w168 ja hehkut

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
morris
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 22.05.2006 10:05

w168 ja hehkut

Viesti Kirjoittaja morris »

moro,

mistä löydän A-mallin (W168) hehkut, releen ja johdotuksen? Tarviiko jotain purkaa tieltä pois noiden tulppien näkemiseksi ja kuinka paljon?

Toinen kysymys samasta aiheesta: Hehkuttaako kone aina merkkivalo palaessa kun virrat kytkee päälle?
Vai onko merkkivalo vain merkkivalo ja hehkut toimii vaan jos kone on tarpeeksi kylmä ja kaipaa hehkutusta, eli lämmintä konetta ei hehkuteta vaikka merkkivalo palaakin muutaman sekunnin hehkutuksen merkiksi ennen käynnistystä.
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Muistaakseni imusarja täytyy irroittaa, mutta ei ole kovin paha homma. Hehkut toimii kun valokin toimii.

Releestä en muista missä on.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
morris
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 22.05.2006 10:05

hehkujen paikka

Viesti Kirjoittaja morris »

Onko hehku englanniksi heater plug? Onko ne ny sitten koneen etupuolella?

Tuo oheinen venäläisten saitti ei aina ihan toimi kovin notkeesti, mutta tuolla on kummiskin kuva neljästä pitkästä 'heater plug' tapista + johdoista piirrettynä koneen etupuolelle. Mutta niiden tarkempi paikka koneen kyljessä ei kuvasta käy ilmi.

http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 105&SGN=03
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Nuohan ne on. Nyt kun tuota kuvaa katsoo niin täytyy tuota imusarja-asiaa kyllä ottaa hiukan takaisin päin. Siitä on aikaa kun aakkosen dieseliä tuli rassattua, mutta se konehan on siellä silleen vinossa, joten ne voi olla hiukan siellä "alapuolella". Jottet tee turhaa työtä niin kantsii hiukan tsekkailla mistä sinne pääsee käsiksi. Kuva tosiaan on huono.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
aakkocdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 21.04.2006 17:06
Paikkakunta: Itä-suomi

Viesti Kirjoittaja aakkocdi »

Irroita moottorin pohjamuovi, sieltä niitä voi alkaa kattelemaan.
katselin kesällä, muistaakseni siellä ne näkyi.
Aja ensin kone kuumaksi ja sitten varovasti nitkuttelemaan, ei väkisin voimalla.
Ei paljo naurata jos katkeaa.
En oo vaihtanu, Kattelin vaan viime viikolla, kun korjaamolla ottivat vitosta moottorin pois ja kantta irti, kun oli katkaistu hehku kannen sisään.
Olipa pari suuttimen pohjatiivistettäkin vuotanut ja yks, suiku jymissa ja särjetty.
Vessu
morris
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 22.05.2006 10:05

tuo toinen kysymys

Viesti Kirjoittaja morris »

Ihmettelin tuota hehkutusta siksi että nyt kun hehkun merkkivalo syttyy käynnistyksen jälkeen hetkeksi palamaan jonkun tulpan mahdollisen vian merkiksi, niin tuo merkki syttyy vaan jos käynnistys tapahtuu riittävän kylmästä. Aamulla tallista lähtiessä viallisen hehkun merkiksi valo ei syty. Eikä lämpimällä koneella startatessa.

Pitääkö tästä vetää se johtopäätös että hehkun merkkivalo on vaan merkkivalo, joka palaa aina sen n. 3-4s riippumatta siitä hehkuttaako kone vai ei ja kone hehkuttaa oikeesti vaan jos se on riittävän kylmä?

Sitten jää tietysti vielä jäljelle joku hapettunut liitos tai releen vika.
Avatar
aakkocdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 21.04.2006 17:06
Paikkakunta: Itä-suomi

Viesti Kirjoittaja aakkocdi »

Eihän hehkun valon pitäisi palaa käynnistyksen jälkeen.
Mielestäni valo ilmoittaa oudolla käytöksellään jostain viasta.
Vastusmittarilla vois mittailla niitä hehkuja siellä paikallaan. "johdot irrallaan" ei välttämättä paljasta hehkun olevan viallinen, koska se voi olla palanut oikosiin.
mutta kait aika harvoin näin käy.
Ehjät hehkut näyttää suht samaa vastus-arvoa.
Mites kylmäkäynnistyksessä, leijuuko palamattoman dieselin katku auto ympärillä, ja käykö heti kaikilla pytyillä :?:
Vessu
morris
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 22.05.2006 10:05

katkua

Viesti Kirjoittaja morris »

kyllä haisee ja nythän mää aloin ihmettelemään että toimiikohan mulla mikään hehku. Mistäs sen tietää muuta kun ryömimällä ja konttaamalla ja mittailemalla että tuleeko sinne hehkujen napoihin ensinnäkään yhtään mitään.

Vanhasta Transportterista oli joskun 5:stä 4 pimeenä, ei lähteny oikein tulille enää -10 pakkasessa. Nyt ei sellaisia kylmyyksiä oikein vielä ole ollutkaan meilläpäin.
morris
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 22.05.2006 10:05

ja vielä

Viesti Kirjoittaja morris »

niin ja vielä, kyllä se tuntuis kummiskin kone käyvän heti käynnistyksen jälkeen ihan nätisti. Lähden parkkiruudusta aina peruuttamalla ja joka kerta haisee... onkohan se sitten sitä palamatonta dieseliä.

Se on selvää pässin läskiä että hehkun merkkivalo syttyy mersuissa käynnistyksen jälkeen uudestaan vähäksi aikaa palamaan jos systeemi on huomannut jotain vikaa hehkuissa.

Ihmettelin tuossa ylempänä havaintojeni pohjalta lähinnä sitä että onko sillä hekun merkkivalolla ennen käynnistystä ja itse fyysisellä hehkutuksella mitään tekemistä keskenään, vai onko merkkivalo vaan merkkivalo ja hehkut hehkuttaa jos on tarvetta.
Avatar
aakkocdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 21.04.2006 17:06
Paikkakunta: Itä-suomi

Viesti Kirjoittaja aakkocdi »

aakkocdi kirjoitti:Irroita moottorin pohjamuovi, sieltä niitä voi alkaa kattelemaan.
katselin kesällä, muistaakseni siellä ne näkyi.
Vessu
Palatakseni asiaan.
Vaihtelin tuossa vaihteisto öljyt ja tutkailin noita hehkutulppia,
sieltä alapuolelta ne näkyy.
aikas pahassa paikassa pakosarjan takana näkyvät olevan.
Vessu
Vastaa Viestiin