kadottaa hieman nestettä..voisiko olla kannentiiviste?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
huskyjerk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ke 12.07.2006 13:53

kadottaa hieman nestettä..voisiko olla kannentiiviste?

Viesti Kirjoittaja huskyjerk »

300dt kadottaa tasaisesti jonkin verran jäähdytys nestettä.saa lisäillä harvakseltaan ehkäpä kerran kahdessa viikossa.

mistään en löydä että vuotaisi eikä minkaanlaisia oireita ole:ei seilaa lämmöt..eikä ne juurikaan nousseet vaikka työntelin vasta n.210 mittariin,ei savuta sinistä eikä valkeaa höyryä putkesta,ei sotke nesteitä,öljynpaineet ei heittele.ainut että sitä pitää vaan silloin tällöin hieman lisätä.voisiko SILTI kannentiiviste hieman vuotaa?kovaa ajoako vaan ja seuraamista muuttuuko tilanne vaiko kansi irti suosiolla?

paisarissa ei kupli eikä ole kovia virtauksia eikä mitään poikkeavaa :roll:
semmoinen huomio on että ylävesiletku on aika kova ja kun paisarin korkin aukaisee niin sihahtaa aika selvästi.kuuluuko asiaan mersun dieselissä?sama huomio oli myös entisellä koneella(300d) kun oli vielä paikoillaan.kun vertaan entiseen volkkarin dieseliin niin ei ylävesiletku todellakaan ollut noin kova ja paisarin korkin kun aukaisi niin ei siellä painetta juuri ollut yhtään.
voisiko paisarin korkissakin olla vikaa?
MikT
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: La 06.01.2007 10:30
Paikkakunta: keski-suomi

Viesti Kirjoittaja MikT »

onko jatkunu samaa kesät talvet?..itelläni oli pieni hiushalkeama..vei vain pakkasilla nestettä,enkä tajunut heti asiaa,kun lämpösillä ilmoilla seurailin ei mitään oireita ollut,ei savutuksia eikä muitakaan edellä mainittujasi, ja mietin pääni puhki kunnes huomasin et vain pakkasilla vei nestettä..ja kansi irti ja pieni halkeamahan oli=(
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Ota piruuttaan ylävesiletku irti syylarista. Saattaa olla, että syylarin ylävesiletkun sisään menevä "kaula" on katkennut puolivälistä ja ylävesiletku on itse asiassa kiinni vain pienen reunuksen matkalta. Tuolloin vettä tihuuttaa läpi, vaikka klemmari olisi tiukallakin - ja tihuuttaa vain ajon aikana, joten seisokissa auto ei laske lammikkoa alleen. Katkennut kaulan pala löytyy letkun alkupäästä, jos näin on käynyt. Tämä nyt on vain yksi vaihtoehto, m.o.t. :shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3493
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: kadottaa hieman nestettä..voisiko olla kannentiiviste?

Viesti Kirjoittaja jackie »

huskyjerk kirjoitti:mistään en löydä että vuotaisi eikä minkaanlaisia oireita ole:ei seilaa lämmöt..eikä ne juurikaan nousseet vaikka työntelin vasta n.210 mittariin,ei savuta sinistä eikä valkeaa höyryä putkesta,ei sotke nesteitä,öljynpaineet ei heittele.ainut että sitä pitää vaan silloin tällöin hieman lisätä.voisiko SILTI kannentiiviste hieman vuotaa?
Meillä teki kakkosnelonen samaa, vaikka ei sill toki 210:tä mittariin otettukaan :lol: . Kansipahvi funtsattiin vuotavaksi, mutta kyllä sillä noin 100 000km ajettiin noin, koska mitään pahoja oireita ei ollut, vaan ainostaan vettä joutui lisäämään apaut parin kuukauden välein. Eikä se ikinä kunnolla se pahvi kerinnyt hajota, mutta vaihdettiin sitten varoiks muun remontin yhteydessä.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1751
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

kyllä toi jatkuva lohkolämmittimen käyttökin jonkun verran varmasti vaikuttaa....
huskyjerk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ke 12.07.2006 13:53

