Niin, miten moottorin saa irti? Jumahti pesin sellaiseen asentoon että ruuttaa vettä koko ajan. Pikaisella katsomisella en keksinyt miten se on kiinni.
Ja toinen kysymys: miten moottorikotelon saa auki ja pytyykö sille tekemään mitään? Vinkkejä korjaukseen.
W123 Lampunpesimen moottorin irroitus
Olen aina kuvitellut, ettei lampunpesimen pyyhkijän asennolla olisi vaikutusta veden tuloon, mutta viisaammat kertokoon miten asia on.
Ne moottorit on edestä päin kahdella mutterilla kiinni, ovat sen lamppujen alapuolella olevan "listan" takana. Lista kuitenkin on samaa puuta lokasuojan kanssa, joten lokasuoja pitää irrottaa. Ei ole onneksi paha rasti, ja alta paljastuu ruosteen kannalta otollisia koloja, jotka on lokasuojan irti ollessa helppo puhdistaa.
Moottorikotelon kansi on klipseillä kiinni, ja alta paljastuu koneisto jonka periaate selviää katsomalla.
Itse pidän talviaikaan irti sitä relettä, joka ohjaa lampunpesimiä. Sulat on useasti jäätyneet kiinni ja jäävät helposti väärään asentoon, jos moottori niitä väkisin yrittää liikutella.
Ne moottorit on edestä päin kahdella mutterilla kiinni, ovat sen lamppujen alapuolella olevan "listan" takana. Lista kuitenkin on samaa puuta lokasuojan kanssa, joten lokasuoja pitää irrottaa. Ei ole onneksi paha rasti, ja alta paljastuu ruosteen kannalta otollisia koloja, jotka on lokasuojan irti ollessa helppo puhdistaa.
Moottorikotelon kansi on klipseillä kiinni, ja alta paljastuu koneisto jonka periaate selviää katsomalla.
Itse pidän talviaikaan irti sitä relettä, joka ohjaa lampunpesimiä. Sulat on useasti jäätyneet kiinni ja jäävät helposti väärään asentoon, jos moottori niitä väkisin yrittää liikutella.
W123 240D -84 // S124 300TDT -92 // W126 280SE -85
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Kyllä se moottori lähtee irti ilman että lokasuojaa tarvii irti ottaa.
Joskus omasta 123:sta karistin kyseiset moottorit kokonaan pois kun ne ei toimineet lainkaan.
Olikohan niin että pyykimen varren joutu pois ottamaan tieltä ja sitten tais olla kahdella 10mm:llä pultilla kiinni umpion "pohjassa".
Ja se pelti riekale mikä on puskurin ja umpion välissä niin sekin tais lähtee omana kappaleena irti.(100% varman en ole siitä kun en nyt muista)
Ainakin on näin 124:ssa.
Mutta joka tapauksessa se moottori irtoo ilman lokasuojan pois ottoo.
Niissä moottoreissa tahtoo mennä pyyhkiän varren akselin väliin kaikenlaista paskaa ja sitä myöten jumii koko moottorin.
Hätä konstina siihen veden tuloon on että otat siltä lampunpesimen moottorilta pistokkeen irti.
Luulisin kyllä että se moottori ei ohjaa sitä veden tuloo.
Kun omaan kytkin ihan liitos kappaleella sen lampunpesimen moottorin tuon tuulilasin moottorin rinnalle.
Joskus omasta 123:sta karistin kyseiset moottorit kokonaan pois kun ne ei toimineet lainkaan.
Olikohan niin että pyykimen varren joutu pois ottamaan tieltä ja sitten tais olla kahdella 10mm:llä pultilla kiinni umpion "pohjassa".
Ja se pelti riekale mikä on puskurin ja umpion välissä niin sekin tais lähtee omana kappaleena irti.(100% varman en ole siitä kun en nyt muista)
Ainakin on näin 124:ssa.
Mutta joka tapauksessa se moottori irtoo ilman lokasuojan pois ottoo.
Niissä moottoreissa tahtoo mennä pyyhkiän varren akselin väliin kaikenlaista paskaa ja sitä myöten jumii koko moottorin.
Hätä konstina siihen veden tuloon on että otat siltä lampunpesimen moottorilta pistokkeen irti.
Luulisin kyllä että se moottori ei ohjaa sitä veden tuloo.


