CdiManiac kirjoitti:Tässäpä tippuu nyt faktoja suoraan maahantuojien sivuilta:
1. Mersu 320 CDI farkku autom. takaveto
-Hinta kaikista kallein 75675
-Teho 165kw = 224hv
-Kulutus kaup. 11, maant. 6.4, yhd. 8,1
2. Audi A6 3.0 TDI farkku autom. neliveto
-Hinta 69410
-Teho 171kw = n.232hv
-Kulutukset 11.8, 6.6, 8.5
3. BMW 530D farkku manuaali. takaveto (autom. maksaa 3360 lisää)
-Hinta 69650, vertailukelpainen hinta 73010
-Teho 170kw = 231hv
-Kulutukset 9.8, 5.4, 7
4. VOLVO S80 D5 sedan manuaali etuveto (autom. maksaa 2500)
-Hinta 52000, vertailukelpoinen hinta 54500
-Teho 136kw = 185hv
-Kulutukset 10.2, 5.6, 7.3
Bemarin kulutuslukemat on manuaalivaihteisen lukemia. Siitä sitten vain vertailemaan niitä hirvittäviä eroja kulutuksessa jne. Ei se mersu taida ihan niin halpa ollakaan? kulutuserot maantiellä kuitenkis esim. nelivetoiseen verrattuna vain 2 desiä pienempiä. Vaikka tässä ollaankin Mersun miehiä, niin eiköhän nuo jukka-tre:n kommentit Audin suhteen menneet nyt aika metsään. Kulutus ei juurikaan kallis (maantiellähän näillä varmaan enimmäkseen suhataan) kun on vieläpä nelivetoinen, ostohinnaltaan tuhansia euroja 320cdi:tä halvempi, huollot lienee sitten oikeastikin kalliita.
Varustus kaikissa aika lailla kunnossa jo vakiona. Ajettavuus sun muut meneekin sitten jo vähän makuasioiksi.
Hyvä hyvä, tässähän on nyt faktaa ja uusien hinnat ja kulutukset hyvin vertailussa. Kiitokset vaan, tässähän saa tosi hyvää tietoa kiinnostavasta aiheesta.
Tuo oma arvioini oli käytetyistä autoista, eli vuosimallit jotakuinkin 2000-2002. Tuolla ikää olevissa autoissa tilanne ainakin silloin vuosi sitten, kun tän vehkeen ostin oli tuon esittämäni kaltainen (huom. mutua vääjäämättä mukana aina näissä käytetyissä). Varmaan on yhä edelleen samansuuntainen, jos käytettyä haetaan. Mersuja on tuotu maahan niin paljon Saksasta isoilla koneilla, että ehkä se näkyy hintatasossa.
Ite en autoa kelpuuta ilman automaattia, siksi nuo pitää ilman muuta lisätä hintoihin.
Audissa käytettynä hankittaessa on se ongelma, että niitä on isoilla dieseleillä tosi vähän ja hinnat näkyy olevan kovat. Lisäksi tosi vaikea edes löytää sopivaa kohtuukilsoilla.
Mersun myös jotenkin uskaltaa hieman isommilla kilsoilla ostaa, kuin Bemarin tai Audin. Voi olla ihan mutua, onko todellista eroa sitten.
Audin maantiekulutuksen suuruus tiedoissani perustuu siihen, että kaverilla on 2,5 V6 TDI etuveto, automaatti, vm. 2002 muistaakseni. Kun oli kyytissäni Hesa / Tampere ja näki Mersun kulutuslukemat, niin sanoi, että 2 litraa enempi menee Audilla. Tietokoneiden heitot suuntaan toiseen huomioiden, niin reilusti yli litran on ero väkisin. Oli myös ihmeissään, että kylläpä tässä on tehoa. No tuossa "pikku"-diesel Audissa ei tietty ihan vastaavasti olekaan.
Mersun kulutuksesta: Omani maantiekulutukseksi mainitaan ohjekirjassa 5,9 (automaatti). Käytännössä pääsee 5,5-5,7 paikkeille (tankista mitattuna), jos vauhti on 80-100. Motarinopeuksilla, noin keskimäärin 120, niin kulutus 5,8-6,0 -litran paikkeille. Varmaankin siis tuo uusissa oleva V-6 diesel imuroi enempi, kuin omassani rivi-6.
Eli siis käytettyä ostaessa on hieman eri tilanne, kuin uutta ostaessa. Sattuneesta syystä oma kokemuspiirini rajoittuu tuohon käytettyjen maailmaan. Tähän juttuun halusin omalta osaltani tuoda näkökulmaa: Jos halutaan tosi tehokasta ja ajamisen iloa tarjoavaa, mutta kuitenkin taloudellista ja kilometrejä kestävää käytettyä autoa hintaluokassa ehkä 30 000 Euroa. Silloin oma mielipiteeni on tuossa edellä esitetty, että Mersu E320CDI on paras. Toiseksi paras on 530D Bemari ja sitten Volvo ja Audi on vaihtoehtoja myös. Volvo erottuu siittä, että saa pari vuotta nuoremman samaan hintaan ja myös siittä että ihan samaan teholuokkaan ei pääse.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -