Nopeusmittariongelma

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
-Jarkki-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Pe 01.12.2006 23:00
Paikkakunta: Vantaa

Nopeusmittariongelma

Viesti Kirjoittaja -Jarkki- »

Ostin tässä n. kuukausi sitten tollasen 220 w115 -71 Mersun, ensimmäinen autoni. Nyt tuli sellanen vika, että nopeusmittari meni nollille, matkamittarin toiminnassa oli ennestäänkin ongelmia. Kattelin täältä vanhoja topicceja, ja sainkin mittarin irti autosta. Nopeusmittari näyttää kuitenkin toimivan, eli vika lienee anturissa tai vaijerissa; missähän päin autoa tuo anturi kyseisessä mallissa sijaitsee, vai sijaitseeko se samassa paikassa kaikissa autoissa? :roll: Niin, oon sit ihan aloittelija näissä autohommissa.

Toi matkamittari pitäis kuitenkin saada korjattua, mut miten ton nopeusmittarin viisarin sais irti? Kattelin, et siinä oli jonkinlaiset kierteet takana, mut ei kauheesti uskalla vääntää, et ei mee rikki.

Kaikki muutkin vinkit ton nopeusmittarin suhteen on tietty eduksi. Tuntuu vähän tyhmältä ajaa, kun ei tiedä, kuinka nopeesti ajaa.

P.s. ei kenelläkään sattuis olemaan ton kyseisen mallin korjausopasta, toi braingears, kun ei ainakaan mulla nyt tunnu toimivan, heittään vaan, et mb.braingears.com ei löytynyt. Voisin kyll ostaakin sellasen, mut mistä niitä kannattais tilata, netin kautta kun en pysty.

EDIT: öh, liene turha puhua mistään nopeusanturista, vaan mihin se vaijerin toinen pää yleensä menee? (tulin just ajatelleeksi, että toihan on ihan täysin mekaaninen systeemi :oops: )
Avatar
kekka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: To 06.10.2005 21:46
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja kekka »

Toinen pää menee laatikkoon jos orggis matkamali muuten voi mennä taksamittarin jakokappaleeseen. koitappa mittaria esim. sopivan kokoisella naulalla ja porakoneella ettei vaan olisi vaijeri poikki. Mittarin viisarin irroittaminen on lähestulkoon mahdotonta(ainakin w123) ehjänä... eli jos vaijeri on ehjä on helpointa hommata toinen mittaristo.
Mercedes-Benz korjaa kuljettajien tekemät ajovirheet...ainakin jos on asd...

MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463
räätäli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Ke 13.07.2005 18:54

Viesti Kirjoittaja räätäli »

Vaijerin toinen pää menee vaihdelaatikkoon muistaakseni. Saattaa mennä myös sellaiselle jako tukille josta on otettu haaroitus taksi mittarille jos on ollut kyseisessä käytössä, ja jos on niin vika voi olla yksin kertaisesti vain pelkästään siinä. ps, se on täysin ylimääräinen ja pelkkää painolastia, eli poistettaavaksi joka tapauksessa.

Seuraamalla vaijeria se löytyy helposti kun han pääsee auton alle.

Ja niin onnea hyvälle valinnalle, siittä se autoilun riamu sitten alkaa !!!!

Terveisin räätäli, ensimmäinen auto itselläni oli mutoin 200 D -74, W115 korinen.
-Jarkki-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Pe 01.12.2006 23:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja -Jarkki- »

Jep, testailin tuota mittaria. Ihan tollasella ristipäämeisselillä selvisi, että kun siitä vaijerin kiinnityskohdasta vääntää tarpeeksi nopeesti, niin mittari pomppaa ihan silminnähtävästi. Kuitenkin tuo matkamittari, kun on rikki, niin purin sen mittarin. Ei vaikuta mitenkään liian vaikealta korjata.

Siinä on sellanen akseli, joka menee niiden numerorullien läpi, sen kummassakin päässä on hammaspyörät, mutta niistä toinen on irronnut siitä akselista niin, eli pitäis koota se matkamittari uudelleen ja samalla laittaa jotain ainetta sinne hammaspyörään niin, että se kiinnittyy siihen akseliin.

Sain muuten sen nopeusmittarin viisarin irti, eikä mitään menny rikki. Mut sit sen kokoamisen jälkeen pitäis taas säätää se mittarin jousen kireys niin, et se näyttää oikeita nopeuksia.

Pitää ny sit tutkia se vaijeri ja varmaan hankkia uusi. Pitääkö tohon hankkia ihan originaali vaijeri, vai onks olemassa jotain tarvikevaijereita tms.
Ja niin onnea hyvälle valinnalle, siittä se autoilun riamu sitten alkaa !!!!
Kiitos, huomaan, et on ihan kiva ajella tollasella vanhalla pelillä. Sopii hyvin mun käyttöön, kun en ihan päivittäin sitä kumminkaan tartte ja sit voi aina välillä vähän korjaillakin sitä. Eli se on niinkun vähän puoliksi harrastus ja puoliksi käyttöauto. Ja hieno autohan tuo tosiaan on! 8)
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Nopeusmittarin neulan tosiaan saa irti kun viitsii nähdä hiukan vaivaa. Takaisinlaittokaan ei ole ongelma, jos on muistanut ennen irroitusta "vapauttaa" neulan topparista, siis päästää sen topparin yli ja katsoa mihin neula asettuu vapaana. Mikäli tätä et muistanut tehdä on mittareissa yleensä muutama sentti topparitapin jälkeen vastapäivään yksi tai useampi ohut noin 3 mm. pitkä viiva maalattuna mittaritaulun reunaan. Nuo ovat kalibrointiviivoja. Neula tulisi asettaa juuri viivan kohdalle. Kun neula on painettu takaisin kiinni, nostetaan neula vain tapin yli tällöin esijännityksen tulis olla oikea ja homma on valmis.

Mikäli mittari näyttää väärin voi mittarin "kalibroida itse uudestaan. Neulan vapaa-asema kauemmas tapista -> mittari näyttää vähemmän ja vice versa mikäli tapaus on päinvastainen. Kyse on uudelleensäädössä tosiaan sitten milleistä, ei senteistä.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

unski kirjoitti:Nopeusmittarin neulan tosiaan saa irti kun viitsii nähdä hiukan vaivaa. Takaisinlaittokaan ei ole ongelma, jos on muistanut ennen irroitusta "vapauttaa" neulan topparista, siis päästää sen topparin yli ja katsoa mihin neula asettuu vapaana. Mikäli tätä et muistanut tehdä on mittareissa yleensä muutama sentti topparitapin jälkeen vastapäivään yksi tai useampi ohut noin 3 mm. pitkä viiva maalattuna mittaritaulun reunaan. Nuo ovat kalibrointiviivoja. Neula tulisi asettaa juuri viivan kohdalle. Kun neula on painettu takaisin kiinni, nostetaan neula vain tapin yli tällöin esijännityksen tulis olla oikea ja homma on valmis.

Mikäli mittari näyttää väärin voi mittarin "kalibroida itse uudestaan. Neulan vapaa-asema kauemmas tapista -> mittari näyttää vähemmän ja vice versa mikäli tapaus on päinvastainen. Kyse on uudelleensäädössä tosiaan sitten milleistä, ei senteistä.
Loistava ohje unskilta. Multa löytyy sitte varaosina noita mittareita jos on tarvetta.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
-Jarkki-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Pe 01.12.2006 23:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja -Jarkki- »

Jep, nyt saatiin nopeus- ja matkamittari kuntoon ja kalibroituakin suht tarkasti. Enpä tietenkään älynnyt etukäteen tarkistaa, mihin se mittarin neula olisi asettunut ennen sen poistamista.

Nyt tuli vaan sellanen ongelma, että kun sitä tossa ronkittiin, niin mittariston valot meni pimeäksi. Lisäksi varoitusvalot ja bensamittari lakkasivat toimimasta. Luultavasti siihen tuli joku kosketushäiriö, sillä nyt jälkikäteen ne toimivat välillä, mutta sammahtelevat silloin tällöin. Onkohan siihen toiseen mittariin menee johtokimppu ihan sellaisella liittimellä, että sen saa irti, kun en nopeusmittaria irrottaessani onnistunut saamaan niitä johtoja irti?
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Muistitko laittaa myös lämmönsäätimille menevät valokuidut paikoilleen? Ei niitä pitkin kyllä paljoa valoa kulje. :roll:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
-Jarkki-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Pe 01.12.2006 23:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja -Jarkki- »

ööh... noh, sitä mittaria irrottaessani otin irrotin siis sen vaijerin ja kaksi johtoa, jotka oletettavasti olivat nopeusmittarin lampun virtajohtoja. Laitoin ne takaisin paikoilleen. Muihin liitäntöihin en varsinaisesti koskenut, otin siis vain nopeusmittarin irti, siihen toiseen mittariin, jossa oli bensa ym... mittarit, siis joka nyt reistailee, en koskenut.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Kytkithän maajohdon myös mittariin?
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Viesti Kirjoittaja sundiz »

-Jarkki- kirjoitti: Sain muuten sen nopeusmittarin viisarin irti, eikä mitään menny rikki. Mut sit sen kokoamisen jälkeen pitäis taas säätää se mittarin jousen kireys niin, et se näyttää oikeita nopeuksia.
Kuinkas tuo neula lähtee tosta irti? Onko ihan raaka voima ja akselin suuntaan (ulospäin mittaritaulusta) vai pitääkö sitä neulaa jotenkin enste räplätä? On parhaillaan mittarin purku menossa...
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Neula on ahdistussovitteella kiinni akselissa. Itse olen saanut ne helpoiten irti, kun pitää kiinni neula-akselin alapäähän kiinnitetystä "vauhtipyörästä" =magneetin vastakappale ja varovasti nitkuttaen pyörittelee neulaa. Joskus neulan päällä oleva koristekuppi irtoaa, mutta se on helppo liimata takaisin.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Viesti Kirjoittaja sundiz »

unski kirjoitti:Neula on ahdistussovitteella kiinni akselissa. Itse olen saanut ne helpoiten irti, kun pitää kiinni neula-akselin alapäähän kiinnitetystä "vauhtipyörästä" =magneetin vastakappale ja varovasti nitkuttaen pyörittelee neulaa. Joskus neulan päällä oleva koristekuppi irtoaa, mutta se on helppo liimata takaisin.
Kiitoksia paljon neuvosta... Lähti neula heti (ja helposti) tuolla konstilla. Osaisitko vielä sanoa miten tuo mittarin "muovirunko" jossa nuo numeropyörät on kiinni, lähtee irti tuosta metallikehikosta? 4 ruuvia siinä on mutta kun yrittää vetää muovikehikkoa irti niin tuntuu kuin se olisi vielä jotenkin kiinni tuossa neulan akselissa... Pitää yrittää saako tuosta vielä tehtyä kalua.
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

en ole koskaan kokeillut, neulan olen irrottanut, jotta mittaritaulun ja numeroiden putsaaminen on ollut helpompaa. Matkamittarin, ei siis trippimittarin, akseli on myös puristamalla hammaspyörässä kiinni. Kun hammaspyörän irrottaa saa nuo matkamittarin numeropyörät irit ja putsattua.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Dieselmies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 07.08.2004 19:38

Re: Nopeusmittariongelma

Viesti Kirjoittaja Dieselmies »

Itellä sama ongelma 300 D-90 mittarissa matkamittari heitti pelaamasta. Purin mittarin ja vika löytyi, messinkiratas joka pyörittää numeroita oli irronnut akselilta, siis jotaki liimaa väliin, pitäsköhän pikaliima vai aradit tai olisko parempia ehdotuksia ?
Toinen asia jonka luin täältä foorumilta niin irrotin myös nopeusviisarin ennenkuin vapautin sen jousen esijännityksen, täällä puhuttiin noista kalibrointiviivoista, tuossa mittarissa niitä on kaksi ja kumpiki yhtä pitkiä, niin kumpikohan se olis oikea viiva tuossa mallissa ? Olis hyvä jos joku tietäs, ei viittis enää toista kertaa mittaria irrottaa vai laittasko viivojen puoleen väliin niin vois näyttää sitte mittarti oikeinki kun nyt valehtelee 100 km vauhdissa 6-7 km/h :)

Nonniin mittari sitte korjattu, en alkanu värkkäileen liimojen kanssa vaan iskin pistepuikolla pari-kolme koloa reiän ympärille niin että reikä vähän supistu, pisteet löin sille puolen mistä akseli tulee ulos, niin tällai akseli ohjautu ensin paremmin väljempään reikään.
Viisarin viritin siihen lähimpään tappia olleeseen keltaiseen viivaan, niin meni tuurilla tällä kertaa mittari näyttää tarkemmin kuin ennen, näyttää aika prikulleen oikein, ei puhuta kuin kymmenyksistä :)
Ainoa virhe tuli kun laitoin km kohdilleen niin se messinkiratas ei tullut oikeaan asentoon numeroiden suhteen, pyöräyttää aina sen viimeisen km numeron puoleen väliin, muttei se merkitse mitään, en ala sen takia enää mittaria purkaan :)
W 124 300 D -90
W 212 350 CDI -09
Vastaa Viestiin