat hintansa arvoisia. Polttoaineen myyjä ei
vastaa sellaisen tuotteen ominaisuuksista, johon on lisätty lisäaineita jälkikäteen.
Moottoriöljyn tai kaksitahtiöljyn lisäys dieselpolttoaineeseen on joillakin seuduilla ollut perinteenä.
Öljyn käyttö lisää päästöjä ja moottorin karstoittumista. Se voi myös tukkia polttoainesuodattimen,
koska pienikin määrä polttoaineessa olevaa vettä muodostaa voiteluöljyn kanssa vaaleata maitomaista
sakkaa. Öljyn lisäystä ei suositella, koska polttoaineet täyttävät ruiskutuslaitteiden valmistajien vaatimukset
sellaisenaan ja tarvittaessa niissä on voitelevuuslisäaine."
"Erilaisiin pikkupulloissa myytäviin "ihmeaineisiin" on syytä suhtautua varauksella. Lupaukset ovat
usein suuria eikä sellaisia aineita ole löydetty, jotka olisivat hintansa arvoisia. Polttoaineen myyjä ei
vastaa sellaisen tuotteen ominaisuuksista, johon on lisätty lisäaineita jälkikäteen.
Moottoriöljyn tai kaksitahtiöljyn lisäys dieselpolttoaineeseen on joillakin seuduilla ollut perinteenä.
Öljyn käyttö lisää päästöjä ja moottorin karstoittumista. Se voi myös tukkia polttoainesuodattimen,
koska pienikin määrä polttoaineessa olevaa vettä muodostaa voiteluöljyn kanssa vaaleata maitomaista
sakkaa. Öljyn lisäystä ei suositella, koska polttoaineet täyttävät ruiskutuslaitteiden valmistajien vaatimukset
sellaisenaan ja tarvittaessa niissä on voitelevuuslisäaine."
kuulin tuossa asiantuntevalta dieselhuolto mieheltä ettei sitä 2tahtiöljyä kannata säännöllisesti käyttää, koska se pienentää zetaanilukua ja se taas vaikuttaa auton tehoihin alentavasti, mutta sitä 2t-öljyä kyllä voi silloin tallöin käyttää juuri voitelun kannalta.
--------------------------------------
kyllä autossa pitää rautaiset tulpanjohdot olla
190d 2.5 (puoli miljoonaa saavutettu)

--------------------------------------
kyllä autossa pitää rautaiset tulpanjohdot olla
190d 2.5 (puoli miljoonaa saavutettu)


-
- Mersumies
- Viestit: 3403
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
Kyllähän se on selvä asia että päästöjä lisää ja karstoittuminenkin lisääntyy kun on paksumpaa ainetta.. Mutta maitomaista sakkaa en siitä usko syntyvän koska 2t öljy sekoaa dieselin sekaan, ettei sitä huomaakkaan ja se ei muutu veden kanssa sakemmaksi kuin pelkkä dieselikään. tosin j(os suodatin tukkeutuu herkemmin, niin helppo ja nopea vaihtaa ja eikä maksa kuin vaivaset 6e ja rapiat päälle..)jaket kirjoitti:Ohessa katkelma Fortumin polttoaineoppaasta:
"Erilaisiin pikkupulloissa myytäviin "ihmeaineisiin" on syytä suhtautua varauksella. Lupaukset ovat
usein suuria eikä sellaisia aineita ole löydetty, jotka olisivat hintansa arvoisia. Polttoaineen myyjä ei
vastaa sellaisen tuotteen ominaisuuksista, johon on lisätty lisäaineita jälkikäteen.
Moottoriöljyn tai kaksitahtiöljyn lisäys dieselpolttoaineeseen on joillakin seuduilla ollut perinteenä.
Öljyn käyttö lisää päästöjä ja moottorin karstoittumista. Se voi myös tukkia polttoainesuodattimen,
koska pienikin määrä polttoaineessa olevaa vettä muodostaa voiteluöljyn kanssa vaaleata maitomaista
sakkaa. Öljyn lisäystä ei suositella, koska polttoaineet täyttävät ruiskutuslaitteiden valmistajien vaatimukset
sellaisenaan ja tarvittaessa niissä on voitelevuuslisäaine."
