Laturissa vika C200 CDI -00 W202

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
PK234
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Laturissa vika C200 CDI -00 W202

Viesti Kirjoittaja PK234 »

Töistä tullessa välähti punainen akun kuva -merkkivalo palamaan. Autolla ajettu 280 tkm - vika lienee laturissa.

Vaihdoin aikanaan W124 / 200D:hen parikin laturia, hinta noin satanen, ja vaihto vei ehkä kymmenen minuuttia. Onko isompi työ/kalliimpi tämmöisessä CDI-koneessa. Ainakin tilaa on konehuoneessa paljon vähemmän.

Taitaa olla helpointa laittaa vaihtokunnostettu laturi, kuin ruveta testaamaan ja hiiliä huoltamaan.

Kertokaahan vinkkejä, mitä kannattaa ottaa huomioon vaihdossa.
MB C200 farmari Aut -00 CDI W202
kossu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja kossu »

Alakautta , moniurahihnan kuviot - eli vaikka paperille ylös miten oli että helpompi laittaa takasin. Laturi kiinteesti koneenkupeessa, ei kovin paha irrottaa sinänsä kun säätöä ei ole.Moniurahihna kiristyy muualta.
Laakerit kannattas varmaan vaihtaa samalla , monesti helpoin silti kun ajelee autosähköön ja laitattaa. Tai sitten ostaa osat etukäteen , laakerivaihdossa omapuuhansa tietenkin.
Timo J
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Uusi ilmajäähdytetty Bosch maksaa noin 400€, harakiri kunnostettuja saa 200€.

Jos kunnostaa, niin ainoastaan Boschiin saa kaikkia osia, jotka oli:

hiilet+liukurengas 8€
laakerit ~20€
vapaakytkin~80€
vapaakytkimen irroitustyökalu~40€

Kunnostus on vähän mutkikkaampi kuin perinteisissä latureissa, mutta onnistuu kyllä. Laturiin kannattaa laittaa ehdottomasti nuo kaikki osat kerralla, niin tulee kerralla kuntoon. Itse pinnasin vapaakytkimen laitosta kun toimi vielä vuosi sitten, mutta nyt se on hajalla. :cry:

Hihnaa ei kannata irroittaa "uriltaan" vaan löysää sen ja "puottaa" laturin alakautta pois.

Nämä kokemukset tosiaankin vaan ilmajäähdytteiseen laturiin(-1999)
PK234
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Nyt olisi vaihtolaturi hankittuna, mutta mitenkäs tuon moniurahihnan löystytät? Ei oikein näy perinteistä kaasuiskaria eikä joustakaan.
Jussa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Jussa »

Itse kyselin jokin aika sitten samaa asiaa, mutta loppu tuloksena vaihdatin liikkeessä takaisin kutsukorjauksen yhteydessä.
Mutta käsittääkseni se kuskin puolta lähempänä oleva sileä pintainen on se kiristin. Se pitää saada löysättyä. Ilmeisesti se varsinaisesti "löysäävä" pultti on joko alapuolella, tai jossain muualla näkymättömissä, koska se näkyvillä oleva oli mulla kädessä ja ei löystyny yhtään.
Haulla löytyy keskustelua siitä, kuinka se pultti on niin pitkä, ettei sitä meinaa saada pois.

Viisaammat jatkakoot :wink:

Jaa, vitsi nyt vasta huomasin, että sulla on W202 eikä 210. Ehkä tästä ei sitten ole apua.
MB R 320 CDI -07
(Talossa myös Audi A5 2.0 TFSI -12 quattro)
Exät:
MB Vito 115 Cdi A -06
Jeep Grand Cherokee 3.0CRD -07 (huh-huh, onneksi päästiin eroon)
MB 290 TDT A -98
MB E200 Cdi A -00
MB Vito 110D -99
MB W124 300 E automatic -89
MB W124 250 D Automatic -89
MB W124 200 D -87
PK234
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Kiitos vaan vinkistä. Päädyin siihen, että vien Mersun tuntevaan korjaamoon vaihdettavaksi, ja jään vielä opiskelemaan miten vaihto tapahtuu. Joutuu varmaan irrottelemaan välijäähdyttimelle menevän ilmaletkun ennenkuin laturin ylemmät pultit saa pois, on niin pöllösti laitettu.

Mutta olipa mielenkiintoinen kauppareissu äsken, kun pimeällä lähdin laturittomalla CDI sähköohjatulla automaatilla tien päälle. Mennessä näytti, että vähän himmeät nuo valot... Kaupasta palatessa startti sanoi vain Naks... No väkeä oli vielä paljon ostoksilla, ja vieressä pari avuliasta nuorta miestä antoi Passatista virtaa sen verran, että sain auton käyntiin. Vanhalla D200:lla (automaatti myös) ajelleena olen toki varautunut, että minulla on kunnon käynnistyskaapelit ja hinausköysi aina mukana.

Kun auton sai käyntiin, niin ajattelin, että kai sillä pääsee 5km matkan kotiin. Mitaristossa loisti varoitusvaloja kuin joulukuusessa, oli ASR, BAS jne... Oma mielenkiintonsa oli ajaa pilkkopimeässä parkeilla, mutta vielä hauskempaa, kun sähköohjattu automaatti jätti päälle kohtuu ison vaihteen. Päästiinhän sitä risteyksessä liikkeelle liuttamalla. Kotipihassa musitin vielä, että eihän se jäähdyttimen tuuletinkaan toimi kuin sähköllä.

Nämä uudet autot ovat sähköautoja. Vanha kunnon W124 kulki kuin juna, vaikka laturi oli simahtanut ajat sitten. Auto olisi käynyt ja kulkenut ilman sähköä vaikka maailman tappiin, kunhan olisi löpöä lisäillyt. Olen muuten sitä meiltä, että nykyään Mersussa kannattaa varapyörä heittää pois, ja sen tilalle laittaa hinausköysi, akkukaapelit ja vino pino avaimia. Aiemmin minulla kulki W124:n takakontin kolossa 50Ah vapaa-ajan akkukin - on muuten ollut käyttöä muutaman kerran muuhunkin kuin PC:n käyttöön. Rengasrikkoa varten voi ostaa sellaisen painepakkauksen tai vaikka parikin. Eihän renkaan nykyään mene puhki - niistä kuluu pinta ennemmin, mutta muuten yli 200 tkm ajettu mersukin voi jäädä tien päälle
Vastaa Viestiin