Mersu tuli löydettyä ja samantien hankittua pitkähkön etsinnän jälkeen kuluvan vuoden huhtikuussa. Siisti kunto, toimiva tekniikka ja yleisesti W124 korimalliin liittyvä hyvä maine saivat lopulta ostopäätöksen syntymään. Kokemusta merkistä on aikalailla perhepiirin/sukulaisten/ystävien kautta, mutta tämä on siis ihan ensimmäinen oma MB.
Malli on siis W124 300 E-24 Sportline, 722.5 automaattivaihteisto, väri bornit, musta nahkasisustus, varusteita 221, 222, 240, 243, 281, 310, 412, 425, 430, 446, 471, 543, 570, 585, 592, 600, 611, 620, 653, 673, 751, 873 ja 952.
Jotain auton historiasta:
Kyseinen 300 E-24 yksilö on valmistunut Sindelfingenin tehtaalla toukokuussa 1991 ja luovutuspäivämäärä huoltovihkosessa on 11. kesäkuuta 1991. Auton ensimmäinen omistaja oli Siegfrid -niminen saksalainen herrasmies, jonka omistuksessa Mersu oli vuodet 1991-2004. Saksan ajalta löytyy täydellinen huoltohistoria MB:n leimoilla varustettuna.
2004 auto löysi tiensä Suomeen erään maahantuontia tekevän yrityksen toimesta ja ensimmäinen omistaja Suomessa piti autoa hallussaan huhtikuuhun 2006 jolloin minä sen hankin ja olen siis vasta kolmas omistaja 15 v. vanhalle autolle.
Autoa on sekä silmämääräisesti arvioiden että ajokokemuksiin perustuen ja eri laitteiden jämäkkä toiminta huomioiden pidetty hyvin. Kaikki nippelit toimii ja auton kulku on vakaata, ylimääräisiä nitinöitä ja helinöitä ei juurikaan ole. Toki se täytyy myöntää, ettei 15-vuotias "vanhus" enää ole aivan nuoruutensa vedossa, mutta sehän täytyykin hyväksyä. Pientä käytön jälkeä toki löytyy ja niin kuuluukin. Yleisilme on kuitenkin erittäin siisti sekä ulkoa että sisältä.
Omia kokemuksia:
Ensimmäiset 10 tkm ovat menneet ilman mainittavia murheita. Öljyn- ja suodatinten vaihdot sekä moottoriin että automaattivaihteistoon, ilmanpuhdistaja vaihdettu, siinäpä kaikki tekniikkapuolelle tehdyt hommat. Öljynkulutus n. 0,15-0,2 litraa / 1000 km, siedettävissä rajoissa vielä.
Monitoimiviiksi on joskus hieman oikutellut, mutta pääasiassa pelaa joten en ole vielä asialle mitään tehnyt. Vika ilmenee lähinnä ettei pyyhin aina lähde I-asennossa liikkeelle, II- ja III-asennoissa kyllä.
Ajossa auto tuntuu jämäkältä ja mukavalta. Sekä kesä- että talvirenkaina on 16-tuuman vanteille laitetut 205/55 R16 renkaat, tässä siis hieman poiketaan alkuperäisestä jossa on 15" vanteet.
Muuten Mersu on lähes alkuperäinen ilman mitään virityksiä/tuunauksia ja niin se tulee olemaankin, ainakin niin kauan kun auto on minulla. Niin, ja soitin ei ole myöskään orkkis kun sellaista ei autossa enää ollut kun minä sen hankin. Edellisen omistajan mukaan Beckeri oli hajonnut. Uskoo ken haluaa... No, tuo Pioneeri saa luvan kelvata.
Jäkiasenteisena olen vielä asennuttanut keskuslukon kauko-ohjaimen foorumillakin vaikuttavan nimimerkki "Rehtijiin" asiantuntevasti asentamana.
Polttoaineen kulutus on vaihdellut välillä 8,5 - 15 litraa / 100 km, keskikulutuksena arvioiden ehkä noin 11,5 litraa. Aika paljon tietysti, mutta auton moottorin ja iän huomioonottaen ei paha ollenkaan. Suorituskyky on hyvää keskitasoa, ei mitään räjähtävää muttei tuolla ihan jalkoihinkaan jää. Tosin nykyiset turpodiiselit kepittää vanhan sotaratsuni mennen tullen, mutta eipä tuo haittaa kun muutenkin ajelen hissukseen ja rauhallisesti kun tuota ikääkin alkaa olla. Olen tainnut kiihdyttää Mersuni joskus ohitustilanteessa epähuomiossa lähes 150 km/h vauhtiin, eikä tuo kiihtyvyys vielä tuntunut loppuvan... Niin, Suomessahan saa ajaa vain 120 km/h ja sitäkin vain harvoilla teillä.
Kaiken kaikkiaan voi sanoa että mukavia ja huolettomia kilometrejä on tähän asti ollut ja toivottavasti jatkossakin. Laitetaan lisää raporttia jos ja kun aihetta ilmenee.
Ohessa vielä muutamia kuvia: