Mitä teinpäs itse ja säästin pohjatöihin tulee niin:
-Maalaus on kallista.... Aivan. Kuten moni muukin asia.
Kumpi ketuttaa enemmän? Maksat esim. 800€ maalauksesta omille pohjille ja katselet kaljahuuruissa terassilta, että kylläpä se vaan kallis pinta näyttää juosten kustulta ku tein itse ja säästin
Maksat esim.1500€ työstä jonka jälkeä voi samaisissa kaljahuuruissa esitellä naapurille ku kyljet on suorat ja pinta loistaa
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
minkäslaista maaliruiskua täällä mulle (innokas maalari aloittelija) suositeltais, kun kompurana tulis oleen toi minkä tiedot pistin jo pari viestiä sitten..
Ja tosiaan ruiskulla tultaisiin maalaileen vaan sillontällöin jotain, ja ehjä joskus jopa koko autokin.. mutta pääasiassa pienempiä maalauksia.. moottiripyörän katteita, spoilereita, vanteita,, ynnämuita suht pieniä osia..
Tömö kirjoitti:Joo kyllähän tossa kompurassa varmasti paineitten ja kapasiteetin pitäs riittää.... Mitä maalaamiseen tulee niin, se on kait aikalailla myös mielipide juttu mitä paineita pitää.. itse tykkään pitää syöttöä letkusta pikkasen isommalla (5-6bar) (tietysti kohteesta riippuen) ja sitte säätää itse ruiskusta maalia ja kohdetta kohden sopivaksi...ja riippuuhan se ruiskusta ja neulastakin mitä paineita käyttää
Toki kaikki voivat pitää millaisia paineita haluavat mutta tuossa HLVP-ruiskussa on ideana saada ohivirtaus pieneksi ja siten säästää ainetta ja vähentää maalisumun määrää.
Tuo 3 baria on tuon ruiskutyypin valmistajan ilmoittama, joten luotan siihen.
xr5t kirjoitti:kernin yläsäiliö ruisku maksaa 20-30 euroa jos tuolla ei saa autoa maalattua niin kyllä on maalarissa vika silloin
HÄMMÄSTYTTÄVÄÄ! Mistä noita saa? Jos itse ostan noin 400 egen ruiskun kahden vuoden välein, niin ton hintasillahan mää maalaan sillä rahalla lopun ikäni!
No niin nyt tuli itsellekkin ostettua maaliruisku. Elikkä Air Gunsa az40hte.
Kuinkas tuota ruiskun käyttöä eli viukan ja paineen säätöä kannattaisi harjoitella? Tinnerillä, ihan maalilla vai mitä suosittelisitte. Ja sitte putsaus maalaamisen jälkeen. Sen tiedän, että tinnerillä, mutta laitanko vaikka maalisäiliöön tinneriä ja suihkutan läpi. Vai olisiko syytä purkaa koko laitos ja osat yksitellen käydä läpi tinnerillä ja jollain rätillä.
Pura aina heti käytön jälkeen ja putsaa TARKASTI koko kapistus! ketuttaa, kun ei viitsitä siivota hyvää työkalua ja sit seuraavalla kerralla haukutaan se paskaks ja heitetään roskiin.
No tuhon harjoitteluun parasta on tietty maali, mutta voithan tuota ensin vaikka tinsulla tai vedellä kokeilla. Liuota vaikka pikkusiskon vesivärinapit, niin saat väriäkin...
Oon samaa mieltä. En tajua miten kalliitakaan ruiskuja ei viititä putsata kunnolla ja sitten ostetan uusi kerran vuodessa. Vaikka samalla hyvin putsatulla maalaa vuosikymmeniä. Samalla sitten maanitellaan ku ei oo olemassa kunnon ruiskui. Vaan kyl se helpottaa jos on ruiskun pesukone.
E: Itellä on Satajet 2000 HVLP Digital, ostin käytettynä ja tulee hyvää jälkee kun laitoin korjaussarjan siihen. Hintaakin tuli huimat 120€ koko höskälle korjattuna, ts. uusilla jousilla, suuttimilla jne jne..
Viimeksi muokannut Sergey, Ti 04.09.2007 20:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Helpottaa, mutta henkilökohtaiseti en koskaan käytä sen automaatti toimintoa, vaan aina omin pikku kätösin. Pysyy täyspäiväsessä ammattikäytössä erinomaisessa kunnossa vuosia. Kunnes kuluu sitten louskuksi...
No niin hyvinhän se alkoi tuo maalaus ura . Tänään ostettu kompura jo paskana . Ei se mitään kyllähän sen takuihin saa, mutta ärsyttää kuljetella ympäri kyliä tuollasta möhkälettä joka ei kunnolla mahdu edes autoon.
Hetken aikaa kerkesin tuota ruiskua testailla ja kyllähän se hiukka paremmin pelasi kun 20€ minimani ruisku
Sellanen tuli vielä mieleen, että jos maalaillaan samalla ruiskulla peräperään esim. hiontamaali, pintaväri ja lakka niin pitääkö joka myrkyn jälkeen tehdä huolellinen puhdistus vai riittääkö pelkkä tinnerin läpisuihkautus.
Neuvoa kyselen. Olen maalannut muutaman auton (3) tavallisella alasäiliöruiskulla.
Nyt olis rojektina kuplan maalaus. Siinähän pellit voi leväyttää aika pieniin osiin, joten tuli mieleen, josko maalaus onnistuisi sellaisella ilmattomalla vibraruiskulla.
Onko kukaan kokeillut? Kalusteita ymv. olen rötjännyt vibralla ja oikein hyvä jälki on tullut.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Tuosta kompurajutusta, itsellä 2.2kw IKH:n valovirta kompura, just ja just pytstyy tuolla auton maalaamaan. Reilummin laskiessa paineet menny linjassa alhaisimmillaan 5bar(4bar säätimelta ruiskulle) , ni ei ongelmaa. Tosin mulla paineilma linjat n. 40mm putkea, ja pikkukompura maalauksen ajaikana lisäsäiliönä.
Ja tuosta ruiskusta, kannattaa myös käytettyä katella. Itse ostin satajetin 2000digitalin , 160e maksoin ja toimii loistavasti. Bilteman yläsäiliöruisku oli sitä ennen, ja eroa kun yöllä ja päivällä. Bilteman ruiskulla ei saatu tasaseksi metallihopeaa massaa mun tallissa, vaikka automaalari laski sen, jäi pilveilemään. Satajetillä ei mitään ongelmaa. Toki perusvärit laskee biltemallakin.