Öljynlauhdutin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Öljynlauhdutin

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

mites on... eikös ö-lauhduttimessa pitäis kiertää öljy kokoajan??? :shock:
käytin eilen koneen rempan jlk. ekakerran kuumaksi ja hokasin että lauhdutin ei lämpene lainkaan... aloin siinä miettimään että onko jonkinmoinen termari välissä... tuskinpa vaan... luulis että jos koneessa on lämpöjä melkein 100astetta niin öljytki pitäs olla aika lämpimät ja kiertää lauhduttimen kautta... mutta ei vaan taida kiertää...
Avatar
tero
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ke 09.04.2003 21:20
Paikkakunta: Espoo

Re: Öljynlauhdutin

Viesti Kirjoittaja tero »

miksu.80 kirjoitti:mites on... eikös ö-lauhduttimessa pitäis kiertää öljy kokoajan??? :shock:
käytin eilen koneen rempan jlk. ekakerran kuumaksi ja hokasin että lauhdutin ei lämpene lainkaan... aloin siinä miettimään että onko jonkinmoinen termari välissä... tuskinpa vaan... luulis että jos koneessa on lämpöjä melkein 100astetta niin öljytki pitäs olla aika lämpimät ja kiertää lauhduttimen kautta... mutta ei vaan taida kiertää...
Ettet vain katsonut laatikon öljyn jäähdytintä ? Mielestäni koneen öljynjäähdytin/lämmitin on integroitu itse jäähdyttäjän alareunaan.


PS.
tekn. huom. lauhduttaa = muuttaa höyrystä takaisin nesteeksi. Toivokaamme että öljy nyt ei sentään ole höyrystynyt vaan että kyseessä on vain ihan tavallinen jäähdytin. :wink:

vaikka myönnettäköön että tuota termiä väärinkäytetään tolkuttoman yleisesti.


terv. Tero
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

no joo en kattonu väärin... laatikon jäähdytys menee syylärin sisään ja moottori öljylle on oma "jäähdytin"! (joka ei tosiaan lämpene vaikka moottorin lämmöt on noin 90astetta) kuten melkein kaikissa vanhemmissa mersuissa
Avatar
tero
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ke 09.04.2003 21:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tero »

miksu.80 kirjoitti:no joo en kattonu väärin... laatikon jäähdytys menee syylärin sisään ja moottori öljylle on oma "jäähdytin"! (joka ei tosiaan lämpene vaikka moottorin lämmöt on noin 90astetta) kuten melkein kaikissa vanhemmissa mersuissa
Joo niinpäinhän se taitaa ollakin. Muisti ei taas pelannut.

Jokatapauksessa niin termari siinä suodattimenjalassa on. En löydä tarkkaa astelukua koska sen pitäisi aueta, mutta purkamisohjessa mainitaan että termaria ei saa lähteä purkamaan irti ennen kuin moottoin lämpötila on alle 60 astetta koska muuten termarin päässä oleva jonkinlainen nasta poksahtaa sieltä ulos eikä termari enää toimi kunnolla vaikka sen sinne saisi painettua takaisin. Tämä viittaisi siihen että öljynjäähdytinkin jäähdyttää viimeistään silloin kun vesipuolellakin termari aukeaa.

Jäähdyttimen tuloletku on alempi, paluu moottoriin ylemmän letkun kautta.

Kuvassa niin tuossa suodatinjalassa on pultti joka toimii sen termarin kantena ja kun sen ruuvaa auki niin termari, jonkinlainen holkki ja jousi tulevat käteen. Kokoaminen päinvastaisessa järjestyksessä. Ohjeessa ei ole mitään muuta erikoista kuin tuo lämpötila. Öljyä tosin lorisee maahan niin kauan kuin tuo kansi on pois.

