Miksi tankissa on ylipainetta?
Miksi tankissa on ylipainetta?
Otsikon kysymys. Kun ajaa jonkin aikaa ja avaa tankin korkin, niin sieltä tupsahtaa melkoinen ylipaine. Miksi? Kuinka järjestelmään voi tulla ylipainetta? Onko joku tukossa? Jne...?
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
No, satavarma en ole, mutta eilen viimeksi tankatessa puhalsi roskia korkin ympäriltä. Siitä päättelin, että ylipainetta. Voi tietysti olla näköharhakin.
Tuo ylipaine tosiaan tuntuu aika mystiseltä, jos systeemi on ikään kuin suljettu.
Sen ainakin tiedän, että kuskin puolen etulokasuojassa oleva hiilipönikkä on kaput.
Tuo ylipaine tosiaan tuntuu aika mystiseltä, jos systeemi on ikään kuin suljettu.
Sen ainakin tiedän, että kuskin puolen etulokasuojassa oleva hiilipönikkä on kaput.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Suljettuun bensiini"kanisteriin" tulee ylipainetta kun lämpötila nousee.
No mutta oli yli- tai alipainetta niin huohotuksen korjaus korjaa tilanteen.
No mutta oli yli- tai alipainetta niin huohotuksen korjaus korjaa tilanteen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
- mertsi1340
- Vakiokalustoa
- Viestit: 235
- Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
- Paikkakunta: JKL
Vääräkielisessä forumissa asiaa selitettiin näin:
The fuel is heated in the process of being sent to the high pressure injection pump, not all of the fuel is used in the injection system and some of the fuel is returned to tank, which in turn gradually heats the fuel in the tank..As the fuel in the tank gets warmer it expands, creating pressure. Gas caps have a little two way relief/checkvalve arrangement which allows air to be drawn into the tank, but not released until at least about 3 lbs pressure is created..maybe less...Usually hyd. and fuel tanks have about a 3 lb relief check valve..in general. The fuel cap is what regulates the pressure...unless of course there is a hole in it without any check/relief valve.
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
OK, mutta on mersun systeemissä tuota ylipaineen säätöventtiiliä? Ja jos, onko se pensatankin korkissa? En aineskaan muista, että olisi.
Kysyn, koska auto on niin kaukana juuri tällä hetkellä, että en voi tarkistaa.
Kysyn, koska auto on niin kaukana juuri tällä hetkellä, että en voi tarkistaa.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
yleensä tankissa on ylipaineventtiili kun polttoaine laajenee lämpötilojen mukaan varsinkin kesällä mulla on semmonen kokemus kun aamulla tankkasin tankin täyteen emäntä soitti että mersu haisee bensalle ja eikun töihin näyttään se oli ajanut tankkauksen jälkeen 30km avasin korkin ja se löi bensaa käsille "aika taloudellinen peli" mutta johtuu laajenemisesta
MB 308d 91
Projekti:
MB 200 D W123 -81
Exät:
MB 240 D W115 -75
MB 240 D W123 3 kpl
MB 200 W124 -88
MB 200 D W124 -85
MB 200 D W124 -88
Projekti:
MB 200 D W123 -81
Exät:
MB 240 D W115 -75
MB 240 D W123 3 kpl
MB 200 W124 -88
MB 200 D W124 -85
MB 200 D W124 -88
Jos tuo pitää paikkansa, niin venttiili avautuu paineessa:fuel tanks have about a 3 lb relief check valve..
3x0.453 kg/6,25 = 0,22 kg/neliösentti.
Jenkkilässä paine ilmoitetaan yleensä paunaa/neliötuuma.
Korjatkoot viisaammat, jos ei pidä paikkaansa.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Mielenkiintoista... mutta mulla kesällä MB 230E W 124 -89 myös oli kova ylipaine tankissa varsinkin tyhjemmällä tankilla ja siihen (?) liittyi vielä muutaman sekunnin matala tuut-ääni jostain taka-akseliston suunnasta + ehkä lievä bensan tuoksu auton ympärillä vähän kaiken aikaa. Jos olen ymmärtänyt oikein, niin tankin pohjassa näkyy maata kohti alipaine/ylipaineventtiili?? Ja oisko tuo mennyt kaputt? Ääni kuului myös vaikka oli ajamatta, varsinkin auringossa. En vaan koskaan ehtinyt ryömimään alle kuunteleen mistä tulee. Muistaakseni myös W 201:ssä on sama systeemi. -Onko joku vaihtanut tuon osan, kait siitä tulee samalla loput bensat ulos? (Auto seisoo nyt talviteloilla = rassaan kesällä.)
T. Dogi
T. Dogi
Oisko tuo kuulemasi tuuttaus ollut juuri merkki ylipaineventtiilin toimimisesta? Oireet viittaavat siihen.dogi kirjoitti:Mielenkiintoista... mutta mulla kesällä MB 230E W 124 -89 myös oli kova ylipaine tankissa varsinkin tyhjemmällä tankilla ja siihen (?) liittyi vielä muutaman sekunnin matala tuut-ääni jostain taka-akseliston suunnasta + ehkä lievä bensan tuoksu auton ympärillä vähän kaiken aikaa. Jos olen ymmärtänyt oikein, niin tankin pohjassa näkyy maata kohti alipaine/ylipaineventtiili?? Ja oisko tuo mennyt kaputt? Ääni kuului myös vaikka oli ajamatta, varsinkin auringossa. En vaan koskaan ehtinyt ryömimään alle kuunteleen mistä tulee. Muistaakseni myös W 201:ssä on sama systeemi. -Onko joku vaihtanut tuon osan, kait siitä tulee samalla loput bensat ulos? (Auto seisoo nyt talviteloilla = rassaan kesällä.)
T. Dogi
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Eli auto on 190E 2.6 ja tankkiin kertyy ilmeisesti ylipainetta, kun bensaakin välillä tulee korkin välistä auton kylkeen. Muutaman kerran avattu huohotusputki aktiivihiilisuodattimen luota, ja toimi ehkä päivän verran, ilman että oli auton kylki bensassa. Onko tuolla jossain joku ylipaineventtiili mikä ei toimi kunnolla, vai onko aktiivihiilisuodatin "tukossa"? Päällepäin suodin vaikuttaa ihan hyvältä, eikä ole yhtään ruosteessa...
taitaapa olla vaan niin että tankki on ylitäytetty. Maan alla bensiini on reilusti kylmää ja auton tankissa se laajenee ja tulee ylipainetta. ja jos tankki on ylitäytetty ts. putkikin täyteen, se vuotaa kyllä ulos ellei aja heti 50-100 kilometriä.
Bensiinin tilavuus laajenee 3% 30 asteen erossa. Eli teoriassa jos laittaa 100l tankkin täyteen -10c ainetta, niin +20c (auton sisällä) sen tilavuus on 103 litraa, ja sitten se tulee ulos jos ei ole tilaa laajeta.
Eli seuraavan kerran jätä se tankkaus siihen kun se pistoolin kahvan automatiikka sen pysäyttää.
laskenta kaava on helppo... bensan laajennuskerroin on 0,0009.
0,0009x(litrat)x(lämpötilaero)=X
0,0009x100x30c=102,7l
Bensiinin tilavuus laajenee 3% 30 asteen erossa. Eli teoriassa jos laittaa 100l tankkin täyteen -10c ainetta, niin +20c (auton sisällä) sen tilavuus on 103 litraa, ja sitten se tulee ulos jos ei ole tilaa laajeta.
Eli seuraavan kerran jätä se tankkaus siihen kun se pistoolin kahvan automatiikka sen pysäyttää.
laskenta kaava on helppo... bensan laajennuskerroin on 0,0009.
0,0009x(litrat)x(lämpötilaero)=X
0,0009x100x30c=102,7l
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Eli tuohon vielä lisäyksenä, että bensaa tulee auton kyljelle, vaikka olisi puolitankkia täynnä, enkä ole nyt enempää viittinyt bensaa tankatakkaan, kuin sen puolitankkia maksimissaan. Tankin korkissa ei pitäisi olla vikaa...Mörsy kirjoitti:Eli auto on 190E 2.6 ja tankkiin kertyy ilmeisesti ylipainetta, kun bensaakin välillä tulee korkin välistä auton kylkeen. Muutaman kerran avattu huohotusputki aktiivihiilisuodattimen luota, ja toimi ehkä päivän verran, ilman että oli auton kylki bensassa. Onko tuolla jossain joku ylipaineventtiili mikä ei toimi kunnolla, vai onko aktiivihiilisuodatin "tukossa"? Päällepäin suodin vaikuttaa ihan hyvältä, eikä ole yhtään ruosteessa...
aina se mullakin pihahtaa, kun tankkaamassa käy, ja vaikka ei tankkaiskaan ja hetken ajelee, niin aina pihahtaa... mulla se on ainakin ylipainetta, kun meinaa korkki karata käsistä välillä...
en ole kiinnittänyt asiaan sen suurempaa huomiota, kun ei tuo auton toimintaa tunnu häiritsevän... oletan sen liittyvän siihen tankin huohotukseen/polttoainehöyryjen talteenottoon
en ole kiinnittänyt asiaan sen suurempaa huomiota, kun ei tuo auton toimintaa tunnu häiritsevän... oletan sen liittyvän siihen tankin huohotukseen/polttoainehöyryjen talteenottoon

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Miksi tankissa on ylipainetta?
jos toi ylipaine vaivaa jotakuta siihen on yksinkertainen ratkaisu,poistakaa korkissa oleva tiiviste ei "ruiki" enää kynsille ja loppuu bensan katku!!!!!!spede10 kirjoitti:Otsikon kysymys. Kun ajaa jonkin aikaa ja avaa tankin korkin, niin sieltä tupsahtaa melkoinen ylipaine. Miksi? Kuinka järjestelmään voi tulla ylipainetta? Onko joku tukossa? Jne...?
Itse huomasin saman tänään aamulla kun kävin asemalla tankaamassa. Avasin korkin ja *tsih*. Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia, että liittyykö tuhon ominaisuuteen mitään muuta? Oma 260E w124 käynnistyy kylmänä huonosti ja käy hyvin epätasaisesti eikä oikein jaksa liikuttaa autoakaan, mutta lämpimänä laulaa hyvin kauniisti ja liikkuu liukkaasti.