c220d-98(ei cdi) Hummaa/nykii, missä vika, map anturi ?
c220d-98(ei cdi) Hummaa/nykii, missä vika, map anturi ?
Vaikutus käyntiin?Saako mitattua toimivuuden jotenkin?
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Re: Map anturi
Yleismittarilla mittaat auton ollessa käynissä jännitteen siitä lähtöpiuhasta. Anturissa pitäisi olla kolme johdinta, joista yhdessä on +5V, yhdessä on maataso ja se kolmas on se lähtöpiuha.Petromax kirjoitti:Vaikutus käyntiin?Saako mitattua toimivuuden jotenkin?
Siihen rinnalle, joko pieni lankanen liittimen väliin tai nuppineulalla seivästät johtimen läpi, yleismittari ja mittaat vaikkapa ajon aikana. Jännitteen tulee seurata ahtoja ja nolla-ahdoilla jännite lienee jossakin 1...2 V välillä.
Toinen vaihtoehto on irroittaa se paineletku, jos se on mahdollista ja tuuppasta sinne painetta vaikka polkupyörän pumpulla.
MAP anturit ovat harvoin rikki, yleensä vika on jossain muualla.
Tuossa on esimerkki kun mitataan Viton MAP anturia. Tyhjäkaynnillä näkyvä jännite riippuu MAP anturin mittausalueesta. Lähtöjännite on aina absoluuttisessa nollapaineessa (=tyhjiö) 0 V ja MAP anturin maksimipaineessa 5V.
3 barin MAP anturi näyttää siis maksimia (5 V) kun ahtopaine on 2 baria.
2 barin MAP anturi vastaavasti näyttää jo barilla maksimia.
Oikeastaan on sama onko kyseessä Vito, CDI kone, volkkari, bemari vai mikä kone, lähes aina ne MAP anturit ovat tuollaisia.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Map anturista vielä
Kuinkahan paljon on tällä merkitystä?Nimittäin otin kokeeksi letkun toisen pään irti imusarjasta.Tuntui,että tasakaasulla nykiminen,mitä on puolilämpöisenä tehnyt,paheni entisestään.Automaatti oli jotenkin outo.
Tässä on jokin säätyvä "vastus".Koska ja milloin alkaa vaikuttamaan?
Vaatiiko kierroksia?Ainakaan tyhjäkäynnillä ei ollut vaikutusta puhalsiko vai imikö letkusta.Kokeilin sen verran.
Tässä on jokin säätyvä "vastus".Koska ja milloin alkaa vaikuttamaan?
Vaatiiko kierroksia?Ainakaan tyhjäkäynnillä ei ollut vaikutusta puhalsiko vai imikö letkusta.Kokeilin sen verran.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Re: Map anturi
veskola kirjoitti:
Oikeastaan on sama onko kyseessä Vito, CDI kone, volkkari, bemari vai mikä kone, lähes aina ne MAP anturit ovat tuollaisia.
Paitsi, jos kyseessä on tuo 220D:n imusarjassa oleva anturi, niin saattaa olla erilainen toimintakaava, sillä sehän mitannee alipainetta...
Map anturi
Oliskohan tuossa anturissa ratkaisu noihin nykimisongelmiin?
Olisko kallis osa vaihtaa?
Olisko kallis osa vaihtaa?
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Re: Map anturi
Ai niin tää ei ollut edes turbohannun1 kirjoitti:Paitsi, jos kyseessä on tuo 220D:n imusarjassa oleva anturi, niin saattaa olla erilainen toimintakaava, sillä sehän mitannee alipainetta...

...mutta onko se vaparin alipaineanturi kuitenkin aikalailla samanlainen kuin turbon MAP anturi, paitsi maksimipaine on vaikkapa 0,5 Bar ahtoa. Eli antaa analogista 0...5 V signaalia ?
Onkohan se alipainemittaus vain syötön hienosäätö, eli siten ei merkityksellinen kuin savuarvoon hitusen, vai ohjaako se EGR sydeemiä. Eihän siellä kait alipainetta juurkaan ole.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Hummaa/nykii
Nyt alkaa menemäät hermotkin.
Kuinka voi yhden vian hakeminen olla näin työlästä
Eli,samat oireet mitä ennenkin.Hummaa/nykii,kun moottori saavuttaa
normaalilämpönsä,joskus hummaa jo,kun on vain hieman lämmennyt.
Kun nykii ja kierrokset vaihtelee,käyttäytyy laatikkokin jotenkin erikoisesti.Kierroslukumittaria,kun seurailee,laskee viisari nykimällä.
Kaasusta päästäessä,ei hetkeen tapahdu isoa muutosta.Kierrokset jäävät
ikäänkuin "päälle".Tämän jälkeen viisari laskee pieniä siivua kerrallaan
nykien.
Oireet ovat sitten poissa n. 10km ajon jälkeen.Eivät esiinny kuumalla koneella,eivätkä kylmänäkään.Ainoastaan yön jälkeen,kun aamulla
auto saavuttaa normaalilämpönsä.
Mitä olis mahdollisia vikapaikkoja,joita kannattais tutkia?Jotenkin tuntuu,että kaasupolkimen asentotieto on hukassa.Tuolla potentiometrin
vaihdolla ei ollut mitään vaikutusta.Egr-järjestelmää on kokeiltu sekä
käytössä,että pois "kytkettynä".Lucas on laitettu vuosi sitten.
Olisko vika kumminkin siinä?Todennäköisyys %?
Veholla tutkittiin ja syyksi sanottiin juuri tuo egr.Eipä vaan vaikuttanut
vehon testit ja egr-käyttöönotto.Mitään muuta ei tullut,kuin laskua.
Nyt olis todelliset neuvot tarpeen.Ei enää hyödytä käydä testerissä.
Ainoat koodit,jotka ovat tulleet ovat 28.122 ja P1689.


Eli,samat oireet mitä ennenkin.Hummaa/nykii,kun moottori saavuttaa
normaalilämpönsä,joskus hummaa jo,kun on vain hieman lämmennyt.
Kun nykii ja kierrokset vaihtelee,käyttäytyy laatikkokin jotenkin erikoisesti.Kierroslukumittaria,kun seurailee,laskee viisari nykimällä.
Kaasusta päästäessä,ei hetkeen tapahdu isoa muutosta.Kierrokset jäävät
ikäänkuin "päälle".Tämän jälkeen viisari laskee pieniä siivua kerrallaan
nykien.
Oireet ovat sitten poissa n. 10km ajon jälkeen.Eivät esiinny kuumalla koneella,eivätkä kylmänäkään.Ainoastaan yön jälkeen,kun aamulla
auto saavuttaa normaalilämpönsä.
Mitä olis mahdollisia vikapaikkoja,joita kannattais tutkia?Jotenkin tuntuu,että kaasupolkimen asentotieto on hukassa.Tuolla potentiometrin
vaihdolla ei ollut mitään vaikutusta.Egr-järjestelmää on kokeiltu sekä
käytössä,että pois "kytkettynä".Lucas on laitettu vuosi sitten.
Olisko vika kumminkin siinä?Todennäköisyys %?
Veholla tutkittiin ja syyksi sanottiin juuri tuo egr.Eipä vaan vaikuttanut
vehon testit ja egr-käyttöönotto.Mitään muuta ei tullut,kuin laskua.

Nyt olis todelliset neuvot tarpeen.Ei enää hyödytä käydä testerissä.
Ainoat koodit,jotka ovat tulleet ovat 28.122 ja P1689.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Map
Vielä kerran map-anturista.Kuinka paljon vaikuttaa käyntiin vai onko täysin hyödytön kapistus.?
Kokeilin ottaa letkun suuhun.
Ei auttanut imu eikä puhallus
tyhjäkäynnillä.Perustuuko mittaustieto vasta kierroksien ja kuormituksen aikana?
Jos oletetaan,että tämä anturi olis viallinen,niin mitä oireita aiheuttaisi ja mitä vikakoodeja?
Kokeilin ottaa letkun suuhun.

tyhjäkäynnillä.Perustuuko mittaustieto vasta kierroksien ja kuormituksen aikana?
Jos oletetaan,että tämä anturi olis viallinen,niin mitä oireita aiheuttaisi ja mitä vikakoodeja?
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Map
.
Mulla on kokemusta vaan cdi-moottorista.
Mutta jospa tästä olisi edes keskustelun avaajaksi.
Map-anturin antaman painetiedon perusteella määrittelee ohjelma sen, voidaanko polkimella ehdotettua ruiskutusmäärää toteuttaa.
Kierrosluku on toinen tekijä.
Vaparissa tämä periaatteessa riittäisikin.
Tyhjäkäynnillä järjestelmä pyrkii koko ajan säätämään sitä ruiskutusta mahdollisimman pienelle, silloin se ei tarkkaile painetta, vaan pelkästään kierroslukua.
Sitä pyritään pitämään ohjelmoidussa haarukassa.
Vaparissa map-anturilla voitaisiin, noin periaatteessa myös valvoa kierrätyksen toimintaa.
Kun pakokaasujen kierrätyksellähän olisi mahdollista saada imusarjaan ylipainettakin.
Ja varmaan sitä tuleekin.
Tämä on vaan arvailua.
Ediittiä: Lisätäänpäs vähän tarkennusta tähän, ettei kukaan ymmärrä nyt väärin.
Tarkoitus ei todellakaan ole väittää, että pakokaasun kierrätyksellä ruvetaan moottoria ahtamaan.
Vaan, että kun imusarjan alipaine vähenee, tai lähestytään ylipaineen puolta, miten vaan, niin map- anturihan tämän tietty havaitsee.
Pitämällä imusarjan (ali)painetta ennalta määrätyssä haarukassa egr-venttiilin asentoa muuttamalla voidaan siis sen kierrätyksen toimintaa säädellä
Kun moottori muutaman minuutin käy tyhjäkäyntiä, niin ohjelma kääntää kierrätyksen pois päältä, siis egr-venttiilin kiinni.
Tämän kuulee muuttuneesta käyntiäänestäkin.
Ilmeisesti pyritään välttämään ylenmääräistä karstoittumista.
Map-anturin vian järjestelmä yleensä heti huomaa.
Käytetyille kierroksille ja kaasupolkimen asennoille on järjestelmässä tietty ahtopaineen "odotusarvo", tai pyynti, mutta jos tämä arvo ei pienen viiveenkään jälkeen toteudu, niin järjestelmä tulkitsee sen viaksi.
Ajo ei esty, mutta jonkinlaista informaatiota, tai rajoitteita ilmenee.
Näin siis tuumailtuna hiukan erilaista systeemiä rassanneena.
Kun kukaan ei näytä oikein rohkenevan arvaillakkaan mitään autosi viasta, niin jos minä nyt kokeilen.
Autosi polttoainejärjestelmässä on varmaa tunnistin, tai termostaatti, joka määrittelee moottorille menevän polttoaineen lämmön ja sillä perusteella "hienosäätää" ruiskutettua polttoainemäärää.
Onkos tuota kohtaa tullut rassailtua.
Joissain autoissahan tuota tietoa huijaamalla saadaan lisättyä tehojakin.
veskola: Yhdistin nämä neljä (4) saman auton ongelmaa käsittelevää topicia yhdekti thrediksi
Mulla on kokemusta vaan cdi-moottorista.
Mutta jospa tästä olisi edes keskustelun avaajaksi.
Map-anturin antaman painetiedon perusteella määrittelee ohjelma sen, voidaanko polkimella ehdotettua ruiskutusmäärää toteuttaa.
Kierrosluku on toinen tekijä.
Vaparissa tämä periaatteessa riittäisikin.
Tyhjäkäynnillä järjestelmä pyrkii koko ajan säätämään sitä ruiskutusta mahdollisimman pienelle, silloin se ei tarkkaile painetta, vaan pelkästään kierroslukua.
Sitä pyritään pitämään ohjelmoidussa haarukassa.
Vaparissa map-anturilla voitaisiin, noin periaatteessa myös valvoa kierrätyksen toimintaa.
Kun pakokaasujen kierrätyksellähän olisi mahdollista saada imusarjaan ylipainettakin.
Ja varmaan sitä tuleekin.
Tämä on vaan arvailua.
Ediittiä: Lisätäänpäs vähän tarkennusta tähän, ettei kukaan ymmärrä nyt väärin.
Tarkoitus ei todellakaan ole väittää, että pakokaasun kierrätyksellä ruvetaan moottoria ahtamaan.
Vaan, että kun imusarjan alipaine vähenee, tai lähestytään ylipaineen puolta, miten vaan, niin map- anturihan tämän tietty havaitsee.
Pitämällä imusarjan (ali)painetta ennalta määrätyssä haarukassa egr-venttiilin asentoa muuttamalla voidaan siis sen kierrätyksen toimintaa säädellä
Kun moottori muutaman minuutin käy tyhjäkäyntiä, niin ohjelma kääntää kierrätyksen pois päältä, siis egr-venttiilin kiinni.
Tämän kuulee muuttuneesta käyntiäänestäkin.
Ilmeisesti pyritään välttämään ylenmääräistä karstoittumista.
Map-anturin vian järjestelmä yleensä heti huomaa.
Käytetyille kierroksille ja kaasupolkimen asennoille on järjestelmässä tietty ahtopaineen "odotusarvo", tai pyynti, mutta jos tämä arvo ei pienen viiveenkään jälkeen toteudu, niin järjestelmä tulkitsee sen viaksi.
Ajo ei esty, mutta jonkinlaista informaatiota, tai rajoitteita ilmenee.
Näin siis tuumailtuna hiukan erilaista systeemiä rassanneena.
Kun kukaan ei näytä oikein rohkenevan arvaillakkaan mitään autosi viasta, niin jos minä nyt kokeilen.
Autosi polttoainejärjestelmässä on varmaa tunnistin, tai termostaatti, joka määrittelee moottorille menevän polttoaineen lämmön ja sillä perusteella "hienosäätää" ruiskutettua polttoainemäärää.
Onkos tuota kohtaa tullut rassailtua.
Joissain autoissahan tuota tietoa huijaamalla saadaan lisättyä tehojakin.
veskola: Yhdistin nämä neljä (4) saman auton ongelmaa käsittelevää topicia yhdekti thrediksi
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Hummaa
Vaihtoehtoja on paljon.Nyt on tullut monta paikkaa kokeiltua.
Missähän tuollainen "polttoaineen" haistava tunnistin oikein sijaitsee?
Missähän tuollainen "polttoaineen" haistava tunnistin oikein sijaitsee?
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Re: Hummaa
Varmaankin sijaitsee syöttöpumpussa, jos sellainen on. En kylläkään havainnut tuossa luukkaassa lämpötila-anturiksi luokiteltavaa kapistusta, kun purin ja kasasin mielenkiinnon vuoksi tuon vanhan pumpun. muualla polttoainejärjestelmässä sitä ei ainakaan ole. Vaitettavasti todennäköisin syy vikaan on se kallein vaihtoehto, eli syöttöpumppu. Voisi olettaa, että ennakonsäädin takertelee jostain syystä kylmänä, ja notkistuu lämpimänä.Petromax kirjoitti:Vaihtoehtoja on paljon.Nyt on tullut monta paikkaa kokeiltua.
Missähän tuollainen "polttoaineen" haistava tunnistin oikein sijaitsee?
Hummaa
Lucas pumppu laitettu vuosi sitten kuopiossa.Ajettu tämän jälkeen 20tkm.
Voisiko jo olla tiensä päässä?Olen ollut yhteydessä kuopioon.Heidän
mielestään ei voi olla mitään vikaa.Kaikkihan tuli pumppuun uutta.
Onko kellään muulla kokemuksia,kuinka pumppu on toiminut rempan jälkeen?
Täytyy koittaa ajaa testerillä,kun on auto kylmä.Hanttimies saa ottaa kannettavan kainaloon.Katsotaan sitten mikä arvo heittää.
Voisiko jo olla tiensä päässä?Olen ollut yhteydessä kuopioon.Heidän
mielestään ei voi olla mitään vikaa.Kaikkihan tuli pumppuun uutta.
Onko kellään muulla kokemuksia,kuinka pumppu on toiminut rempan jälkeen?
Täytyy koittaa ajaa testerillä,kun on auto kylmä.Hanttimies saa ottaa kannettavan kainaloon.Katsotaan sitten mikä arvo heittää.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Niin tuota juu, onkos näissä Lucas-viritteisissä MAP-anturi missä? En ole semmoista omasta "pitkäjohtoisella" Lucaksella varustetusta Eemelistä löytänyt.
Oikeasti, mitä se anturi mittaisi vaparissa, ilmansuodattimen tukkeutumista ?
Eihän sinne muuten alipainetta saa.
Ennakon säätimen takertelun pitäisi mielestäni antaa häiriöilmoitus, koska ECU vertailee pyydettyä ennakkoa toteutuneeseen. Lukulaitteella näkee myös samat tiedot.
Tuo oma E 220D on tasakaasulla n. 2000 rpm ajettaessa nykinyt pidempään ja vikaa en ole löytänyt. Haettu imuvuotoa, EGR poistettu ja kytketty takaisin ,luettu vikakoodeja ja vertailtu pumpun antureiden näyttämiä sekä kierretty autoa täydenkuun aikaan kolme kertaa vastapäivään loitsuja lukien
ja eikun nykii.
Mynädieselin kommentti oli että noissa on ollut tuota vaivaa eikä selvää syytä ole löytynyt, pumppu on ehjä (ei ole siellä korjattu)
ECU pitäisi koittaa vaihtaa sellaisesta jossa ei ole nykimisoireita, mutta mites nämä ajonestot ym
Oikeasti, mitä se anturi mittaisi vaparissa, ilmansuodattimen tukkeutumista ?
Eihän sinne muuten alipainetta saa.
Ennakon säätimen takertelun pitäisi mielestäni antaa häiriöilmoitus, koska ECU vertailee pyydettyä ennakkoa toteutuneeseen. Lukulaitteella näkee myös samat tiedot.
Tuo oma E 220D on tasakaasulla n. 2000 rpm ajettaessa nykinyt pidempään ja vikaa en ole löytänyt. Haettu imuvuotoa, EGR poistettu ja kytketty takaisin ,luettu vikakoodeja ja vertailtu pumpun antureiden näyttämiä sekä kierretty autoa täydenkuun aikaan kolme kertaa vastapäivään loitsuja lukien

Mynädieselin kommentti oli että noissa on ollut tuota vaivaa eikä selvää syytä ole löytynyt, pumppu on ehjä (ei ole siellä korjattu)
ECU pitäisi koittaa vaihtaa sellaisesta jossa ei ole nykimisoireita, mutta mites nämä ajonestot ym

Kokeiltiin yhteen 220 tuota ohjausboxin vaihtoa, mutta eipä vaikuttanut mitään nykimiseen.dumpi kirjoitti:ECU pitäisi koittaa vaihtaa sellaisesta jossa ei ole nykimisoireita, mutta mites nämä ajonestot ym
C:ssä ainakin lähtee letku imusarjasta tuolle anturille. Liekö sitten MAP vai mikä, mutta mittaa ilmeisesti juuri imusarjan alipainetta ettei ala pukkaamaan savua kun putsari tukkeutuu.dumpi kirjoitti:Niin tuota juu, onkos näissä Lucas-viritteisissä MAP-anturi missä? En ole semmoista omasta "pitkäjohtoisella" Lucaksella varustetusta Eemelistä löytänyt.
Oikeasti, mitä se anturi mittaisi vaparissa, ilmansuodattimen tukkeutumista ?
Hummaa
Terve Dumpi!
Oletkos käyttänyt testereissä?Mitä vikakoodeja on tullut?Olis mielenkiintoista verrata,onko jotain yhtäläisyyttä.
Onko sulla tomaatti vaiko manuaali?
Itsellä on automaatti ja siinä kyllä huomaa pienetkin häiriöt.
Olen käyttänyt testereissä useita kertoja.Joka kerralla vain koodit
P1689,122,28.Ensimmäinen viittaa johonkin mittaristovikaan.Muut ovat jotain epäloogisia signaaleja.
Paljon on tuon vian eteen tehty.Ei jää paljon enää jäljelle,kuin boksi ja pumppu.En tiedä,olisko vikaa nyt sentään pumpussakaan.
Vika on mysteeri,niinkuin Bodom.
Oletkos käyttänyt testereissä?Mitä vikakoodeja on tullut?Olis mielenkiintoista verrata,onko jotain yhtäläisyyttä.
Onko sulla tomaatti vaiko manuaali?
Itsellä on automaatti ja siinä kyllä huomaa pienetkin häiriöt.
Olen käyttänyt testereissä useita kertoja.Joka kerralla vain koodit
P1689,122,28.Ensimmäinen viittaa johonkin mittaristovikaan.Muut ovat jotain epäloogisia signaaleja.
Paljon on tuon vian eteen tehty.Ei jää paljon enää jäljelle,kuin boksi ja pumppu.En tiedä,olisko vikaa nyt sentään pumpussakaan.
Vika on mysteeri,niinkuin Bodom.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 9
- Liittynyt: To 23.06.2005 21:20
- Paikkakunta: Ylivieska
- Viesti:
Nythän tämä menee mielenkiintoiseksi.
Sama vika, mutta moottori olisi -02 220CDI
Mistäkänhän päin siitä tuommoin lämpötila-anturiksi löytyisi.
Vian eteen jo tehtyä:
- Ilmamassamittari vaihdettu (osa onglemasta poistui, muttei kokonaan)
- Akku vaihdettu (ei vaikutusta)
- Imusarjan läpät näyttäisi toimivan ok.
Joulu lomalla suunitelmissa kokeilla
- Vaihtaa EGR venttili toiseen vastaavaan (on jo tallin pöydällä)
- Mittailla alipaineen käytöstä ongelmatilanteessa
- Mittailla ahtopaineen käytöstä ongelmatilanteessa
- Raissailla auki kaikki letkut
Tuota lämpötila anturia voisi koittaa vaihtaa myös jos sellainen löytyy varaosamoottorista joka on -02 200CDI.
Tämähän on oikein mielenkiintoinen vika kun esiintyy niin monen ikäisissä erilaisissa moottoreissa samalla tavoin....
-
Sama vika, mutta moottori olisi -02 220CDI
Mistäkänhän päin siitä tuommoin lämpötila-anturiksi löytyisi.
Vian eteen jo tehtyä:
- Ilmamassamittari vaihdettu (osa onglemasta poistui, muttei kokonaan)
- Akku vaihdettu (ei vaikutusta)
- Imusarjan läpät näyttäisi toimivan ok.
Joulu lomalla suunitelmissa kokeilla
- Vaihtaa EGR venttili toiseen vastaavaan (on jo tallin pöydällä)
- Mittailla alipaineen käytöstä ongelmatilanteessa
- Mittailla ahtopaineen käytöstä ongelmatilanteessa
- Raissailla auki kaikki letkut
Tuota lämpötila anturia voisi koittaa vaihtaa myös jos sellainen löytyy varaosamoottorista joka on -02 200CDI.
Tämähän on oikein mielenkiintoinen vika kun esiintyy niin monen ikäisissä erilaisissa moottoreissa samalla tavoin....
-
.
Cdi,tä lähtisin tutkailemaan vähän eri kantilta.
Tuo tarkistuslistasi on hyvä.
Eiköhän nuilla jo se vika paikallistu.
Topiikin aloittajan mootori on ahtamaton ja kokonaan eri aikakaudelta.
Uudemmassa ohjelma tekee sen säädön, mikä vanhemmissa hoituu (sähkö)mekaanisesti.
Ahdetuissa cdi-moottoreissa erilaiset ahto/alipaineesta johtuvat käyntihäiriöt kyllä ihan yleisiä moottorivaivoja.
Nuissa vähän vanhemmissa ei yleensä taida olla oikein mitään tuntematonta häiriötekijää, kun kaikki lastentaudit on jo aikoja sitten poistuneet.
Tämä taitaa olla mysteeri.
Topiikin aloittajan lisäksi varmaan joillekkin toisillekkin olisi mukava joululahja, jos joku olisi saanut ko. vian korjattua, ja kertoisi sen täällä meille muillekkin.
Cdi,tä lähtisin tutkailemaan vähän eri kantilta.
Tuo tarkistuslistasi on hyvä.
Eiköhän nuilla jo se vika paikallistu.
Topiikin aloittajan mootori on ahtamaton ja kokonaan eri aikakaudelta.
Uudemmassa ohjelma tekee sen säädön, mikä vanhemmissa hoituu (sähkö)mekaanisesti.
Ahdetuissa cdi-moottoreissa erilaiset ahto/alipaineesta johtuvat käyntihäiriöt kyllä ihan yleisiä moottorivaivoja.
Nuissa vähän vanhemmissa ei yleensä taida olla oikein mitään tuntematonta häiriötekijää, kun kaikki lastentaudit on jo aikoja sitten poistuneet.
Tämä taitaa olla mysteeri.
Topiikin aloittajan lisäksi varmaan joillekkin toisillekkin olisi mukava joululahja, jos joku olisi saanut ko. vian korjattua, ja kertoisi sen täällä meille muillekkin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Hummaus
Niimpä.Mitä olen foorumeita seurannut,niin yhdellä ja toisella on nykimisongelmia.
Itse olen vaihtanut kans seuraavia:
- automaatin öljyt ja suodatin
-ilmanpuhdistin,polttoainesuodatin
-jäähdytysnesteen lämpötila-anturi(ohjaa kai myös boksia?)
-kaasupotentiometri
-map anturi
-imuilman lämpötila-anturi
-ahtopaineensäädin(alipaineen säädin)
-kaksitahtiöljyä kokeiltu
-forte käsittely tehty
-kokeiltu kierrätysjärjestelmällä ja ilman(ennen pelasi tukittuna)
-4:llä eri testerillä testattu smart box,bosch,autocom ja vehon oma
(kaikilla samat tulokset,smart box tunnisti,että imuilman lämpötila-anturi
viallinen)
-lucas remontoitu vuosi sitten kuopiossa.
-automaatin on ammattilainen testannut,myös sen boksin
-kirkkaat putket 0-renkaineen vaihdettu
-työtunteja on käytetty,ei voi edes laskea
Onko kellään ideoita,mitä vielä kannattais tarkistaa?Akkukin kävi mielessä,mutta saa toistaiseksi olla vielä.