Isot pojat puhuu: jos pistää tuota 2t öljyä ja ajat sen kanssa, kun lopetat käytön niin pästöjen pitäisi pudota alkuperäisestä..
Talvilaadun kanssa sain suosituksen käyttää joka toisella tankkauksella (kovilla pakkasilla) Pakkasia ei ole nyt näkynyt eli ei varmasti tarvitse käyttää
edes joka toisella tankilla.
kesälaatua käyttäessa, ei tarvitse kuulemma käyttää kuin satunnaisesti kerran ehkä kaksi kertaa kesässä. Kesälaatu kuulemma sisältää tarvittavat voiteluaineet..
Minä en suosittele mitään käyttämään. En koostu siitä mitenkään jos käytät tai et käytä.
Itse kokeilen tätä ratkasua tieteen nimissä nyt ainaskin tämän talven.
Saanpa sitten vertailla päästömittaustuloksia ensikeväänä vanhoihin..
220.128 Black Mirror
....Isot pojat kirkolla sano....Ei kannata kaikkea uskoa mitä ne sedät sanoo
Voi kiesus, mitä seuraavaksi, pesupulveria!?
pysyy paikat puhtaana..jne.
Polttoaineen valmistajat vastaavat nykyään valmistajien kanssa siitä, että aineet käyvät raudan kanssa yhteen. Öljyn syöttö koneeseen on täysin järjetöntä!!!
Toisaalta jos haluaa sotkea paikat ja hävittää jäteöljyt niin palaahan ne noinkin.

Voi kiesus, mitä seuraavaksi, pesupulveria!?

Polttoaineen valmistajat vastaavat nykyään valmistajien kanssa siitä, että aineet käyvät raudan kanssa yhteen. Öljyn syöttö koneeseen on täysin järjetöntä!!!
Toisaalta jos haluaa sotkea paikat ja hävittää jäteöljyt niin palaahan ne noinkin.
ajossa w203 220cdi, aut avantgarde
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"
-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"
-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
-
- Mersumies
- Viestit: 3403
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
No itse spekuloin vain syyksi miksei dieselin seassa ei ole voitelevia aineita tarpeeksi, vain ympäristöhaitan takia. Direktiiveissä on määrättyCmeli kirjoitti:....Isot pojat kirkolla sano....Ei kannata kaikkea uskoa mitä ne sedät sanoo![]()
Voi kiesus, mitä seuraavaksi, pesupulveria!?pysyy paikat puhtaana..jne.
Polttoaineen valmistajat vastaavat nykyään valmistajien kanssa siitä, että aineet käyvät raudan kanssa yhteen. Öljyn syöttö koneeseen on täysin järjetöntä!!!
Toisaalta jos haluaa sotkea paikat ja hävittää jäteöljyt niin palaahan ne noinkin.
aineelle maksimi arvot ja jos voitaisiin valmistaa tekniikkaystävällinen aine, niin ei päästä lähellekkään asetettuihin standardi arvoihin..
Miksi talvilaadun voitelussa on karsittu. kylmäkäynnistysten vuoksi Tuli minulle ensimmäisenä mieleen. Noh kaikki on vain spekulaatio.
Minusta täällä suomessa on vähän turhan tarkat pykälät vähän kaikissa ajoneuvokohtasissa asioissa. Miettii nyt verrattuna esim Amerikkaan missä on kaikkilla kauppakassina vähintään v8 lohkolla varustettu ajoneuvo. noh siellä ei ole taivaalla nähtykään tähtiä sitten 60-luvun. Taitaa aika harmaa taivas olla ainakin suurempien kaupunkien yllä..
