Mersut ovat tehokkaita

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
CdiManiac
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: La 11.11.2006 15:01

Viesti Kirjoittaja CdiManiac »

jukka-tre kirjoitti:Millanen oli kulutus ?
Kaupunkiajossa meni sellaista 13 litraa, toki mun ajotyyli on vähintäänkin "vaativa". Maantiellä en päässyt koskaan alle 7 litran lukemiin, kyllähän sille menovesi maistui. Ko. autossa oli muuten ZF 5HP19 automaatti, joka erään laatikkokorjaamon mukaan ei kestä edes vakion 2.5 V6 TDI:n vääntöä kunnolla ja laatikko olis siksi ohjelmoitu toimimaan nahkeasti.

Menipä muuten jo reippaasti off topicille.
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Tein sitten vielä tällaisen yhteenvedon tehodieseleistä 3,0 koneella (paitsi Volvo 2,5). Tässä on uudet ja käytetyt erikseen vertailussa. Järjestyksen voi jokainen päättää itse. Totean vain, että faktoilla mitaten uutena Audi näyttää hyvältä, nelivetokin samaan rahaan. Käytettynä taas Mersu ja Bemari näyttää parhailta. Itse ostin Mersun käytettynä ja olen edelleen sitä mieltä, että parashan se on faktoilla(kin) mitaten.

Uusien tiedot ("CdiManiac" ansiokkaasti selvittänyt), lisäsin väännöt:

Mersu 320 CDI farkku autom. takaveto
-Hinta kaikista kallein 75675
-Teho 165kw = 224hv, Vääntö 540Nm
-Kulutus kaup. 11, maant. 6.4, yhd. 8,1

Audi A6 3.0 TDI farkku autom. neliveto
-Hinta 69410
-Teho 171kw = n.232hv, Vääntö 450 Nm
-Kulutukset 11.8, 6.6, 8.5

BMW 530D farkku manuaali. takaveto (autom. maksaa 3360 lisää)
-Hinta 69650, vertailukelpainen hinta 73010
-Teho 170kw = 231hv, Vääntö 500Nm
-Kulutukset 9.8, 5.4, 7

Volvo S80 D5 sedan manuaali etuveto (autom. maksaa 2500)
-Hinta 52000, vertailukelpoinen hinta 54500
-Teho 136kw = 185hv, Vääntö 400Nm
-Kulutukset 10.2, 5.6, 7.3

Käytettyjen tiedot, vuosimallit 2000-2004. Kulutukset käytännön kokemuksen perusteella eri lähteistä. Hinnat nettiautosta. Tehot eri lähteistä, jonkun hepan voi heittää. Huolto mutu:lla.

Mersu E 320 CDI, rivi-6
- teho 197/470- 210/510
- maantiekulutus alle 6
- hintaan 35000 voi valita useista vaihtoehdoista
- huolto keskimääräisen hintaista
- Mersussa on paras (oma mielipide) paketti käytettynä huomioiden tehon, väännön, päivitysmahdollisuudet, huoltojen, varaosien saatavuuden ja hinnat. Paljon löytyy pajaa, joka laittaa tosi edukkaasti isompaakin remppaa. Sopivia on tarjolla suht. paljon. Voi löytää 25000 pintaankin.

Audi A6 V6 TDI, V6
- teho n. 220/440
- maantiekulutus 7,5 litrasta ylöspäin
- Hintaan 55000 voi valita useista vaihtoehdoista.
- Huolto kallis
- Audissa kustannukset nousee kovin. Huoltokulut on karseita, käytännössä ainoana merkkihuolto, joka ainakin Tampereella paikallisella Laakkosella on aikasmoista rahastusta. Sopivia käytettyjä autoja tarjolla hyvin vähän ja kalliita. 2003 mallista alkaen näkyy olevan tarjontaa. Mielenkiintoista, että uutena on halvin.

BMW 530D, rivi-6
- teho 192/410 - 218/500
- maantiekulutus manuaalilootalla "Juben" ansiokkaan koeajon mukaan 6,3. Automaatilla siis ehkä 7:llä jopa alle vois mennä.
- hintaan 25000 voi valita useista vaihtoehdoista
- huolto kallis
- Bemarissa arveluttaa huoltokulut ja huoltopaikkojen suhteellisen vähäinen määrä. Suht. edukkaasti löytyy tarjontaa hyvin. Voi löytää 20000 pintaan vanhemmalla koneella. Mielenkiintoinen vaihtoehto.

Volvo V70/S80 D5, rivi-5
- teho 163/340 - 185/400 (tehokkaampi tuli vasta 2005)
- maantiekulutus 6-6,5 litran paikkeilla
- hintaan 25000 voi valita useista vaihtoehdoista pienemmässä koneessa. 2005 mallit isommalla koneella hintaan 35000 vastaavasti.
- huolto keskimääräinen, huotopaikkoja löytyy paljon ja varaosat suht. halpoja
- Volvo on kovaa vauhtia kirimässä, mutta ihan ei vielä potku riitä. Hinta on halvempi ja kohtapuoliin saa uudempaa 185-heppasta kohtuuhintaan. Aikaa pitää kulua vielä muutama vuosi. Vielä, jos yhden pytyn lisäisivät...
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

CdiManiac kirjoitti:
Tuo on kyllä ihan totta. Mulla on ollut vm.2003 A6 quattro V6 TDI (180hv) ja se ei toden totta ole mikään tykki, joka enimmäkseen johtuu varmasti todella hitaasti toimivasta automaattilaatikosta.
Kaverilla meni tollasesta V6 TDI Audista motista koko yläkerta uusiksi (reilut 150 000 km). Oli ensin hehkutulppa rikki, sitten koitettu vaihtaa ja katki. Pakko aukasta kansi ja huomattu, että nokka-akseli sökö. Ja sitten toinen puoli ja sama. 5000 Eur ja silleen remppaa, samalla remmien vaihtoa ja tollee. Apua, mikä pommi :shock: Ja tämäkin hinta vaati melkoisen tinkimisen ja halpis-pajojen ettimisen. Merkkihuollossa kuulemma suositeltiin, että kaikki uusiksi kansipahvista ylöspäin ja lähes 10000. Oijoijoi... :oops:

No jaa mulla nyt 230 000 km 320CDI ja oireeton. No eihän tuo ole vielä paljon, mutta poljettu on... kop, kop, kop...
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

CdiManiac kirjoitti:Tällainen testihän nyt mittaa vain kahta asiaa, eipä tästäkään voi päätellä koko totuutta.
Tuolta löytyy toista näkökulmaa, toki monen asian summia nuokin: http://www.topgear.com/content/tgonbbc2 ... s/thestig/
pemari taitaakin olla ainut diesel tuossa listassa :shock:
Avatar
Gate
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ke 12.10.2005 00:09

Viesti Kirjoittaja Gate »

Joni kirjoitti:En ole tarkistanut, mutta saattaa olla, että myös pakettiautoissa Mersu hallitsee (Vito 120, V6 CDI).
Volkkarin TDI on muistaakseni nopein noista sarjavalmisteisista pakuista.
Perinteitä pitää kunnioittaa.
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Gate kirjoitti:
Joni kirjoitti:En ole tarkistanut, mutta saattaa olla, että myös pakettiautoissa Mersu hallitsee (Vito 120, V6 CDI).
Volkkarin TDI on muistaakseni nopein noista sarjavalmisteisista pakuista.
Tuulilasi kertoo: Volkswagen Transporter 2.5 TDI 128 kW 0-100km/h 12,2s ja huiput 188km/h.

Vito 120CDI:n tietoja ei ollut vielä tuulilasin palvelussa, mutta tuossa linkissä jotakin. Kyllä se vito on nopein sarjavalmisteinen paku, jos sillä nyt jotakin merkitystä on.
124.023
Vastaa Viestiin