Hei.
Kuuluuko om601 hihnan kirisitimen keinuvivun pultin mennä öljytilaan asti?
Otin a.o. pulti irti ja sen toinen pää oli moottoriöljyssä eli yhteys on jonnekin öljynkiertoon, kuuluuko olla näin??
Millä kuuluu pultti tiivistää? Riittääkö ruuvilukite vai pistänkö punaista moottorisikaa ?
om601 hihnan kiristimen keinun pultti
- pystyvalo
- Vakiokalustoa
- Viestit: 348
- Liittynyt: Ti 20.04.2004 09:53
- Paikkakunta: vaasa/espoo
- Viesti:
om601 hihnan kiristimen keinun pultti
low & loud
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla
Pultin pään kuuluu olla öljyinen, mm jakoketju roiskii.
Kyseinen pultti kannattaa laittaa lukitteella kiinni. Lukite tiivistää kierteen eikä mitään muuta massaa tarvita.Mulla pääsi josku kiertymään auki kun en laittanut lukitetta, vaikka mielestäni kiristin tarpeeksi suureen momenttiin, onneksi huomasin ajoissa, niin ei mitää vakavampaa sattunut.
Kyseinen pultti kannattaa laittaa lukitteella kiinni. Lukite tiivistää kierteen eikä mitään muuta massaa tarvita.Mulla pääsi josku kiertymään auki kun en laittanut lukitetta, vaikka mielestäni kiristin tarpeeksi suureen momenttiin, onneksi huomasin ajoissa, niin ei mitää vakavampaa sattunut.
- pystyvalo
- Vakiokalustoa
- Viestit: 348
- Liittynyt: Ti 20.04.2004 09:53
- Paikkakunta: vaasa/espoo
- Viesti:
Hei.
Koska tiivistävää ruuvilukitetta ei ollut tyrkyllä, niin laitoin pultille punaista sika-gasket tiivistemassaa ja kiristin pultin 110Nm:iin. Kai tämä riittää?
Mikä olisi ollut oikea kiristysmomentti?
Vaihdoin keinuvivun laakerin kahteen 6004zz-laakeriin, koska niitä on helpommin ja halvemmalla saatavana. Näiden laakereiden väliin tarvitsee valmistaa 5mm paksu soviteprikka, jotta laakerit jäisivät oikealle etäisyydelle toisistaan. Tämän soviteprikan voi valmistaa "alkuperäisen" laakerin keskiosasta. Vanha laakeri oli kyllä todella pahasti kuoppautunut, laakeria irroittaessa kuulatkin singahti pitkin lattioita...
Koska tiivistävää ruuvilukitetta ei ollut tyrkyllä, niin laitoin pultille punaista sika-gasket tiivistemassaa ja kiristin pultin 110Nm:iin. Kai tämä riittää?
Mikä olisi ollut oikea kiristysmomentti?
Vaihdoin keinuvivun laakerin kahteen 6004zz-laakeriin, koska niitä on helpommin ja halvemmalla saatavana. Näiden laakereiden väliin tarvitsee valmistaa 5mm paksu soviteprikka, jotta laakerit jäisivät oikealle etäisyydelle toisistaan. Tämän soviteprikan voi valmistaa "alkuperäisen" laakerin keskiosasta. Vanha laakeri oli kyllä todella pahasti kuoppautunut, laakeria irroittaessa kuulatkin singahti pitkin lattioita...
low & loud
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla
- pystyvalo
- Vakiokalustoa
- Viestit: 348
- Liittynyt: Ti 20.04.2004 09:53
- Paikkakunta: vaasa/espoo
- Viesti:
Paikallisessa tarvikeliikkeessä vipu maksaa 65egeä ja laakerin vaihtoon kului aikaa n.37minuuttia ja rahaa 10euroa...kyllä tossa vielä tuntipalkoille pääsee. Prässi ja sopivat puristavat lukkorengas pihdit tosin tarttee olla.
Täytyy kyllä sanoa että on saksalainen insinööri ollu päissään kun tohon kohteeseen on valinnut kuulalaakerin liukulaakerin sijasta. Laakeri tekee niin pientä liikettä toimiessaan ettei ole kovin pitkäikäiseksi suunniteltu.
Toi omanikin hajosi jo sisäänajovaiheessa (alle 500tkm mittarissa)
Täytyy kyllä sanoa että on saksalainen insinööri ollu päissään kun tohon kohteeseen on valinnut kuulalaakerin liukulaakerin sijasta. Laakeri tekee niin pientä liikettä toimiessaan ettei ole kovin pitkäikäiseksi suunniteltu.
Toi omanikin hajosi jo sisäänajovaiheessa (alle 500tkm mittarissa)

low & loud
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla
- Dieselpower
- Vakiokalustoa
- Viestit: 463
- Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
- Paikkakunta: Kivialho City
pystyvalo kirjoitti:Paikallisessa tarvikeliikkeessä vipu maksaa 65egeä ja laakerin vaihtoon kului aikaa n.37minuuttia ja rahaa 10euroa...kyllä tossa vielä tuntipalkoille pääsee. Prässi ja sopivat puristavat lukkorengas pihdit tosin tarttee olla.
Täytyy kyllä sanoa että on saksalainen insinööri ollu päissään kun tohon kohteeseen on valinnut kuulalaakerin liukulaakerin sijasta. Laakeri tekee niin pientä liikettä toimiessaan ettei ole kovin pitkäikäiseksi suunniteltu.
Toi omanikin hajosi jo sisäänajovaiheessa (alle 500tkm mittarissa)
Uudemmissa, eli e-malleissa on muovihelallinen keinu ja on Sama kuin W210 diiseleissä pois lukien cdi.
RED POWER IHC DT-358
- pystyvalo
- Vakiokalustoa
- Viestit: 348
- Liittynyt: Ti 20.04.2004 09:53
- Paikkakunta: vaasa/espoo
- Viesti:
Nahkahousuinsinöörit ovat viisastuneet myöhemmällä iällä tai humalataso on laskenu vanhoilla päivillä, kun ovat jo keksineet soveltaa liukulaakerointia pienen liikkeen kohteisiin. Ihme kun eivät ole kokeilleet kuulalaakerointia kiertokangen yläsilmässä...
low & loud
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla