Kierrokset heijaavat kylmänä - E270 cdi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kentukyn
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Su 12.03.2006 19:50

Kierrokset heijaavat kylmänä - E270 cdi

Viesti Kirjoittaja kentukyn »

Autolla lähdettäessä yön jäljiltä liikkeelle kierrokset heijaavat kummasti n. 200-300 rpm. Tätä ei tapahdu tyhjäkäynnillä vaan avsta kun autolla lähtee liikkeelle ja ajaa kasupolkimen ollessa samassa kohdassa. Toisin sanoen jossain 1300- 1500 rpm. Tätä "nytkytystä jatkuu vain muutaman kilometrin aikana ja kun kone lämpiää hieman se loppuu.

Tätä heijaamista ei tule, jos kiihdyttelee reilummin eikä erehdy ajamaan rauhallisesti, mutta joskun vain on ajettava rauhallisesti, kun muut eivät ehdi edestä pois ja ajaminen tapahtuu jonossa.

Joku kertoi että vikaa voisi olla akussa tai sitten ilmamäärämittarissa. Tiedä häntä. Olisi hauska kuulla onko muilla vastaavia havaintoja. Auto on vm. 2004 ja ajettu n. 30 tkm.
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1499
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Kierrokset heijaa

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Itse olen tahinut saman asian kanssa pitkään.Kierrokset hummaa tasakaasulla tuossa 40-90km/h nopeudessa.Oire tulee yleensä puolilämpöisenä tai kun moottori saavuttaa normaalilämpönsä.Muutaman kilometrin ajon jälkeen oire loppuu.
Nyt on tutkittu laatikko(5 vaiht sähköloota).Vaihdettu kaikki suodattimet,imuilman lämpötila-anturi,jäähdytysnesteen lämpötila-anturi sekä kaasupolkimen potentiometri.Näillä ei juuri mitään vaikutusta.Ainoastaan tuo kaasupotentiometrin vaihto muutti laatikon
käyttäytymistä.Nyt vaihtaa terävemmin ja kaasuun reagoi,niin että tuntuu
että mopo lähtis käsistä.
Testereissä on käytetty monessa paikassa.Vikakoodit aika epämääräisiä,eikä oikein viitanneet mihinkään.Jotain epäloogisia signaaleja sekä väylävikoja.
Tänään sitten kävin Tampereen veholla.Otettiin pikatesti ja
vähän tutkittiin.Käynti kyllä kevensi pussia jonkun verran. :twisted:
Eräs osa niiden mielestä vaikutti vialliselta.Saapa nähdä ovatko sitten kirjansa lukeneet.Huomenna nimittäin vaihdan kyseisen osan.Ei parane ennen tässä ilakoida.Sen verran voin paljastaa,ettei kyseessä ole ilmamassamittari.Tässä mallissa sitä ei olekaan.
Palataan asiaan,jos uudella osalla toimii.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Amazon123GT
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: To 23.06.2005 21:20
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Re: Kierrokset heijaa

Viesti Kirjoittaja Amazon123GT »

Täsmälleen sama ongelma !

Samat asiat kokeiltuna. Ilmamassa mittari oli viallinen ja aiheutti pientä vaihtelua kierrosten humppaamiseen, mutta massamittarin vaihtaminen ei poistanut tätä onglemaa vaikka osittain aiheuttikin vastaavia onglemia.

Sitten ajattelin tuota samaa kaasupotikkaa, mutta koska vika esiintyy myös vakionopeussäätimellä se ei lienee ole pohjimmiltaan siinä.

Nyt pöydällä on toinen vastaava EGR venttiili vaihdan sen autoon paikalle kokeeksi seuraavaksi jahka edin. Tuleepa samalla puhdistettua se reikäkin.

Akun vaihdoi. Ei vaikutusta.

Kertokaa ihmeessä mikä auttaa!!!
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Tekeekös se tuota jos se lisälämmitin (sähkövastus) on poissa käytöstä?

Meinaan vaan että, jos laturilta otetaan vaihtelevaa 0-2kw tehoa niin on siinä moottorielektroniikalla miettimistä, että saa pidettyä kierrokset tasaisena "lähes" tyhjäkäynnillä.
Amazon123GT
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: To 23.06.2005 21:20
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Amazon123GT »

juu ei tässä ole kyse siittä että sähkölämmitin on päällä...
kentukyn
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Su 12.03.2006 19:50

Taitaa olla laatuongelmia

Viesti Kirjoittaja kentukyn »

Muillakin samanlaista vikaa näemmä. Alan pikkuhiljaa uskoa Mersun laatuongelmiin. Täytyy harkita merkin vaihtoa.
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1499
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Kierrokset hummaa

Viesti Kirjoittaja Petromax »

No niin.Tuli siis torstaina käytyä veholla ja pussi keveni melkoisesti.
Oletin,että vika löytyy. :D Vehon testeri näytti,että tuo ahtopaineensäädin
siitä on mennyt.Kone ei ole mikään turbo,mutta tämä osa kulkee sillä nimellä.Veholla ei ollut osaa hyllyssä,joten käväsin kl-varaosissa.
Eilen sitten vaihdoin kyseisen murikan.Pieni homma oli,muutama sekuntti.
Tutkin sitten noita alipaineletkuja ja liitoksia.Huomasin,että kierrätysjärjestelmä oli otettu uudestaan käyttöön.Tämän oli aikoinaan jo edellinen omistaja tukkinut.Lisäksi oli tukittu tuo imuilman säädin "läppä"
auki asentoon.Auto ollut minulla neljä vuotta ja hyvin on pelannut
nuo pari letkua tukittuna.Tietysti vikakoodi tulee jokin imupuolen puolelle,mutta ainakin ennen on näin pelannut.Kuinka teillä muilla on tuo
kierrätysjärjestelmä tukittu?Entä imupuolen läppäsysteemi?
Nyt on sitten tämäkin kokeiltu.Kokeilu maksoi 200 euroa.
Oire on edelleen siis olemassa.Hieman mystistä on vaan se,että muutaman ajetun kilometrin jälkeen oire poistuu.Tämän jälkeen ei mitään
pulmia.Ei myöskään ihan kylmänäkään.Kun antaa monoa,niin yleensä oire
häviää.
Maanantaina kyllä varmasti soitan veholle ja se ei ole hyvää kuultavaa. :twisted:
Nyt,kun kaikkia on jo kokeiltu,on keinot aika vähissä.Ei oikein viitsisi
ruveta ohjainbokseja vaihtamaan.On kukaan kokeillut ohittaa tuota
polttoaineenlämmitintä?Ajattelin sen joskus vaihtaa,mutta veholla sanoivat
ettei yhtään ole myyty,ainakaan vähään aikaan.
Vielä yksi vaihtoehto on olemassa.Yhdellä tutulla huoltojannulla on bosch-järjestelmä.Laitetaan piuha kiinni kylmään autoon ja sitten liikkeelle.Hanttimies ottaa kannettavan syliin ja seurailee arvoja.
Tästä vois saada jotain näyttöä.
Oletteko muut käyttäneet testerissä ja mitä koodeja on tullut?
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Amazon123GT
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: To 23.06.2005 21:20
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Amazon123GT »

Minulla on -02 220 cdi ajettu on nyt 189000. Kesällä ei vielä ollut ongelmaa vaan tämö ilmeni vasta nyt kylmien tultua.

Testerissä on käytetty parikin kertaa eikä siellä näy mitään.

Pakokaasujen kierrätys systeemi on käytössä samoin imusarjan läpät.

Kaikki läpät liikku, mutta ehkä tahmeammin kuin aikaisemmin. Kesällä läpissä oli eloa heti kun kaasua käytteli mutta nyt ne saa liikkumaan todella harvakseltaan.

Pitäisiköhän noiden läppien liikkua herkästi kaasupotikan tahdissa vai miten?

Käykääpäs ajeleen testerin kanssa ja kerro mitä löysitte.

Minä koitan pultata tuon toisen EGR venttiilin paikalleen joskos vanha jummittelisi jotenkin kylmänä sotkien systeemin toimintaa...

Ahtopaine mittari pitänee myös ruuvata paikalleen niin saisi vähän lisää infoa mitä siellä tapahtuu.
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1499
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Kierrokset heijaa

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Kyllä monet huoltomiehet ovat sanoneet,että tuo kierrätysjärjestelmä
kannattaa ottaa pois käytöstä.Lisäksi kannattaa tukkia tuo imupuolen läppä auki asentoon.Nämä kun ovat kytketty tavallaan toimimaan yhdessä.Edellinen omistaja on kytkenyt ne ihan oikein pois toiminnasta.
En tiedä,eikö veholla sitten ollut tietoa tästä,miten järjestelmä on pois käytöstä. :shock:
Pumppuremontti on tehty vuosi sitten.En oikein jaksa uskoa,että siinä olis jotain.
Vikakoodit olivat veholla nuo P1689 ja 122,28.Kaikki viittaavat
johonkin epäloogiseen signaaliin moottoriohjauksessa.
Onko kukaan vaihtanut tuota alipaineen tunnistinta?
Mittaa alipainetta imusarjassa.Kytkentäkaavion mukaan siinä on jokin
ns."säätyvä" potentiometri.En tiedä mikä on sen virallinen nimi.Päällä lukee ainakin mulla denso japan.Liittimessä on kolme johtoa.
Mitä tekis,jos nyppää alipaineletkun tai pistokkeen irti ja kokeilee ajaa?

Itse mietin kans akunvaihtoa.Taitaa olla turha homma kokeilla.
Onkos jossain ns. ylijänniterelettä?
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Amazon123GT
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: To 23.06.2005 21:20
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Amazon123GT »

Kyllähän tuo kierrätysjärjestelmä pitäisi pois saada. Minulla vain on CDI II eli imusarjan läpät liikkuu sähköllä. Tästä mallista tuota EGR:ää ja läppiä ei noin vain saa pois pelistä ilman vikatilaa. Jos tästä sähköversiosta läpät jumittaa auki, moottori on kokoajan vikatilassa.

Akun vaihdolla tuo vika ei parane. Muuta iloa siittä saattaa kyllä olla.
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1499
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Kierrokset hummaa

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Kyllä on hankala näköjään vika löytää.Oma lukunsa on vielä nuo boksit.
Täytyy tässä tosiaan joku päivä yrittää testailla testeri kiinni
ajamalla.Yksi vika oli mielessä ja sen näkee sitten ajossa testerillä.Nimittäin jos lukko soutaa kiinni auki.Voipi olla,että ei siinäkään
mitään ongelmaa.
Jotenkin on sellainen mielikuva,että johtuis jostain alipaineesta.
Varsinkin jarrua painaessa kierrokset laskevat aika nykivästi alaspäin.
Tietäis vaan mistä johtuu?
Mitä jos tuon alipaineen tunnistimen ottais käytöstä hetkeksi pois?
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Vastaa Viestiin