!!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!!
!!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!!
!!! HUOM !!! HUOM !!! CDI -KONEELLA AJAVAT LUKEKAA TÄMÄ !!!
Laitan tämän nyt peräti uutena aiheena, jotta näkyisi foorumia selaaville paremmin otsikosta. Katsokaa myös aihe: "CDI motin lämpeneminen"
linkki: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 02&start=0
Tarkoitukseni on välittää tästä halvasta pikku korjauksesta tietoa näkyvästi kaikille. Korjaus on halpa (uusi termari jotain 60 ekee), mutta seuraukset viasta ovat melkomoiset.
Eli CDI-koneessa pitää lämpömittarin neulan nousta selkeästi yli 80-viivan maantieajossa !!!
Tämä viimeistään, kun on ajettu 15-20 km maantieajoa. Ellei lämpö nouse tuon viivan yli maantieajossa, niin termostaatti on viallinen !!! Vian kuvaan kuuluu, että satunnaisesti lämpö voi "soudella", koska termostaatti hajoaa pikku hiljaa. Itellä esimerkiksi kylmeni pikku hiljaa vuoden mittaan. Välillä saattoi toimiakin. Kaverilla sama.
EDIT: termostaatin asteluku kuuluu Suomessa olla 92-astetta. Saksasta, tai etelämmästä tuodussa voi olla 88. Tuo 92 on Vehon suositus, sekä mm. Heleniuksella näky olevan 92-asteisia. Tämä ainakin E-mallissa. Kaiken järjen mukaan myös muissa (varauksella, ei omaa tietoa. Laittakaa juttua ketkä tietää).
Huomatkaa, että vaikka CDI-diesel tuottaa vähän hukkalämpöä, niin ei se silti niin vähän sitä tuota, etteikö sen kuulu lämmetä tuohon lämpötilaan !!!
Jos lämpö on alle 80-viivan, niin silloin tulee ainakin seuraavia ongelmia:
- Moottori kuluu nopeammin
- Polttoainetta kuluu paljon (esim. itellä 0,5 l/100 km) enempi, kuin kuuluisi
- Imusarjat karstoittuu (EDIT: Näin sanoi myös Helenius)
- Lämmityslaite ei tietenkään pelaa niinkuin kuuluisi.
Varokaa itelle (ja kaverille) sattunutta hamaa: Ei tajuttu , että termostaatti on viallinen, kun luultiin, että CDI luonnostaan ei tuota tarpeeksi lämpöä !!!
Termari hajoaa monesti viimeistään 5-6 vuodessa.
Laitan tämän nyt peräti uutena aiheena, jotta näkyisi foorumia selaaville paremmin otsikosta. Katsokaa myös aihe: "CDI motin lämpeneminen"
linkki: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 02&start=0
Tarkoitukseni on välittää tästä halvasta pikku korjauksesta tietoa näkyvästi kaikille. Korjaus on halpa (uusi termari jotain 60 ekee), mutta seuraukset viasta ovat melkomoiset.
Eli CDI-koneessa pitää lämpömittarin neulan nousta selkeästi yli 80-viivan maantieajossa !!!
Tämä viimeistään, kun on ajettu 15-20 km maantieajoa. Ellei lämpö nouse tuon viivan yli maantieajossa, niin termostaatti on viallinen !!! Vian kuvaan kuuluu, että satunnaisesti lämpö voi "soudella", koska termostaatti hajoaa pikku hiljaa. Itellä esimerkiksi kylmeni pikku hiljaa vuoden mittaan. Välillä saattoi toimiakin. Kaverilla sama.
EDIT: termostaatin asteluku kuuluu Suomessa olla 92-astetta. Saksasta, tai etelämmästä tuodussa voi olla 88. Tuo 92 on Vehon suositus, sekä mm. Heleniuksella näky olevan 92-asteisia. Tämä ainakin E-mallissa. Kaiken järjen mukaan myös muissa (varauksella, ei omaa tietoa. Laittakaa juttua ketkä tietää).