Kun omaan kytkin ihan liitos kappaleella sen lampunpesimen moottorin tuon tuulilasin moottorin rinnalle.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Joskus olen itse kans irrottanut toisen moottorin. Silloin oli lamppu irti kun jouduin vaihtamaan lasin siihen. Samaan syssyyn korjausmaalasin ne lamppujen alapuolella olevat listat. Muistaakseni moottorin irroittaminen ei tuottanut tuskaa. Kannattaa ensin kokeilla pelkän lampun irroittamista, ennen kuin alkaa koko lokaria irroittamaan. Nyt en ole ihan varma lähteekö ne irti jopa ilman lampun irroittamistatgts kirjoitti:Olen aina kuvitellut, ettei lampunpesimen pyyhkijän asennolla olisi vaikutusta veden tuloon, mutta viisaammat kertokoon miten asia on.
Ne moottorit on edestä päin kahdella mutterilla kiinni, ovat sen lamppujen alapuolella olevan "listan" takana. Lista kuitenkin on samaa puuta lokasuojan kanssa, joten lokasuoja pitää irrottaa. Ei ole onneksi paha rasti, ja alta paljastuu ruosteen kannalta otollisia koloja, jotka on lokasuojan irti ollessa helppo puhdistaa.

tgts kirjoitti:Itse pidän talviaikaan irti sitä relettä, joka ohjaa lampunpesimiä. Sulat on useasti jäätyneet kiinni ja jäävät helposti väärään asentoon, jos moottori niitä väkisin yrittää liikutella.
Missä semmoinen rele sijaitsee? Kiinnostaa meinaan meikäläistäkin jos tekis saman tempun.
Voi tosiaan olla, että moottorin saa irrotettua lokasuoja paikoillaankin kun lampun ottaa ensin pois, itsellä vaan aina ollut auto enemmänkin purettuna vastaavassa tilanteessa. Siitä olen kuitenkin varma, että se listan tapainen on kiinteä osa lokasuojaa, päässä yleensä ihan riittävästi kiinni ruostunut tähtiruuviKipsu kirjoitti: Kannattaa ensin kokeilla pelkän lampun irroittamista, ennen kuin alkaa koko lokaria irroittamaan.

Se on yksi niistä releistä, jotka ovat konehuoneessa vasemman pyöränkotelon päällä mustan muovikopan alla. Siellä on pari-kolme relettä, esim. tossa 300D:ssä myös ilmastoinnin rele ja joku muukin tuon lampunpesimien releen lisäksi. Kokeilemalla selviää mikä on oikea rele, ja sitten vaan hansakalokeroon pakkasten ajaksi...Kipsu kirjoitti: Missä semmoinen rele sijaitsee? Kiinnostaa meinaan meikäläistäkin jos tekis saman tempun.
W123 240D -84 // S124 300TDT -92 // W126 280SE -85
Kiitoksia vinkeistä!
Jos joku on korjannut pyyhinmekanismin otan kiitollisena lisävinkkejä vastaan.
Joku yhteys moottorilla ja pumpulla on, sillä kun sulka jumittuu puolitiehen niin pumppu ruuttaa vettä kunnes laittaa valot pois (tai pesuneste loppuu). Kun valot laittaa takaisin päälle pyyhin palaa alkuasentoon eli taitaa olla mekanismi olla entinen ja jumii sen takia.tgts kirjoitti:Olen aina kuvitellut, ettei lampunpesimen pyyhkijän asennolla olisi vaikutusta veden tuloon, mutta viisaammat kertokoon miten asia on.
Jos joku on korjannut pyyhinmekanismin otan kiitollisena lisävinkkejä vastaan.
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
"Niissä moottoreissa tahtoo mennä pyyhkiän varren akselin väliin kaikenlaista paskaa ja sitä myöten jumii koko moottorin."
Niin kun tossa aijemmin kirjoitin.
Ota moottori irti ja pöydälle ja eikun purkamaan.
Takakansi pois ja sen jälkeen näkee millainen mekanismi siellä moottorin sisällä on.
Todennäköisesti on akselin tiiviste mennyt ja suola ja vesi lillinki pääsee sen pyyhkimen akselin väliin ja sitä kautta myös sinne koneistoon.
Jos tuuri käy että ei ole kokonaan ruostunut sieltä ne hammasrattaat ja muut niin selviää tod.näk. sillä kun hienolla hiekkapaperilla silottelee ruosteen pois siitä pyyhkimen akselilta.
Sekin taisi lähteä irti kun se takakansi on poissa ja kopauttaa sinne pyyhkimen puoleiseen päähän.
Niin se akseli lähtee sinne takakannen suuntaa pois.(muistaakseen kun sillon tuli se purettua)
Kunnon rasvat perään ja testaamaan että toimiiko.
Niin kun tossa aijemmin kirjoitin.
Ota moottori irti ja pöydälle ja eikun purkamaan.
Takakansi pois ja sen jälkeen näkee millainen mekanismi siellä moottorin sisällä on.
Todennäköisesti on akselin tiiviste mennyt ja suola ja vesi lillinki pääsee sen pyyhkimen akselin väliin ja sitä kautta myös sinne koneistoon.
Jos tuuri käy että ei ole kokonaan ruostunut sieltä ne hammasrattaat ja muut niin selviää tod.näk. sillä kun hienolla hiekkapaperilla silottelee ruosteen pois siitä pyyhkimen akselilta.
Sekin taisi lähteä irti kun se takakansi on poissa ja kopauttaa sinne pyyhkimen puoleiseen päähän.
Niin se akseli lähtee sinne takakannen suuntaa pois.(muistaakseen kun sillon tuli se purettua)
Kunnon rasvat perään ja testaamaan että toimiiko.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter