c124 320 -92 käy hontelosti tyhjäkäyntiä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 02.01.2006 11:30
Paikkakunta: Uusimaa

c124 320 -92 käy hontelosti tyhjäkäyntiä

Viesti Kirjoittaja lufsen »

Pienikin vinkki on todella tervetullut!

Auton tyhjäkäynti heijjaa (hympsyttää) kun kone lämmin (700rpm). Yli 800rpm ei hympsytä. Viileällä ilmalla ongelmia. Kesällä todella harvoin oireita.

Olisiko joku näistä:

- tyhjäkäyntimoottori? auttaako sisällä olevan jousiruuvin säätö?
- imuilman lämpötila-anturi?
- veden lämpötila-anturi?
- lambda?
- imuvuoto?
- pakovuoto?
- tulpanjohdot?

* moottorin johtosarja korjattu
* tyhjäkäyntimoottori pesty wd-40:llä

Kiitos suuresti jo etukäteen!
aseva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 25.09.2005 18:15
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aseva »

Sama vika kaverin w 124 E220. Tyhjäkäynti humpaa 700-1000. Mistäs lähdetään tutkimaan? Auto pelaa muuten normaalisti ja vedossa/ajossa vikaa ei tunnu.
Ajokit:

Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 800
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

"Auton tyhjäkäynti heijjaa (hympsyttää) kun kone lämmin (700rpm). Yli 800rpm ei hympsytä. Viileällä ilmalla ongelmia. Kesällä todella harvoin oireita."


Tällasen analyysin wis anto.

"Moottori käy epätasaisesti, tyhjäkäynti vaeltaa tai moottori ei käynnisty."

Syy: Brummen valmistama polttonesteen kalvopaineensäätimen (jonka osanumero on 000 078 15 89) mahdollinen sisäinen vuoto.

Tarvittavat osat
000 078 1889 Kalvopaineensäädin (bosch) kaikki paitsi moottori 111.944/975
000 078 1589 Kalvopaineensäädin (Brumme) vain moottori 111.944/975

Liekkö vika sielläpäinkään mutta saahan sitä arvailla.... :D
Avatar
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 02.01.2006 11:30
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja lufsen »

Nyt on selvinnyt sen verran, että ilmeisesti kaasuvivuston mikrokytkimen naksahdus poistaa joutokäyntimoottorin sekoilun. Missähän moinen kytkin sijaitsee? :(
Avatar
AkiVaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Pe 04.04.2003 09:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja AkiVaa »

Voisi olla siellä kaasuvisustossa. Ilmanputsari pois ja sitten varmaanki näkyy.
Avatar
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 02.01.2006 11:30
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja lufsen »

AkiVaa kirjoitti:Voisi olla siellä kaasuvisustossa. Ilmanputsari pois ja sitten varmaanki näkyy.
Mulla on putsari toisella puolella konetta eikä vivustossa näy oikee sellasia mökkylöitä.
Pitää avata toi tyhjäkäyntimoottori, se voi olla siihen integroituna. Helpetin vehje kun oikuttelee!
Avatar
AkiVaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Pe 04.04.2003 09:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja AkiVaa »

jaahas..

Tossa 3 litraisessa 24v:ssä se on ainakin aivan selvästi siinä vivustossa kiinni. Ei ole mikään mikrokokoinen :lol:
Viimeksi muokannut AkiVaa, Ti 26.12.2006 19:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 02.01.2006 11:30
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja lufsen »

Joo mut tossa ei vissii ole. Noi ryssäsivutkin sen todistaa :/

http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 160&SGN=09
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Luulen että tossa 320:ssä ei ole ollenkaan noita mikrokytkimiä niinkuin on tuossa 24 venasessa.
Kun 320:ssä on jo sähköinen ruisku, eikä mekaaninen.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 02.01.2006 11:30
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja lufsen »

Manu300cea24 kirjoitti:Luulen että tossa 320:ssä ei ole ollenkaan noita mikrokytkimiä niinkuin on tuossa 24 venasessa.
Kun 320:ssä on jo sähköinen ruisku, eikä mekaaninen.
Kyllä siinä on. Se tunnistaa milloin ecun pitää käyttää tyhjäk.moottoria. Eli silloin kun kaasupoljin on ylhäällä ja/tai moottorijarrutuksessa. Selvä mikrokytkimen naksaus kuuluu kun pikkasen kääntää kädellä kaasua.

Eipä oo paljon vaihtoehtoja. Pitää ettiä ilmavuotoa (ei ole löytynyt) tai sitten mittailla/vaihdella antureita tonnikaupalla.

Joka tapauksessa, kun mikrokytkin sanoo ecun kautta tyhjäkäyntimoottorille että säädä, nyt on kaasu ylhäällä, niin se sekoaa välillä jostain syystä ja alkaa heijaamaan tyhjäkäyntiä. Oisko se sitten ilmavuoto joka sen sekottaa välillä vai mikä...mene ja tiedä. Prkl!
Avatar
Jyppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Ti 13.05.2003 14:28
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja Jyppe »

kaasuläpänanturissa on yleensä tyhjäkäyntikärjet, katoppas nyt ensimmäisenä ettei ole vaijeri liian tiukalla. Sen jälkeen voit tehdä ISV:lle liuotin ja wd40 hoidon ihan putsaamalla ja voitelemalla.
Jos tunnen työn iloa, istun hetken hiljaa ja odotan... kunnes kohtaus menee ohi.
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=25428

MR2 mk1.5
Avatar
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 02.01.2006 11:30
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja lufsen »

Jyppe kirjoitti:kaasuläpänanturissa on yleensä tyhjäkäyntikärjet, katoppas nyt ensimmäisenä ettei ole vaijeri liian tiukalla. Sen jälkeen voit tehdä ISV:lle liuotin ja wd40 hoidon ihan putsaamalla ja voitelemalla.
Ei ole kaasuvaijeri liian tiukalla. Ruikin WD40:stä puol purkkia ilman tulosta. Jos toi ei oo paha irroittaa niin otan sen pois ja puran, putsaan ja voitelen.
Dr Lessinger
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 31.05.2006 09:20
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Dr Lessinger »

Onko ilmamäärämittari tarkastettu? On kuulemma joskus mennyt niitäkin.
Sami
Avatar
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 02.01.2006 11:30
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja lufsen »

Dr Lessinger kirjoitti:Onko ilmamäärämittari tarkastettu? On kuulemma joskus mennyt niitäkin.
Tossa on kuumakalvo-ilmamassamittari...mut enivei. En tiedä miten se mitataan. Eli ei ole.
K.Huhta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ti 12.09.2006 21:24
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja K.Huhta »

Ilmavuotojen paikallistamiseen voi käyttää vaikka startpilotea.
sitäkun suihkii pitkin konehuonetta niin luulis jotahi tapahtuvan.....
eli jos vetelee ilmaa väärästävälistä niin tyhjäkäynnin ääni muuttuukun saapi pilotea sisuksiin...
Sprintterillä matka taittuu.....

Sprinter+sprintsift vm04
Avatar
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 02.01.2006 11:30
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja lufsen »

K.Huhta kirjoitti:Ilmavuotojen paikallistamiseen voi käyttää vaikka startpilotea.
sitäkun suihkii pitkin konehuonetta niin luulis jotahi tapahtuvan.....
eli jos vetelee ilmaa väärästävälistä niin tyhjäkäynnin ääni muuttuukun saapi pilotea sisuksiin...
Sitäkin on kokeiltu. CRC:n starttisuihketta eikä se höröhdellyt vaikka suihkutti suoraan imuilman lämpötila-anturin reiästä :shock:
Vastaa Viestiin