Viesti Kirjoittaja huskyjerk »

eipä juuri taida olla eroa kesällä tai talvella pakkasilla.

kyllä se syylärikin ihan kondiksessa on.

tarkastelin vielä paisuntasäiliötä lämpimällä koneella,ei nesteen pinta juuri elä yhtään vaikka kuinka paikoillaan kierrättää.on melkein kuin tyyni järven pinta :lol:

ei kait tälle mitään osaa tehdä kuin kovaa ajoa ja seurantaa tapahtuuko mitään muutoksia :roll: ei kehtais kantta ihan huvikseen rueta aukomaan :o
huskyjerk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ke 12.07.2006 13:53

Viesti Kirjoittaja huskyjerk »

eipä ole ollu tarvista lohkikselle vielä kertaakaan tänä talvena :wink: :lol:
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: kadottaa hieman nestettä..voisiko olla kannentiiviste?

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

huskyjerk kirjoitti:300dt kadottaa tasaisesti jonkin verran jäähdytys nestettä.saa lisäillä harvakseltaan ehkäpä kerran kahdessa viikossa.

mistään en löydä että vuotaisi eikä minkaanlaisia oireita ole
Joo, itellä oli samat oireet 320CDI:ssä 200 tkm ajettu. Ei sitten millään löytyny, jolloin kansipahvi-epäilyt alko heräillä, kun on pitkä kutonen, joka voipi kantta vääntää vaikka kieroon. No no ...

Sitten vein tutulle pajalle ja laitettiin syylariin väriainetta. Se on semmoista neon-vihreänä loistavaa ainetta, saapi kaupoista. Laitetaan joku desin verran, tai silleen. Jonnekin tänne jäähdytysneste-aiheiseen topikkiin siittä muistaakseni kirjoitinkin joskus.

EDIT: tonne: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=41383

Sitten vaan seurailua taskulampun kanssa motin kylkiä ym. että missä hohtelee. No aika pian sitten näkykin ihan selvästi. Oli webastolle menevässä letkussa tiivisteessä vuoto. Siittä tiputteli ja kuitenkin sen verran vähän, että haihtu pois, ettei näkyny ilman tuota ainetta.

Koitas laittaa tommosta ja sitten ainakin selviää, että vuotaako ulospäin. On sen verran kirkas tuo väri, että varmaan näkyy. Tuo aine saa jäädä syylariin, sen takia ei tartte vaihtaa nesteitä.
Viimeksi muokannut jukka-tre, To 18.01.2007 19:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
mikko1981
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Ti 31.08.2004 13:02
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja mikko1981 »

Kaapo kirjoitti:Ota piruuttaan ylävesiletku irti syylarista. Saattaa olla, että syylarin ylävesiletkun sisään menevä "kaula" on katkennut puolivälistä ja ylävesiletku on itse asiassa kiinni vain pienen reunuksen matkalta. Tuolloin vettä tihuuttaa läpi, vaikka klemmari olisi tiukallakin - ja tihuuttaa vain ajon aikana, joten seisokissa auto ei laske lammikkoa alleen. Katkennut kaulan pala löytyy letkun alkupäästä, jos näin on käynyt. Tämä nyt on vain yksi vaihtoehto, m.o.t. :shock:
Mulla oli samanlainen vika ,että vuoti tuosta kaulalta ja haistoin heti Jäähdytinnesteenhajun kabiiniin vaikka vuoto oli minimaalista.

Epäilisin tuota kantta/tiivistettä.
Eiköhän tuo anna ilmi myöhemmin jos on pahvi menossa.
edesmennyt
W201
pytty
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ke 17.01.2007 03:30

Viesti Kirjoittaja pytty »

Mistäkaupasta löytyy tuollasta väriainetta ? Vois testata Japanin ihmettä, kun sinne tiisseliin saa listä nestettä, vaik e satu vuotoja löytymään. Sentään sekin 2.4 ja 2000 vn td, niin ei mielellään kansivikaa siinäkin , vaik pahoin pelkään... toimii kuitenkin ihan ok .
MeSee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Ke 30.06.2004 09:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja MeSee »

Pysyykö sisätilat kuivina, ettei lämppärin kennon o-renkaat vuotais.

Vuotaa kuskin tai apparin jalkatilaan...
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 884
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Väriainetta saa ainakin FORD huollosta.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

pytty kirjoitti:Mistäkaupasta löytyy tuollasta väriainetta ? Vois testata Japanin ihmettä, kun sinne tiisseliin saa listä nestettä, vaik e satu vuotoja löytymään. Sentään sekin 2.4 ja 2000 vn td, niin ei mielellään kansivikaa siinäkin , vaik pahoin pelkään... toimii kuitenkin ihan ok .

Tonne alla olevaan ketjuun kirjoittelin yhdestä paikasta, mistä näky löytyvän. Luulisi vähän laajemman valikoiman autotarvikeliikkeissä noin yleisesti olevan. Ite en oo ostanu, kun sain aineen tutulta korjaamolta.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=41383

On kuulemma aika yleistä, että vuotaa, mutta niin vähän, että haihtuu ajossa, eikä vuoto löydy ilman väriä.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
peekoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: La 09.12.2006 21:32

Viesti Kirjoittaja peekoo »

Sama vaiva oli om 602:ssa. Vettä hävis n. desi /kk. Syynä löystyneet vesipumpun "rungon" ja lohkon väliset pultit osin laturinjalan alla. Kilsoja n.250tkm. Herkes vuotamasta kun ne kiristin. Lohkon kylkeä kun katseli, niin näytti lähinnä pieneltä öljy vuodolta. Eikä jättänyt lätäköitä.
Avatar
mw124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 05.12.2006 00:07

Viesti Kirjoittaja mw124 »

paisunta säiliön korkin tiiviste voi olla aikansa palvellut ja höyrystyä pois ??
MB 308d 91

Projekti:
MB 200 D W123 -81

Exät:
MB 240 D W115 -75
MB 240 D W123 3 kpl
MB 200 W124 -88
MB 200 D W124 -85
MB 200 D W124 -88
Tap77
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: La 20.01.2007 09:03

Re: kadottaa hieman nestettä..voisiko olla kannentiiviste?

Viesti Kirjoittaja Tap77 »

huskyjerk kirjoitti:300dt kadottaa tasaisesti jonkin verran jäähdytys nestettä.saa lisäillä harvakseltaan ehkäpä kerran kahdessa viikossa.

Onko tuossa sinun autossas lämmityskierrolla varustettu pissapojan nestesäiliö?

Kaverin 124 hävitti nesteitä pikku hiljaa.Aikamme tutkittuamme tajusimme että pakkasneste "häviää" pissapojan neste säiliöön :twisted: .
huskyjerk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ke 12.07.2006 13:53

Viesti Kirjoittaja huskyjerk »

nyt tuli pari päivää ajeltua vähän reilummin ja oli nesteen pinta vajunu jo selvästi :shock:

ei näy sisälle kumpaankaan jalkatilaan mitään vuotoja.uusi paisuntasäiliön korkki on tilauksessa.ja on näkyy lämmityskierto pissapojan säiliöön.aika tyhjillään se säiliö näkyy olevan.aavistuksen ehkä vihertävää siellä ehkä saattoi olla :roll: pitää yrittää seurata lisääntyykö neste sinne itsestään :lol:
tai voisihan tuon kierron ottaa kokonaan pois!empä ole vastaavaa viritelmää nähnyt kuin vain mersussa :?
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Missäs vesipumppu sijaitsee kärryssäsi? Jos se on yhtä hankalassa paikassa kuin 300E:ssä, niin eipä oikein näe vuotoa. Ja silti saattaapi vuotaa. Oletko tarkistanut?
Omassani ei huomannut vuotoa ennen kuin pumppu korkkasi kokonaan. Onneksi omassa pihassa.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
Mica L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Su 23.10.2005 18:40
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Mica L »

Yksi tapa arvioida kansipahvin vuotoa vesitilaan on mitata jäähdyttäjän
korkista tulevien höyryjen hiilidioksiidipitoisuutta lämpimällä moottorilla.

