Vito 112 cdi käyntilämmöt

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
sakulju
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viesti:

Vito 112 cdi käyntilämmöt

Viesti Kirjoittaja sakulju »

Hei!

Uutena Vito-kuskina olen selannut tämän foorumin arkistoja mielenkiinnolla.
Yhteen kysymykseen en kuitenkaan ole löytänyt selkeää vastausta.

Kuuluuko Viton lämpöjen nousta (ja pysyä) tuolla 80 tietämissä niinkuin henkilömallien cdi-koneilla vai onko Vitolle normaali lämpö n. 60 astetta mittarin mukaan?

Foorumin arkistoissa joku arveli Vitolle juuri näin mutta toisaalla taas henkilömallien kuskit näyttävät pitävän tuota 80 astetta normaalina.

Kysyn koska omassa lämmöt pyörii just siinä 60:ssä ja mietityttää että oisko termari jumissa vai kaikki ok?

sami
kleitos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Re: Vito 112 cdi käyntilämmöt

Viesti Kirjoittaja kleitos »

sakulju kirjoitti:Hei!

Uutena Vito-kuskina olen selannut tämän foorumin arkistoja mielenkiinnolla.
Yhteen kysymykseen en kuitenkaan ole löytänyt selkeää vastausta.

Kuuluuko Viton lämpöjen nousta (ja pysyä) tuolla 80 tietämissä niinkuin henkilömallien cdi-koneilla vai onko Vitolle normaali lämpö n. 60 astetta mittarin mukaan?

Foorumin arkistoissa joku arveli Vitolle juuri näin mutta toisaalla taas henkilömallien kuskit näyttävät pitävän tuota 80 astetta normaalina.

Kysyn koska omassa lämmöt pyörii just siinä 60:ssä ja mietityttää että oisko termari jumissa vai kaikki ok?

sami
8) Terve! Kyllä ymmärtääkseni viton kuuluu käydä yhtä lämpimänä kuin henkilömallien. Eli termostaatti vaihtoon, ainakin omassani C220 CDI auttoi. Siinä vuoti termostaatin "laippa" läpi tiivistepinnastaan, vaikka itsessään termostaatti toimikin. Lämmöt nousi 60>80 asteeseen :lol:
sakulju
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viesti:

Terve ja kohta Uudet vuodet!

Tästä seuraakin jatkokysymys. Jos kenellä on tuo 112 cdi niin onko siinä yhtä hankalaa tuo termarin vaihto kuin mitä olen lukenut foorumilta mm. 110 termarista?

Jos on niin vaihdatan sitten seuraavan isomman huollon yhteydessä ettei tule älyttömän kallis termari...

Tämä termarin vaihdon tarve ei oikeastaan liity kabiinin lämpöihin vaan tuohon kulutuksen/koneen käynnin optimoimiseen.

Tällä hetkellä näyttäisi hörppäävän noin 10l/100km sekalaisessa ajossa ja kuitenkin olen kuullut isoilta pojilta että on mahdollista päästä maantiellä jopa 7/100 ja kaupungissa 8-9/100.

Onkohan mulla liian painava kenkä? (':?')

Samoin täällä foorumin historiaa selatessa luin että henkilömallien cdi koneissa oli kulutus termarin vaihdon jälkeen laskenut jopa litralla per sata km.

Ainoa mikä tässä enää hämmentää on Vehon puolelta (huollon työnjohtaja) kuulemani kommentti, että ihan normaalia Vitolle tuo 60 maksimi lämpö ja että kone on normeissa ja riittävän lämmin silloin.

sami
jpk
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja jpk »

Kyllä vitossa kuuluu lämpöjen nousta kahdeksaankymppiin,nousee vieläpä aika nopeaankin kun lisälämmitin päällä.

Itellä 110CDI enkä pääse minäkään parhaillaankan paljoa alle kympin,yli taitaa olla kulutus. Tosin ajo lyhyttä,enimmäkseen alle 5km:n pätkiä. Maantieajosta vähän kokemusta pitemmällä matkalla ilman kärryä,kärryn kanssa hörppii pitkällä matkalla reippaasti vaikka ajelee rajoitusten mukaan maksimissaan 90km/h.
K.Huhta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja K.Huhta »

Hankala se on mutta ei niin hankala kuin D mallissa....
otappa taskulamppu kätteen ja aukase konepelti....
Sitten suunnistat polttoainesuodattimen luo (moottorin päällä vänkärin puoleisessa reunassa)
Polttoaine suodattimen kohdalta ja sen letkuviidakon lävitse suuntaile valoa ja katsetta alaviistoon moottorinlohkoa kohden. 2kpl vesiiletkua menee sellaiseen nyrkinkokoiseen koteloon lohkonkyljessä. ja samassa paketissa on moottorin lämpötila anturi sen kotelon sisässä on termostaatti ja KUN ostat uutta termaria niin osta se merkkiliikkeestä!!! Tulee kaikki tarpeellinen mukana.

SITTEN kun vaihdat sitä niin varmaankin joudut purkamaan seuraavat asiat tieltä pois.. poltoaine suodatin jalkoineen. muutama vesiletku, ahtopaine letku, mootoriöljyn suodattinkotelon muovikansi. siinä nyt mitä äkkiseltään muistan... tämmösellä TI rähämä käpälällä menee aikaa noin 2h kun vaihtaa termarin
Sprintterillä matka taittuu.....

Sprinter+sprintsift vm04
sakulju
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viesti:

No niinpä :-)

Kiitos neuvoista ja kurkkailin paikan jotta tiedän...
mutta luulen silti, että tuo menee seuraavassa huollossa muiden töiden ohessa enkä siis tee itse.

Kuten sanottu hankinta on vasta tehty ja vaikka huoltokirja on täydellinen ei siihen ole joka kohtaan kirjattu huoltojen sisällön yksityiskohtia.

Niinpä olen hiljaa mielessäni päättänyt, että samalla kertaa teetän ns. ison huollon ja:

-automaattiin uudet öljyt
-suutinhuolto / tiivisteet
-etujarrulevyt on hiukan ohkaisen näköiset
-termari

ja muita kohteita sen mukaan jos lisää keksin.

sami
kleitos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

sakulju kirjoitti:No niinpä :-)

Kiitos neuvoista ja kurkkailin paikan jotta tiedän...
mutta luulen silti, että tuo menee seuraavassa huollossa muiden töiden ohessa enkä siis tee itse.

Kuten sanottu hankinta on vasta tehty ja vaikka huoltokirja on täydellinen ei siihen ole joka kohtaan kirjattu huoltojen sisällön yksityiskohtia.

Niinpä olen hiljaa mielessäni päättänyt, että samalla kertaa teetän ns. ison huollon ja:

-automaattiin uudet öljyt
-suutinhuolto / tiivisteet
-etujarrulevyt on hiukan ohkaisen näköiset
-termari

ja muita kohteita sen mukaan jos lisää keksin.

sami
8) Terve! Kannattaa sitten huollossa kysyä, että vaihtavatko kaikki öljyt automaattilaatikosta, ja jos niin milllä menetelmällä :?: Meinaan vaan , että käytäntöjä/ toteutuksia on niin monenlaisia :shock:
sakulju
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viesti:

Moi,

No jatketaan vielä että mikäs olisi se "oikea menetelmä" ja tarkoitatko että jossain huolloissa vaihdetaan vain puolet öljyistä? Vai onko laatikossa useampi öljytila?

Huoltoa olin ajatellut pyytää Vehon Lommilan puolelta.

sami
kleitos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

sakulju kirjoitti:Moi,

No jatketaan vielä että mikäs olisi se "oikea menetelmä" ja tarkoitatko että jossain huolloissa vaihdetaan vain puolet öljyistä? Vai onko laatikossa useampi öljytila?

Huoltoa olin ajatellut pyytää Vehon Lommilan puolelta.

sami
8) Terve! Toisinaan huolloissa vaihtavat vain pelkät laatikonöljyt, eivät turbiinin/ jäähdyttimen öljyjä ja näin ollen n. puolet jää vanhaa :shock: Uskoisin kyllä että Lommila osaa hommansa...
Vastaa Viestiin