606 vapari & 606 turbo
- Vaparissa ei jäähdytettyjä mäntiä.
603 & 606
- 603 on 12 tappinen, 606 on 24-tappinen
Jos vaikka vähän tuohon tyyliin listattaisiin eroja

ELI:
Mitä eroa on 603lla ja 606lla? Entä turbomalleilla?
Taitaa 606:n viat keskittyä noihin ilmavaivoihin ja sähköongelmiin. Itse perusmotti pitäisi olla jopa vahvempi. Nuo ilma ja sähköongelmathan ei enää sinua koske kun olet mekaanisenpumpun vaihtanut ja siinä samalla suodatinjalat yms.Hanomag kirjoitti:Kylillä alkoi sitten moottorin vaihdosta huhua kuullut Mersu-juppijuttelemaan että "vaihdoit sitten huonompaan". Perusteluja väitteelleen ei kaveri kuitenkaan osannut antaa.
Elän siinä käsityksessä, että 606 vaparissa on myös jäähdytetyt männätHanomag kirjoitti: 606 vapari & 606 turbo
- Vaparissa ei jäähdytettyjä mäntiä
Pumppu oli alkujaan mekaaninen. Mosa on vuodelta 93 124:sta, on kai (?) tullut auto joskus tehtaalta mekaanisella pumpulla (?). Mynänmies vaihtoi 7mm tapit jne, tuskimpa tarvitsee pumpun puolesta murhetta pitää .pyhimys kirjoitti: Nuo ilma ja sähköongelmathan ei enää sinua koske kun olet mekaanisenpumpun vaihtanut ja siinä samalla suodatinjalat yms.
Sain jostain foorumilta käsityksen että "öljyruutat on", mutta varsinaista jäähdytystä männille ei menisi? Eikös nuo öljyruutat ole voiteluseikka? Hävettää kysyä tyhmiä, mutta kertokaa nyt tietämättömällepyhimys kirjoitti: Elän siinä käsityksessä, että 606 vaparissa on myös jäähdytetyt männät
Jäähdyttävää vaikutusta niillä etupäässä haetaan.Hanomag kirjoitti:Sain jostain foorumilta käsityksen että "öljyruutat on", mutta varsinaista jäähdytystä männille ei menisi? Eikös nuo öljyruutat ole voiteluseikka?
Aivan niin, tahtoo unohtua, että 606:sta on ollut vaparina myös 124 kopassa..Hanomag kirjoitti: Pumppu oli alkujaan mekaaninen. Mosa on vuodelta 93 124:sta, on kai (?) tullut auto joskus tehtaalta mekaanisella pumpulla (?). Mynänmies vaihtoi 7mm tapit jne, tuskimpa tarvitsee pumpun puolesta murhetta pitää .
Mites on kun olen kuullut että suurimmat erot turbon ja vaparin välillä olisivat juuri nuo jo mainitut männät ja niiden lisäksi alakerran laakereissa olisi jotain eroa?Hanomag kirjoitti:Niin onko noilla 606:n turbon ja vaparin männillä eroa? 603:ssa niillä nyt ilmeisesti on.
606:RoslundRacing kirjoitti:Mites on kun olen kuullut että suurimmat erot turbon ja vaparin välillä olisivat juuri nuo jo mainitut männät ja niiden lisäksi alakerran laakereissa olisi jotain eroa?
Vaparissa ei erillistä lauhdutinta ole; kaipa tämän tarkoitus on ollut toimia öljynlauhduttimena. Tai sitten ajatus on ollut tasata öljyn ja jäähdytysnesteen keskinäistä lämpötilaeroa. Jäähdytin-neste kuitenkin on sitä 90C asteista. Aika turhan oloinen tuo nestekierto öljypohjaan on.E300DIISELI kirjoitti:Meneekö öljypumpulle jäähdytysneste lämmitys, jäähdytys vaiko molempien takia? Onko mahdollista hajota niin että öljyyn sekottuu vettä siellä? Vaparissahan ei erillistä öljynlauhdutinta ole...? Vain se putki..?
Sorry unohdin mainita että tarkoitin 603 konetta.RoslundRacing kirjoitti:Mites on kun olen kuullut että suurimmat erot turbon ja vaparin välillä olisivat juuri nuo jo mainitut männät ja niiden lisäksi alakerran laakereissa olisi jotain eroa?Hanomag kirjoitti:Niin onko noilla 606:n turbon ja vaparin männillä eroa? 603:ssa niillä nyt ilmeisesti on.
No tuolla mun laitteella on rullattu vaatimattomat 750 tkm. Että jos nyt alan turbotus hommiin niin kyllä kaikki laakerit vaihdetaan ja samalla menee varmaan kansipahvikin vaihtoon.Mika.T kirjoitti:Kestää.
Mutta kk-laakerit olis hyvä vaihtaa. Niistä tahtoo pinta lähteä merenemaan jo vakio moottorissakin. Tosin kilometrejä kestää olla ennen murenemisia yli 500tkm
mulla löytyis sulle nuo turbon laakerit aika sopivaan hintaan. jos tarvetta on niin soittele 040-8641084 tai lähetä yv:täRoslundRacing kirjoitti:No tuolla mun laitteella on rullattu vaatimattomat 750 tkm. Että jos nyt alan turbotus hommiin niin kyllä kaikki laakerit vaihdetaan ja samalla menee varmaan kansipahvikin vaihtoon.Mika.T kirjoitti:Kestää.
Mutta kk-laakerit olis hyvä vaihtaa. Niistä tahtoo pinta lähteä merenemaan jo vakio moottorissakin. Tosin kilometrejä kestää olla ennen murenemisia yli 500tkm
Käytetyt vai uudet ? sopiva hinta ?tenavatähti300 kirjoitti:mulla löytyis sulle nuo turbon laakerit aika sopivaan hintaan. jos tarvetta on niin soittele 040-8641084 tai lähetä yv:tä
hmmm, palataan tähän asiaan tuonnempana.tenavatähti300 kirjoitti:viisi laakeria avaamattomassa paketissa ja yksi pari on ollu kiinni koneessa mutta otettiin samantien pois kun piti laittaa ailikoon laakeriliuskat. tarjouksia
kuunnellaan.