Tekniikan Maailman tuoreimmassa numerossa öljytesti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Tekniikan Maailman tuoreimmassa numerossa öljytesti

Viesti Kirjoittaja Pena »

Kannattaa lukaista testi. Tietää mitä öljyä koneeseen laittaa näin talviaikaan. Ääriolosuhteissa näyttää halpisöljyillä loppuvan voiteluominaisuudet.
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Mobil 1 ensimmäisenä, Teboil Diamond kakkosena ja Castrol Magnatech kolmantena. Mulla on Castrolit koneessa ja hyvin on pelannut, tosin (k)ilometrejä ei uudella koneella ja noilla öljyillä vielä mahdottomasti ole (= ei kerro öljyistä mitään). Hinta/laatu -suhteeltaan näyttäisi Teboil vetävän pisimmän korren. :? Eihän nuo testit mitään absoluuttisia totuuksia ole, mutta jotain suuntaa niistäkin voi ottaa.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
jameri
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja jameri »

joo katsoin itsekkin testia silmat renkulana, jotenkin olin aina ajatellut etta noissa maksaa vain tuotemerkki, no ei se nyt ihan niin ollutkaan, tassa oiva vastaus myos niille jotka puhuvat etta samaa tavaraa saa halvemmalla sielta ja sielta, tosin purkissa lukee Mo..... taikka jotain muuta mutta priimaa on.

Samoista tehtaista taitaa sittenkin saada aikas monenlaista tavaraa ulos jotka nayttaa akkiseltaan samalta.

Etta tuollaista tuli mieleeni, mutta etta Lukoil parjasi noin hyvin jaa a taitaa Venajan maalta tulla jotakin muutakin hyvaakin sitten Volgan jalkeen.
Hummer H2
W203-C32AMG
ex VMax
ex 190E 2.3-16
ex W220 S500 full loadet
Naapurin puolella ruoho on aina vihreämpää mutta meillä se on pidempää.
-loesje-
Pietu71
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Ettekö muka tiedä että TM testeissä pärjää se joka eniten maksaa,oli kyse sitten rengas tahi öljy tai mikä tahansa vertailu :evil: .
Entäs tää että rengas testeissä esim nokia toimittaa testeihin täysin erikois renkaat mitä ei koskaan tuu myyntiin,tarkoittaen esim kumi seokset jne.'
Yhteen vetona,ei noihin testi juttuihin kannata paljoo tuijotella :wink:
aina vaan fixataan :) 230te -86
juhaoh
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

jameri kirjoitti:
Etta tuollaista tuli mieleeni, mutta etta Lukoil parjasi noin hyvin jaa a taitaa Venajan maalta tulla jotakin muutakin hyvaakin sitten Volgan jalkeen.
Taitaa nuo Lukoilin öljyt olla kehitetty ja valmistettu kuitenkin tuolla Haminassa.
urkki63
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja urkki63 »

Luin myös tuon testin ja olen ite käyttäny tota TB:n
öljyä monet vuodet. 124 :lla ajoin 4 ja puol vuotta tolla
ja hyvin toimi ja tiistaina vaihdettiin tohon väykkyyn
riamontti sisään . Aina on mulla mersussa toiminu
ja hinta ei oo huippukallis.
E 200 cdi 10 ja ne ex:ät : c200t cdi 09 , c220t cdi 02 , 290td 97, 200d -92 ja 87, 230 te 83
280 s 77
mc
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja mc »

Ei kai niitä testejä kannata tuijottaa, vaan laittaa pinttyneiden tapojensa orjana Mobilin 0W40 öljyt sinne koneeseen, näin meillä :twisted:
illinois
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja illinois »

eiköhön nuoiden testien tarkoituksena ole kertoa yleisölle mitkä öljyt on aivan täyttä sheissee. Varmasti 3-4 ensimmäistä on huippuöljyjä joissa erot pieniä.
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja TIMO T T »

Joo

Välillä on noi TM:n jutut aika köykäisiä. En väitä että mittauksissa olisi jotain vialla... Testi vaan jätti mulle vaan turhan paljon kysymyksiä auki.