Eli toisin sanoen vaikka kaikki suomalaiset kävelisivät tai käyttäisivät polkupyöriä siirtymiseen a paikasta paikkaan b jatkossa, niin kyllä tämän maapallon ilmakehä katoaa olemattomiin tulevaisuudessa. jos ei ilma lopu keuhkoista, niin George W. Bush pistää paikat remonttiin pommittamalla. Sen mikä se jamppa parhaiten näyttää taitavan. Noh ehkä liioiteltua, mutta on moni muukin asia. Mahdollisesti myös tämä 2T öljyn voitelu kyky.
Tosin kyllähän ne ihmiset lukevat raamattua ja käyvät kirkossa, vaikka eivät taida sitä ilmestymistä nähdä eläissään. Ihmisen tarvitsee löytää uskoa jostakin. Kaippa se on minun kohdalla tuo 2T öljy..
220.128 Black Mirror
niin ja ei tuo mun kiesi"kärynnyt"yhtään sen enempää..tosin hyvä kone polttaa kaiken...ja kakstahti öljyistä..kelkat ym 2-t vehkeet polttaa sitä..
ja on niitä tuhkattomia laatuja..ym..ja autohan on tehty kulutettavaksi loppuun.ei korjattavaksi..vaan uutta,kierrätettyä materiaalia maailma tarvitsee..
ja on niitä tuhkattomia laatuja..ym..ja autohan on tehty kulutettavaksi loppuun.ei korjattavaksi..vaan uutta,kierrätettyä materiaalia maailma tarvitsee..
Hyvin sanottua, ei HAITTAA, mutta mitä hyötyä siitä on???Tavallisessa esikammio koneessa siitä öljystä ei ole haittaa.
ajossa w203 220cdi, aut avantgarde
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"
-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"
-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
Kerrottakoon ensin, että oma mielipiteeni asiaan on juuri tuo yllä mainittuMika.T kirjoitti:Voitelee syöttöpumpun elementit ja suuttimien tapit.
Nyky polttoaine ei sitä kunnolla tee.
ja itse olenkin öljyä lisännyt polttoaineseen... joskin vain kerran. Kuitenkin sekin vaikuttaa olevan totta, että öljy ja vesi muodostavat juuri
sitä hyytelömäistä tavaraa, joka ainakin suodattimen voi tukkia...
Ajattelin kuitenkin ottaa selvää asiasta joten hyllyjen syövereistä löysin Nesteen vuonna 1985 painetun dieseloppaan ja uuden taas löytää nesteen sivuilta...
http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path ... 707%3b3361
Tässä tähdellisimmät tiedot 85 painetusta oppaasta:
Lisäaineet:
''Neste Oy:n käyttämien lisäaineiden lisäksi markkinointiyhtiöt saattavat lisätä omia lisäaineitaan dieselpolttonesteisiin. Tarvikemyynnissä olevat lisäaineet saattavat olla hyödyllisiä. Erilaisiin ''ihmeaineisiin'' on syytä kuitenkin suhtautua varauksin.''
''Joskus dieselpolttoaineisiin on tapana lisätä voiteluöljyä voitelevuuden parantamiseksi. Voiteluöljyn haittapuolena on, että se saattaa emulgoida dieselpolttonesteeseen vettä, jolloin veden luonnollinen erottuminen vaikeutuu. Samankaltaisia saattaa esiintyä myös käytettäessä suuria määriä muita lisäaineita. Neste Oy huolehtii laatuvaatimusten avulla dieselpolttonesteiden riittävästä voitelukyvystä ja käyttää tarvittaessa voitelevuutta parantavia lisäaineita. Jos moottorin huollosta ja kunnosta huolehditaan, dieselpolttonesteet takaavat voitelun eikä voiteluöljyn lisääminen ole tarpeen''
Tämä siis vuonna 85 painetusta oppaasta ja jokainenhan saa tekstin tulkita omalla tavallaan... kyllähä tuossa jotain on rivien välissäkin

Uudesta oppaasta en ainakaan minä löytänyt kappaletta, jossa suoraan käsiteltäisiin öljyn lisäystä, mutta onpa tainnut dieselin voitelu ominaisuus heiketä... ainakin niin voisi osittain tulkita
Voitelevuuslisäaineet:
''Vanhanaikaisissa polttoaineissa oli voitelevuutta parantavia ”epäpuhtauksia” (happi- ja typpiyhdisteitä, raskaita aromaatteja), jotka poistuvat nykyisissä polttoaineen jalostusprosesseissa samalla kuin rikki. Nyt voitelevuus hoidetaan käyttämällä lisäainetta, josta on hyötyä etenkin jakajatyyppisille ruiskutuspumpuille, joiden kaikki sisäosat voidellaan polttoaineella.''
