Uusi jäsen ja W 115 kunnostus

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
koppihelsinki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: La 30.12.2006 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Uusi jäsen ja W 115 kunnostus

Viesti Kirjoittaja koppihelsinki »

Terve!

Vuodesta 1998 220 B -72 -mallisen MB:n harrastajana ja nykyisenä kunnostajana olen varmasti lähiaikoina muutamaakin vinkkiä vailla. Lienee tämä forum sille paras paikka?

Auto on sähkökattoluukullinen "siviilimalli" tuotuna Suomeen ja rek 12/72. Jos olen webiä oikein lukenut, niin kysymyksessä on 115:n face lift -versio leveämmällä maskilla, rullavöillä, turvaohjauspyörällä... jne.

MB on ollut poissa aktiivisesta käytöstä 3 v. (säilytetty sisätiloissa) ja nyt pitäisi saada pirssi vetreään kuntoon. Juuri katsastettu mutta tyypilleen uskollisena pientä epätasaisuutta Strömbergin toiminnassa, verhoilu kaipaa kunnostusta ja pohjan zinkitys käynnissä...

Mm. näihin haasteisiin toivon forumilaisilta osaavaa kannustusta. Palaan asiaan mutta ennen kaikkea Hyvää Uutta Vuotta!

t. johannes
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Tervetuloa foorumille ja lykkyä tykö kunnostuksen suhteen.Onkos se facelift tullut jo 73 kun mä oon luullu että vuonna 74.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

w 115

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

moikka!

Pistäpä kuvia, pystyn auttamaan maalipinnan kanssa. Itse maalautin w 115:sta viime kesänä faijan 60-vuotis kunniaksi.

Itse tein pohjat, meni 5 päivää / 10 h / päivä. Koknaissumma 400 euroa, ylimaalus oli homman nimi. Ovien alapohjat tein itse.

No, isä, vanha jarru jo, olihan se aikaliikuttunut.

Ilmoittele, jos haluat hyvän hinta / laadun perän. Maalaamo Huittisissa. Hoitaa myös kromaukset ja kultaukset.
koppihelsinki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: La 30.12.2006 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja koppihelsinki »

jari_w123: Kiitti vaan!

Näitä uudistuksia on malliin tullut vuosien mittaan useaankin otteeseen; puhutaan ainakin versioista 0.5, 1.0 ja 1.5. Varsinaisia face-lifteja tehtiin kahtena ajankohtana. Ensimmäinen 09/72 jälkeen, jossa myös korilinjaa kevennettiin sekä sitten -74 malli, jossa mm. etulaseista tuli yhtenäiset ja suuremmat peilit vakiona myös apukuskin oveen.

jusa82:

Omani kunnostettiin ja ylimaalattiin -97 ja peruspinta on vieläkin kiiltävä ja hyväkuntoinen. Kaaret ja kynnykset ovat pätevässä kunnossa. Kuitenkin pientä kuplimistakin on alkanut esiintymään. Lähinnä takalasin päällä, kattoluukun ympärillä ja etulokarissa, kuskin jalkatilan päässä.

Pohjan ruosteenpoiston jälkeen rupean tutkailemaan mitä noiden kuplien alta paljastuu. Ainakin osamaalaus tulee kyllä ajankohtaiseksi.

Laitan kuvia heti kun olen opiskellut miten homma hoituu.
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1569
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Tervetuloa vaan!
koppihelsinki kirjoitti:Näitä uudistuksia on malliin tullut vuosien mittaan useaankin otteeseen; puhutaan ainakin versioista 0.5, 1.0 ja 1.5. Varsinaisia face-lifteja tehtiin kahtena ajankohtana. Ensimmäinen 09/72 jälkeen, jossa myös korilinjaa kevennettiin sekä sitten -74 malli, jossa mm. etulaseista tuli yhtenäiset ja suuremmat peilit vakiona myös apukuskin oveen.
Tässä on ehkä mennyt nyt hieman puurot ja vellit sekaisin. Käytännössä ainoa auton ulkopinnan muutos sijoittuu (nyt jo legendaariseksi muodostuneeseen) elokuuhun 1973. Saksan-poika sanoo, että siitä alkaa Serie 2,0. Sitä aikaisempia eri versioita (0,5-1,5) ei kovinkaan erkki ohiajavasta autosta kekkaa. Mitään linjojen keventämistä en kyllä tunne, mitähän mahdoit tarkoittaa?

On kovasti mahdollista, että autoosi on tehty varsin yleinen kotifacelift, mutta muuten 220 on ehta "Serie 1,5". Kakkossarjassa sama malli on nimittäin jo mallimerkinnällä 230.

-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
koppihelsinki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: La 30.12.2006 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja koppihelsinki »

Vai niin... kukahan sellaista kiusaa on mennyt tekemään (kotifacelift)?? Siinä samalla on ilmeisesti asennettu tuo pyyhkijöiden tihkukytkin. Vai kuuluuko olla ennen 2.0 -versiota?

Jos joskus haluaa päivittää alkuperäisen näköiseksi niin vaihtaa pitää:

- maski (konepelti?)
- ratti
- takaluukun tartuntakahva
- takavalot
- ...?

Olikos vielä muuta?
Juho
Mersumies
Mersumies
Viestit: 737
Liittynyt: Ti 31.08.2004 21:12
Paikkakunta: 09

Viesti Kirjoittaja Juho »

se on yleistä että on vaihdettu konepelti etulokarit maski etuovet takalamput ja etu h4 valoiksi ratti a takakontin kahva näillä on saatu 68-72 näyttämään täysin samalta kuin 74-76 mallit eli uudennettua autoa peräti 7 vuotta
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
koppihelsinki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: La 30.12.2006 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja koppihelsinki »

Tiedätkös Juho tuosta tihkukytkimestä? Kuuluiko se jo -72 malliin?
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

tuossa topicissa on muistaakseni aika paljon asiaa eri versioiden eroista:

http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=11526
koppihelsinki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: La 30.12.2006 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja koppihelsinki »

Tx hannun1. Aika paljon viisaampi olen tuon linkin luettuani.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

koppihelsinki kirjoitti:Vai niin... kukahan sellaista kiusaa on mennyt tekemään (kotifacelift)?? Siinä samalla on ilmeisesti asennettu tuo pyyhkijöiden tihkukytkin. Vai kuuluuko olla ennen 2.0 -versiota?

Jos joskus haluaa päivittää alkuperäisen näköiseksi niin vaihtaa pitää:

- maski (konepelti?)
- ratti
- takaluukun tartuntakahva
- takavalot
- ...?

Olikos vielä muuta?
Maski, konepelti, etulokarit, etuhelma, ovet, ratti, takaluukun kahva, takavalot, Ajovalot tai ainakin ajovalon lasit, etupuskuri, kaikenlaista.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
an55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 21.10.2003 21:27
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja an55 »

Muffler kirjoitti:
koppihelsinki kirjoitti:Vai niin... kukahan sellaista kiusaa on mennyt tekemään (kotifacelift)?? Siinä samalla on ilmeisesti asennettu tuo pyyhkijöiden tihkukytkin. Vai kuuluuko olla ennen 2.0 -versiota?

Jos joskus haluaa päivittää alkuperäisen näköiseksi niin vaihtaa pitää:

- maski (konepelti?)
- ratti
- takaluukun tartuntakahva
- takavalot
- ...?

Olikos vielä muuta?
Maski, konepelti, etulokarit, etuhelma, ovet, ratti, takaluukun kahva, takavalot, Ajovalot tai ainakin ajovalon lasit, etupuskuri, kaikenlaista.
Jos ajovalot on vaihdettu joskus H4:ksi, niin luullakseni pelkkä lasin vaihto ei riitä koska vanhassa "hehkulamppumallissa" myös heijastimen muoto vaikutti valokuvioon.
Avatar
harriba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ti 06.02.2007 23:08

Re: Uusi jäsen ja W 115 kunnostus

Viesti Kirjoittaja harriba »

koppihelsinki kirjoitti:Terve!

Vuodesta 1998 220 B -72 -mallisen MB:n harrastajana ja nykyisenä kunnostajana olen varmasti lähiaikoina muutamaakin vinkkiä vailla. Lienee tämä forum sille paras paikka?

Auto on sähkökattoluukullinen "siviilimalli" tuotuna Suomeen ja rek 12/72. Jos olen webiä oikein lukenut, niin kysymyksessä on 115:n face lift -versio leveämmällä maskilla, rullavöillä, turvaohjauspyörällä... jne.

MB on ollut poissa aktiivisesta käytöstä 3 v. (säilytetty sisätiloissa) ja nyt pitäisi saada pirssi vetreään kuntoon. Juuri katsastettu mutta tyypilleen uskollisena pientä epätasaisuutta Strömbergin toiminnassa, verhoilu kaipaa kunnostusta ja pohjan zinkitys käynnissä...

Mm. näihin haasteisiin toivon forumilaisilta osaavaa kannustusta. Palaan asiaan mutta ennen kaikkea Hyvää Uutta Vuotta!

t. johannes
morjens,

onneksi olkoon, laite on yksi hienoimpia mersuja ikinä. itselläni oli -72 200B automaatti aikoinaan projektina, joka valitettavasti koskaan ei valmistunut.

mun oppirahat:

- ruostekorjaukset: yksittäisiä reikiä on turha paikata, saman tien vaan koko peltikomponentti (lattia/siipu) uusiksi. mikään ei syö miestä niin paljon kuin paikata samaa kohtaa toista kertaa. harmi kyllä ainakaan jotkut tarvikepeltiosat eivät ole ihan alkuperäisen mitoissa, mutta hinta on kohdillaan. hyvä puoli: opinpahan hitsaamaan, mutta kori osoittautui niin mädäksi että homma oli toivoton.

- sekava tekniikka: mulla meni vuosi keksiä että koneen imusarja ja kaasari olivat eri paria. joku kyläseppä ollut asialla :( muuten toimi mutta se perinteinen tyhjäkäynti kylmänä -ongelma ei mitenkään ratkennut. jos sulla on täysin orkkis tekniikka niin mainio homma. kaasarissa on noin yksi liikkuva osa, joten kovin isoa vikaa siihen ei voi tulla. läpän akseliin uudet holkit, uusi kurkun kumitötsäke ja säätö asianmukaisesti niin systeemi toimii kuin junan vessa.

- kuten ehkä tiedätkin, W115:seen saa tilattua jenkeistä orkkismanuskat paperilla. kokonaissetti on kait jotain 4 kpl puhelinluettelon kokoisia pumaskoita. vähimmäissetti on moottorin ja korin manuskat. mulla saattaa olla joutava W115 korimanuska jossain tallessa. M115 moottorimanuska on välttämätön jos meinaa moottorille jotain tehdä. vaikka onkin jenkeissä painettu, sieltä löytyy esim. kaasarin konfiguraatiot myös S-versiolle joka lienee ruottin versio ilman jenkkien EGR-ym. mystisiä saastehärdellejä.

terveisin,
harri
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA, W220 S500
Jaguar XJ X308, R1100RT, Hyundai Ioniq hybrid
Vastaa Viestiin