Aikoinaan TM käsitteli moniasteöljyjen laatuja niiden kestävyys mielessä. Tällöin todettiin että öljyt joilla on erityisen laaja viskositettiluokitus, häviävät suppeamman viskositettiluokan öljyille vähänkin pitemmässä käytössä. Eli näiden superöljyjen (0W50) ominaisuudet alkavat jyrkästi heiketä muutaman tuhannen kilometrin jälkeen. Nyt ei edes spekuloitu sillä mikä on kalliiman ja halvemman öljyn kunto vaihtohetken lähestyessä.

Henkilökohtainen tarve olisi löytää hyvä ja halpa oljy veneen dieseliin. Testin perusteella "King" olisi sellainen. Hyvät leikkaantumis omainaisuudet ja halpaa. Pakkas-ominaisuuksiahan ei veneessä tarvita. Voiko toi olla noin yksinkertaista...? :shock:
W210 290TD T
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Henkilökohtainen tarve olisi löytää hyvä ja halpa oljy veneen dieseliin. Testin perusteella "King" olisi sellainen. Hyvät leikkaantumis omainaisuudet ja halpaa. Pakkas-ominaisuuksiahan ei veneessä tarvita. Voiko toi olla noin yksinkertaista...?
Hyvinkin yksinkertaista:
Käyttöolosuhteiden mukaan oljyt koneeseen. Monet valmistajathan suosittelee vene-, puutarha ja muihin pelkästään kesäkäyttöön tehtyihin koneisiin viskositeetiltään pelkkää w30 öljyä. tai jotain 15w-30. Ohjekirjastahan tällaiset asiat selviää ja onko jotain muutakin erityisvaatimuksia kuten moottoripyörissä.

Auton ohjekirjassahan on myös lämpötilojen mukaan viskositeettisuositukset. Lämpimillä keleillä voi ajella huokeimmillakin öljyillä ja hyvin pelaa. Käytännössä öljyt vaihdetaan vain kerran vuodessa, jos ajomäärä on vain 15 tkm ja silloin on hyvä käyttää näitä ympäri vuoden soveltuvia öljyjä.
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Pena kirjoitti:Hyvinkin yksinkertaista:
Käyttöolosuhteiden mukaan oljyt koneeseen. Monet valmistajathan suosittelee vene-, puutarha ja muihin pelkästään kesäkäyttöön tehtyihin koneisiin viskositeetiltään pelkkää w30 öljyä. tai jotain 15w-30. Ohjekirjastahan tällaiset asiat selviää ja onko jotain muutakin erityisvaatimuksia kuten moottoripyörissä.
Totta, puhut asiaa. Veneen mottorissa öljyluokitus on sen verran matala, että sen mukaan koneeseen käy melkein mikä tahansa yleisesti saatava moottoriöljy. Mutta näin on myös useimmissa autoissa. Suuri osa öljyistä täyttää yleisimmät öljyluokitukset. Myös halvat mineraali öljyt. Tämän huomioiden useimpien autojen koneissa on liiankin hienot öljyt. 8)

TM:n testissä huomioitiin erityisesti öljyjen pakkasominaisuuksia. Mutta jos niitä ei tarvitse huomioida, niin se kai on sama mitä rasvaa konessa käyttää, kunhan se täytää moottorivalmistajan luokitussuosituksen. Mitäköhän öljyä eteläeuroopalaiset käyttävät koneissaan. :roll:

Saatan miettiä asioita vähän liikaakin, muttta harmittaa kun en voi olla varma mikä kulloinkin on optimi öljy. :?
W210 290TD T
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja janimat »

TIMO T T kirjoitti:
Pena kirjoitti:Hyvinkin yksinkertaista:
Totta, puhut asiaa. Veneen mottorissa öljyluokitus on sen verran matala, että sen mukaan koneeseen käy melkein mikä tahansa yleisesti saatava moottoriöljy. Mutta näin on myös useimmissa autoissa. Suuri osa öljyistä täyttää yleisimmät öljyluokitukset. Myös halvat mineraali öljyt. Tämän huomioiden useimpien autojen koneissa on liiankin hienot öljyt. 8)

