Viton vaihdelaatikko

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Vito_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ma 23.10.2006 18:45

Viton vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Vito_ »

olen tässä viime päivinä kiinnitänyt semmoseen asiaan huomiota että 4 vaihde ei aina mene kunnolla päälle. kepistä menee ihan normaalisti mut sit ku nostaa kytkintä niin kurahdus vaan kuuluu. ihan niinku ois vaan puolittain päällä. Mistä tämmönen voi johtua? voiko vaijeri venyä niin ettei mene vaihde enää kunnolla päälle ja voiko sitä esim säätää jotenkin?
vai laatikko paskana...? :(
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Onko laatikon öljyjä vaihdettu?
Omassa oli kolmos vaihteen kanssa sama ongelma ja vika korjaantu laatikon öljyt vaihtamalla. Vika ilmeni kylmänä, pakkasella.

Jos ei siinä vika niin vaijereita voi koittaa säätää. Säädöt on kepin puoleisessa päässä. Tuhkakuppi pois ja säätämään.

Laatikon päässä vaihdevivustossa on semmonen pieni muovi holkki joka myös kuluu. Veholta saa uusia, maksaa jotain 2e. Eli se kannattaa vaihtaa. Myös vaijerit on voineet kulua jos autolla on paljon ajettu. Ne taas oli veholla jotain 175e/kpl. :shock:
Vito_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ma 23.10.2006 18:45

Viesti Kirjoittaja Vito_ »

Autolla ajettu 215 tkm et en sit tiedä onko jo vaijereissa vika. laatikkoöljyistä en kyllä tiedä. täytyy ottaa selvää onko vaihdettu, ja vaikka vaihtaa varmuuden välttämiseksi. :) onko paha homma vaihtaa laatikko öljyt? ja mitä kannattaa laittaa?
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

KL varaosista saa sopivat öljyt.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Castrol SMX-S 75W-85 on omassa. Vaihdossa ei ole mitään ihmeellistä. Vanhat pois ja uudet sisään.
Vito_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ma 23.10.2006 18:45

Viesti Kirjoittaja Vito_ »

eikös toi laatikkoöljyn laatu ole aika tarkka noissa mersuissa? eli ettei mitä vaan vaihteistoöljyä voi laittaa...?
minkähänlaisia määriä sinne menee?
t210
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 23.10.2006 20:54
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja t210 »

Vito_ kirjoitti:eikös toi laatikkoöljyn laatu ole aika tarkka noissa mersuissa? eli ettei mitä vaan vaihteistoöljyä voi laittaa...?
minkähänlaisia määriä sinne menee?
Niin tuntuu olevan koska manuaali väyryseenkin oli kirjan mukaan oma öljy. Mikähän juttu siihenkin liittyy? laakereita ja rattaitahan siellä vain on.
Vito_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ma 23.10.2006 18:45

Viesti Kirjoittaja Vito_ »

johan on ihme touhua. ajattelin et vien auon ölynvaihto pisteeseen et vaihtavat siellä laatikko öljyt niin ei käyny. sanoivat et siihen tulee joku ihan oma öljy.

Soitin sit VEHO pitäjänmäkään koska tiesin että siellä on pikahuolto. siellä sanoivat että eivät tee pakettiautoja, mene lommilan VEHOON. ajattelin ensin nokkelana et soitanpa ensin ja kysyn minkälainen jono. Soitin eka keskukseen ja kysyin mersun pikahuoltoa, keskusneiti yhdisti. odottelon sit 10 min eikä kukaan vastannu. Ajattelin sit et meenpä paikanpäällä, et ei tommonen homma kauaan vie. siellä sanoivat että ei heillä mitään pikahuoltoa ole, eikä kerkee vaihtaa öljyjä ainakaan tällä viikolla, (meneehän siinä ehkä jopa 5min.) Sanoin sit et taidan vaihtaa ite, ja minut ohjattiin varaosapuolelle. siellä sanoivat että kyllä öljyä löytyy, että anna purkki mihin laittaan???? siis voitteko kuvitella, mulla pitää olla oma astia että saan ölyä laatikkoon!!! aivan uskomatonta touhua VEHOLTA!! eipä tarvii siellä enää asioida... :evil:

Kertokaa soveltuuko sinne mika tahansa öljy? et käykö esim se castrol?
mikä siinä voi niin tarkkaa olla?
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Esimerkiksi se castrol SMX-S 75W-85 käy, sopivuus varmistettu castrolin edustajalta.
Omassa toimineet ongelmitta.