Itse olen vaihtanut kans seuraavia:
- automaatin öljyt ja suodatin
-ilmanpuhdistin,polttoainesuodatin
-jäähdytysnesteen lämpötila-anturi(ohjaa kai myös boksia?)
-kaasupotentiometri
-map anturi
-imuilman lämpötila-anturi
-ahtopaineensäädin(alipaineen säädin)
-kaksitahtiöljyä kokeiltu
-forte käsittely tehty
-kokeiltu kierrätysjärjestelmällä ja ilman(ennen pelasi tukittuna)
-4:llä eri testerillä testattu smart box,bosch,autocom ja vehon oma
(kaikilla samat tulokset,smart box tunnisti,että imuilman lämpötila-anturi
viallinen)
-lucas remontoitu vuosi sitten kuopiossa.
-automaatin on ammattilainen testannut,myös sen boksin
-kirkkaat putket 0-renkaineen vaihdettu
-työtunteja on käytetty,ei voi edes laskea

Onko kellään ideoita,mitä vielä kannattais tarkistaa?Akkukin kävi mielessä,mutta saa toistaiseksi olla vielä.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Re: Hummaus
Taitaa kohta nousta kädet ylhäälle ympäri suomea, mutta ei masennuta. Mitäs jos sen lastuttaa oikein kovalla kädellä ja antaa oikein kunnolla rantua...ja jollei tokene niin laittaa siihen sitten rivipumpun
muutoinkin hyvä ajatus.
MAP anturilla vaparissa voitaneen tarkkailla ilmanpainetta kun ajetaan esimerkiksi vuoristoon -> vähennetään syöttöä. Toki tuossa olisi ollut järkevää käyttää MAF anturia, mutta taisivat tietää tehtaalla jo tuolloin, että MAF anturit tulevat aiheuttamaan harmaita hiuksia auton omistajille.

MAP anturilla vaparissa voitaneen tarkkailla ilmanpainetta kun ajetaan esimerkiksi vuoristoon -> vähennetään syöttöä. Toki tuossa olisi ollut järkevää käyttää MAF anturia, mutta taisivat tietää tehtaalla jo tuolloin, että MAF anturit tulevat aiheuttamaan harmaita hiuksia auton omistajille.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Hummaa
Kaipa tuo vanhanmallin pumppu vois olla varteenotettava vaihtoehto.
Oppirahat on nyt maksettu.Lucas saa nyt luvan palvella,niin pitkään
kuin pidän autoa.Ajattelin autoa ostaessa,että tuossa keksinnössä
on peliä pitkäksi aikaa.Olis tarvinnut pysyä vanhassa 200d:ssä.
Se ei pyytänyt,kuin öljynvaihtoa joskus.Naftaa tankkiin,sitäkin harvoin.
Kyllä se aurinko varmaan vielä paistaa risukasaankin jonakin päivänä.
Vika olis helpompi löytää,jos pahenis.Nyt oire on hetkellistä,toisinaan ei tule mitään oireita.
Nyt on jo paljon vaihdettu osaa.Enää ei viitsisi ihan kokeiluperiaatteella.Jotenkin vaan tuntuu,että liittyy johonkin anturiin tai alipainepuoleen.Oire aktivoituu aina koneen lämmettyä tai vähän ennen.
Oppirahat on nyt maksettu.Lucas saa nyt luvan palvella,niin pitkään
kuin pidän autoa.Ajattelin autoa ostaessa,että tuossa keksinnössä
on peliä pitkäksi aikaa.Olis tarvinnut pysyä vanhassa 200d:ssä.
Se ei pyytänyt,kuin öljynvaihtoa joskus.Naftaa tankkiin,sitäkin harvoin.
Kyllä se aurinko varmaan vielä paistaa risukasaankin jonakin päivänä.
Vika olis helpompi löytää,jos pahenis.Nyt oire on hetkellistä,toisinaan ei tule mitään oireita.
Nyt on jo paljon vaihdettu osaa.Enää ei viitsisi ihan kokeiluperiaatteella.Jotenkin vaan tuntuu,että liittyy johonkin anturiin tai alipainepuoleen.Oire aktivoituu aina koneen lämmettyä tai vähän ennen.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Hummaa
Täytyy vielä tässä ottaa puheeksi tuo polttoaineen esilämmitin.
Kulkee sitten nimellä fuel thermostat.
Kuopion dieselhuollossa kyllä mainitsivat tuosta,kun kerroin auton oireista.Mitään ulkopuolista vuotoa siinä ei ole havaittavissa.
Ainoa,mitä olen siihen vaihtanut,on tuo o-rengas.On itselle hieman arvoitus,minkälainen kapistus on sisältä?Ei ole tullut koskaan sitä purettua.
Onko siellä mahdollisesti jotain tukkoon meneviä sihtejä tai muuta kuluvaa
osaa.Onko toimintaperiaate vaan ihan se,että jäähdytysneste kiertää
elementin takana?Jos tuon avaa,niin saako enää tiivisteet pitämään?
Veholla oli puhetta kyseisestä osasta.Ei ainakaan Tampereen veholta ole myyty kai kahteen vuoteen.Helsingin varastossakin vain yksi kappale.
Tämä kertoo,ettei mikään kulutusosa.Hinta olis jossain 85euron kieppeillä.
Kulkee sitten nimellä fuel thermostat.
Kuopion dieselhuollossa kyllä mainitsivat tuosta,kun kerroin auton oireista.Mitään ulkopuolista vuotoa siinä ei ole havaittavissa.
Ainoa,mitä olen siihen vaihtanut,on tuo o-rengas.On itselle hieman arvoitus,minkälainen kapistus on sisältä?Ei ole tullut koskaan sitä purettua.
Onko siellä mahdollisesti jotain tukkoon meneviä sihtejä tai muuta kuluvaa
osaa.Onko toimintaperiaate vaan ihan se,että jäähdytysneste kiertää
elementin takana?Jos tuon avaa,niin saako enää tiivisteet pitämään?
Veholla oli puhetta kyseisestä osasta.Ei ainakaan Tampereen veholta ole myyty kai kahteen vuoteen.Helsingin varastossakin vain yksi kappale.
Tämä kertoo,ettei mikään kulutusosa.Hinta olis jossain 85euron kieppeillä.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Re: Hummaus
Taitaa jäädä tuo rivipumppu haaveeksi, kun on tuo auto sähköohjatulla automaatilla. Pitää vaan tottua siihen nykimiseen... kyllä se sitten korjaantuu, kun seuraavan kerran vaihtaa uuden luukkaan pellin alleveskola kirjoitti:Taitaa kohta nousta kädet ylhäälle ympäri suomea, mutta ei masennuta. Mitäs jos sen lastuttaa oikein kovalla kädellä ja antaa oikein kunnolla rantua...ja jollei tokene niin laittaa siihen sitten rivipumpunmuutoinkin hyvä ajatus.

Hummaa
Uudella pumpulla voi korjaantua,tai sitten ei.Kyllä nyt pitäisi pumpun kestää enemmän kuin 20 tkm.Täytyis saada asiasta varmuus,ettei turhaan lähde kuopioon.Mikäli ei pumpussa ole mitään vikaa,niin kukahan
maksaa viulut?
Ensi vuoden puolella ajetaan testerillä ajon aikana.Muistaakseni
bosch testeriin saa 4 anturiarvoa kannettavan näytölle kerralla.Täytyy tarkkaan miettiä,mitkä arvot ottaa.Vika oireilee vaan hetken ja tilanne on ohi sen jälkeen.Seuraavan kerran testaan pääse,kun auto on jäähtynyt
yön yli.
maksaa viulut?
Ensi vuoden puolella ajetaan testerillä ajon aikana.Muistaakseni
bosch testeriin saa 4 anturiarvoa kannettavan näytölle kerralla.Täytyy tarkkaan miettiä,mitkä arvot ottaa.Vika oireilee vaan hetken ja tilanne on ohi sen jälkeen.Seuraavan kerran testaan pääse,kun auto on jäähtynyt
yön yli.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Mitään tästä tietämättä ja moottoria ja autoa tuntematta veikkaisin oireiden perusteella syöttöpumppua vialliseksi. Onko siinä Lucaksen jakajapumppu? Ainakin itselle tullut korjaamolla autoja vastaan joissa juuri nuo oireet ja jotka häviää sitten kun moottori täysin kuuma (ajettu noin 20Km). Lucaksen pumpuista ennakon säädin mennyt ja meidän tapauksissa koko pumppu mennyt uusiksi kun osia ei siihen ole saannut. Nämä kokemukset siis ihan täysin erimerkkisistä autoista. Voi olla että tämä ei pidä sinun tapauksessasi paikkaansa mutta tuli vain mieleen tuommoinen juttu (Lucas jakajapumppu ja nykii).
Hummaa
Kyllä jotenkin oireet viittaavat siihen,että ennakko "säätyy" liian aikaisin,kun moottori ei ole vielä tarpeeksi lämmennyt.Kuopiossa kyllä väitettiin,että pumpussa ei voi olla mitään,koska kaikki laitettiin uutta.
Kaikki tietysti on mahdollista.Olen kuullut,että joltain on hajonnut jo kolmen kuukauden jälkeenkin.
Mitään vikakoodia ei tule,mikä viittais pumppuun.
Täytyy yrittää ajaa testerillä ja seurata mikä arvo "häälyy".Keinot alkavat
olla vähissä.
Onko kukaan kokeillut sellaista juttua,että mitä tekee jos ottaa
akun irti vaikka vuorokaudeksi?
Kaikki tietysti on mahdollista.Olen kuullut,että joltain on hajonnut jo kolmen kuukauden jälkeenkin.
Mitään vikakoodia ei tule,mikä viittais pumppuun.
Täytyy yrittää ajaa testerillä ja seurata mikä arvo "häälyy".Keinot alkavat
olla vähissä.
Onko kukaan kokeillut sellaista juttua,että mitä tekee jos ottaa
akun irti vaikka vuorokaudeksi?
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Kinkun syömisen ohessa kulkeutui ajatus nykimisen problematiikan tienoille.
Ajatuksenvirtaa jota viisaammat saavat korjailla.
Mekaanisesti ennakonsäädön rikkoutuminen epätodennäköistä koska eihän siinä ole kuin säätömäntä ja sen teräksinen pesä. Joissakin esim. Transitin pumpussa pesä on koneistettu suoraan pumpun alumiinikuoreen ja niitä on "joitakin" kulunut piloille.
Sähkövikoja näissä sitten on piisannutkin
Anturiviathan pitäisi näkyä vikailmoituksissa, esim. kaasupotikka, lämpötila-anturit ym.
Pumpun säätöpropoista tulee omansa, samoin jos roottorin- tai ennakonsäädön anturin lukemat poikkeaa liikaa ECUn pyytämästä.
No, yksi vaihtoehto sitten ECU, koska sehän harvemmin osaa löytää omaa vikaa. Mutta miksi sitten olisi sellainen vika joka esiintyy vain tietyllä kierrosalueella ? Yleensähän nuo joko toimii tai sitten ei ollenkaan.
Joulunajan tuli visio. Notta olisko tuo nykiminen juuri tuolla alueella jossa EGR toimii, eli läppää kiinni ja auki. Samanaikaisesti ECU sitten muuttaa ruiskutusmääriä ettei tule ylimääräistä sauhua tahi NOX:ia
Nyt kun aikaa kulunut, paikat hiukan kuluneet, taivaankappaleet vaihtaneet asentoa ja eranto muuttunut, poloinen ECU ei tietyssä kohtaa osaa päättää miltä kartalta nyt sitten lukisi ruiskutusmäärät ja sahaa edestakaisin aiheuttaen nykimistä.
Lastuttamisesta ei minulla ole mitään tietoa pystyvätkö he ohjelmallisesti koplaamaan EGR:n pois käytöstä, mutta olisi hyvä jos voisi karsia joutavia härveleitä pois.
Eihän lastuttamisella huipputehoja vapariin saa lisää, mutta saisi alakierroksille lisää ruutia koska huomaa selvästi että kierrosten nousunopeutta on rajoitettu alle 3000 rpm kiitos näkyvän savun ja NOX rajoitusten.
Helpoin ratkaisu olisi tietenkin rivipumppu, mutta mutta liian helppo ja halpa ratkaisu. Risoisi sitten aina ettei saanut vikaa selville.
Koko resuamisen syy ja juuri on tietenkin tuo Engelsmannien tekele. Sehän on suunniteltu perinteisten Brittiläisten ajoneuvo suunnittelustandardien mukaan, elikkä sen täytyy vuotaa ja sähköt ei saa toimia.
Ajatuksenvirtaa jota viisaammat saavat korjailla.
Mekaanisesti ennakonsäädön rikkoutuminen epätodennäköistä koska eihän siinä ole kuin säätömäntä ja sen teräksinen pesä. Joissakin esim. Transitin pumpussa pesä on koneistettu suoraan pumpun alumiinikuoreen ja niitä on "joitakin" kulunut piloille.
Sähkövikoja näissä sitten on piisannutkin
Anturiviathan pitäisi näkyä vikailmoituksissa, esim. kaasupotikka, lämpötila-anturit ym.
Pumpun säätöpropoista tulee omansa, samoin jos roottorin- tai ennakonsäädön anturin lukemat poikkeaa liikaa ECUn pyytämästä.
No, yksi vaihtoehto sitten ECU, koska sehän harvemmin osaa löytää omaa vikaa. Mutta miksi sitten olisi sellainen vika joka esiintyy vain tietyllä kierrosalueella ? Yleensähän nuo joko toimii tai sitten ei ollenkaan.
Joulunajan tuli visio. Notta olisko tuo nykiminen juuri tuolla alueella jossa EGR toimii, eli läppää kiinni ja auki. Samanaikaisesti ECU sitten muuttaa ruiskutusmääriä ettei tule ylimääräistä sauhua tahi NOX:ia
Nyt kun aikaa kulunut, paikat hiukan kuluneet, taivaankappaleet vaihtaneet asentoa ja eranto muuttunut, poloinen ECU ei tietyssä kohtaa osaa päättää miltä kartalta nyt sitten lukisi ruiskutusmäärät ja sahaa edestakaisin aiheuttaen nykimistä.
Lastuttamisesta ei minulla ole mitään tietoa pystyvätkö he ohjelmallisesti koplaamaan EGR:n pois käytöstä, mutta olisi hyvä jos voisi karsia joutavia härveleitä pois.
Eihän lastuttamisella huipputehoja vapariin saa lisää, mutta saisi alakierroksille lisää ruutia koska huomaa selvästi että kierrosten nousunopeutta on rajoitettu alle 3000 rpm kiitos näkyvän savun ja NOX rajoitusten.
Helpoin ratkaisu olisi tietenkin rivipumppu, mutta mutta liian helppo ja halpa ratkaisu. Risoisi sitten aina ettei saanut vikaa selville.
Koko resuamisen syy ja juuri on tietenkin tuo Engelsmannien tekele. Sehän on suunniteltu perinteisten Brittiläisten ajoneuvo suunnittelustandardien mukaan, elikkä sen täytyy vuotaa ja sähköt ei saa toimia.
Ennakon säätö menee pieleen ainakin bosch-jakajapumpuissa jos polttoaineen paluuletku ahdistaa. Siirtopumppu kun antaa paineen ennakonsäädölle (jousta/mäntää vasten) ja painetta puretaan pumpun sisään magn.venttiilillä, joka on pumpun alaosassa. Jos pumpun sisäinen paine nousee, ei paine-ero riitäkään enää säätämään ennakkoa riittävästi.
Sarvipään pumpun toimintaperiaatetta en tiedä, mutta onpahan yksi mahdollisuus.
Sarvipään pumpun toimintaperiaatetta en tiedä, mutta onpahan yksi mahdollisuus.