TM:n testissä huomioitiin erityisesti öljyjen pakkasominaisuuksia. Mutta jos niitä ei tarvitse huomioida, niin se kai on sama mitä rasvaa konessa käyttää, kunhan se täytää moottorivalmistajan luokitussuosituksen. Mitäköhän öljyä eteläeuroopalaiset käyttävät koneissaan. :roll:

Saatan miettiä asioita vähän liikaakin, muttta harmittaa kun en voi olla varma mikä kulloinkin on optimi öljy. :?
Olen tästä asiasta ihan samaa mieltä. Tuolla huoltopuolella kun on jonkun verran tullut oltua asiakaspalveluhommissa, niin on monta kertaa tehnyt mieli sanoa, että ei siihen -87 kadettiin kannata laittaa 0w-40 Rally Formulaa, jos ne vaihdetaan kuitenkin 5000km päästä... Edes 5w-50 ei ole menettänyt juurikaan ominaisuuksia tuossa ajassa (jos ei ole vuosikaupalla koneessa seissyt). Asiakas on kuitenkin se, joka öljyt maksaa ja kate jää taloon...

Itsellä on yhtenä kulkupelinä Primastar, jossa on öljynvaihtoväli 30000km. Käytän 5w-50 Rally Formulaa lähinnä viskositeettiluokituksen vuoksi. Mielestäni tuossa öljyssä on hinta-laatusuhde kohdallaan, kun sitä saa edelleen tajouksista 24 - 30e/kannu. Sopiva öljy ainakin tuohon koneeseen, kun ei tarvitse vaihtovälillä lisäillä. Valmistaja sallisi myös mineraaliöljyjen käytön. Muutenkin käytän mersuissani samaa öljyä. Sprinttereissä on kyllä nyt delvac:t sisässä, kun sain edullisesti isomman pakkauksen ja vaihtoväli on vain 22500km. Bensamersussani tosin haaskaan öljyä, sillä assyst kehottaa niitä vaihtamaan turhan tiuhaan.

Raskaassa kalustossa voi olla öljynvaihtoväli jopa yli 100Tkm. Öljydiagnoosi kertoo öljyjen ominaisuudet.

Mielestäni on melkein ympäristörikos vaihtaa öljyt liian tiuhaan (ei ole kestävää kehitystä), koska öljyjen ominaisuudet ovat kehittyneet huimasti viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana. Tietysti se on jokaisen oma asia mihin rahansa sijoittaa. Ja eri mieltä asiasta saa olla.
pforsell
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja pforsell »

Mitähän vaihtoehtoista ja halvempaa öljyä voisi käyttää moottorissa, johon valmistaja suosittelee käytettäväksi ainoastaan LongLife-öljyä?

Tarkoitan tällä sitä, että kun vaihtoväli on 30.000 niin Suomen olosuhteissa käy alla olevan kuvan tavalla. Olisi järkevämpää varmaan vaihtaa 10.000 km:n välein, mutta onko silloinkin pakko käyttää kallista LL-öljyä? LongLife-öljyt ovat hinnaltaan yli 2 kertaa kalliimpia, kuin vastaavat ns. normaalit.

Tuntuu 250 euroa öljynvaihtoon aika kalliilta kustannukselta kuuden-kahdeksan viikon välein, jos haluaisi vaihtaa 10.000 välein.

Tiedän tuttavapiiristä ainakin yhden Passatin ja yhden 95 -Saabin, joissa öljynsuodatin on tukkeutunut ja toisessa nokka-akselitkin vioittuneet valmistajan suosittelemilla vaihtoväleillä.

Eli, voiko käyttää "ShortLife" -öljyjä, jos vaihtaa myös useammin? Vai onko LL-öljyissä jotain muutakin taikaa? Huoltovihkossa ehdottomasti kielletään kaikki muut vaihtoehdot, mutta lyhyempää vaihtoväliä ei myöskään ole huomioitu.