Huomatkaa, että vaikka CDI-diesel tuottaa vähän hukkalämpöä, niin ei se silti niin vähän sitä tuota, etteikö sen kuulu lämmetä tuohon lämpötilaan !!!
Jos lämpö on alle 80-viivan, niin silloin tulee ainakin seuraavia ongelmia:
- Moottori kuluu nopeammin
- Polttoainetta kuluu paljon (esim. itellä 0,5 l/100 km) enempi, kuin kuuluisi
- Imusarjat karstoittuu (EDIT: Näin sanoi myös Helenius)
- Lämmityslaite ei tietenkään pelaa niinkuin kuuluisi.
Varokaa itelle (ja kaverille) sattunutta hamaa: Ei tajuttu , että termostaatti on viallinen, kun luultiin, että CDI luonnostaan ei tuota tarpeeksi lämpöä !!!
Termari hajoaa monesti viimeistään 5-6 vuodessa.
Viimeksi muokannut jukka-tre, Ti 14.11.2006 19:37. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Termostaattia olen vaihdellut aina dieseleissä viimeistään kahden vuoden välein. Volkkareissa jopa vuosittain. Halpa patentti, mutta ne termarit ryytyy ihmeen nopeasti. Viime syksynä vaihdoin viimeksi, mutta nyt jo huomaa, että kaupunkiajossa ei pitäisi tippua lämmön liikennevaloissa.
E 270 CDIT A -00
Ford Mondeo 1.6 Hatchback -97
Ford Mondeo 1.6 Hatchback -97
Ei tosiaankaan mikäli tuossa webasto? Itellä -00 110CDI vito ja keula ilman maskia,tällaisilla alle 10 asteen pikkupakkasilla lämmöt nousee nopeasti noin 80 asteeseen ja pysyy. Tyhjäkäynnillä alkaa lämmintä tulemaan minuutin,parin päästä ja mikäli kauemmin lämmittää paikoillaan,ohjaamo kuin sauna. Lämpömittari nousee suunnilleen käyntilämpöön.holkki kirjoitti:Joo,-03 vitossa keulasta n.70% peitetty,maantie ajossa lämmöt n.60C astetta,mutta kun kääntää ohjaamon lämmöt "kesä-asentoon" eli kylmäksi,lämpömittari näyttää hetken päästä 80C astetta !! ja hanan avaaminen puottaa ne takaisin 60c asteeseen.Normaalia ?
-25 ja kylmemmillä keleillä pahvi ja tarpeeseen,silloin lämpöjen nouseminen tiukemmassa. Itellä pahvi sydäntalvella kelistä riippumatta sekä henkilöautossa että vitossa,ei se haitaksi ole ellei oikein lämmintä ja raskasta vetoa. Mitä nopeammin kone lämpenee,sitä parempi kun omassa ajossa käynnistyksistä 80% muutaman kilometrin pätkäajoa.
No voiko olla niin, että 4-5-6 -pyttyisissä on eri lämpötila ? Eipä kait sentään ? Mulla on omassa nyt uudella termarilla kaksi viisarin leveyttä yli 80-asteen. Ihan siis selkeästi yli 80.tobe kirjoitti:Uudella termarillakaan ei nouse yli 80 asteen, vaihdon jälkeen todettu. Mikä lienee oikea lämpötila?
Noissa linkin jutuissa on sama tilanne muillakin termarin korjanneilla. Kyllä tänkin perusteella pitäisi olla yli 80. Mikähän lie ? Voiko olla, että just tossa mallissa olisi termari eri paikassa ? Vito-kuskeilla näkyy myös olevan "tasan 80" -kommentteja. Sen nyt jo ymmärtäisi, että pakussa on erilainen systeemi ja termarin paikka.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 02&start=0
Kaverilla menee W210 220CDI :n termari vaihtoon ens. viikolla. Palaan aiheeseen vielä sitten, niin saadaan tutkittua tietoa 4-pyttysestä.
