valojen suojateippi
-
- Sisäänajossa
valojen suojateippi
olisko kellään tietoa mistä saa ajovalojen päälle semmoista suoja teippiä joka on sinertävää joku sanoi että rekoissa tuota käytetään kiveniskujen varalta mutta olen nähnyt sitä myös joissain henkilöautoissakin ja wrc autoissa tuota on myös
Auttaahan sekin kun laitat tavallista läpinäkyvää kontaktimuovia ja liimaat sen niin hyvin, ettei jää ilmakuplia tai raitoja umpion pintaan. Siis sitä samaa, jota laitetaan kirjojen kansiin, kun halutaan niiden säilyvän kovassa käytössä. Jos kivi osuu lasiin, niin se ei hajoa palasiksi ja säästyy koko umpion ostaminen. Eikä putoa valotehot.
Ja eikös ne rekkojen lisävalot ole sinisellä lasilla varustettuja?

Ja eikös ne rekkojen lisävalot ole sinisellä lasilla varustettuja?
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
-
- Sisäänajossa
suojateippi
kyllä kai tuo teippi parantaa valotehoa koska se teippi on sinertävää ja se kirkastaa normivaloa nimen omaan tarkoitin ajovaloja en lisäpitkiä.
Re: suojateippi
Luulenpa, että jokainen autovalmistaja käyttäisi sinistä valon lasia, jos näin olisi. Luulenpa, että kysessä on jokseenkin pöljä muoti-ilmiö.pasijäntti kirjoitti:kyllä kai tuo teippi parantaa valotehoa koska se teippi on sinertävää ja se kirkastaa normivaloa nimen omaan tarkoitin ajovaloja en lisäpitkiä.
-
- Sisäänajossa
valojen suojateippi
no enpä usko että se ihan niinkään on koska se on nyt vasta ilmestynyt käyttöön ja miksi sitten lisävalojen lasit on sinertäviä tai miksi myydään sinertäviä polttimoita no koska sininen tiettyyn asti kirkastaa valoa 

Mulla on 420:ssä kristalliumpiot ja siniset H1+H7-polttimot ja kyllä valo on kirkasta, tehokkaampaa kuin ennen.
Jos sitä sinistä kalvoa tosiaan on saatavilla, niin vaihdan SECin umpioiden kontaktimuovit siihen hetimiten.
Jos sitä sinistä kalvoa tosiaan on saatavilla, niin vaihdan SECin umpioiden kontaktimuovit siihen hetimiten.

-
- Sisäänajossa
teippi
kyllä sitä jostain saa koska olen sitä nähnyt henkilöautoissa ja muutamassa ralliautossa mm. jukka ketomäen wrc octaviassa ja huoltoautossa:lol:
-
- Sisäänajossa
teippi
tässä on nyt linkki kuvaan jossa näkyy toi ketomäen skoda ja ne valot jossa on sitä kalvoa http://ralli.verkkonen.net/kuvat/matti2 ... 26-11.html
Sen verran peruskoulun fysiikankirjasta vinkkiä, että mikään valonlähteen eteen laitettu ei lisää valon tehoa eikä kirkkautta. Ei kalvo, linssi, peili eikä lasi. Eikä minkään värinen.
Sinisen kalvon vaikutus on se, että kalvo absorboi (eli imee itseensä) osan valonlähteen keltaisesta valosta (sinisen vastaväri) ja saa näin lopputuloksen näyttämään sinisemmältä.
Summa summarum, 100%:n valotehosta absorboidaan 10% keltaista pois ja jäljelle jää 90% tehosta, mutta se näyttää sinertävämmältä.
Jos jokin kalvo KIRKASTAISI tai VOIMISTAISI valoa, niin kannattaisi heti vetää 50 kerrosta kaiken värisiä kalvoja lampun päälle ja lopuksi voisi ottaa polttimonkin pois, ettei tehoa olisi liikaa.
Ikiliikkujaa ei ole. Valoenergiaakaan ei synny tyhjästä.
pforsell
Sinisen kalvon vaikutus on se, että kalvo absorboi (eli imee itseensä) osan valonlähteen keltaisesta valosta (sinisen vastaväri) ja saa näin lopputuloksen näyttämään sinisemmältä.
Summa summarum, 100%:n valotehosta absorboidaan 10% keltaista pois ja jäljelle jää 90% tehosta, mutta se näyttää sinertävämmältä.
Jos jokin kalvo KIRKASTAISI tai VOIMISTAISI valoa, niin kannattaisi heti vetää 50 kerrosta kaiken värisiä kalvoja lampun päälle ja lopuksi voisi ottaa polttimonkin pois, ettei tehoa olisi liikaa.
Ikiliikkujaa ei ole. Valoenergiaakaan ei synny tyhjästä.
pforsell
W166 ML350 BE 4Matic '13
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)
ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
-
- Sisäänajossa
teippi
oli miten oli mut lopputulos on parempi vaikka vähentäisi valotehoa 10% silti valo ei häviä märkään asfalttiin ja lumellakin näyttää paremmin ps:nokalla hellan 3000 blue
- ameriikanteijo
- Sisäänajossa
Juu
Oulussa: http://www.kama-design.com/
Herrasmiessääntojen mukaisesti sikari ja nainen riisutaan aina ennen käyttöä.
-
- Sisäänajossa
teippi
kiitos tiedosta sähköposti lähti juuri kamaan ja katsotaan joko ensiviikolla mersussa sinertävät ajovalot 

Jos pelkästään haluaa suodattaa keltaista valoa vähemmälle, niin paljon pienemmällä suojateipillä pärjää, kun liimaa sen silmälaseihin. Tai hommaa MikkoAlatalolasit.
Toinen juttu on tietysti se, että jos kosmeettisista syistä haluaa autoon siniset ajovalot.
Xenonit omistaneena täytyy huomauttaa vielä, että niistä lähtevä valo on käytännössä aivan valkoista. Sininen sävy näkyy ainoastaan valaisimen akselista sivussa, erilaisista heijastumista ja sironnasta johtuen. Suoraan edestäpäin valo on valkoista. Eikä Xenoneita "kirkasteta" liimamalla niihin minkään sävyisiä tummennuskalvoja.
pforsell

Toinen juttu on tietysti se, että jos kosmeettisista syistä haluaa autoon siniset ajovalot.
Xenonit omistaneena täytyy huomauttaa vielä, että niistä lähtevä valo on käytännössä aivan valkoista. Sininen sävy näkyy ainoastaan valaisimen akselista sivussa, erilaisista heijastumista ja sironnasta johtuen. Suoraan edestäpäin valo on valkoista. Eikä Xenoneita "kirkasteta" liimamalla niihin minkään sävyisiä tummennuskalvoja.
pforsell
W166 ML350 BE 4Matic '13
Aivan näin. Jos haluaa autoonsa teinitunnelmaa niin kannattaa laittaa kalvot joka paikkaan. Pakoputkikin näyttää paremmalle jos siinä on sulanutta teippi...renkaista puhumattakaanpforsell kirjoitti:Jos pelkästään haluaa suodattaa keltaista valoa vähemmälle, niin paljon pienemmällä suojateipillä pärjää, kun liimaa sen silmälaseihin. Tai hommaa MikkoAlatalolasit.![]()
pforsell

Muistattekos kun aikoinaan oli myytävänä keltaisiakin polttimoita "paremmat sumu ominaisuudet" jne... Taitaa olla nykyään muotia sininen väri. Voi olla jonkun silmälle hyväksi sininen valonsävy??
Luulen että kohta jollain on jo punaista valoa muistuttavat polttimot...
Luulen että kohta jollain on jo punaista valoa muistuttavat polttimot...

Meleko varmasti ehkä kyllä... Tahi sitte ee...
Re: teippi
Ajovalojen tulee antaa valkoista valoa, mutta ennen 1.10.1994 käyttöönotetuissa autoissa sallitaan myös kellertävät ajovalot.pasijäntti kirjoitti:kiitos tiedosta sähköposti lähti juuri kamaan ja katsotaan joko ensiviikolla mersussa sinertävät ajovalot
http://www.ake.fi/pdf/79-208-2004.pdf
Ja mitä itse alkuperäiseen kysymykseen tulee...ei tarvita mitään teippejä JOS etäisyys edellä ajavaan on riittävä.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Kyllä niitä kiviä lentelee JOPA vastaantulevienkin autojen renkaista, ota siinä sitten etäisyyttä...
Tuo ka-ma:n sinertävä valojen suojateippi on ihan siistin näköinen, rallipelissä kalvo näytti olevan jo paljon sinisempi.
Eipä katsastuksessa ole kukaan mitään rutissut suojakalvoista, tarkkaan ovat tosin katselleet, Accordiakin.
Tuo ka-ma:n sinertävä valojen suojateippi on ihan siistin näköinen, rallipelissä kalvo näytti olevan jo paljon sinisempi.
Eipä katsastuksessa ole kukaan mitään rutissut suojakalvoista, tarkkaan ovat tosin katselleet, Accordiakin.

Lentelee toki, musaa ja murikkaa on ilmassa mennen tullen, mutta ohikiitävän roiskeen osuma-alue taitaa olla pääosin vastaantulijan kylkipellit ja sivulasit, eikä itse ajovalot.Juselius kirjoitti:Kyllä niitä kiviä lentelee JOPA vastaantulevienkin autojen renkaista, ota siinä sitten etäisyyttä...
Kukahan elmukelmuttaisi takavalot

177.145 M260.920
-
- Sisäänajossa
suojateippi
olen myös sitä mieltä että nuo valot on hiekka teillä aika riski kohde ja yös ulkonäkö ja valot paranee ja tossa ketomäen skodassa on ihan samaa teippiä mut se näyttää vaan sinisemmältä ja ne ketkä on sitä mieltä että kalvotuksessa ei järkeä niin ei sitä ole pakko laittaa ja valo ei ole sen sinisempää vaan kirkkaampaa joten se siitä katsastus ongelmasta ja olen tänään asiaa konttorilta kysynyt ja on täysin sallittua että laittaa xenon kivenisku kalvon umpioihin! 

M.K kirjoitti:Lentelee toki, musaa ja murikkaa on ilmassa mennen tullen, mutta ohikiitävän roiskeen osuma-alue taitaa olla pääosin vastaantulijan kylkipellit ja sivulasit, eikä itse ajovalot...
Osumia on tullu tuulilaseihin, valoihin ja kylkiin vastaantulijoilta ja samaan suuntaan menijöiltä ajan mittaan, joten siinä nyt ei ole mitään varmuutta mihin se pomppiva paakku osuu.

Itse ainakin suojaan sen minkä pystyn. En todellakaan ole heti joka iskun jälkeen lähdössä varaosakauppaan ostamaan esim. uutta kokonaista umpiota. On helpompaa paikata pientä reikää lampun lasissa, kuin vaihtaa täysin paskana oleva koko umpio. Jos haluaa tehdä enemmän töitä ja vaikeemman kautta, niin oma valinta.

Re: suojateippi
Makuasioista ei voi kiistellä, mutta tällaisella julkisella forumilla olisi hyvä kirjoittaa, että MINUN MIELESTÄ valot paranee, koska mittalaitteet kuitenkin osoittavat, että tummennuskalvo ei paranna. Samaten ei ole hyvä sanoa, että valo tummennuskalvon kanssa olisi kirkkaampaa, koska se ei ole, vaan olisi fiksua sanoa, että MINUN MIELESTÄ TUMMENNUSKALVO KIRKASTAA.pasijäntti kirjoitti:...ulkonäkö ja valot paranee ... valo ei ole sen sinisempää vaan kirkkaampaa
Jopa täysin läpinäkyvä, ohut, kirkas kalvo saattaa heikentää valotehoa ainakin sen verran, että mittalaitteella sen havaitsee, johtuen materiaalin sisäisistä heijastuksista, sironnasta ja erilaisista taitekertoimista. Värilliseksi sävytetty suoja/tummennuskalvo vähentää valotehoa 10-20%, ja vaikka itsestä tuntuu miltä, ei ole kohteliasta muita kohtaan väittää valojen kirkastuvan tai paranevan.
Eli, kannattaa mainita, että kyse on mielipiteestä eikä tosiasiasta. Erityisen kohteliasta olisi mainita myös tosiasiat, eli että valoteho heikkenee huomattavasti, vaikka minusta tuntuu, että se paranee. Tämä siksi, että satunnainen ei-teknis-fysikaalis-suuntautunut lukija tietäisi, että kyseessä on mielipide ja makuasia.
Kalvoista en ole mitään mieltä ja muut saavat tehdä kalvoilla mitä mieleen tulee. Mutta virheellisen tiedon jakaminen ei ole kohteliasta muita kohtaan. Sen sijaan mielipiteet ovat kiinnostavia ja tervetulleita ja herättävät ansaittua keskustelua.

Ihan hyvässä hengessä,
pforsell
W166 ML350 BE 4Matic '13
Eikös tuo xenonien teho perustu juuri tuohon valon väriin eikä suoraan tuohon tehoon?
Kyllähän tuollainen kalvo heikentää alkuperäistä valotehoa, mutta siis suodattaako se ns. haitallisia värejä pois?
Niin jos en nyt ihan väärin muista biologiaa ja valo-oppia niin sininen valo ei aiheuta silmien tappisoluissa niin voimakkaasti reaktiota kuten esimerkiksi päivänvalo (kaikkien värien sekoitus) valo. Jolloin silmän jo totuttua pimeään, sinertävän valon ei pitäisi haitata pimeänäköä niin paljon kuin valkoinen valo. Hieman offtopic, mutta tulipahan mieleen.
Mutta eikös tuossakin tule lainsäädäntö jossain kohtaa vastaan, sillä liian sinisistä valoista napsahtaa sakko käteen (ellei kyseessä ole hälytysajoneuvo
).
Kyllähän tuollainen kalvo heikentää alkuperäistä valotehoa, mutta siis suodattaako se ns. haitallisia värejä pois?
Niin jos en nyt ihan väärin muista biologiaa ja valo-oppia niin sininen valo ei aiheuta silmien tappisoluissa niin voimakkaasti reaktiota kuten esimerkiksi päivänvalo (kaikkien värien sekoitus) valo. Jolloin silmän jo totuttua pimeään, sinertävän valon ei pitäisi haitata pimeänäköä niin paljon kuin valkoinen valo. Hieman offtopic, mutta tulipahan mieleen.
Mutta eikös tuossakin tule lainsäädäntö jossain kohtaa vastaan, sillä liian sinisistä valoista napsahtaa sakko käteen (ellei kyseessä ole hälytysajoneuvo

Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Xenon:sundiz kirjoitti:Eikös tuo xenonien teho perustu juuri tuohon valon väriin eikä suoraan tuohon tehoon?
- Teho 12V 35W; vastaa 250W halogeenia
- Valon määrä 3200 lumen ( halogeeni n. 1400 lumen)
- Valon intensiteetti 205.000 cd ( halogeeni n. 65.000 cd )
- Valon värilämpö 5000-8000K ( auringonvalo 6000K)
- Kestoikä n. 2000 h (halogeeni 100-300h)
Xenon ajovalot tuottavat luonnonvalon kaltaisen lähes valkoisen valon, joka heijastuu huomattavasti paremmin heijastimista, opasteista ja tiemerkinnöistä. Mutta erityisesti Xenonvalojen 300% suurempi valoteho laajentaa näköaluetta, auttaa vaikeissa keliolosuhteissa ja luonnollisesti havaitset myös muut tielläliikkujat ja esim. eläimet tai esteet aiemmin.
Noh, Xenonit ovat Xenonit, mutta halogeenien tummentaminen kalvolla ei tee niistä Xenoneita.

pforsell
W166 ML350 BE 4Matic '13
Tuossahan pforsell kirjoitti puhtaasti asiaa, erotteli hyvin faktan ja fiktion, danke! 

Laittomia
Periaatteessahan ne teipit ovat laittomat. Sehän sanoo jo tieliikennelakikin että valoja ei saa teipata. Kirkkaita on vaan vaikeampi huomata.
Tämä on minun näkemys kun asennan työssäni ikkunakalvoja niin kerran kysyin katsastusmieheltä takaikkunassa olevasta jarruvalosta että saako sen peittää kalvolla niin setä sanoi että mitään valoja ei saa teipata.
Tämä on minun näkemys kun asennan työssäni ikkunakalvoja niin kerran kysyin katsastusmieheltä takaikkunassa olevasta jarruvalosta että saako sen peittää kalvolla niin setä sanoi että mitään valoja ei saa teipata.
Re: Laittomia
Haluaisin tietää noista ikkunakalvoista että kun niitä asennetaan takalasiin, niin voiko takalasin lämmitintä käyttää? Joskus nähnyt autoja missä kalvot palaneet/kuluneet ihan karsean näköisiksi...Onko kyseessä ollut biltema kalvo tjs. Osaako joku sanoa (ammattilaisen asentamana) hinta-arviota 124 sedanin takalasin ja takaovien ikkunoiden kevyehköön tummennukseen?viheik kirjoitti: ...kun asennan työssäni ikkunakalvoja...
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
- Manu300cea24
- Mersumies
Re: Laittomia
Pystyy käyttämään takalasin lämmitintä vaikka on (kalvo)tummennettu lasi.sundiz kirjoitti:Haluaisin tietää noista ikkunakalvoista että kun niitä asennetaan takalasiin, niin voiko takalasin lämmitintä käyttää? Joskus nähnyt autoja missä kalvot palaneet/kuluneet ihan karsean näköisiksi...Onko kyseessä ollut biltema kalvo tjs. Osaako joku sanoa (ammattilaisen asentamana) hinta-arviota 124 sedanin takalasin ja takaovien ikkunoiden kevyehköön tummennukseen?viheik kirjoitti: ...kun asennan työssäni ikkunakalvoja...
Voi olla jos jollain pilipali kalvolla on tummennettu niin voi iän kanssa käpristyäkkin?
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter