miksu.80 kirjoitti:jaahas että termari on... pitäskhän ottaa pois.... moottorina M110 (280se). ö-jäähdyttimessä menee molemmat letkut pohjaan. Moottorilla ei vielä remontin jälkeen ole ajettu lainkaan ja käytetty vain tyhjäkäyntiä parikertaa kuumaksi asti (melkein 100c). öljy vaan ei lähe kiertään.. luulis jo tuossa lämmössä kiertävän.. aloin vikomaan tuota ö-jäähdytintä koska nyt ei jaksa kuumana (lue. 100c) pitää ö-paineita kuin n. 1.5kiloa... vaihdettu on mäntä, männänrenkaat, laakerit..... laakerit (uudet) on kyllä aika tiukat joten en usko että matala ö-paine johtuu ainakaan niistä.
Tyhjäkäynnillä (750-850rpm) pitäisi paineita olla minimissääin 0,5bar
3000 rpm paineita pitää olla minimissään 3bar.
Öljypohjassa itse öljypumpussa on ylipaineventtiili jonka pitäisi aueta 8 bar kohdalla.
Ja siitä lämpötilasta niin kun ajattelen asiaa tarkemmin niin 100 astetta ei ole öljylle lämpötila eikä mikään. Itse asiassa niin öljyn ihannekäyttölämpötila taitaa olla siinä vähän päälle 100 astetta. Turbokirjallisuudessa törmää suositukseen että jos öljyn lämpötila nousee 150 asteen nurkille niin silloin vasta olisi öljyjäähdyttimen asentaminen ajankohtaista.
Kylmässä moottorissa taas on välyksia liikaa joka taas johtaa kulumiseen joten minä olisin kyllä varovainen sen kanssa että ei vahingossa tule pidettyä öljyjä liian kylmänä.
Voi olla että et välttämättä saa öljyä kiertämään jäähdyttimessä ellet samalla rasita moottoria. Voi jopa olla että Suomen olosuhteissa ja meidän nopeusrajoituksilla ei edes kovin helposi saa aikaiseksi olosuhteita jossa tuo öljytermari aukeaisi. Mene ja tiedä.
Ettei vaan olisi öljypumppu saanut kipeää kun paineet ei nouse ?
terv. Tero