Että sellaista... ja tässä ole noista muista ''motor upeista''
Muut lisäaineet:
''Erilaisiin pikkupulloissa myytäviin “ihmeaineisiin” on syytä suhtautua varauksella. Lupaukset ovat usein suuria eikä sellaisia aineita ole löydetty, jotka olisivat hintansa arvoisia. Polttoaineen myyjä ei vastaa sellaisen tuotteen ominaisuuksista, johon on lisätty lisäaineita jälkikäteen.''
Siinäpä oli jotain... kannattaa käydä tutustumassa tuohon nesteen uuteen oppaaseen joka löytyy tuolta ylempää linkistä. Sieltä löytyy todella paljon tietämisen arvoista asiaa.
Tästä asiasta on monta mielipidettä. Eduista ei ole mitään selvää näyttöä. Tuo veden sitominen kuitenkin on kiistatonta. Mutua tietenkin on, aivan kuin monessa muussakin asiassa. En ole kuullut yhdestäkään tapauksesta, jossa dieselpumppu (ts. elementit / nestepää) olisi leikannut kiinni johtuen dieselpolttoaineen ominaisuuksista. Tupaöljytarinat on ihan sitten eri juttu... Tietysti jokainen saa tankkiinsa laittaa mitä haluaa. Jos nukkuu yönsä paremmin, niin lirauttaa sitä öljyä sekaan. CDi vehkeiden kanssa kyllä miettisin kaksi eri kertaa.
Käsittääkseni tuon 2t-öljyn lisäyksen perinteet ovat lähteneet liikkeelle ajasta, jolloin dieselin suodatettavuutta on kylmissä olosuhteissa parannettu jatkamalla bensiinillä. Tätä tietenkin tehdään joissain piireissä vielä tänäkin päivänä. Onhan se ihan selvä asia, että kun dieseliin lisätään esim. 10% bensiiniä, niin dieselin voiteluominaisuudet pienenee samassa suhteessa. Tätäkään ei kannata kokeilla CDi koneessa. Olen kuullut yhdestä kiinnileikanneesta yhteispainepumpusta, jonka läpi oli ilmeisesti mennyt enemmänkin bensiiniä...
Käsittääkseni tuon 2t-öljyn lisäyksen perinteet ovat lähteneet liikkeelle ajasta, jolloin dieselin suodatettavuutta on kylmissä olosuhteissa parannettu jatkamalla bensiinillä. Tätä tietenkin tehdään joissain piireissä vielä tänäkin päivänä. Onhan se ihan selvä asia, että kun dieseliin lisätään esim. 10% bensiiniä, niin dieselin voiteluominaisuudet pienenee samassa suhteessa. Tätäkään ei kannata kokeilla CDi koneessa. Olen kuullut yhdestä kiinnileikanneesta yhteispainepumpusta, jonka läpi oli ilmeisesti mennyt enemmänkin bensiiniä...
Meillä on ainakin laitettu 2T-öljyä ja nykysellään X1R-dieselin lisäainetta aina ja kaikkiin dsl-vehkeisiin sillontällön, mukaanlukien cdi:t ja uudet kuorma-autot.
En tiedä onko yksikään mekaaninen laite vielä rikkoontunut lisävoitelusta, mutta epäilen ettei ole.