Tuleeko ne vaihteen kytkeytymis ongelmat kylmänä?
Vito_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ma 23.10.2006 18:45

Viesti Kirjoittaja Vito_ »

Taitaa se niin olla että kylmänä tekee sen, ainakin pääsääntöisesti. mut on tainnu tehdä muutaman kerran lämpöisenäkin.
Imeisesti huoltoohjelmaan kuuluu laatikkoöljyn vaihto jos oikein ymmärsin?
siis ainakin joka toinen kerta?
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Kaippa se aika tarkkaa on öljyn laadun kanssa, kun lähes kolmen tonnin rakkineessa on laatikossa 2 (kaksi) litraa öljyä... :roll:

Ohjeen mukaan pitäis vaihtaa 90tkm välein, mutta itse ainakin vaihdatan noin 50 tkm välein, jolloin äänet pysyy asiallisiana ja vaihteet toimii.
Jos autolla vetää kärryä, pitäis vaihtaa vielä useammin...

KL:sta saa sopivaa öljyä litran pulloissa eikä maksa maltaita kuten tähtikylkinen puteli (jossa tiettävästi samaa tavaraa) :roll:
K.Huhta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ti 12.09.2006 21:24
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja K.Huhta »

tuohon öljy juttuun sen verran.... viton manuaali vaihteistoon käy ainoastaan ESSOn valmistama "jokin erikoinen öljy". sitä saa vain 200L tynnyreissä.
sikki ne veholla mieluusti kyselee astiaa jos sitä haluaa ostaa. itse ostin veholta ja makso 11€ litra.
Sprintterillä matka taittuu.....

Sprinter+sprintsift vm04
Avatar
kossu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ma 01.05.2006 00:03
Paikkakunta: +- 0

Viesti Kirjoittaja kossu »

Kävin koittaan liikkeessä taannoin Vitoa , komea oli kuin mikä , ja maalattu :lol: ,Niimpäniin...

No, pakkia pukki pois päältä. Ei ihan tasasella , mutta jos vähänkään rasitusta tai kovempi kaasu nin poks . Mikä hajalla, vai niinkuin myyjä sanoi että vaijerin säätöjä vailla - oisikohan noin - miks ei ne itä säädätä :?

Saattas olla muutakin , ko autossa vetonivelet naksui iloisesti ainakin, että jotain tekemistä oisi . Km lukema oli 230 tkm.

Eli onko loota "vähän" keskeneräinen tms, kuin ne kestää , koneen kansiongelmat ym on tiedossa . Laatikosta mulla ei tietoa vielä.
Vito_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ma 23.10.2006 18:45

Re: Viton vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Vito_ »

Vito_ kirjoitti:olen tässä viime päivinä kiinnitänyt semmoseen asiaan huomiota että 4 vaihde ei aina mene kunnolla päälle. kepistä menee ihan normaalisti mut sit ku nostaa kytkintä niin kurahdus vaan kuuluu. ihan niinku ois vaan puolittain päällä. Mistä tämmönen voi johtua? voiko vaijeri venyä niin ettei mene vaihde enää kunnolla päälle ja voiko sitä esim säätää jotenkin?
vai laatikko paskana...? :(
Nyt on sit öljyt vaihdettu ja vaijeria säädetty, mutta edelleen nelos vaihteen ongelma jatkuu. missä vika? ettei vaan ois laatikko remontti edessä... löytyyköhän jostain hajotuskuvaa?
äsken tossa kokeilin työntää ja samalla laittaa nelosta päälle suoraan laatikosta, niin teki välillä semmosta et se vaihdevipu rupes hyppimään??
en tajua...
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja janimat »

Synkronointi on saanut kipeää. Korjaantuu ko. vaihteen synkroniholkin ja synkronirenkaan vaihdolla (jos oikein on hakannut, niin menee myös vastaava hammaspyörä). Halvan***lunkyttääjät korjaavat tämän viilaamalla purseet pois, mutta se ei ole pitkäikäinen ja onnistuminenkin on epävarmaa. Tietysti nelosen siirtohaarukkakin on voinut taipua. Kannattaa hakea ensin säätöä kohdalleen.
Vito_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ma 23.10.2006 18:45