Kuva

pforsell

EDIT: pienennetty kuva
W166 ML350 BE 4Matic '13
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)

ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
Timo J
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Öljyn laadussa on mun mielestä turha säästellä, koska siitä seuraavat tuhot on aina kalliita korjata.

Mutta kuitenkin mulla pisti silmään siinä testissä se mobilin öljypurkin hinta 68 € / 4 l :shock: :shock:

Minä olen ostanut jo vuosikausia Mobil 1 5w-50-öljyä 23 - 26€ purkki.
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja janimat »

Nuo vaihtovälit on sitten erilaisia joka maassa. Maahantuoja tehtaan avustuksella määrittelee ne kuhunkin maahan "sopiviksi". "Sopivuudella" voidaan tarkoittaa sitä, että jälkimarkkinoille jää esim. mahdollisimman paljon katetta kieltämällä vaihtoehtoisten tuotteiden käyttö. Muutenkin on noista merkkikohtaisista öljyistä jäänyt sellainen maku, että ne on ihan sitä itseään.

Tuota vaihtoväliasiaa kannattaa kysyä esim. öljyjen maahantuojalta. Mulla on hieman kapea katsomus asiaan, sillä olen suosinut pääasiassa yhtä merkkiä. Muillakin on varmasti hyviä tuotteita. Mutta esim. Mobil 0w-40 on luokiteltu long life -öljyksi monelle moottorivalmistajalle.

En nyt lähde ketään yllyttämään, mutta omassa kalustossa olisin satavarmasti valmis lyhentämään vaihtoväliä, vaikka kaksi vaihtoa laatuöljyllä suodattimineen tulisi yhtä kalliiksi, kuin yksi vaihto Long Life-öljyllä. Järkevyys pitää punnita tapauskohtaisesti.
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

pforsell kirjoitti:
Mitähän vaihtoehtoista ja halvempaa öljyä voisi käyttää moottorissa, johon valmistaja suosittelee käytettäväksi ainoastaan LongLife-öljyä?
-------------------------------------------------------------------------------

Viskositeetiltään auton valmistajan suosittelemaa öljyä ja vaihtoväli öljyn laadusta riippuen sopivaksi. Öljyt olisi hyvä vaihtaa vähintään 2 kertaa vuodessa (keväällä ja ennen talven alkua), vaikka kilometrejä ei kertyisikään maksimi määriä. Esim. lyhyt kaupinkiajo ja talvella seisonta-ajat huonontaa öljyn laadun nopeasti. Öljypurkin tuoteselosteesta löytyy yleensä autonvalmistajan hyväksynnät kyseiselle öljylle.

Longlife öljyjä käytettäessä, ennen öljynvaihtoa, laitetaan moottoriin pesuaine vanhojen öljyjen sekaan ja pyöritetään kone puhtaaksi. Sen jälkeen uusi suodatin ja öljyt. VAG:in vehkeissä ainakin tehdään näin ja öljynvaihdon hinta on aika korkea. Audi on jo pudottanut öljynvaihtovälin lyhemmäksi alkuperäisestä. Käyneekö sitten tuon pforsell:in laittaman kuvan mukaisesti, jos moottorin sisäpuolista pesua ei tehdä longlife öljynvaidon yhteydessä. Volkkarin dieselissähän tuo maksimi vaihtoväi on peräti 50tkm/ 2vuotta. Tutulla kesti ajaa 49tkm ennen kuin huoltoilmaisin käski viedä ensimmäiseen öljynvaihtoon. Sen aikana piti lisätä n 4 litraa sitä kallista longlife öljyä.

Autonvalmistajathan ovat kilpailu-ja ympäristösyistä tehneet tämän longlife systeemin.

Ise olen järkeillyt, että jos vuodessa ajaa sen 20tkm niin parempi on käyttää tavallisia öljyjä ja vaihtaa ne kaksi kertaa vuodessa.
Viimeksi muokannut Pena, Ti 05.12.2006 10:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Timo J kirjoitti:Öljyn laadussa on mun mielestä turha säästellä, koska siitä seuraavat tuhot on aina kalliita korjata..
Näin se on. Ongelma vaan on siinä mikä on riittävän hyvää ja mitä pitäisi ottaa huomioon öljyn valinnassa. Esim öljyn pesevyys. Jos ajaa pitkään pesemättömallä öjyllä vaikuttaako se jotenkin moottorin kulumiseen tai käyttäytymiseen. Tai vaikkapa öljyn haponeutralointi kyky. :roll:

Tälläkin foorumilla on joku kehunut ajaneensa halvoilla öljyillä iänkaiken ihan ilman ongelmia.... Mainoksissa mainitaan öljyn kyvystä toimia ääriolosuhteissa... tarvitsenko tollaisia ominaisuuksia. Esim autoni on automaattilla varustettu isohko diesel. Moottoria ei saa rasitettua ääriolosuhteisiin vaikka kuinka yrittäisi. 8)
Timo J kirjoitti:Mutta kuitenkin mulla pisti silmään siinä testissä se mobilin öljypurkin hinta 68 € / 4 l :shock: :shock:

Toi 5w- 50 onkin halvempaa kuin 5w-40, joka oli varsinaisessa testissä
Viimeksi muokannut TIMO T T, Ti 05.12.2006 11:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W210 290TD T
Timo J
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Timo J »

TIMO T T kirjoitti:
Timo J kirjoitti:Mutta kuitenkin mulla pisti silmään siinä testissä se mobilin öljypurkin hinta 68 € / 4 l :shock: :shock:

Ai jaa, en taaskaan lukenut riittävän tarkasti.

Mutta miksi juuri tuo parempi laatu on yli puolta halvempi ??
(Parempi : 5w-50 pysyy "paksumpana" kuumana kuin 5w-40, kylmäominaisuudet samat ?)
jtt75
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja jtt75 »

Lopetin viime talvena Mobilin käytön kun 30 asteen pakkasesta otetusta öljypurkista ei meinannut saada öljyä ulos kuin lusikalla.
Väisänen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Väisänen »

jtt75 kirjoitti:Lopetin viime talvena Mobilin käytön kun 30 asteen pakkasesta otetusta öljypurkista ei meinannut saada öljyä ulos kuin lusikalla.
Siiinä on sitten luotettava lausunto... Oikein!:mrgreen:

Mobiliakin on varmaan montaa erilaista :?
JTI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja JTI »

Timo J kirjoitti:
TIMO T T kirjoitti:

Niin 5w-40 oli varsinaisessa testissä ja tuo halvempi 5w-50 oli siinä samassa testissä verrokkina :) (ja vielä pärjäsikin....)
S211 280CDI TA
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Timo J kirjoitti:
TIMO T T kirjoitti:

Mutta miksi juuri tuo parempi laatu on yli puolta halvempi ??
(Parempi : 5w-50 pysyy "paksumpana" kuumana kuin 5w-40, kylmäominaisuudet samat ?)
kukas sellaista on sanonut, että 5w-50 on parempaa, kuin 5w-40 :roll: nuo laajaviskositeetti öljyt ei kinä ole parhaita, eli mitä suurempi viskositeetti väli->sen enemmän lisäaineita->öljy menettää nopeammin ominaisuutensa->varmempi moottori rikko...
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

pforsell kirjoitti:Mitähän vaihtoehtoista ja halvempaa öljyä voisi käyttää moottorissa, johon valmistaja suosittelee käytettäväksi ainoastaan LongLife-öljyä?

Tarkoitan tällä sitä, että kun vaihtoväli on 30.000 niin Suomen olosuhteissa käy alla olevan kuvan tavalla. Olisi järkevämpää varmaan vaihtaa 10.000 km:n välein, mutta onko silloinkin pakko käyttää kallista LL-öljyä? LongLife-öljyt ovat hinnaltaan yli 2 kertaa kalliimpia, kuin vastaavat ns. normaalit.

Tuntuu 250 euroa öljynvaihtoon aika kalliilta kustannukselta kuuden-kahdeksan viikon välein, jos haluaisi vaihtaa 10.000 välein.