Määrät dsl-seassa on jotain 0,2-0,5 % joten on ihan turha väittää että se vaikuttaisi päästöihin / tehoihin negatiivisesti. Käytetäänhän esimerkiksi keski-euroopassa jo yli 10% määriä bioöljyjä YLEISESSÄ jakeluverkossa. Yksittäiset "Pilotit" ovat ajelleet jo vuosikausia kovilla sekoitus suhteilla muuntajaöljyillä, jäteöljyillä, sinapinsiemenöljyillä yms muilla palavilla nesteillä. Joten epäilen, että moottorikäyttöön tarkoitetun 2T-öljyn käyttö on ainakin turvallista ja syythän me jokainen voidaan keksiä itse sen käytölle/käyttämättömyydelle.
En tiedä onko yksikään mekaaninen laite vielä rikkoontunut lisävoitelusta, mutta epäilen ettei ole.
Määrät dsl-seassa on jotain 0,2-0,5 % joten on ihan turha väittää että se vaikuttaisi päästöihin / tehoihin negatiivisesti. Käytetäänhän esimerkiksi keski-euroopassa jo yli 10% määriä bioöljyjä YLEISESSÄ jakeluverkossa. Yksittäiset "Pilotit" ovat ajelleet jo vuosikausia kovilla sekoitus suhteilla muuntajaöljyillä, jäteöljyillä, sinapinsiemenöljyillä yms muilla palavilla nesteillä. Joten epäilen, että moottorikäyttöön tarkoitetun 2T-öljyn käyttö on ainakin turvallista ja syythän me jokainen voidaan keksiä itse sen käytölle/käyttämättömyydelle.

- janne_81_3
- Sisäänajossa
- Viestit: 42
- Liittynyt: Su 08.10.2006 22:01
- Paikkakunta: tervola
.
kyl sillä on voiteleva merkitys ja ainakin vanhat diesel moottorit tykkää ku laittaa vähän lisä liukastetta... ääni muuttuu merkittävästi...
---------------------------------------------------------------
nykyset: w126 300 S"D"L turbo -88
buick le sabre 6.2d aut. -82
exät : w124 300d -88
nissan bluebird 2,0d -88
datsun bluebird 2,0d -84
w123 240d -78
nykyset: w126 300 S"D"L turbo -88
buick le sabre 6.2d aut. -82
exät : w124 300d -88
nissan bluebird 2,0d -88
datsun bluebird 2,0d -84
w123 240d -78
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Maistakaa
Maistelin tuossa alkuviikosta tuota nykydieseliä ja kyllä se hyvin hoitaa voitelun ilman lisäaineitakin. Sen verran rasvaiselta tuntui, ettei huulirasvaa kaivannut yhtään 

Terveisin
Tero
Tero
Lähetin asiasta postia Nesteoilille, että loppuisi turha inttäminen. Tässä vastaus:
nykyisiin dieselautoihin ei suositella käytettäväksi 2-tahtiöljyä. Euronormin mukaisessa dieselpolttoaineessa on kaikki tarpeelliset lisäaineet ja ominaisuudet, joita polttoainelaitteet ja moottori tarvitsevat. Mukana on voitelevuuslisäsine ja korroosionestoaine, joita 2-tahtiöljyissäkin on.
>
> Yksi tärkeä asia on, että moottori täyttää päästönormit Euronormin mukaisella polttoaineella, mutta jos tankkiin laitetaan ylimääräisiä aineita, päästöt voivat ylittää normit. 2-tahtiöljy lisää hieman lähinnä hiukkaspäästöjä.
>
> Toinen maailma ovat sitten käyttökokemukset, eli miltä moottorin ääni kuulostaa ja miltä ajo tuntuu. Ne ovat subjektiivisiä asioita, joita ei ole pystytty mittareilla toteamaan. Eli onko moottorin käyntiääni pehmeämpää ja veto parempaa, jos käytetään 2-tahtiöljyä. Pehmeämpi ääni voi syntyä, jos suuttimien toiminta paranee esim. suuttimien puhdistuessa. Tällaista ei ole voitu testimoottoreilla todeta.
>
> Voiteluaineiden myyjille on luonnollisesti hyvä asia, jos 2-tahtiöljyä kaadetaan dieselauton tankkiin. Juuri muita hyviä puolia en ole havainnut tai kuullut. Ellei hyväksi asiaksi lueta sitä, että jotkin käyttäjät kokevat moottorin käyvän pehmeämmin ja vedon olevan parempaa.
