Ahtopaineet moottorijarrutuksessa.

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
aakkocdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 21.04.2006 17:06
Paikkakunta: Itä-suomi

Ahtopaineet moottorijarrutuksessa.

Viesti Kirjoittaja aakkocdi »

Laitoin tässä ahtopainemittarin tuohon pizzamopoon. 170cdi.
Ihmetyttää nuo paineet imusarjassa moottorijarrutuksessa.
Vedätyksessä piikipaine on 1.3 josta putoaa 1.0 paikkeille.
Jos esim 3-vaihteella vedättää kierrokset yli 4:tuhannen ja nostaa kaasun.
painetta on 0.7 josta putoaa kierrosten mukaan.
90:n vauhdissa 5:vaihteella ajettaessa paine 0.15-0.35.
(tuokin ihmetyttää, samalla suoralla, sama nopeus, kuitenkin voi olla 0.2 bar:in ero)
siitä kun pudottaa moottori jarrutukselle, niin paine on 0.15 ja pysyy, jos vaan nopeus pysyy samana (esim. alamäessä).

Ex tdi-golffissa paineet katosi heti kun kaasun holläsi.
Huh: saakohan tästä kukaan mitään tolkkua?

Onkohan tämä ominaisuus vai oire jostakin :?:
Vessu
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ominaisuus.

Turbo on niin pieni että ahtaa kierroksilla pelkän koneen läpi virtaavan ilman voimasta.
ytte
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 08.12.2003 15:37
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte »

ja voihan se mittarikin vähä valehella.
Avatar
aakkocdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 21.04.2006 17:06
Paikkakunta: Itä-suomi

Viesti Kirjoittaja aakkocdi »

ytte kirjoitti:ja voihan se mittarikin vähä valehella.
Juu, kyllä voi.
Mutta viisari nousee, jos on painetta, sitä korkeammalle / mitä kovempi paine. (lukemiin ja niiten todenperäisyyteen / tarkkuuteen tuijottamatta)
Moottorijarrutuksella on painetta, jos kytkimen painaa pohjaan, niin mittari putoaa nollaan.
Mittari on ollut paikoillaan n. 3 kuukautta / 6 tkm:ä.
Vessu
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Onko siellä se EGR kierrätyksen ilmaläppä paikoillaan, ja mitataanko paine ennen läppää ?

tai onko siellä jotain muita imusarjan läppiä, jota vasten paine nousee vaikka koneeseen menevä ilmamäärä on mitätön ?

Kyllähän semmonen VNT ahdin ahtaa miltei ilman pakokaasuakin, jos moottorin ohjaus vain niin pyytää täyttä ahtamista ja nollapaineelle se menee heti kun siivet käännetään auki.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ei siellä mitään läppiä tarvitse olla.

Mulla tuossa OM603ssa vakioturbolla ahtopaineet on moottorijarrutuksessa satasen vauhdissa 0.3kiloa. Kaasuun kun hipaisee niin pomppaa 0.5kiloon. :)
Avatar
aakkocdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 21.04.2006 17:06
Paikkakunta: Itä-suomi

Viesti Kirjoittaja aakkocdi »

veskola kirjoitti:Onko siellä se EGR kierrätyksen ilmaläppä paikoillaan, ja mitataanko paine ennen läppää ?

tai onko siellä jotain muita imusarjan läppiä, jota vasten paine nousee vaikka koneeseen menevä ilmamäärä on mitätön ?

Kyllähän semmonen VNT ahdin ahtaa miltei ilman pakokaasuakin, jos moottorin ohjaus vain niin pyytää täyttä ahtamista ja nollapaineelle se menee heti kun siivet käännetään auki.
Ei ole EGR:n ilmaläppää olemassakaan. (ainakaan tietääkseni)
Kokeilin tulpata EGR:n laipalla, heittää vikatilaan.
Paine mittaus on imusarjasta.

Ei ole läppiä, käytin imusarjan irti ja putsasin.

Taitaa olla hukkaportti turbo tuossa, ei ainakaan vivusto mene sen suuntaisesti kuin vnt:ssä.
Vessu
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Eikö tuossa mixerissäkään.
Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
aakkocdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 21.04.2006 17:06
Paikkakunta: Itä-suomi

Viesti Kirjoittaja aakkocdi »

osassa 47 on alipaine toiminen venttiili, joka päästää pakokaasua imusarjaan.
On saman tyyppinen kuin jossain karstaisuus topicissa oli kuva.
Vessu
Vastaa Viestiin