Onko muilla ollut lämmöt uudella termarilla tasan 80 ? Vai ylitte niinkuin itellä ?
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Niin siis tarkoitithan tuossa että juurikin eberspächer päällä käyttäytyy noinjpk kirjoitti:
Ei tosiaankaan mikäli tuossa webasto? Itellä -00 110CDI vito ja keula ilman maskia,tällaisilla alle 10 asteen pikkupakkasilla lämmöt nousee nopeasti noin 80 asteeseen ja pysyy. Tyhjäkäynnillä alkaa lämmintä tulemaan minuutin,parin päästä ja mikäli kauemmin lämmittää paikoillaan,ohjaamo kuin sauna. Lämpömittari nousee suunnilleen käyntilämpöön.

-94 E500 Limited Edition
-03 W220 320CDI
-03 W220 320CDI
Ilman muuta. Sitä ajoinkin takaa että ehkä kysyjällä nimenomaan webastossa vikaa,ettei olisi päällä lainkaan?piippu kirjoitti:Niin siis tarkoitithan tuossa että juurikin eberspächer päällä käyttäytyy noinjpk kirjoitti:
Ei tosiaankaan mikäli tuossa webasto? Itellä -00 110CDI vito ja keula ilman maskia,tällaisilla alle 10 asteen pikkupakkasilla lämmöt nousee nopeasti noin 80 asteeseen ja pysyy. Tyhjäkäynnillä alkaa lämmintä tulemaan minuutin,parin päästä ja mikäli kauemmin lämmittää paikoillaan,ohjaamo kuin sauna. Lämpömittari nousee suunnilleen käyntilämpöön.Koska rohkenen väittää ainakakin viiden eri viton otannalla (kaikki -99 -02 väliltä olevia CDI koneellisia, omani siinä mukana) että ilman lisälämmitintä ei yksikään niistä -10cels pakkasella paikallaan käyntilämpöiseksi lämpene vaikka käyttäisi kokopäivän!
Joo, näin itsekkin ajattelin kirjoituksestasi mutta ajattelin kuitenkin varmistaajpk kirjoitti:
Ilman muuta. Sitä ajoinkin takaa että ehkä kysyjällä nimenomaan webastossa vikaa,ettei olisi päällä lainkaan?

Ja monen kuullut ihmettelevän että "pitääkö sitä aina käyttää tuota eberiä, eikö tuota autoa saisi kuntoon että lämpenisi ilmankin" muttakun tuollahan ne ovat sen lämpenemisen ratkaisseet ja vakioksi asentaneet, joten lämmittimet tohajamaan vaan kaikilla

-94 E500 Limited Edition
-03 W220 320CDI
-03 W220 320CDI
CDI-lämpö
-Itsellä 320 CDI -00 ja suora kuutonen. Lämpö oli kesälläkin alle 80. Alkusyksystä noin 75. Termarin vaihto noin kuukausi sitten. Asentaja katseli vanhaa, ja oli sitä mieltä että näyttäisi olevan kunnossa. Uusi kappale prikulleen samanlainen ja sen pitäisi aueta vasta 82 asteessa. Nyt homma toimii niinkuin pitääkin eli pari viisarinleveyttä yli 80. Lamppuöljynkulutus putosi noin 0.2l/100km.jukka-tre kirjoitti:No voiko olla niin, että 4-5-6 -pyttyisissä on eri lämpötila ? Eipä kait sentään ? Mulla on omassa nyt uudella termarilla kaksi viisarin leveyttä yli 80-asteen. Ihan siis selkeästi yli 80.tobe kirjoitti:Uudella termarillakaan ei nouse yli 80 asteen, vaihdon jälkeen todettu. Mikä lienee oikea lämpötila?
Noissa linkin jutuissa on sama tilanne muillakin termarin korjanneilla. Kyllä tänkin perusteella pitäisi olla yli 80. Mikähän lie ? Voiko olla, että just tossa mallissa olisi termari eri paikassa ? Vito-kuskeilla näkyy myös olevan "tasan 80" -kommentteja. Sen nyt jo ymmärtäisi, että pakussa on erilainen systeemi ja termarin paikka.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 02&start=0
Kaverilla menee W210 220CDI :n termari vaihtoon ens. viikolla. Palaan aiheeseen vielä sitten, niin saadaan tutkittua tietoa 4-pyttysestä.
Onko muilla ollut lämmöt uudella termarilla tasan 80 ? Vai ylitte niinkuin itellä ?
320 CDI farkku -00 mausteineen.
Päässyt pois kahden opelin loukusta
Päässyt pois kahden opelin loukusta
olen joskus ennemminkin täällä ihmetellyt asiaa. vitoni cdi112 2000 . paku jossa suomalainen väliseinä. (pelti väliseinäinen voisi teoriassa olla kylmenpi sisätiloiltaan, kun ei eristä niin hyvin). lämpenee viivan yli 80c lähes aina, poikkeus -30 c. en koskaan käytä wepastoa enää koneen käydessä. enkä oikein muutenkaan kun auto tallissa yöt. -30 kelillä kun on ajanut 20km takin voi riisua .kai te jotka kärsittä kylmästä vitosta olette vaihtaneet raitis ilma suodattimen uuteen ettekä ottaneet sitä vaan pois? auttaako pahvi keulalla mitään kun termostaatti estää veden lähes kokonaan pääsemästä syyläriin?
No voiko olla kiinni siittä, että termarin paikka ja lämpömittarin paikka ovat sen verran kaukana toisistaan, että tulee eroa ?tobe kirjoitti:Tämä minun vaihtama termostaatti oli 88 asteinen, silti jää nippa nappa alle 80 asteen, näyttääkö mittari oikein?
Vai voiko olla tosiaan vikaa lämpömittarissa ? Ikinä en ole kuullut moisesta. Tuskin uusi termari heti on rikki. Voisiko olla jotain epäpuhtautta systeemissä ? Eipä oikein tämäkään tunnu järkevältä selitykseltä.
Ihme hommeli.

Miksi muuten 88-asteinen, onko se joku Sahara-malli ? Miksei 92 ? Se on mun tietääkseni suositus. Näin oli sanottu Vehossa "kettunet":llekin tuossa edellä.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 164
- Liittynyt: La 20.05.2006 11:03
Minulla termostaatin vaihtamisen jälkeen auto käy selvästi lämpimämpänä kuin aikaisemmin. Alkusyksystä saavutettiin vielä vähän vajaa 80 astetta maantieajossa, mutta pakkasten tultua jäätiin 60 asteeseen. Nyt sitten termostaatin vaihdon jälkeen päästään lyhyellä maantieajolla nopeasti parin viisarin verran yli 80 asteeseen. Tämä nopeudella 100 km/h. Jos ajat 80 km/h, niin viisari tahtoo jäädä viisarin vajaaseen 80 asteeseen, johtunee alhaisesta hukkalämmöntuotosta 6 vaihteella. 5. vaiheella kyllä nousee sitten tuollakin nopeudella normaaliin lämpöön.
W210 E220 CDI -01
Eilen vaihdoin uuden termarin koteloineen, E200cdi -01 ja sellainen huomio, sinäänsä simppelistä hommasta, että mitatessa uuden ja vanhan termarin lämpötila anturin vastusta, niin vastusmittari antoi jonkin verran eri tuloksia, ts. tuli mieleen että, mikä on moottorin todellinen lämpö mikäli anturin arvot vanhetessaan muuttuu, ja kun termari tuntuu olevan vaihtokamaa muutaman vuoden välein, niin moottorin todelliset lämmöt voi olla alhaisemmat/korkeammat kuin mitä lämpömittari näyttää.
Täytyy jossanin vaiheesa heittää vanha vastus paikalleen, niin näkee miten muuttuu lämpömittarin asteet.
Täytyy jossanin vaiheesa heittää vanha vastus paikalleen, niin näkee miten muuttuu lämpömittarin asteet.
E200cdi A, -01
Niin siis alkuperäisenä mullakin oli 87(tai 88) asteinen. Nyt niihin laitetaan 92 asteinen tuon kylmemmän sijaan....sanoi Veho...Kameleontti kirjoitti:Mersu antaa bensakuutosten lämmetä eniten. Muistaakseni antavat mennä jopa satasen puolelle.
Bensaneloset ja dieselit reilu 80 astetta.
Kasikoneet saavat vähiten lämpöä, noin 80 astetta.
No veikkaisin, että johtuu siittä, että auto on tuotu Saksasta. Siellä varmaan käytetään tuota matalamman lämmön termostaattia. Kylmissä maissa sitten 92 astetta.Kettunet kirjoitti:
Niin siis alkuperäisenä mullakin oli 87(tai 88) asteinen. Nyt niihin laitetaan 92 asteinen tuon kylmemmän sijaan....sanoi Veho...
Kaverilla meni termari vaihtoon Heleniuksen pajalla. Siellä tutkittiin CDI-termareita ja niissä luki 92. Kyllä Helenius tietää, minkä termarin laittaa.
Lupailin tietoa Kaverin 4-pyttysestä (220CDI). Siinäkin nyt uudella termarilla nousee lämpö yli 80-viivan.
Eli siis nyt kertyneen kokemuksen perusteella sanoisin, että ainakin E-mallissa pitää olla 92-asteinen termari ja tällä lämmön pitää nousta reilusti yli 80-asteen mittarissa. 88-asteinen voi olla Saksan perua. Mitä lie sitten tuo 4-astetta vaikuttaa ? Ei nyt varmaan kovin dramaattisesti.
Uskoisin, että sama tilanne on muissakin malleissa CDI-koneella. Tietysti voi olla se lämpömittarin paikka vaikuttamassa asiaan, mutta tuskin nyt kovin paljon.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Vaihdoin äsken omaan 203 220 cdin termarin. Enne nousi noin 60 asteeseen parhaimmillaan ja nyt nousee ehkä 75 tasolle.
Veho muuten sanoi ostaessani ja kertoessani "viasta" ettei ole mitään perää mutta toki saat vaihtaa jos haluat rahaa repiä.
Lampsin siitä sitten akunvaihdon jälkeen kysymään ajanvaraustiskille työnjohtajalta että mitäs kun akun vaihdon jälkeen ESP palaa. Sanoi että ei auta siihen kotikonstit. No, siitä sitten korjaamon puolelle asentajan juttusille joka kertoi että ratti pitää kääntää laidasta laitaan. Kävin vielä tämän kertomassa työnjohdollekin opiksi
Veho muuten sanoi ostaessani ja kertoessani "viasta" ettei ole mitään perää mutta toki saat vaihtaa jos haluat rahaa repiä.
Lampsin siitä sitten akunvaihdon jälkeen kysymään ajanvaraustiskille työnjohtajalta että mitäs kun akun vaihdon jälkeen ESP palaa. Sanoi että ei auta siihen kotikonstit. No, siitä sitten korjaamon puolelle asentajan juttusille joka kertoi että ratti pitää kääntää laidasta laitaan. Kävin vielä tämän kertomassa työnjohdollekin opiksi

W204 320 Cdi A AMG sport
ex: W203 220 Cdi A
ex: W202 180c
ex: W203 220 Cdi A
ex: W202 180c
Lämpötila vs. kulutus pakkasella, uusi termari.
Tänään aamusta 130 km pätkä maantietä, pakkasta on 17-20 astetta auton mittarissa. Ei nouse lämpö ihan 80-viivaan asti. Jos ajaa pätkän pienemmällä vaihteella, tai kiihdyttää reippaasti ylämäkeen, niin saa aavistuksen ylemmäs, ei kuitenkaan normaaliin asti. Palaa sitten taas nopeasti viisarin leveyden alle 80. Kulutus tietokoneen mukaan 5,7.
Takaisin tullessa sama pätkä ja pakkasta noin 10 astetta. Nyt noin 40-50 km jälkeen lämpö nousee yli 80 asteen ja pysyy siellä. Loppumatkasta kulutusmittarin lukema tulee alas nopeaan tahtiin ja pätkän lopussa on 5,3. Elikä siis kun moottorin lämmöt nousi, niin selvästi huomasi, kuinka kulutus tippu ihan "silmissä".
Jos ton pätkän ajaa plussa-kelillä, niin kulutus on yleensä 4,9-5,1. Varmaankin johtuu siitä, että moottori lämpiää nopeasti normaaliin.
Aikasemmin, kun termari oli rikki, niin lämmöt alle 70, välillä hädintuskin 60. Kyllä kulutus jo nousee tosi paljon, kun noin pienelläkin erolla tuli toi 0,4 litraa/100km.
Näin kovilla pakkasilla kestää tosiaan pitkään saavuttaa normaali reippaasti yli 80 lämpötila, jos nyt edes ihan sinne asti nousee. Pikkasen plussan puolen keleillä jo 10-15 km jälkeen on normissa.
Niin ja tänään mennen tullen 30 min. webastoo ennen starttia. Tällä saa lämmön johonkin 60-viivan paikkeille.
Mites muilla ? Onko samat havainnot ?
Tänään aamusta 130 km pätkä maantietä, pakkasta on 17-20 astetta auton mittarissa. Ei nouse lämpö ihan 80-viivaan asti. Jos ajaa pätkän pienemmällä vaihteella, tai kiihdyttää reippaasti ylämäkeen, niin saa aavistuksen ylemmäs, ei kuitenkaan normaaliin asti. Palaa sitten taas nopeasti viisarin leveyden alle 80. Kulutus tietokoneen mukaan 5,7.
Takaisin tullessa sama pätkä ja pakkasta noin 10 astetta. Nyt noin 40-50 km jälkeen lämpö nousee yli 80 asteen ja pysyy siellä. Loppumatkasta kulutusmittarin lukema tulee alas nopeaan tahtiin ja pätkän lopussa on 5,3. Elikä siis kun moottorin lämmöt nousi, niin selvästi huomasi, kuinka kulutus tippu ihan "silmissä".
Jos ton pätkän ajaa plussa-kelillä, niin kulutus on yleensä 4,9-5,1. Varmaankin johtuu siitä, että moottori lämpiää nopeasti normaaliin.
Aikasemmin, kun termari oli rikki, niin lämmöt alle 70, välillä hädintuskin 60. Kyllä kulutus jo nousee tosi paljon, kun noin pienelläkin erolla tuli toi 0,4 litraa/100km.
Näin kovilla pakkasilla kestää tosiaan pitkään saavuttaa normaali reippaasti yli 80 lämpötila, jos nyt edes ihan sinne asti nousee. Pikkasen plussan puolen keleillä jo 10-15 km jälkeen on normissa.
Niin ja tänään mennen tullen 30 min. webastoo ennen starttia. Tällä saa lämmön johonkin 60-viivan paikkeille.
Mites muilla ? Onko samat havainnot ?
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Eiköhän voi olla niinkin, että kaikki liikkuvat osat, laakeriöljyt ym., jäykistyvät pakkasen kiristyessä ja aiheuttavat lisää vastusta eli kulutus kasvaa. Huomaa sen auton kangistumisen siitäkin, ettei tahdo millään rullata vapaalla kovalla pakkasella. Tuskin moottorin lämmön nousu tai lasku muutamalla asteella kulutukseen vaikuttaa.jukka-tre kirjoitti:Lämpötila vs. kulutus pakkasella, uusi termari.
pakkasta on 17-20 astetta auton mittarissa. Ei nouse lämpö ihan 80-viivaan asti Kulutus tietokoneen mukaan 5,7.
Takaisin tullessa pakkasta noin 10 astetta. Nyt lämpö nousee yli 80 asteen ja pysyy siellä. Loppumatkasta kulutusmittarin lukema tulee alas nopeaan tahtiin ja pätkän lopussa on 5,3. Elikä siis kun moottorin lämmöt nousi, niin selvästi huomasi, kuinka kulutus tippu ihan "silmissä".
Jos ton pätkän ajaa plussa-kelillä, niin kulutus on yleensä 4,9-5,1. Varmaankin johtuu siitä, että moottori lämpiää nopeasti normaaliin.
Aikasemmin, kun termari oli rikki, niin lämmöt alle 70, välillä hädintuskin 60. Kyllä kulutus jo nousee tosi paljon, kun noin pienelläkin erolla tuli toi 0,4 litraa/100km.
Mites muilla ? Onko samat havainnot ?
S210 E290TDT -97, entinen
S211 E220 CDI -09
S211 E220 CDI -09
Ajelin viikonloppuna noin -25 asteen pakkasessa maantieajoa. Laitoin merkille, että 80 vauhdissa moottorin lämpö ei tosiaankaan noussut kuin viisarin vajaaseen 80 asteeseen. Nostamalla vauhti yli satasen paluumatkalla, myös moottorin lämpö nousi normaaliin. Kulutus paluumatkalla n. puoli litraa satasta kohti pienempi.
W210 E220 CDI -01
Nyt kun on pakkaset tulleet, hommasin vehkeen (W210 CDI 320) keulalle merkkiliikkeestä muovilätkän, joka peittää tarvittavan pinta-alan syyläristä. Maksoi muistaakseni 30€. Lämmöt nousee nopeammin ja tuntuu kestävän ilman webastoa maantiellä pari viisarinleveyttä yli 80 (82 asteen termari vaihdettiin syksyllä)... ON lämmintä sisälläkin... 

320 CDI farkku -00 mausteineen.
Päässyt pois kahden opelin loukusta
Päässyt pois kahden opelin loukusta
Tämä ei nyt varsinaisesti liity mitenkään nuihin cdi koneisiin, mutta itse vaihdoin omaan 190d:n termarin, kun tuo lämpö ei noussu kuin vähän reiluun 60 asteeseen näin pakkasilla. No lämpöähän tuli ihan reilusti lisää n.85 asteeseen. Suurin yllätys oli minulle miten paljon moottorin lämpö vaikuttaa kulutukseen, joka tippui noin litran sadalle ainakin ensimmäisellä tankilla ja toisella vaikuttas samalle... Ajutapa on sama ajomatka on sama jne....
Ilmeisesti moottori saa poltettua tuon naftan paljon paremmin ja voiteluaineetkin on tietysti notkeampia jne... 


Meleko varmasti ehkä kyllä... Tahi sitte ee...
Mie vaihoin eilen porukoitten Ceehen termostaatin, kun lämmöt ei nollakeleilläkäään noussut ku viisarin leveyden alle 80:n. Uudellakaan termarilla ei lämpöjä saanut vedättämälläkään ku välillä käväsemään 80:n yläpuolella, mutta pakkasta olikin nyt noin 15 astetta. Pitänee näillä keleillä laitta pahvia tonne syylärin eteen joka tapauksessa.
Merkkiliikkeestä antoivat 87 asteen termarin, 45€.
Merkkiliikkeestä antoivat 87 asteen termarin, 45€.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 8
- Liittynyt: Ma 09.10.2006 11:02
- Paikkakunta: Pyhäselkä
velluhassi kirjoitti:Itsellä Vito 112CDi ja ei ainakaan äsken 8 km:n matkalla noussu lämmöt kuin noin 70 asti, pakkasta täällä noin 16 astetta, eberi oli päällä ja pitäisi toimiakin, kun juuri vaihdettiin hehku joka oli palanut. Taitaa joutua vielä termari-remonttiin.
Mullakin -00 112cdi Vito. Lämmöt ei nouse koskaan 80 asti mittarin mukaan! Lämmintä tulee kohtuullisesti hyttiin.