Itse kävin juuri viime viikolla mittauttamassa ja tuomiona oli vuoto
palotilasta jäähdytysjärjestelmään. Minullakin vesi väheni pikku hiljaa
ja aloin epäillä kannentiivistettä kun jäähdytysjärjestelmään alkoi jäädä
painetta, vaikka moottori oli jäähtynyt yön yli.

Mittauksen suoritin turkulaisella katsastuskonttorilla (n. 20 euroa).
230 CE -88
hydson
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ma 01.01.2007 13:47
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hydson »

124 -200TE -90, ja jäähdytysnestettä hävisi tasaiseen tahtiin pitkin kesää.
Näkyviä oireita:
- jäähdytysnesteen pinta putoaa tasaiseen tahtiin.
- Öljypohja usein kostea, myös kesällä.

Syyllinen:
- vesipumppu, jonka tiiveys moottorin lohkoon muuttunut vajavaiseksi.
Vuosi hiljalleen lohkoa pitkin valuttamalla.
Edellinen omistaja lie käynyt paikkailemassa vesipumpun ja lohkon välistä saumaa silikonilla, vaan ei auttanut kauaa.
Periaatteella: "jos vesipumppu vuotaa, se on viallinen" vaihdoin uuden pumpun, ilman ylimääräisiä silikoneja, ja sen jälkeen ei ole vettä kadonnut.
huskyjerk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ke 12.07.2006 13:53

Viesti Kirjoittaja huskyjerk »

nyt näyttää hyvältä siinä mielessä että kansi/tiiviste vian voinee unohtaa :)

nesteen kulutus on kiihtynyt koko ajan,viikon sisään varmaan hävittänyt nestettä litran ellei parinkin! :o

pohjapanssariin alkoi muodostua selvää lätäkköä joka on selvää jäähdytys nestettä.ajon jälkeen ihan lievä höyry nousee.ei oikein silmällä löydä mistä vuotaa,vesipumppu ei vuoda.ilmeisesti vuotaa lohkon ja sen ns vesipumpun rungon välistä alapuolelta :roll:

onneksi ei mitään sen vakavampaa!vk:n loppuna täytyy askarrella kuntoon :)
peekoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: La 09.12.2006 21:32

Viesti Kirjoittaja peekoo »

Tänään hain sen tiivisteen pumpun kiinnitysrungon ja lohkon väliin.
OM 602. Veho-lommila 4,79€. Se toinen tiiviste tuli uuden vesipumpun mukana. Pumppu tarvikkeena 59€. Ei kun laturi ja sen jalka irti, pumppu irti ja sitten se vika pala siitä plokin kyljestä.
Avatar
ThaBandit^
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: La 25.03.2006 16:35

Re: kadottaa hieman nestettä..voisiko olla kannentiiviste?

Viesti Kirjoittaja ThaBandit^ »

Nostellaas vanhaa. Mulla kans tuntuu OM602 valuttelevan nestettä termostaatin kotelon juurelta, aiheuttaakos tuo termostaattikotelon/vesipumpun "pohjan" irroitus muita toimenpiteitä kuin nesteiden ulos laskemisen? Tiivisteet pitää tottakai uusia, mutta tuskin lienee kovin ihmeellinen palikka?
[img]http://i110.photobucket.com/albums/n98/ThaBandit_FIN/allekirjotus.jpg[/img]
Henr1
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ti 04.11.2014 08:18

Re: kadottaa hieman nestettä..voisiko olla kannentiiviste?

Viesti Kirjoittaja Henr1 »

Tuli hommattua tuollainen W124 250D OM602 lintta ja nyt on ongelmia jäähdytysnesteen kanssa. Eli hukkaa 50km ajon aikana melkein koko säiliön tyhjäksi. Ei näkyviä vuotoja lohkossa, eikä pohjapanssarin päällä vettä eikä työnnä harmaata putkesta. Kuskin jalkatilassa oli vähän vettä mutta ei maistunut jäähdytinnesteeltä. Todella ikävä vaiva, mistäs kannattaisi lähteä tutkimaan lisää?
W124 250D
EX:
-BMW E30 318i
-Volvo 240GL
-Audi B5 V6
Vastaa Viestiin