Täytyy koetella kädellä tuota omaa öljynjäähdytintä, tai oikeastaan tuloletkua ajon jälkeen. En ole kiinnittänyt huomiota siihen että onko se lämmiin vai ei.

terv. Tero
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Määkin olen joskus kokeillut noita öljynlauhduttimen letkuja ajon jälkeen ja ihan viileitä olivat..
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

jaahas että termari on... pitäskhän ottaa pois.... moottorina M110 (280se). ö-jäähdyttimessä menee molemmat letkut pohjaan. Moottorilla ei vielä remontin jälkeen ole ajettu lainkaan ja käytetty vain tyhjäkäyntiä parikertaa kuumaksi asti (melkein 100c). öljy vaan ei lähe kiertään.. luulis jo tuossa lämmössä kiertävän.. aloin vikomaan tuota ö-jäähdytintä koska nyt ei jaksa kuumana (lue. 100c) pitää ö-paineita kuin n. 1.5kiloa... vaihdettu on mäntä, männänrenkaat, laakerit..... laakerit (uudet) on kyllä aika tiukat joten en usko että matala ö-paine johtuu ainakaan niistä.
Avatar
hape
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 44
Liittynyt: Pe 04.04.2003 10:22
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi

Viesti Kirjoittaja hape »

190e 2.3-16:ssa on tuo moottoriöljynjäähdytin sijoitettu varsinaisen
jäähdyttimen vasemmalle puolelle pystyyn.
Korjausmanuaalin mukaan termostaatti ottaa jäähdyttimen
käyttöön öljyn lämpötilan ylittäessä 110 astetta.
Avatar
tero
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ke 09.04.2003 21:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tero »

miksu.80 kirjoitti:jaahas että termari on... pitäskhän ottaa pois.... moottorina M110 (280se). ö-jäähdyttimessä menee molemmat letkut pohjaan. Moottorilla ei vielä remontin jälkeen ole ajettu lainkaan ja käytetty vain tyhjäkäyntiä parikertaa kuumaksi asti (melkein 100c). öljy vaan ei lähe kiertään.. luulis jo tuossa lämmössä kiertävän.. aloin vikomaan tuota ö-jäähdytintä koska nyt ei jaksa kuumana (lue. 100c) pitää ö-paineita kuin n. 1.5kiloa... vaihdettu on mäntä, männänrenkaat, laakerit..... laakerit (uudet) on kyllä aika tiukat joten en usko että matala ö-paine johtuu ainakaan niistä.
Tyhjäkäynnillä (750-850rpm) pitäisi paineita olla minimissääin 0,5bar
3000 rpm paineita pitää olla minimissään 3bar.

Öljypohjassa itse öljypumpussa on ylipaineventtiili jonka pitäisi aueta 8 bar kohdalla.

Ja siitä lämpötilasta niin kun ajattelen asiaa tarkemmin niin 100 astetta ei ole öljylle lämpötila eikä mikään. Itse asiassa niin öljyn ihannekäyttölämpötila taitaa olla siinä vähän päälle 100 astetta. Turbokirjallisuudessa törmää suositukseen että jos öljyn lämpötila nousee 150 asteen nurkille niin silloin vasta olisi öljyjäähdyttimen asentaminen ajankohtaista.

Kylmässä moottorissa taas on välyksia liikaa joka taas johtaa kulumiseen joten minä olisin kyllä varovainen sen kanssa että ei vahingossa tule pidettyä öljyjä liian kylmänä.

Voi olla että et välttämättä saa öljyä kiertämään jäähdyttimessä ellet samalla rasita moottoria. Voi jopa olla että Suomen olosuhteissa ja meidän nopeusrajoituksilla ei edes kovin helposi saa aikaiseksi olosuhteita jossa tuo öljytermari aukeaisi. Mene ja tiedä.


Ettei vaan olisi öljypumppu saanut kipeää kun paineet ei nouse ?


terv. Tero
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

mietin tässä että pumpulle tuskin on käyny mitenkään... en käyttäny pois sitä rempan aikana... no joo.. pitää joskus kokeilla saaha öljyt kunnolla lämmitetyä.. jospa se sitten toimisi... muuten kone pelaa hyvin rempan jälkeen.. heitti savuttamisenki pois... ainut "vika" mikä jäi on tuo lämpimänä vaeltava tyhjäkäynti... :?
Vastaa Viestiin