Tiedän tuttavapiiristä ainakin yhden Passatin ja yhden 95 -Saabin, joissa öljynsuodatin on tukkeutunut ja toisessa nokka-akselitkin vioittuneet valmistajan suosittelemilla vaihtoväleillä.

Eli, voiko käyttää "ShortLife" -öljyjä, jos vaihtaa myös useammin? Vai onko LL-öljyissä jotain muutakin taikaa? Huoltovihkossa ehdottomasti kielletään kaikki muut vaihtoehdot, mutta lyhyempää vaihtoväliä ei myöskään ole huomioitu.

[ http://img.photobucket.com/albums/v155/sisheaven/huutonet/longlife2.jpg ]

pforsell

EDIT: pienennetty kuva
Työkaveri teki 1.8T Pasuun hammastankorempan ja samassa yhteydessä huolsi öljypumpun. Kertoi että ei enää ikinä LL -öljyä. Ö-pumpun sihti lähes tukossa epämääräisestä öljymössöstä. Näköjään pitäisi haastatella tarkemmin kaveria kun kerran muillakin on ollut tämän tyyppisiä ongelmia.

Toisaalta hieman omitunen yhtälö jos maahantuoja suosittaa LL-öljyä ja jos se ei toimi niinkuin sen pitäisi. Saabillahan on tietääkseni pitkä moottoritakuu kun huollot teettää merkkiliikkeessä suositelluin vaihtovälein. Jotenkin on jäänyt mieleen että ko. automerkin suositus olisi LL-öljy?

Itte oon käyttäny viimeiset 10v Mobilin 5 W50 :stä. 600t km ajettu v89 200D söi sitä niin että 7500 km vaihtovälillä piti lisätä kerran. Nyt tuossa v92 300TD :ssä sama vaihtoväli. Hieman häviää mutta ei tarte lisätä. Mittarilukema 250t Sen verran auto on kunnossa että varmuudella voi sanoa autolla ajetun alle 400t
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Eräänkin kerran MB:n dieselmoottorin purettuna nähneenä, voin sanoa, että kannattaa ajaa synteettisillä laatuöljyillä. Vaikka koneella ois ajettu miljoona, niin osat ovat aivan kiiltävät koneen sisällä. Vaikka vaihtoväli olisi ollut pitkäkin. Jokin mineraaliöljyillä pitkään ajettu kone on taas semmoisessa jankissa, että oksat pois. Ihan maalaisjärjellä ajateltavia hommia.
blothe
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja blothe »

Mobili 1:tä useemmat taksiautoilijatkin käyttää. Itse olen aina käyttänyt sitä autossa ja vaihtovälinä 10-15tkm, enkä näe syytä pysäyttää toimivaa rutiinia. En tiiä sitten noista Castrolleista tms joillla vaihtovälejä ohjeistetaan pitkittämään jopa 25tuhanteen kilometriin.
illinois
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja illinois »

Mobil RF 5W50 pyörii täälläkin. Kun pinttyneesti vaihdan öljyt aina10 tkm välein ei ole pelkoa öljyn merkittävästä ominaisuuksien häviämisestä. Öljynvaihtovälin pidentäminen esim. valmistajan suosittelemaan 15 tkm:iin on minusta niin pieni säästö ja näillä kilometreillä auton moottori käy lähes ympäri vuoden "uusilla" öljyillä.
Omasta mielestäni tuo 5W50 on hinta-laatusuhteelta sopiva omalle kukkarolle.
Soininen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Soininen »

TIMO T T kirjoitti: Tämän huomioiden useimpien autojen koneissa on liiankin hienot öljyt. 8)

muttta harmittaa kun en voi olla varma mikä kulloinkin on optimi öljy. :?
Mersuista on leikkuutettu venttiileitä kiinni ohjaimiin väärän öljyvalinnan vuoksi. Hydrauliset venttiilin-nostimet kannattaa otta myös huomioon. Alaketa pärjää melkein millä vain litkulla. Venttiileiden takia kannattaa pitää moniasteiset öljyt, ja vieläpä suositusten mukaiset merkki kohtaiset.
Ota ohjeistus käteen.
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.

Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

soininen kirjoitti:
TIMO T T kirjoitti: Tämän huomioiden useimpien autojen koneissa on liiankin hienot öljyt. 8)

muttta harmittaa kun en voi olla varma mikä kulloinkin on optimi öljy. :?
Mersuista on leikkuutettu venttiileitä kiinni ohjaimiin väärän öljyvalinnan vuoksi. Hydrauliset venttiilin-nostimet kannattaa otta myös huomioon. Alaketa pärjää melkein millä vain litkulla. Venttiileiden takia kannattaa pitää moniasteiset öljyt, ja vieläpä suositusten mukaiset merkki kohtaiset.
Ota ohjeistus käteen.

Pientä provokaatiotahan tossa olin laittanut 8) :wink: . Kyllä itsellänikin on konessa ollut koko ajan mobilin 1... Se mihin tarvitsisin jotain "mutua" parempaa tietoa on se että riittääkö moottorin valmistajan antama normiluokitus vai ei. Saanko kalliin öljyn käytöstä jotain muuta, kuin katu-uskottavuutta 8). (En kuitenkaan tarkoita vaihtoehtona halvinta mineraaliöljyä). Jos vaikkapa jonkun jalostamon polttoaine olisi testin parasta, niin en olisi valmis maksamaan siitä kaksinkertaista hintaa.

Jos konessa pyörisi joku halvempi syntettinen, niin mitä ongelmia olisi odottavissa. Esimerkki. 2 öljynvaihtoa/v. 5L/vaihto. Halvan ja kalliin öljyn hinnan ero 8€/L. Säästö 10:ssä vuodessa 800€.
Kumpi on voittaja halvan vai kalliin öljyn käyttäjä? Onko halvan öljyn käyttäjän säästö mennyt ylimääräisiin remontteihin...

Se että mersu kone on pitkäikäinen, johtuuko se siitä että rahamiehet käyttää siinä kallista laatuöljyä, vai siitä että se on vaan niin tehty niin kestäväksi. :wink:
Viimeksi muokannut TIMO T T, To 07.12.2006 12:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W210 290TD T
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

TIMO T T kirjoitti
Se että mersu kone on pitkäikäinen, johtuuko se siitä että rahamiehet käyttää siinä kallista laatuöljyä, vai siitä että se on vaan niin tehty niin kestäväksi. :wink:[/quote]

Johtuu pääosin koneen rakenteesta ja siitä, että mersun öljytilavuus on suuri. Öljy pysyy parempilaatuisena kun sitä on paljon. Kuluminen vähäisempää.

90-luvun alussa oli yleisesti 2,5 litran moottoriöljytilavuuksia koneissa. Kuten esim 1,8 litrainen vagin bensakone. On siinä ero 7litraa vai 2,5 litraa ja 10000 kilometriä ajoa. Tuohon 2,5 litraa öljyä vetävään koneeseen saa vaihtaa 3 kertaa öljyt samalle matkalle ja öljykustannus olisi sama.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

100 GL 5D Audissa vm 82 oli noin 5l öljytilavuus 2L Dieselmylly siinä. Sama peruskone taisi olla satasissa vielä pitkään tämän jälkeenkin? Bemu vm95 525 TDS noin 7 l Öljytilavuus 2.5 Turbodiesel siinä. Diesel Opelissa taitaa olla samat myllyt? 124 200D noin 5L

Varmaan osa totta mitä tuossa aiemmin kirjoitettiin mutta Bensa vs. Diesel moottoreissa taitaa olla järjestään se ero että Dieseleissä suurempi öljytilavuus?

Jututin tuota 1.8T Passatin omistajaa äsken uudelleen. Kertoi että syy miksi öljypumppu piti vaihtaa oli se että öljynpaineen häiriövalo vilkkui ajoittain Syykin oli selvinnyt. Sanoi että ö-pumpun sihti oli lähes kokonaan tukossa. Pumppu itse sensijaan oli ollut kunnossa. Hän oli siis käyttänyt LL-öljyjä vaihtovälinä 30t. Kertoi nyt käyttävänsä Castrolin 10 w60:stä.
Vastaa Viestiin