>
> Pari varoituksen sanaa:
> 1. Päästömielessä tilanne huononee, koska 2-tahtiöljy muodostaa palaessaan pienhiukkasia.
> 2. Jos polttoaineessa on kosteutta, kuten siinä aina on enemmän tai vähemmän, 2-tahtiöljy voi muodostaa sakkaa polttoainesuodattimeen, joka menee herkemmin tukkoon pakkasten tulon myötä.
>
> Eli on enemmänkin uskon asia käyttää 2-tahtiöljyä diesepolttoaineen joukossa.
>
> Terveisin,
> Aapo Niemi
> Tuotepäällikkö, liikenteen voiteluaineet
> Neste Markkinointi Oy
> Puh. 050 458 4041
nykyisiin dieselautoihin ei suositella käytettäväksi 2-tahtiöljyä. Euronormin mukaisessa dieselpolttoaineessa on kaikki tarpeelliset lisäaineet ja ominaisuudet, joita polttoainelaitteet ja moottori tarvitsevat. Mukana on voitelevuuslisäsine ja korroosionestoaine, joita 2-tahtiöljyissäkin on.
>
> Yksi tärkeä asia on, että moottori täyttää päästönormit Euronormin mukaisella polttoaineella, mutta jos tankkiin laitetaan ylimääräisiä aineita, päästöt voivat ylittää normit. 2-tahtiöljy lisää hieman lähinnä hiukkaspäästöjä.
>
> Toinen maailma ovat sitten käyttökokemukset, eli miltä moottorin ääni kuulostaa ja miltä ajo tuntuu. Ne ovat subjektiivisiä asioita, joita ei ole pystytty mittareilla toteamaan. Eli onko moottorin käyntiääni pehmeämpää ja veto parempaa, jos käytetään 2-tahtiöljyä. Pehmeämpi ääni voi syntyä, jos suuttimien toiminta paranee esim. suuttimien puhdistuessa. Tällaista ei ole voitu testimoottoreilla todeta.
>
> Voiteluaineiden myyjille on luonnollisesti hyvä asia, jos 2-tahtiöljyä kaadetaan dieselauton tankkiin. Juuri muita hyviä puolia en ole havainnut tai kuullut. Ellei hyväksi asiaksi lueta sitä, että jotkin käyttäjät kokevat moottorin käyvän pehmeämmin ja vedon olevan parempaa.
>
> Pari varoituksen sanaa:
> 1. Päästömielessä tilanne huononee, koska 2-tahtiöljy muodostaa palaessaan pienhiukkasia.
> 2. Jos polttoaineessa on kosteutta, kuten siinä aina on enemmän tai vähemmän, 2-tahtiöljy voi muodostaa sakkaa polttoainesuodattimeen, joka menee herkemmin tukkoon pakkasten tulon myötä.
>
> Eli on enemmänkin uskon asia käyttää 2-tahtiöljyä diesepolttoaineen joukossa.
>
> Terveisin,
> Aapo Niemi
> Tuotepäällikkö, liikenteen voiteluaineet
> Neste Markkinointi Oy
> Puh. 050 458 4041
ajossa w203 220cdi, aut avantgarde
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"
-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"
-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
2-tahtoa tankkiin
Kyselisin tälläistä, että onko kukaan lisänny 2T öljyä dieselin sekaan?
Olen ajellut motoja,kuormaautoja,autonostureita,kaivureita ja joskus mersuakin.Talvilaatu on tosiaan kuivaa.öljy ei pahitteeksi.Saksasta ostin auton, ohjekirjassa sanotaan talvella petroolia tankkiin.
Olen ajellut motoja,kuormaautoja,autonostureita,kaivureita ja joskus mersuakin.Talvilaatu on tosiaan kuivaa.öljy ei pahitteeksi.Saksasta ostin auton, ohjekirjassa sanotaan talvella petroolia tankkiin.