W203-Alusta kolisee, missä vikaa?
W203-Alusta kolisee, missä vikaa?
Tervehdys taas kaikille!
Tuossa taannoin kyselin niitä alustan kuvia ja samassa aiheessa oltais jälleen. Eli 203:sen alusta vapisee ja kolisee. Pienetkin montut tai nypyt kolahtaa tosi voimakkaasti. Jos jollain on tietoa/kokemusta aiheesta, niin kiitos mielelläni otan vinkit vastaan, ennenkuin lähden uusiin koko alustaa! Auto oli pari päivää sitten nosturilla ja koitin rynkytellä pyöriä, mutta en ainakaan näppituntumalla huomannut sivuttais- enkä pystyvälystä.
Tuossa taannoin kyselin niitä alustan kuvia ja samassa aiheessa oltais jälleen. Eli 203:sen alusta vapisee ja kolisee. Pienetkin montut tai nypyt kolahtaa tosi voimakkaasti. Jos jollain on tietoa/kokemusta aiheesta, niin kiitos mielelläni otan vinkit vastaan, ennenkuin lähden uusiin koko alustaa! Auto oli pari päivää sitten nosturilla ja koitin rynkytellä pyöriä, mutta en ainakaan näppituntumalla huomannut sivuttais- enkä pystyvälystä.
Sama ongelma alkaa hiipiä oman autoni tukirakenteisiin. On kahdenlaista ääntä, toinen pienempi klok klok hiljaisessa vauhdissakun tiellä on vähänkin epätasaisuutta. Voisiko olla kallistuksen vakaajan välitangot edessä ja takana ? Vai iskarin päät ? Sitten se isompi kolahdus kun ajaa vaikkapa viittäkymppiä uuden asfaltin 5 cm korkeaan reunaan tai reunakivetyksen yli pihalle. Oisko ne alatukivarret ?
Ongelmaa on vaikea tutkia kun käsin liikuttamalla ei tunnu mitään, eikä
katsastusmieskään löytänyt väljää.
Ongelmaa on vaikea tutkia kun käsin liikuttamalla ei tunnu mitään, eikä
katsastusmieskään löytänyt väljää.
W203CDI
.
Niissä koiranluissa, tai linnunluissa, tai niveltangoissa tai miten vaan, oleva välyshän on käsin kokeilemalla tavattoman hankala huomata, kun ne näyttää olevan koko ajan "jännityksessä".
Sama vaiva niissä kallistuksen vakaajan kumeissa.
Helpot nuo taitaa kuitenkin olla vaihtaa itsekkin.
Tangot maksaa halvimmillaa ~25€/pl ja vehollakin vaan ~40€.
Hanta, jos iskarit ääntää, niin elä ainakaan veholta osta uusia, mulla on ympäriinsä käytännössä käyttämätön satsi tästä omasta.
.
Niissä koiranluissa, tai linnunluissa, tai niveltangoissa tai miten vaan, oleva välyshän on käsin kokeilemalla tavattoman hankala huomata, kun ne näyttää olevan koko ajan "jännityksessä".
Sama vaiva niissä kallistuksen vakaajan kumeissa.
Helpot nuo taitaa kuitenkin olla vaihtaa itsekkin.
Tangot maksaa halvimmillaa ~25€/pl ja vehollakin vaan ~40€.
Hanta, jos iskarit ääntää, niin elä ainakaan veholta osta uusia, mulla on ympäriinsä käytännössä käyttämätön satsi tästä omasta.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Kiitos, pidetään mielessä, toistaiseksi en ole löytänyt iskareista vikaa, mutta pyhinä täytyy vähän rentoutua auton alla ja tutkia tilannetta tarkemmin.tuikku kirjoitti:.
Hanta, jos iskarit ääntää, niin elä ainakaan veholta osta uusia, mulla on ympäriinsä käytännössä käyttämätön satsi tästä omasta.
.
W203CDI
Jos olet katsonut iskarien kiinnitykset, niin ei vika niissä ole. Siellä pitää olla selkeästi väljää, ennenkuin ne kolisevat. Mainitsin tämän mahdollisuuden vain, koska olen kerran nähnyt että iskarin yläkiinnityksen mutteri oli lähtenyt itsekseen aukeamaan. Ja koliseehan se silloin. Mutta yleensä niissä on loctitea, että eivät ne itsekseen aukea.hanta kirjoitti:...en ole löytänyt iskareista vikaa, mutta pyhinä täytyy vähän rentoutua auton alla ja tutkia tilannetta tarkemmin.
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
No niin, tuli karattua joulusiivousta autotalliin ja vaihdoin ensin kallistuksenvakaajasta apumiehen puoleisen välitangon. Koeajo osoitti että diagnoosi oli ollut oikea, se yllä mainitsemani pienempi klok klok hävisi kokonaan, vaikka olin ollut aikaisemmin kuulevinani sitä myös vasemmalta puolelta ja ehkä takaakin.
Mutta se iso kolahdus, vauhdilla töyssyyn tultaessa, oli yhä tallella.
Niinpä vaihdoin vielä molemmat etummaiset alatukivarret (ne alumiiniset, varmaankin juuri ne "työntövarret"), ja auto muuttui kuopissa äänettömäksi.
Niistä tukivarsista ei menekään pallonivel, vaan rungonpuoleisessa päässä oleva kumipusla, joka repeytyy. Diagnoosi on aika helppo kun ottaa pyörän pois ja työntää n. sentin paksuisen raudan sinne puslan väliin ja vääntää tukivartta sivusuunnassa. Halkeamat kumissa tulevat selvästi esiin, vaikka kyllä ne jotenkuten näkyy ilman vääntämisiäkin.
Aikaa paloi koko joulusiivouksen verran koska tukivarsien vaihtamiseksi joutuu purkamaan aika paljon. Kallistuksen vakaaja auton pohjasta irti
jotta tukivarsien pultit pääsevät tulemaan pois. Iskarit alapäästään irti, jotta tukivarren pallonivel pääseen nousemaan reiästään.
Täytyy vielä kuunnella takapäätä löytyiskö sieltä ylimääräisiä ääniä.
Niitä kumipusliahan myydään erikseenkin, jolloin hintaa remontille ei tule paljoakaan, mutta kumipuslien vaihto voi olla aika hankalaa, koska ovat tosi tiukassa vakaajan reiässä.
Mutta se iso kolahdus, vauhdilla töyssyyn tultaessa, oli yhä tallella.
Niinpä vaihdoin vielä molemmat etummaiset alatukivarret (ne alumiiniset, varmaankin juuri ne "työntövarret"), ja auto muuttui kuopissa äänettömäksi.

Aikaa paloi koko joulusiivouksen verran koska tukivarsien vaihtamiseksi joutuu purkamaan aika paljon. Kallistuksen vakaaja auton pohjasta irti
jotta tukivarsien pultit pääsevät tulemaan pois. Iskarit alapäästään irti, jotta tukivarren pallonivel pääseen nousemaan reiästään.
Täytyy vielä kuunnella takapäätä löytyiskö sieltä ylimääräisiä ääniä.
Niitä kumipusliahan myydään erikseenkin, jolloin hintaa remontille ei tule paljoakaan, mutta kumipuslien vaihto voi olla aika hankalaa, koska ovat tosi tiukassa vakaajan reiässä.
W203CDI
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Onko tuo ulosvedin hydraulinen vai mekaaninen ? Onko se jokin yleismalli mitä voi käyttää myös muun kokoisten puslien, esim narinanivelen vaihtoon ja laakerihommissa ? Kiinnostaisi vähän kun näissä harrastelijahommissakin törmää vastaavanlaisiin tilanteisiin...
Niin ja Hyvää Joulua kaikille sekä kestäviä autoja vuodelle 2007!
Niin ja Hyvää Joulua kaikille sekä kestäviä autoja vuodelle 2007!
W203CDI
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
http://www.klann-online.de/Produkte.htm
tuolta ne työkalut löytyy,hiukan arvokkaita vaan harrastekäyttäjälle
tuolta ne työkalut löytyy,hiukan arvokkaita vaan harrastekäyttäjälle

Tähän pitää vielä mainita, että itsellä on ollut aivan samat toimet aikanaan.
Ensin meni koiranluut ja kallistuksenvakaajien välitanko. Oli syy juurikin tuohon pikkukolinaan (pienempi klok klok). Ja nyt tuossa vähän aikaa sitten vaihdettiin alatukivarret, jotka aiheuttivat juurikin noissa töyssyissä tuon ison klonk äänen.
Kumipuslia ei lähdetty irroittamaan, sillä pallonivelkin oli jo vähän huonona, ei kuitenkaan vielä rikki, mutta olisi voinut olla jossain vaiheessa taas edessä. Olisihan se ollut työläämpikin, se puslan irroitus.
Saa nähdä mikä kolisee seuraavaksi tai koska tulee uusi kierros
Tai ehkä ne kolinat alkaa olla jo vaihdettu.
Tanko ja luut olivat jo alle 100tkm.
Alatukivarret taisivat olla n.120-140tkm.
Nyt on 160tkm mittarissa.
Ensin meni koiranluut ja kallistuksenvakaajien välitanko. Oli syy juurikin tuohon pikkukolinaan (pienempi klok klok). Ja nyt tuossa vähän aikaa sitten vaihdettiin alatukivarret, jotka aiheuttivat juurikin noissa töyssyissä tuon ison klonk äänen.
Kumipuslia ei lähdetty irroittamaan, sillä pallonivelkin oli jo vähän huonona, ei kuitenkaan vielä rikki, mutta olisi voinut olla jossain vaiheessa taas edessä. Olisihan se ollut työläämpikin, se puslan irroitus.
Saa nähdä mikä kolisee seuraavaksi tai koska tulee uusi kierros

Tai ehkä ne kolinat alkaa olla jo vaihdettu.
Tanko ja luut olivat jo alle 100tkm.
Alatukivarret taisivat olla n.120-140tkm.
Nyt on 160tkm mittarissa.
W203 220CDi -01
Avantgarde, Parktronic, Climatronic, Tiptronic, Nahat, Kattoluukku, Pyyhinautomatiikka.
Avantgarde, Parktronic, Climatronic, Tiptronic, Nahat, Kattoluukku, Pyyhinautomatiikka.
Re: W203-Alusta kolisee, missä vikaa?
Taas on W203 melkein katsastettu. Mutta takana kallistuksenvakaaja poikki vasemman korikiinnityksen vierestä... Onko yleinen vika? Paljonkohan maksaa tuo mutkatanko, ja nillainen saatavuus?
Re: W203-Alusta kolisee, missä vikaa?
Varaosahaku.fi sieltä pitäis löytyä.