Tehoja autossa +250hv. Alkuperäisessä takavaimentimessa on 2x n. 2,5" sisääntulot ja 2x3" ulostulot. Miten käy tehojen, jos siihen laittaakin vaimentimen jossa on yksi 3" sisään ja ulostulo ? Eli lähinnä kiinnostaa tuon "kuristuksen" vaikutus.
Ongelma on, että pitäis takavaimennin vaihtaa ja en ole löytäny takavaimentimia, joissa olisi 2x2.5" sisääntuloja.
Yleisesti takavaimentimesta ja tehoista
Yleisesti takavaimentimesta ja tehoista
MB E200 CDI -02
Vaimentimen sisäisillä, virtausta vastustavilla ominaisuuksilla on enemmän merkitystä kuin sillä, millaisilla liittimillä se kiinnitetään. Itse putkihan ei suuremmin vastustele. Muistelen, että 2,5" putki riittää melkein 400hp hujakoille pahemmin ahdistamatta.
Sehän menee niin, (mikäli olen oikein ymmärtänyt) että kun putken halkaisijaa pienennetään, tulee sama määrä tavaraa suuremmalla nopeudella pihalle ja silloin kaasun virtausnopeuden kasvaessa alkaa kitka ja pyörteily estämään virtausta ja siten aiheuttamaan tehohäviötä, kun moottorin täytöstä ei saada enää niin hyväksi.
Mitäs, jos laittaisit siihen kaksi pienempää samanlaista vaimenninta vierekkäin, joissa molemmissa olisi 2,5" sisääntulo?
Sehän menee niin, (mikäli olen oikein ymmärtänyt) että kun putken halkaisijaa pienennetään, tulee sama määrä tavaraa suuremmalla nopeudella pihalle ja silloin kaasun virtausnopeuden kasvaessa alkaa kitka ja pyörteily estämään virtausta ja siten aiheuttamaan tehohäviötä, kun moottorin täytöstä ei saada enää niin hyväksi.
Mitäs, jos laittaisit siihen kaksi pienempää samanlaista vaimenninta vierekkäin, joissa molemmissa olisi 2,5" sisääntulo?
Riittää mainiosti, talviautossani on sen 300 hv ja yhdellä 3" putkella. Yksi vaimentaja oli niin meluisa että tein putken uusiksi supistamalla sen vaimentajan kohdalla 2,5" ja siis vaihdoin myös vaimentajan 2,5" - malliin. Äänet vaimeni ja pehmeni huomattavasti, mutta mitään eroa ei takapuolituntumalla menossa huomannut.
Tehot penkitettiin sitten tuolla pienemmällä vaimentajalla.
Loppupäässä putki voi hyvin vähän pienentyäkin, koska pakokaasut ovat jonkin verran jäähtyneet ja vaativat vähemmän tilavuutta, supistuksella saadaan myös aikaiseksi virtauksen kiihtymistä, millä voi olla positiivisiakin vaikutuksia.
2x2,5" riittää "hiukan" kovempiinkin tehoihin kuin 250 hv
Tehot penkitettiin sitten tuolla pienemmällä vaimentajalla.
Loppupäässä putki voi hyvin vähän pienentyäkin, koska pakokaasut ovat jonkin verran jäähtyneet ja vaativat vähemmän tilavuutta, supistuksella saadaan myös aikaiseksi virtauksen kiihtymistä, millä voi olla positiivisiakin vaikutuksia.
2x2,5" riittää "hiukan" kovempiinkin tehoihin kuin 250 hv

Tämä on kyllä yksi varteenotettava vaihtoehto, olisi aika helppo toteuttaa. Välivaimentimelta pari 40asteista mutkapalaa ja niiden päihin tuollaiset vaimentimet.m4rcuz kirjoitti: Mitäs, jos laittaisit siihen kaksi pienempää samanlaista vaimenninta vierekkäin, joissa molemmissa olisi 2,5" sisääntulo?
Mutta tosiaan tulikin tässä selville että se yksi 2,5" sisäänmeno riittää myös. Kiitos vastauksista.
Vielä mietin tuota äänipuolta. Mitä eroa olisi kahdella pienellä vaimentajalla verrattuna yhteen isoon ?
MB E200 CDI -02