Viesti Kirjoittaja Vito_ »

Miten se vika voi yhtäkkiä tulla? mielestäni en ole rusautellu vaihteita päälle...
Miten pitäis säätää? tänään kyllä yritin lisätä vaijerin pituutta jotta 4 vaihde menisi varmasti pohjaan, mut ei tuntunu olevan hyötyä...
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja janimat »

Kolmosella ja nelosella on sama synkroniholkki. Toiseen laitaan siirrettäessä kytkee kolmosen ja toiseen laitaan siirrettäessä nelosen. Kun säädöt vie toiseen reunaan tappiin, niin pitäis alkaa kolmosen kytkentä vaikeutuu. Voihan se siirtohaarukka jotenkin pantata (siirtelee just tuota synkroniholkkia). On taipunut, tai pääsee pohjaamaan jostain syystä (paskaa välissä, tai mekaanisia osia/muruja). Jos saat toimimaan tyydyttävästi, niin saattaa parantua itsestään kun hieroo ajaessa purseet pois. Tai sitten ei.
Vito_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ma 23.10.2006 18:45

Viesti Kirjoittaja Vito_ »

voiko noiden vaijerein päässä olevien muoviholkkien kuluminen vaikuttaa asiaan? jos niissä on liikaa välystä?
onkohan räjäytskkuvaa laatikosta jossain?
Vito_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ma 23.10.2006 18:45

Viesti Kirjoittaja Vito_ »

Onko kenelläkään kokemusta tuosta viton laatikkoremontista?? taitaa se niin olla, et purkaa joutuu. 4 vaihe ei vaan toimi... :cry:
Avatar
ronksu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: La 13.05.2006 16:42
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ronksu »

Joko olet pistänyt laatikon palasiksi?
Tästä löydät jotain apua siinä kasausvaiheessa :idea:
http://www.detali.ru/cat/oem_mb0.asp?TP=3
K.Huhta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ti 12.09.2006 21:24
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja K.Huhta »

CDI Vitossa on getrakin loota mutta sitä entiiä mikä D mallissa on...
mulla oli CDI vito ja pistin merkille että jos ei pistäny vaihdetta huolellisesti päälle vaihdossa niin tahto pukkia sitä pois päältä.
Sprintterillä matka taittuu.....

Sprinter+sprintsift vm04
I550
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ti 07.09.2004 10:56
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja I550 »

Joo ja etenki pakin kanssa on ongelma että ei pysy päällä jos laittaa huolimattomasti... tai hätiköiden... Tein itselle jo uuden nailonholkin siihen vastapainoon kun oli vanha kadonnut...

Itsellä CDI ja ajettu 230K kovaa ajoa kaupungissa... Tuli holkin uusimisen jälkeen paljon jämäkämmäksi... Mulla oli aikaisemmin 110D missä oli ihan kauhea hämmennettävä laatikko...
[img]http://koti.mbnet.fi/hi-po/banner.gif[/img]
Avatar
teerola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Ma 23.01.2006 07:42
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teerola »

K.Huhta kirjoitti:CDI Vitossa on getrakin loota mutta sitä entiiä mikä D mallissa on...
mulla oli CDI vito ja pistin merkille että jos ei pistäny vaihdetta huolellisesti päälle vaihdossa niin tahto pukkia sitä pois päältä.
110d löytyy ainakin getrak.
*W202 200CDI -00* W124 300TDT -93 (Ex) W124 200D -88 (Ex) W124 300D -90 (Ex) S124 300TE 4matic -89 (Ex) W210 220D -97 (Ex) W638 110D -99 (Ex) W123 300D -82 (Ex)
K.Huhta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ti 12.09.2006 21:24
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja K.Huhta »

Varmaankin sitten kaikki viton manuaalit on getrakkeja....oiskohan ooppelin miehillä samoja ongelmia pykälien päällä pysymisen kans?
Sprintterillä matka taittuu.....

Sprinter+sprintsift vm04
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Koskissa on tommonen virma:

http://www.tamgears.com/

Siellä on "keskiraskaan" kaluston laatikko-osaamista ollut jo pitempäänkin. Viton lootaa ei luettelossa näy, mutta voi sieltä ainaki kysyä.... :roll:
Vastaa Viestiin