CDI:n tehonsäätö temppuilee

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kari_H
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 31.10.2005 13:37
Paikkakunta: Jyskä

CDI:n tehonsäätö temppuilee

Viesti Kirjoittaja Kari_H »

Pieni, mutta kiusallinen ongelma CDI:n tehonsäädössä.

Kun tyhjäkäynnillä painan rauhallisesti kaasua, kierrokset nousevat vain vähän. Ikään kuin tieto ei menisi perille kokonaan.
Noin 900 kierroksen kohdalla tapahtuu herätys ja kierrokset pomppaavat 2000:een. Viisaria on lähes mahdoton saada asettumaan 1000:n kohdalle.
Tasainen liikkeellelähtö on erittäin vaikeaa. Muuten auto tuntuu toimivan normaalisti.

Tähän mennessä tutkittua:
- Ahtimen siipien säätö näyttäisi toimivan, mutta alipaineletkun irrottaminen (siivet perusasentoon) ei vaikuta ilmiöön.
- Imusarjan läppien vivut liikkuvat oikean näköisesti ja näyttävät reagoivan pieneenkin kaasupotikan liikkeeseen.
- EGR-säätö näyttäisi toimivan ainakin alipainemittarilla mitattuna, eikä letkun irrottamisella ole vaikutusta ilmiöön.
- Ilmamäärämittarin piuhan irrottaminen ei vaikuta ilmiöön.
- Ahtopaineanturi ja imuilman lämpöanturi putsattu, ei vaikutusta.
- Ahtoputkista tai välijäähdyttimestä en ole löytänyt vuotoja.
- Ilmansuodinkin on uusittu.
- Vikatiloja ei ole esiintynyt.

Auto on E320CDI Automaatti -01. Mittarissa 160000 km.
Ideoita otetaan vastaan !!

Osaisiko joku kertoa yleisemmin, miten CDI-moottorin tehonsäädön pitäisi toimia?
Kun kaasua painetaan, ruiskutusta arvatenkin lisätään, mutta miten siihen vaikuttaa ilmamäärä ja ahtopaine?
Ovatko ahtimen siivet täyden ahdon asennossa, kunnes lähestytään paineen ylärajaa?
S210 320CDI -01
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Ahtimen siivet jumissa, alipainekello/letkut vuotaa.
Pakoputki tukossa.
Kaasupolkimen asennon tunnistin rikki/irti.

Ahtopainetiedosta olisi paljon apua.
Yleisin tehonsäätöhäiriön syy on juuri jonkinlainen ongelma ahtopaineen säätelyssä.
Mesessä ruiskutuksen määrää säädellään ahtopainetiedon perusteella.
Ei ahtopainetta -> ei tehoja.
Vasta kun ahdot riittää, niin kaasupolkimella annettu pyyntö toteutetaan täysimääräisenä.

Ahtimen perusasento on "siivet auki".
Kun auto pannaan vaikkapa tyhjäkäynnille, niin alipainekellon pitäisi vetää säätövipu päinvastaiseen asentoon, eli "siivet kiinni"
Tämä on helppo tarkistaa.

Ahtimen toiminnan selvittäminen on kamalan pitkä juttu.
Mutta kovasti yksinkertaistettuna se menee suunnilleen näin:
Auto käyntiin -> alipainekello vetää siivet kiinni.
Kiinni ne pysyvätkin, kunnes aletaan lähestyä järjestelmään ohjelmoitua max painetta.
Vähän aikaisemmin, siis ennen maxpaineen saavuttamista, säätösiipiä hiukan rajoitetaan, tämä hidastaa ahtopaineen nousua, sekä vähentää ahtimen kierroksia, sekä parantaa ahtimen virtauskykyä ja tehonkestoa.
Ahdot saadaan helpommin asettumaan säädettyyn maksimiin, eikä synny niin suurta "ahtopiikkiä".
Kun moottori sammutetaan, niin alipainekello päästää siivistä "irti" ja ne lopsahtavat "auki" asentoon.
Uuudemmissa versioissa alipainekellon homman hoitaa sähköinen säätömoottori, toimintaperiaate sama, sähköllä säätö tietenkin hiukka tarkempi ja nopeampi ja antaa pelle- pelottomille enemmän toimintavapauksia.

Tämä oli noinniikuin positiiviselta kannalta selvitettynä.
Vakioautoissa, toimiessaan ihan pätevä juttu.
Toivottavasti osasin ymmärettävästi selvittää.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Kari_H
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 31.10.2005 13:37
Paikkakunta: Jyskä

Viesti Kirjoittaja Kari_H »

Kiitos, tuikku varsin ymmärrettävästä selvityksestä!

Voisivatko ahtimen siivet olla jumissa, vaikka alipainekellon vivut näyttävät toimivan juuri kertomallasi tavalla?
Alipainemittarilla mitattuna säätökin toimii ajon aikana kuvaamallasi tavalla.
Täytyypä yrittää seuraavaksi mitata tuota ahtopainetta.

Pystyykö kaasupolkimen asennon tunnistinta mitenkään mittaamaan/testaamaan kotikonstein? Yritin mitata sitä yleismittarilla irrallaan, mutta en saanut siitä mitään tolkkua.

Löytyyköhän tuosta CDI:n sielun elämästä tuollaista tarkkaa tietoa netistä tai kirjallisuudesta? Voisin opiskella sitä vähän itsekin!
S210 320CDI -01
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Ahtimen siivissä ei sitten ole varmaan vikaa.

Asennon tunnistimen varmaan pystyy mittaamaankin, mutta siinä en osaa neuvoa.

Jos laatikko toimii oikein ja pakoputki ei ahdista, niin en oikein enää muuta keksi, kun häikkä polttoaineen syötössä.
Siis joku polttoaine pumpuista ei toimi kunnolla.
Rupeaa toimimaan oikein vasta, kun kierroksia on tarpeeksi.
Siksi nykäisy, kun paine yhtäkkiä nousee "normaaliin".
Jos tuntisit jonkun, jolla olisi sellainen läppärissä oleva välijohdollinen testeri, jolla voisi seurata rail- painetta ja lukea "freeze frame" tiedot .
Jos sieltä jotain vihjettä.

Veholle -> Stardiaknose.
Mersun oma systeemi on paras.

Jos löydät jostain tietoa cdi- moottoreista, vieläpä suomen kielellä- niin kerro mullekkin.
Aikamoista yksinpuhelua toistaiseksi on ollut.
Paloviidan ja Tdifreakin kirjoituksia voit myös lueskella.
Muiden merkkien tilanteesta en tiedä mitään, mikä on tilanne niissä foorumeissa.
Itse olen läsnä bemarifoorumin ja holysmoken lisäksi harvemmin toisella mersuaiheisella ja volkkari foorumilla.

Minusta kyllä itsestäni tuntuu, varsinkin nyt vaaleansinisen ja keltaisen pillerin jälkeen, että kaikki aiheet ko. moottorista on ihan jo "selvinneet". :lol:
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Kari_H
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 31.10.2005 13:37
Paikkakunta: Jyskä

Viesti Kirjoittaja Kari_H »

Valitettavasti en tunne ketään testerin omistajia. Olisikohan kellään foorumilaisella tässä Jyväskylän ympäristössä sellaista ?

Olin ymmärtävinäni jostakin viestiketjusta, että rail-painetta kasvatetaan, kun havaitaan lisääntynyttä ilman virtausta. Siinä tapauksessahan myös ilmamäärämittari voisi liittyä tähän.

Pitänee turvautua Vehon testeriin, mutta ensin katson vielä tuota ahtopaineen kehitystä ja koetan mitata asennon tunnistimen, kunhan pääsen talliin.

Tutkimukset jatkuvat...

Samoin tiedon metsästys. Minulle kyllä kelpaisi englanni- tai jopa ruotsinkielinenkin tietolähde.
S210 320CDI -01
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Laukaalla, siinä Jyväskylän kupeessa vaikuttaa eräs mes, nimeltään Mika Karala (http://www.turbotec.com).
Saattaa tietää valtakunnassa eniten cdi-tekniikastakin.
Hänellä on kaikki mahdolliset ja mahdottomat testeritkin.
Laitata samalla se nykäisy kunnon potkuksi.
Voi olla vaikea saada aikaa, tai edes puhelimeen, mutta kärsivällisyys palkitaan. Suosittelen.

Rail- paine ei liity ilmamassamittariin juurikaan.
Rail- paine kasvaa, kun kierrokset nousee ja kaasujalalla pyydetään painetta lisää.
Paine nousee aina kierrosten mukana, venttiili päästää vaan liikoja poikkeen, mitä ei tarvita.

Ilmamassamitari valvoo kierrätyksen toimintaa.
Samalla reissulla Mikan luokse päästä jo se ilmamassamittari siitä valvonnasta eläkkeelle.
Eli kierrätysventtiili kiinni.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Kari_H
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 31.10.2005 13:37
Paikkakunta: Jyskä

Viesti Kirjoittaja Kari_H »

Joo, olin jo kypsymässä siihen ajatukseen, että käännyn Karalan puoleen tuon kierrätyksen suhteen. Tehoa en niinkään kaipaa lisää, vaikka eihän sitä koskaan liikaa ole.
Sitä en tullut ajatelleeksi, että siellä voisi päästä testerillä näkemään hyvin mielenkiintoisia asioita. Saattaisi jopa ymmärrys lisääntyä.

Kiitos hyvistä vinkeistä !
S210 320CDI -01
Vastaa Viestiin